تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802245680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرصت بحث و چالش بعد از اجرای «اودیسه» فراهم شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: فرصت بحث و چالش بعد از اجرای «اودیسه» فراهم شود
رویا افشار در یادداشتی کوتاه که برای گروه تئاتر کوانتوم و هنرمندان نمایش «اودیسه» نوشته، ضرورت برپایی جلسات بحث و گفت و گو در پایان اجرای این اثر نمایشی را مورد تاکید قرار داد.


به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویا افشار مدرس و بازیگر شناخته شده تئاتر کشورمان در این یادداشت آورده است:


«نوری که از کهکشان های دور دست به ما می رسد، میلیون ها سال قبل، از آنها گسیل شده است و نور دورترین شیء که به وسیله بشر رویت شده است، هشت هزار میلیون سال قبل به راه افتاده است، بنابر این وقتی که به عالم نظر می کنیم، نظاره گر جهانی متعلق به گذشته هستیم، «تاریخچه زمان، استیون هاوکینگ» ( از متن نمایشنامه اولیس)


برای من که هنوز بند ناف کهن را پاره نکرده ام، بدون تمثیل و مثال و عین انگاری اساطیری، زندگی یک شوخی تکراری بی مزه، بیش نیست، نه اینکه راه نپیمودم و بی حرکت ماندم، نه، بسیار بسیار پرشتاب تر ، حتی از نور، و اوج پویایی ام در دوران گلادیاتورها مکثی طولانی داشته و سپس هماره با توبره افسانه های کهن، هر تلنگر امروزی را شکیب آورده ام.....


خب اینطور است، برای همین هم در ابتدای کلام اودیسه، در تالار حافظ، چنان مشتاق به استقبال نمایش رفتم که تا پایان ، گویی در سیاه چاله ای بی جاذبه، بی نسبیت، تنها....تنها.....تنها مانده ام......


بی شک کلید راه یابی به علم فیزیک را می بایست در دنیای اساطیر جستجو کرد، دانشی که زمانی به افسانه می مانست و امروز قواعد علوم فیزیک را بنیان است.


اولیس به نوشته امین طباطبایی، به کارگردانی آرش دادگر، از همین مسیر سود جسته، تا به تالار حافظ رسیده. آنچه آرش دادگر به عنوان کارگردان، بر متن نمایش بسیار قابل تامل امین طباطبایی افزوده، عرفان نهفته در دانش فیزیک است. یعنی سه بازه زمانی، در سه واضح مکانی، با سه کربن تجسم یافته در شمایل انسانی، با نام اولیس،... و در این امر هیچیک از این کربن های عالی شده، چون دیگری نیستند، بلکه هریک شمایلی دیگرگون از یک هسته واحد را اجرا میکنند، گفتم اجرا میکنند؟ نه، زندگی میکنند، هر یک از اولیس‌ها، وجهی که به تنهایی کمال وجوه است را به تماشا میگذارند و این تجربه‌ای شگرف برای آرش دادگر است و آنقدر موفق از این ورطه عبور کرده که تماشاچی دیگر نمی تواند اولیس را صرفا یک افسانه بپندارد، اولیس زنده شده، جسمیت یافت.....


اولیس در غالب یک انسان افسرده گم شده در طوفان ایام ( اولیس،کامبیز امینی)  و اولیس فیلسوف ( حسام منظور،که در اجرای نقش خود بی نظیر بود) و اولیس دانش پژوه ( آرش دادگر) و این سه کربن تجسم یافته، در سه زمان غیر متسلسل، و در سه مکان غیر وابسته ، هر یک با نظری خاص خود، هرمی راساختند که نتیجه ای دهشتناک داشت وسوالی را پاسخ داد که جهان علم علی رغم دستیابی اش بدان، جسارت طرح واضح آن را ندارد.....


یک جمله کلیدی از متن نمایش،


اولیس: این بی دلیل زنده بودن من،داره همه چی رو نابود میکنه.....


این بی دلیل زنده بودن هر یک از ما ، با نام مستعار اولیس، سرگردانی به طول اعصار رفته و در پیش رو، لاجرم کربن تجسم یافته را به مرزی می رساند که آنسوی سیاه چاله را معنا کند و از آن پس « زو» باید نگران وضعیت خود باشد.....


قصد ندارم جزئیات از این دست را ادامه دهم، اما آرش دادگر که به زعم من پادشاه ریتم است و آگاه بر تمپوی سرنوشت ساز بنیان یک نمایش، آنچنان زیبا متن نمایش بسیار عمیق امین طباطبایی را به عین تبدیل کرده که تماشاچی مدام غرق در جهان های گونه گون، سوالات پنهان در ضمیر خود را عیان میکند، از جمله این پرسش ها، هستی چیست؟ ... تلاش من واحد در این گستره به کجا می انجامد؟... انجام چیست؟ ... ، پرسش های بنیادین، یکی از یکی دیگر سرنوشت ساز تر، و اینکه سرنوشت آیا موجود را رهنمون است؟ و یا موجود است که سرنوشت را تحریر کرده......


در اجرای اودیسه، زمانی به کمال،پر از اندیشه را سپری می کنیم، با بازی هنرمندان با ارزش و جزء به جزء اتفاقات بدیع، اودیسه نمایش زندگی انسان در چرخه زمان بدون صفر است. از این رو فکر میکنم دیدن این نمایش برای هر کس، با هر دلیل و سلیقه ای میتواند بسیار قابل تامل باشد، چه در معنا، چه در اجرا، و چقدر دوست میداشتم، اگر اتفاق می افتاد که تماشاچی، با هر بنیان تفکر و هر میزان دانش، در پایان دوره این اجرا، گرد آرش دادگر ، نویسنده و گروه اجرایی این اثر می آمدیم، تا بحث نمایش را ادامه دهیم، یک نمایش صرف یک دوره اجرا نیست، یک نمایش زمانی موفق است که بتواند در زمان و مکانی جدا از اجرا،همچنان در ذهن تماشاچی ادامه یابد، و اودیسه همچنان در ذهن من ادامه دارد. پیشنهاد میکنم فرصت دیدن این اثر را از دست ندهید، و به آرش دادگر پیشنهاد میکنم، فرصت بحث و چالش این اثر، بعد از دوران اجرا را برای تماشاچیان خود فراهم آورد، اودیسه آرش دادگر، بعد از صد دقیقه، در تالار حافظ خاتمه نمی یابد، اودیسه، در هر اتفاق روزمره، در جنگ ها، در دفاع و در تلاش هر کربن تجسم یافته، برای گریز از بیهودگی تجسم اش ، همچنان ادامه دارد......سعی کن لابیرنت را بفهمی!




رویا افشار


اردیبهشت 1395»







۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن