واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: حدادعادل در مراسم رونمایی کتاب «تحریر توحید»: خلاء عرفان موجب رشد داعش شده است
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی توسل به عرفان را راهی برای مقابله با تفکر وهابی دانست و گفت:خلا عرفان داعش را به اینجا کشانده و عدم اعتقاد به ولایت ناشی از ضعف آنها در تفسیر آیات الهی است . به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامعلی حداد عادل طی سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» نوشته حجتالاسلام سیدحسن خمینی، با یاد کردن از شهید مطهری، انتشار کتاب «تحریر توحید» را به حجتالاسلام سیدحسن خمینی تبریک گفت. رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه عرفان برای جهان اسلام و عالم تشیع و ایران اسلامی یک سرمایه است، گفت: ما باید قدر این سرمایه را بدانیم. این نکته بسیار مهمی است که امام راحل بنیانگذار این انقلاب بزرگترین مدرس عرفان نظری بودهاند و در زمان خود و در سیر و سلوک در عرفان عملی به مقامات بالا رسیده بودند. چگونگی پیروزی انقلاب بدون درک رابطه انقلاب و عرفانی که امام میدانستند، ممکن نیست. او در ادامه به رفتار سیاسی امام (ره) در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: این رفتار جز با درک عرفان ممکن نیست. حداد عادل ادامه داد: امام خمینی (ره) به عنوان رهبر نظام رادیو در گوش میگذاشتند و لحظه به لحظه اخبار انقلاب را در رادیو بی بی سی دنبال میکردند. وی گفت: باید خوشحال بود که توجه به عرفان در خانواده امام (ره) منقطع نشده و الان این جریان در این کتاب ارزشمند و موسسه عرفان نظری نمایان شده است. رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در باب اهمیت عرفان اظهار داشت: موضوع عرفان شناخت حقیقت و وجود مطلق و واحد است . توجه به عرفان و توسعه آن در محیطهای دانشگاهی و حوزوی امروز از سه جهت مهم است؛ یکی از باب مقایسه تفکر اسلامی با تفکر غربی. ما میدانیم در دوران جدید از رنسانس و زمان دکارت به این سو فلسفه غربی از هستی شناسی فاصله گرفته و روز به روز به سمت معرفت شناسی و شناخت شناسی جدا از هستی شناسی رانده شده و در شناخت شناسی هم به سوی الفاظ و زیان رانده شده و از شناخت وجود دور تر شده است. وی توضیح داد: ما اوج این جدایی معرفت شناسی از هستی شناسی را در فلسفه کانت میبینیم. کانت ممکن شهود عقلی و منکر علم حضوری است حال آنکه در عرفان اساس شهود عقلی و علم حضوری است. در این مسیر ما شاهد تقابل وتباین میان هستی شناسی و معرفت شناسی هستیم. حداد عادل در ادامه بیان داشت: منظر دوم توسل به عرفان اسلامی در مقابله با این بساط خانمان سوز و خطرناک تفکر وهابی است که جلوه آن در داعش به نام اسلام دیده میشود. رئیس فرهنگستان ادب فارسی گفت: خلا عرفان داعش را به اینجا کشانده و عدم اعتقاد به ولایت ناشی از ضعف آنها در تفسیر آیات الهی است. او منظر سوم را در اهمیت بحث های عرفانی در مقابله عرفان اسلامی با عرفان کاذب خواند و گفت: امروز در قالب رمان میخواهند نیاز انسان را به جای آب با سراب در مان کنند. رئیس فرهنگستان ادب فارسی در پایان از جدی گرفته شدن عرفان ابراز خوشحالی کرد.
۱۳۹۵/۰۲/۰۸ ۱۸:۴۷:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]