تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830712458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«ستایش» روی دیوارهای شهر


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۰




1461670503911_9775_589.jpg

هنوز چند روز از قتل «ستایش قریشی» نگذشته، اما می‌توان چهره‌ی او را در شهر دید؛ چهره‌ای که به نشانه‌ی همدردی و اعتراض توسط هنرمندان خیابانی روی دیوارهای شهر نقش بسته است. به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، گرافیتی سال‌هاست که زیر پوست شهر نفس می‌کشد. هنری که هنرمندان آن با چهره‌هایی ناشناخته و اسم‌ها و امضاهایی عجیب، اعتراض خود را به مسائل مختلف نشان می‌دهند. با این حال، مدتی است که واکنش هنرمندان خیابانی در تهران نسبت به اتفاقات تلخ و تأثیرگذار جامعه، سرعت بیشتری به خود گرفته است. آن‌ها در مدت کوتاهی پس از رسانه‌ای شدن این‌گونه اتفاقات، طرح‌های گرافیتی مربوط به آن را روی دیوارهای شهر نقش می‌زنند. یکی از این موارد، اتفاق تلخی است که برای یک کودک افغان افتاد؛ ستایش قریشی که توسط یک نوجوان 17 ساله مورد تعرض قرار گرفت و به قتل رسید، مدت کوتاهی پس از مرگ، با چهره‌ی کودکانه و معصومش به شهر برگشت و مردمی که هر روز از خیابان‌ها عبور می‌کردند، یک‌بار دیگر روایت تلخ زندگی او را در ذهن‌شان مرور می‌کنند.

گرافیتی

در گرافیتی، دیوارهای شهر بوم نقاشی هستند. گرافیتی را در دسته‌ی دیوارنویسی مردمی جا می‌دهند. از دهه‌ی 70 با ظهور موسیقی رپ در ایران، گرافیتی نیز روی دیوارهای شهر جان گرفت. اعتراض به مسائل اجتماعی و طرح چهره‌های معروف و محبوب، از مهم‌ترین موضوع‌های گرافیتی هستند. هنرمندان گرافیتی‌کار معمولا هویت خود را به دلایل امنیتی مخفی نگه می‌دارند و به‌صورت ناشناس کار می‌کنند. البته بعضی از طرح‌های گرافیتی که در آن‌ها به مسائل خاصی اعتراض می‌شود، در بیشتر کشورهای دنیا، به سرعت از دیوارهای شهر پاک می‌شوند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. هنر در ایران بیشتر به گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری محدود می‌شود؛ فضایی که به‌نظر می‌رسد با رشد گرافیتی و هنر خیابانی در سال‌های اخیر، در حال شکستن است. اکنون مردم شهر با عبور از مسیرهای هر روزه‌ی خود برای رسیدن به مقصدشان، با طرح‌هایی روبه‌رو می‌شوند که ذهن آن‌ها را برای دقایقی به خود مشغول می‌کند. در سال‌های گذشته، هنرمندان گرافیتی‌کار ایران با نام‌های مستعار به کار خود ادامه داده و برخی از آن‌ها نیز به شهرت رسیده‌اند. بیشتر نقاشی‌های گرافیتی در تهران در منطقه‌ی شهرک اکباتان هستند و همواره بین هنرمندان خیابانی تهران و شهرداری این منطقه مشکلاتی وجود دارد. برخی هنرمندان خیابانی در کنار کارهای خود امضا دارند، اما برخی از آن‌ها طرح‌های‌شان را بدون امضا می‌زنند و مخاطبان نامی از طراح اثر در کنار آن نمی‌بینند. از زمانی که شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند، طرح‌های گرافیتی نیز در مدت کوتاهی دیده می‌شوند و بارها توسط مخاطبان این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. در واقع برخی از این طرح‌ها، پیش از این‌که در شهر دیده شوند، هزاران نفر آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

گرافیتی

بهنام کامرانی - هنرمند هنرهای تصویری و استاد دانشگاه - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی رشد هنر گرافیتی در ایران و توجه هنرمندان این حوزه به مسائل اجتماعی روز، اظهار کرد: گرافیتی اصولا یک هنر خیابانی معترض و کار آن، نقد و نهیب زدن است. این هنر در همه‌ی دنیا همین شکل اعتراضی را دارد و جنبه‌های اجتماعی و اتفاقات را با نگاهی معترض روی دیوارهای شهر منعکس می‌کند. از این نظر، گرافیتی را می‌توان هنر مثبتی دانست، اما گاهی که گرافرها روی اموال عمومی و دیوارهایی که متعلق به دیگران هستند طرح می‌زنند، گرافیتی جنبه‌ی وندالیسم هم پیدا می‌کند. در این‌گونه موارد معمولا دیوارها از طرح‌های گرافیتی پاک‌سازی می‌شوند. او ادامه داد: گرافیتی یک نقد تصویری است و در فضایی غیررسمی به حیات خود ادامه می‌دهد. در سال‌های اخیر، گرافیتی‌های ایران عناصر خاص هنر ایران و نوعی هویت‌یابی را در کارهای‌شان دنبال می‌کنند. اگرچه گرافیتی هنری جهانی است، اما گاهی ویژگی‌های منطقه‌ای به خود می‌گیرد، مثل کارهای گرافیتی برزیل و ژاپن. اگرچه طرح‌های گرافیتی در همه جای دنیا عناصر مشترکی دارند، اما به‌تازگی جنبه‌های مفهومی و منطقه‌ای در آن‌ها نمود بیشتری پیدا کرده است. این هنرمند همچنین بیان کرد: گاهی هنرمند گرافیتی از عناصر شهر برای زدن طرح‌ها استفاده می‌کند. مثل یکی از کارهایی که «بلک‌هند» در تهران انجام داده و روی پله‌های پل عابر طرحی از مین‌های جنگی زده است. هنرمند در این طرح، از مکان به‌صورت هوشمندانه استفاده کرده است.

گرافیتی

کامرانی ادامه داد: در برخی کشورها مثل ایتالیا، برای جلوگیری از مخدوش شدن چهره‌ی مکان‌های عمومی شهر توسط طرح‌های گرافیتی، مکان‌هایی را به هنرمندان اختصاص داده‌اند تا طرح‌های‌شان را روی دیوارهای آنجا پیاده کنند. همچنین ممکن است به‌صورت سفارشی کارهایی را از گرافیتی‌کارها بخواهند که برای زیباسازی شهر انجام شود. این مدرس رشته هنر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که گرافیتی به جنبه‌هایی از هنر معاصر نیز راه پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر این هنر از حالت تمام‌حاشیه‌ای خارج شده و جنبه‌هایی از آن را می‌توان در هنر معاصر دید. هنرمندانی هستند که گرافیتی کار نمی‌کنند، اما از این هنر در نقاشی‌های‌شان بهره می‌گیرند. کامرانی اضافه کرد: معمولا گرافیتی‌ها به‌دلیل غیررسمی بودن هنرشان، می‌خواهند ناشناس بمانند و از امضاهایی برای کارهای‌شان استفاده می‌کنند که شناخته نشوند. با این حال، ورود گرافیتی به هنر معاصر، مرز آن را با هنر در جریان کم‌رنگ کرده و مرزها و تعاریف حالت سیالی به خود گرفته‌اند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن