تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802476324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بلومبرگ:چرا ریاض هفته‌ها القا کرد توافق بدون ایران ممکن است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بلومبرگ:چرا ریاض هفته‌ها القا کرد توافق بدون ایران ممکن است
پس از ماه‌ها مذاکره، روز یک شنبه نشستی که در دوحه قطر برای تثبیت تولید نفت به میزان ماه ژانویه برگزار شده بود، شکست خورد.
به گزارش نامه نیوز، داستان این نشست از ماه فوریه با توافق عربستان و روسیه برای تثبیت تولیدشان به میزان ماه ژانویه آغاز شد. توافقی که هر دو کشور بدون حضور ایران آن را پذیرفتند. اما عربستان پس از چندی اعلام کرد که این کشور هیچ فریزی بدون حضور ایران انجام نمی‌دهد.

این اظهارات عربستان ادامه داشت اما در این نشست حضور یافت و همه چیز به گونه‌ای پیش می‌رفت که گویی توافقی در جهت حمایت از قیمت نفت رخ خواهد داد هرچند که ونزوئلا از تلاش شدید آمریکا برای به شکست نشاندن این نشست خبر داد.

همه چیز صبح روز یک شنبه به یکباره تغییر کرد به طوریکه  تغییر 180 درجه‌ای عربستان و برخی همپیمانانش، الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نیز را شگفت‌زده کرد.

عربستان خواستار تغییر پیش‌نویس توافق و اضافه کردن بندی مرتبط با ایران به این پیش‌نویس شده بود که نتوانست رضایت همه کشورها در این زمینه را جلب کند و مذاکرات شکست خورد.

فایننشال تایمز در این‌باره نوشت با وجود اینکه ریاض موضع تهران را می‌دانست و نمایندگان اوپک فکر می‌کردند عربستان توافق را تصدیق می‌کند اما این کشور یکباره تصمیم گرفت بخشی از توافقی نباشد که به ایران راه گریز دهد و گفت‌وگوهای دوحه شکست خورد.

در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز نیز نوشت عربستان که بارها تاکید کرده است که از چاه‌های نفتش به عنوان سلاح دیپلماتیک استفاده نمی‌کند اما در آخر هفته گذشته این کار را به عنوان بخشی از «ستیز در حال شدت یافتن با ایران » انجام داد.

بلومبرگ نیز با تایید این تحلیل به نقل از تحلیلگر مدلی گلوبال ادوایسر نوشت: «همه چیز در دوحه سیاسی بود.»

این گزارش با اشاره به اینکه علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان، فردی مصلحت‌گراست و سیاست نفتی این کشور را در 2 دهه گذشته از سیاست خارجی آن جدا کرده است، ادامه داد وی بر قیمت‌گذاری با ملاحظاتی نظیر عرضه، تقاضا و ذخایر اصرار دارد و اینها پایه اصلی تصمیماتش هستند. اما محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی که جانشین ولیعهد است، چند هفته پیش از این گردهمایی در مصاحبه‌ای گفته بود که حضور ایران برای هرگونه توافقی لازم است.

در این رابطه میشائیل ویتنر، تحلیلگر نفتی سوشیت جنراله در نیویورک به بلومبرگ گفت: «آنچه ما در بازارهای نفتی در رابطه با عربستان یاد گرفتیم این است که اکنون باید به حرف محمد بن سلمان گوش دهیم... وی آشکارا حرف نهایی در سیاست عربستان در موضع‌شان در مورد این مذاکرات را زد نه علی النعیمی.»

در پایان بلومبرگ در پاسخ به این پرسش که چرا مقامات نفتی عربستان هفته‌ها بر روی پیش‌نویس توافق دوحه مذاکره کردند و این حس را القا کردند که یک توافق حتی بدون حضور ایران امکان‌پذیر است؟ 2 سناریو مطرح کرد:

یک گمانه این است که ریاض تلاش کرد تا در نشست دوحه به روسیه به عنوان هم‌پیمان ایران فشار وارد کند تا میان قیمت بالای نفت و حمایت از تهران، یک گزینه را انتخاب کند. در این تئوری، علی النعیمی، نقش پلیس خوب و محمد بن سلمان، نقش پلیس بد را بازی کرد.

 در گمانه دیگر، شاهزاده محمد بن سلمان در دقیقه نود مداخله کرد و گروه عربستان را مجبور کرد تا چرخشی 180 درجه‌ای با همان هدف ضربه به ایران، داشته باشند.




منبع: فارس


۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن