تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804003853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به بهانه کنگره 8000 شهید استان گیلان : یادی از بنیانگذار گیلانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


به بهانه کنگره 8000 شهید استان گیلان : یادی از بنیانگذار گیلانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان‌ها > گیلان - کنگره 8000 شهید استان گیلان درحال برگزاری است و ما در این نوشته یادی می کنیم از یکی از گمنامترین شهدای استان گیلان ، گمنامی ایشان نه به خاطر این است که نامشان نیست . بلکه به خاطر این است که به خدمات ایشان کمتر اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مدارک موجود در وزارت دفاع، موسي نامجو در 26 آذر ماه 1317 در محله کوليور بندر انزلي به دنيا آمد؛ در سال 1337 به عنوان يکي از بهترين شاگردان، ديپلم رياضي گرفت و وارد دانشکده نقشه برداري دانشکده افسري (امام علي) گرديد و با مدرك ليسانس نقشه برداري (درجه ستوان دومي) در سال 1340 از دانشکده افسري فارغ التحصيل شد. وي به زبان‌هاي فرانسه و انگليسي آشنايي داشت و در زمان پيروزي انقلاب، عضو هيئت علمي دانشكده افسري بود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به سمت فرماندهي دانشكده منصوب شد و پس از شهادت دكتر چمران به عنوان نماينده امام (قدس سره) در شوراي عالي دفاع منصوب گرديد و به اندازه‌اي با امام (ره) محشور بود كه امام او را سيد موسي خطاب مي‌كردند؛ پس از آن به عنوان وزير دفاع به كابينه شهيد باهنر راه يافت و اما در بین بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمتر ردپایی از این شهید بزرگوار دیده می شود . در صورتی که بنا به مواردی ایشان از ایده پردازان و بنیانگذاران اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند .  در زمان نخست وزيري شهيد رجايي، وقتي پيشنهاد پست وزارت دفاع را به او دادند، گفته بود، اجازه دهيد در دانشكده افسري بمانم، چون اگر دانشكده افسري درست شود، به منزله «فيضيه» ارتش خواهد شد و ارتش شما را درست خواهد كرد.شهيد رجايي ضمن تجليل از او، پست وزارت دفاع را به ديگري واگذار كرد.
نامجو در کنار حفاظت از دانشکده افسري به فکر تأسيس يک ارتش مذهبي - ملي بود و با کمک شهيد کلاهدوز و شهيد محمد منتظري و شهيد اقارب پرست هسته اوليه سپاه پاسداران را پي‌ريزي کردند و شهيد کلاهدوز را از ارتش منفک و به مسئوليت سپاه پاسداران گماردند.
در مدارک موجود در مرکزاسناد انقلاب اسلامی هدف ازتشکیل سپاه پاسداران به شرح زیر منتشر شده است :
از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی (ره) عده ای از جوانان انقلابی و پیروان راستین حضرت امام نهاد مقدس سپاه پاسداران را پایه ریزی نمودند. حضرت امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت 1358 طی فرمان به شورای انقلاب اسلامی رسما تاسیس این نهاد مقدس را اعلام كردند. سپاه در دوران تشكیل, صرفا نیروی شهری به حساب می آمد كه با توجه به شرایط خاص انقلابی در جامعه و پراكندگی قوای انتظامی, ماموریت حفظ نظم عمومی را عهده دار شده بود و در مقابل ضد انقلاب و منافقان به مبارزه می پرداخت. با اوج گیری دسیسه های دشمنان و گروهك های ضد انقلاب در نقاطی چون كردستان , خوزستان و گنبد, سپاه پاسداران, برای مقابله با آنها بسیج شد و خصوصا در كردستان هنگامی كه شورش های مسلحانه در نقاط كوهستانی كردنشین متمركز شد, سپاه به طور جدی مقابل اشرار و ضد انقلاب صف آرایی كرد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران, سپاه پاسداران بزرگترین افتخار خود را رقم زد و با وجود همه موانع در كنار ارتش و ... به مبارزه علیه رژیم بعثی پرداخت. پس از جنگ تحمیلی نیز سپاه علاه بر فعالیت های رزمی و دفاعی و آموزشی در عرصه های مختلف سازندگی از جمله سد سازی , راهسازی , پروژه های كشاورزی , تولید قطعات صنعتی و ... حضور فعال دارد. سپاه پاسداران اگر چه هویتی نظامی دارد اما نظامیگری در واقع یك بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مكتبی - مردمی است و طبق اصل 150 قانون اساسی سپاه پاسداران وظیفه نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را در همه شرایط دارد و در ابعاد مختلف معنوی ، نظامی و علمی و ... در خدمت نظام اسلامی می باشد .
به نقل از مرکزپژوهشهای مجلس در قانون اساسی در تعریف سپاه آمده است :
‌ماده 1 - در این قانون عبارات اختصاری زیر جایگزین عناوین کامل آن می‌گردد:
‌الف - "‌فرماندهی کل" به جای فرماندهی کل نیروهای مسلح.
ب - "‌ستاد کل" به جای ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح.
ج - "‌سپاه" به جای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
‌د - "‌نیروهای مسلح" به جای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
ه - "‌وزارت" به جای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
‌و - "‌ارتش" به جای ارتش جمهوری اسلامی ایران.
‌ماده 2 - نیروهای مسلح عبارتند از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
ایران.
‌ماده 3 - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مجموعه ستاد کل سپاه حوزه نمایندگی ولی
فقیه در سپاه، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه،‌نیروهای‌زمینی، هوایی، دریایی و مقاومت
بسیج و قدس و سازمانهای وابسته به آنها اطلاق می‌گردد.

در این بخش برای آگاهی مخاطبان اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 15/6/1361 مجلس شوراي اسلامي رامنتشر می نماییم ...
فصل اول ـ هدف
ماده 1ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نهادي است تحت فرماندهي عالي مقام رهبري كه هدف آن نگهباني از انقلاب اسلامي ايران و دستاوردهاي آن و كوشش مستمر در راه تحقق آرمان‌هاي الهي و گسترش حاكميت قانون خدا طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران و تقويت كامل بنيه دفاعي جمهوري اسلامي از طريق همكاري با ساير نيروهاي مسلح و آموزش نظامي و سازماندهي نيروهاي مردمي مي‌باشد.
فصل دوم ـ مأموريت
ماده 2ـ مبارزه قانوني با عوامل و جريان‌هايي كه در صدد خرابكاري، براندازي نظام جمهوري اسلامي و يا اقدام عليه انقلاب اسلامي ايران مي‌باشند.
ماده 3ـ مبارزه قانوني با عواملي كه با توسل به قوه قهريه درصدد نفي حاكميت قوانين جمهوري اسلامي باشند.
ماده 4ـ اقدام همانند ديگر نيروهاي انتظامي در جهت خلع سلاح كساني كه بدون مجوز قانوني اسلحه و مهمات حمل و نگهداري مي‌نمايند.
ماده 5ـ همكاري با نيروهاي انتظامي در مواقع لزوم، در جهت برقراري نظم و امنيت و حاكميت قانون در كشور.
تبصره‌ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمينه مأموريت‌هاي مذكور در موارد فوق به عنوان ضابط قوه قضائيه عمل مي‌كند.
ماده 6ـ همكاري با ديگر نيروهاي انتظامي در جهت محافظت از اماكن و شخصيت‌هاي سياسي و مذهبي به تشخيص شوراي تأمين محل. (حدود وظايف و اختيارات اين شورا طبق قانوني است كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد.)
ماده 7ـ همكاري با ارتش جمهوري اسلامي ايران در مواقع لزوم در جهت پاسداري از استقلال و تماميت ارزي و نظام جمهوري اسلامي ايران.
تبصره‌ـ موارد لزوم و كيفيت همكاري سپاه با ارتش را شوراي عالي دفاع تعيين مي‌كند.
ماده 8ـ همكاري با ارگان اطلاعاتي كل كشور طبق قانوني كه به تصويب مجلس جمهوري اسلامي خواهد رسيد.
ماده 9ـ برنامه‌ريزي، سازماندهي، اداره و فرماندهي و اجراي آموزش‌هاي عقيدتي، سياسي و نظامي اعضاء بسيج مستضعفين بر طبق موازين اسلامي.
ماده 10ـ مشاركت در عمليات امدادي به هنگام بروز بلايا و حوادث و انجام خدمات امدادي، آموزشي، توليدي و جهادسازندگي به درخواست دولت و با رعايت كامل موازين عدل اسلامي در زمان صلح در حدي كه به تشخيص شوراي عالي سپاه، آمادگي رزمي لازم را براي انجام مأموريت‌هاي خود از دست ندهد.
ماده 11ـ پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعاليم و موازين اسلامي مبتني بر رهنمودهاي ولايت فقيه در زمينه‌هاي عقيدتي، سياسي و نظامي در جهت كسب توان لازم به منظور انجام مأموريت‌هاي محوله.
ماده 34ـ شرايط پاسدار : پاسدار به فردي اطلاق مي‌شود كه براي جهاد همه جانبه در راه خدا و نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن به عنوان وظيفه شرعي با داشتن شرايط زير به عضويت سپاه پاسداران در آمده باشد:
الف ـ اعتقاد به مباني اسلام، انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي.
ب ـ اعتقاد و التزام عملي به ولايت فقيه.
ج ـ‌ التزام عملي به احكام اسلام و قوانين جمهوري اسلامي و رعايت موازين اخلاق اسلامي.
د ـ عدم عضويت در احزاب و گروه‌ها و سازمان‌هاي سياسي.
هـ ـ حسن شهرت و عدم سوء سابقه.
تبصره- فرماندهان سپاه به ويژه فرمانده كل علاوه بر شرايط فوق بايد آشنايي لازم به مسائل عقيدتي، سياسي و تخصصي داشته و از قدرت مديريت كافي برخوردار باشد.
فصل پنجم ـ مواد تكميلي
ماده 43ـ براساس اصل يكصد و و هفتاد و دوم قانون اساسي، جرائم مربوط به وظايف خاص نظامي يا انتظامي اعضاء سپاه پاسداران در محاكم نظامي رسيدگي مي‌گردد ولي جرائم عمومي آنها يا جرائمي كه به عنوان ضابط دادگستري مرتكب مي‌شوند در محاكم عمومي رسيدگي مي‌شود.
ماده 47ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران از نظر سياسي و عقيدتي تابع ولايت فقيه بوده و از كليه احزاب و گروه‌هاي سياسي مستقل مي‌باشد و خود نيز هرگز نبايد در جامعه شخصيت حزبي پيدا كرده به صورت يك حزب يا سازمان سياسي عمل نمايد.
ماده 48ـ اعضاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حق عضويت در هيچ حزب و گروه يا سازمان سياسي را ندارند و ادامه عضويت آنها موجب اخراج از سپاه خواهد شد.
هدف از نگارش این مطلب یادی بود از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خصوصا شهید سرفراز گیلانی موسی نامجو و دوستانشان روحشان شاد و یادشان بخیر  اختصاصی خبرآنلاین  گزارش: حجت بقایی

کلید واژه ها: استان گیلان -




یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 17:22:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن