واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنوز هم بخش عمده "قانون" ابنسینا معتبر است و شیوه درمان او در باب بیماریهایی چون سل، سرخک، آبله، تب یونجه و بیماریهای آلرژیک و عفونی بسیار قابلتوجه و قابل ارجاع است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، علیاکبر ولایتی در مراسم افتتاح مدرس ابنسینا که به همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شیخالرئیس ابوعلی سینا بدون تردید برجستهترین و بزرگترین دانشمند تاریخ اسلام است. وی افزود: ابنسینا 58 سال عمر کرد ولی همچون انسانی که هزار سال عمر داشته از خود آثار به جا گذاشت. او تا 18 سالگی نزد اساتید بزرگ و گوناگونی درس خواند و گفته میشود چون دیگر چیزی نمانده بود که بیاموزد خود به مطالعه علوم پرداخت و از آن پس هرچه داشت از تتبعات خود او بود. وی تصریح کرد: ابنسینا برخلاف انتظار ما نام کتاب پزشکیاش را قانون و نام کتاب فلسفهاش را شفا گذاشت. این نشاندهنده جهانبینی و دیدگاه او به طب و فلسفه بود. نظامی عروضی سمرقندی گفته که هرچه در باب طب میخواهید بدانید در کتاب قانون گردآمده است. او میگوید جا دارد که بقراط و جالینوس در برابر آن سجده کنند. کتاب قانون به مدت 600 سال بر کل مجامع پزشکی عالم حاکم بود و بسیاری از بزرگان از افتخاراتشان این بود که سالها وقت خود را صرف نوشتن شرحی بر این کتاب کردهاند. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنوز هم بخش عمده این کتاب معتبر است و شیوه درمان او در باب بیماریهایی چون سل، سرخک، آبله، تب یونجه و بیماریهای آلرژیک و عفونی بسیار قابلتوجه و قابل ارجاع است. تمام پزشکی سریانی، یونانی، ایرانی و سانسکریت در این کتاب جمع شده و تألیف قانون 11 سال به طول انجامید. البته ابنسینا از کتاب الحاوی زکریای رازی بسیار بهره برده است. این کتاب اولین کتاب جامع بالینی است. وی ادامه داد: یکی از افتخارات ما این است که کتاب دانشنامه علایی که جمع طب و الهیات و فلسفه و منطق است توسط ابنسینا در اصفهان تألیف و تدریس شده است. این کتاب شناسنامه ایرانی شیخالرئیس است. پس از اینکه ابنسینا از دست محمود غزنوی از بخارا گریخت به خوارزم رفت و از آنجا نیز تبعید شد. تنها در دربار آلبویه در اصفهان از او استقبال شد. بعدها مسعود غزنوی به اصفهان حمله کرد و کتابخانه شیخالرئیس را آتش زد و بسیاری از آثار و تألیفات او از دست رفت. وی افزود: کتاب الحاوی پس از مرگ رازی توسط دخترش نگهداری میشد. یکی از وزرای آلبویه این کتاب را به قیمت بیش از آنچه ارزش داشت از دختر رازی خریداری کرد. این در حالی بود که به راحتی میتوانست با توسل به زور آن را بدست آورد. این نشان از فرهنگپروری آلبویه دارد. اگر امروز ما کتب ابنسینا و رازی را در اختیار داریم آن را مدیون آلبویه هستیم. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اینکه اصفهان چنین فضای امنی را برای فعالیت دانشمندان فراهم میکرد، نشان از فرهنگپروری و حمایت آلبویه در اصفهان دارد که زمینه مطالعات ابنسینا را فراهم و مدرس او را تأسیس کردند. امیدواریم که بازگشایی این مدرس زمینهای برای توسعه آن و تبدیل به مرکزی برای پژوهش در آثار ابنسینا شود. وی همچنین در دومین نشست سالیانه اصفهان سلجوقی با بیان اینکه «ایران کشور فرهنگ و مدنیت است»، اظهار کرد: با قاطعیت میتوان گفت که ایران بیشترین سهم را در شکلگیری تمدن بشر داشته است. وی افزود: بر اساس آخرین آمار و گزارشهای ارایه شده تاکنون قدمت کشور ایران به 10 هزار سال میرسد. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «ایران تنها کشور دارای تاریخ طولانی بدون گسست فرهنگی است»، ادامه داد: ایران در طول تاریخ دچار گسستهای سیاسی شد به عنوان نمونه حمله مغول به ایران، جنگ جهانی اول و دوم و همچنین اشغال نامرئی کشور بعد از 28 مرداد توسط آمریکاییها از این جملهاند. وی با تأکید بر اینکه «رمز ماندگاری ایران فرهنگ است» گفت: کشور ایران در گذشته به لحاظ سیاسی و نظامی شکستخورد اما همیشه دشمنان در مباحث فرهنگی مغلوب فرهنگ اصیل ایرانی شدند. وی در مورد جایگاه اصفهان در فرهنگ و مدنیت ایران اظهار کرد: اصفهان قبل از اسلام محل تجمیع و فراهم آوری امکانات برای دفاع از تمامیت ارضی ایران بود اما بعد از اسلام سه سلسله نقش مهمی در یکپارچهسازی کشور ایران داشتند که پایتخت سیاسی هر سه سلسله اصفهان بود. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «در سال 1006 پایتخت ایران از تبریز به اصفهان انتقال یافت»، ادامه داد: اصفهان تا زمان قاجاریه پایتخت کشور بود و مورد تاختوتازهای سیاسی، فرهنگی و تجاری کشور نیز قرار گرفت. وی همچنین با بیان اینکه «در مورد سلجوقیان کماطلاعی فراگیری در بین همه اقشار جامعه و حتی تحصیلکردهها وجود دارد»، گفت: در این باره کمکار شده و اگر فعالیتی صورت گرفته کارهای تخصصی بوده که تعمیم پیدا نکرده است. وی با بیان اینکه «در کشور بیش از 10 میلیون تحصیلکرده وجود دارد»، گفت: اگر آمار بگیرید که چند درصد از این دانشجویان از نقش سلجوقیان در احیای مجدد ایران اطلاع دارند، به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. ولایتی با بیان اینکه «نسبت به خواجه نظام الملک ظلم مضاعفی شده است»، گفت: حتی طی چند روز اخیر نیز مطالبی عنوان شده که بهگونهای ظلم به خواجه نظامالملک بوده است و نباید اجازه دهیم این تفکرات ترویج پیدا کند. وی در مورد کتاب سیاستنامه خواجه نظامالملک گفت: این کتاب دارای 50 فصل است که هر خوانندهای با مطالعه آن درمییابد که 39 فصل از این کتاب با یک نگارش و 11 فصل دیگر با نگارشهای متفاوتی نگارش شده و به خواجه نظام الملک نسبت داده شده است. بسیاری از صاحبنظران فرهنگ و ادبیات ایران اعتقاد راسخ به نگارش 11 فصل از سیاستنامه توسط دیگران دارند که از آن جمله میتوان به استاد مرحوم عبدالجلیل قزوینی و مجتبی مینوی اشاره کرد. وی با بیان اینکه «39 فصل سیاستنامه نشان میدهد که خواجه نظامالملک مرید اهلبیت (ع) بوده و به تعبیری افتخارش شیعه بودن است»، گفت: این در حالی است که در 11 فصل دیگر کسی دامن قلم را رها کرده، زبان را آزاد کرده، هر آنچه به ذهنش آمده را نوشته و شیعه را تحقیر کرده است و از این رو میتوان دریافت که نویسنده این 11 فصل فرد و یا افراد دیگری بوده است. ولایتی به برگزاری مناظرهای با حضور خواجه نظامالملک و ملکشاه بین شیعه و سنی در عراق اشاره و اظهار کرد: پس از این مناظره خواجه نظام الملک به صراحت شیعه بودن خود را اعلام کرده است. وی با بیان اینکه «در نظامیه بغداد مراسم سوگواری امام حسین (ع) برگزار میشده است»، اظهار کرد: اسناد این مراسم را در کتاب شیعه نیز آمده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]