تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803092492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا رکود مصرف برق دست ایرانی هاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چرا رکود مصرف برق دست ایرانی هاست؟
بررسی مصرف برق درایران و ژاپن؛
چرا رکود مصرف برق دست ایرانی هاست؟ سرانه مصرف برق هر ایرانی 3 برابر سرانه مصرف جهانی بوده و به منظور کاهش مصرف باید الگو های مناسب قیمتی لحاظ گردد.


گروه اقتصادی فرهنگ نیوز، جواد خدابین: انرژی کمیتی است که برای توصیف وضعیت یک ذره، شیئ یا سامانه به آن نسبت داده می‌شود. تا به امروز گونه‌های متفاوتی از انرژی شناخته شده که با توجه به نحوهی آزادسازی و تأثیر گذاری به دسته‌های متفاوتی طبقه‌بندی می‌شوند از آن جمله می‌توان انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل، انرژی گرمایی، انرژی الکترومغناطیسی، انرژی شیمیایی و انرژی الکتریکی و انرژی هسته‌ای را نام برد. برق مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعیست که به حضور و جریان بار الکتریکی وابسته است. الکتریسیته آثار معروف متنوعی چون آذرخش، الکتریسیته ساکن، القای الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی دارد. به علاوه، الکتریسیته اجازه تولید و دریافت تابش‌های الکترومغناطیسی مانند موج‌های رادیویی را فراهم می‌آورد. تولید-قدرت-توزیع و مصرف پارامتر های مهم و اساسی صنعت برق می باشد. مصرف برق همان میزان فروش برق بر واحد کیلووات ساعت است که شامل بخش های زیر می باشد:1-خانگی   2-کشاورزی 3-صنعتی 4-عمومی  5-تجاری  6-روشنایی معابر   7-حمل و نقل(سایر موارد)مصرف برق در جمهوری اسلامی ایران:مصرف برق در ایران از طریق نیروگاه ها تامین می گردد. نیروگاه های موجود در ایران شامل نیروگاه های دیزلی-بخاری- گازی- سیکل ترکیبی- برقابی و اتمی است.جدول زیر سهم و مقدار ظرفیت اسمی انواع نیروگاه ها را نشان می دهد.  

همانطور که مشاهده می شود نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی بیشترین سهم از تولید برق را در کشور ایفا می کند.مصرف برق طبق آمار زیر از سال 1384 تا 1394 با افزایش رویه رو بوده تا حدی که در سال 1394 به بیشترین حد مصرف روزانه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

مأخذ: ترازنامه انرژي، وزارت نیرو، معاونت امور برق و انرژی

همانطور که مشاهده می شود مصرف برق روند افزایشی داشته و پیش بینی می گردد در سال 1395 به بیش 250 هزار گیگاوات ساعت برسد. همچنین به صورت تفکیکی در سال 1394 بیشترین سهم مصرف به ترتیب مربوط به بخش های خانگی- صنعتی و کشاورزی است.

همانطور که می دانید سرانه مصرف برق هر ایرانی 3 برابر سرانه مصرف جهانی بوده و به منظور کاهش مصرف باید الگو های مناسب قیمتی لحاظ گردد. همچنین علاوه بر مصرف هزینه های انرژی افزایش یافته و علت این امر هزینه های بالای انرژی است.جهت اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی لازم است موارد زیر رعایت شود:1-استفاده از لوازم خانگی با مصرف انرژی پایینبیشترین حجم مصرف برق در خانوار ها مربوط به لوازم منزل است. لوازم خانگی پر مصرف به دو دسته تقسیم می شوند:1-کالا هایی با عمر بالای 10 سال که بیشترین اتلاف انرژی را دارند.2-کالاهای زیر 10 سال که مصرف انرژی بالایی داشته و به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.2- بالابردن کیفیت لوازم مصرفی منازل توسط تولید کنندگان داخلی و به تبع آن حمایت سازمان های مریوطه با تخصیص یارانه جهت بهیود مصرف انرژی.3- استفاده از انرژی های نو مثل هسته ای خورشیدی-گرمایی و حرکت به سوی جایگزینی انرژی های تجدید پذیر.چگونگی مصرف برق در ژاپنژاپن از مناسب ترین الگو تولیدی برق متناسب با ویژگی های منطقه ای وجغرافیایی خود استفاده کرد. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی در سال 2012 بیشترین حجم مصرفی انرژی الکتریکی در ژاپن مربوط تجارت و مصرف عمومی – صنعتی و خانگی به ترتیب با 36.8 – 32.7 و 22.9 درصد از مصرف برق است. ژاپن پنجمین کشور مصرف کننده جهان با حجم 582,500 گیگاوات ساعت در سال 2012 می باشد. تولید برق ژاپن تا قبل خرابی نیروگاه هسته در سال 2011 بیشتر از طریق نیروگاه های هسته ای تامین می شد و تا قبل از سال 2011 سومین تولید کننده انرژی از طریق انرژی هسته ای بود. اما از سال 2011 به بعد استراتژی خود را تغییر داده و از منابع فسیلی LNG استفاده کرد.که 64% از تولید برق را شامل شد و تنها 15% ظرفیت هسته ای خود استفاده کرد.

نمودار فوق میزان انرژی های الکتریکی در 13 سال کشور ژاپن را نشان می دهد.همانطور که مشاهده می کنید ژاپن از گاز های طبیعی و زغال سنگ بیشترین استفاده را جهت تولید برق می کند. طبق آمار CIA World Factbook تا سال 2011 میزان مصرف تنها در سال 2009 به بیش از 1میلیون مگاوات رسیده و به نسبت جمعیت 127 میلیون نفری در سال 2012 با میانگین مصرف 774 وات به ازای هر نفر پنجمین کشور مصرف کننده جهان با حجم 582,500 گیگاوات ساعت در سال 2012 می باشد. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی در سال 2012 بیشترین حجم مصرفی انرژی الکتریکی در ژاپن مربوط تجارت و مصرف عمومی – صنعتی و خانگی به ترتیب با 36.8 – 32.7 و 22.9 درصد از مصرف برق است.



در ژاپن هم یکی از مهمترین پارامتر ها اصلاح الگوی مصرف می باشند. پروفسور تاناکا در مصاحبه با بخش خبری مجله‌ی نشنال جئوگرافیک چنین گفت: «ژاپن کشوری است که توالت‌های فرنگی‌اش با سیستمهای مخصوص، گرم نگه داشته می‌شوند. کشوری که در آن از صداسازهای الکتریکی پرمصرف جهت پوشش دادن سایر اصوات نامطلوب استفاده می‌شود. به معنای واقعی کلمه می‌توان گفت که ژاپنی‌ها به زندگی راحت و استفاده از وسایلی که هزینه‌های بسیار بالای انرژی را به همراه دارند، عادت کرده‌اند و این مساله آینده درخشانی را به تصویر نمی‌کشد.» دغدغه اصلاح الگوی مصرف یکی از مهمترین مسائل مصرف انرژی و برق در ژاپن است. حتی آژانس بین‌المللی انرژی بارها در گزارشات متعدد اعلام کرده که ژاپن احتمالاً یکی از کشورهاییست که در آینده با کمبود جدی برق مواجه خواهد بود مگر آنکه الگوی مصرف خود را هرچه سریعتر تغییر دهد. هدف دولت ژاپن این است که تا سال 2020 انرژی 10 میلیون منزل مسکونی را از طریق انرژی خورشیدی تامین نماید. اما در کوتاه مدت دولت ژاپن درصدد برآمد تا کمپین «کولبیز» (Cool Biz) را اجرا کند. کمپین کولبیز، کمپینی بود که وزیر محیط‌زیست ژاپن آن را به منظور کاهش مصرف برق در ژاپن راه‌اندازی کرد. بر اساس داده‌های «موسسه منابع جهانی» (World Resources Institute) ، مصرف انرژی ژاپن به ازای هر واحد از تولید ناخالص داخلی حدوداً 20 درصد پایین‌تر از متوسط جهانی و حتی 30 درصد کمتر از آمریکا است. آژانس منابع طبیعی و انرژی ژاپن تخمین زده است که در طی 30 سال گذشته ژاپن توانسته کارآیی انرژی خود را 37 درصد بهبود ببخشد.
 
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی تحت عنوان «تعجیل در صرفه‌جویی مصرف برق در ژاپن» عنوان کرده که هنوز مشخص نیست مشاغل کوچک و متوسط ژاپن تا چه حد می‌توانند میزان مصرف داوطلبانه خود از انرژی الکتریکی را کاهش دهند اما ظاهراً مردم در این کشور تمایل به تغییر در شیوه‌ی مصرف دارند. این آژانس گفته که بسیاری از معیارهای صرفه جویی در مصرف انرژی در برخی شرکت‌ها مستلزم تغییر ساعت کاری آنها به بعدازظهرها و حتی روزهای تعطیل است.
 
از آنجایی که این کشور منابع ژئوترمال غنی دارد لذا برنامه‌های متعددی نیز در دستور کار است. ژاپن با داشتن نزدیک به 200 آتشفشان و حدوداً 28000 چشمه آب گرم توانایی تولید 80000 مگاوات برق را دارا است و این میزان می‌تواند نیمی از نیازهای برق کشور را تامین نماید. 
 
جمع بندی:در حوزه انرژی بهترین استراتژی استفاده از قابلیت ها و مزیت های جغرافیایی- منطقه ای در کنار بومی سازی نیروگاه ها منطبق با دانش بومی است. به منظور بهبود در مصرف ابتدا باید الگوی مصرف اصلاح گردد. سپس مزیت های تولید با سوخت های نو توسط متخصصان داخلی رصد شده و پیاده سازی شود. همچنین نظارت دقیقی توسط مراجع نظارتی وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شده و میزان مصرف انرژی دستگاه های مورد استفاده توسط مردم یکی از اولویت های مهم تولیدکنندگان داخل باشد.




95/2/12 - 07:15 - 2016-5-1 07:15:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن