تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803619919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گوزن زرد باردار بر اثر پرتاب سنگ از سوی بازدید کنندگان تلف شد/ نامناسب بودن شرايط نگهداري حيوانات در باغ وحش خرم آباد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گوزن زرد باردار بر اثر پرتاب سنگ از سوی بازدید کنندگان تلف شد/ نامناسب بودن شرايط نگهداري حيوانات در باغ وحش خرم آباد
نامناسب بودن شرايط نگهداري حيوانات در باغ وحش خرم آباد باعث تلف شدن يك راس گوزن زردايراني باردار شد .


به گزارش ايرنا، اين گوزن زرد باردار در حالي كه روزهاي آخر بارداري را مي گذراند در باغ وحش در معرض بازديد قرار گرفت و به گفته كارشناسان براثر پرتاب سنگ از طرف افراد بازديد كننده دچار صدمه شديد، استرس و در نهايت تلف شد.



گوزن زرد باردار بر اثر پرتاب سنگ از سوی بازدید کنندگان تلف شد



گوزن زرد ايراني گونه نادري از خانواده گوزن، بزرگتر از شوكا و كوچكتر از مرال -دو گوزن ديگر بومي ايران- است .


حدود 50 سال گذشته گوزن زرد ايراني از نظر اتحاديه جهاني حفاظت از گونه (IUCN) در معرض تهديد اعلام شد كه شكار بي‌رويه و از بين رفتن زيستگاه‌ها منجر به كاهش شديد جمعيت اين گوزن شد به طوري كه در سال 1335 تصور مي‌شد كاملا منقرض شده است.


اما به طور ناگهاني بعد از سال 1335 تعداد 25 راس از گوزن زرد در اطراف منطقه دز و كرخه مشاهده شد و از همان سال احياي جمعيت اين گونه در دستور كار قرار گرفت.


مشاهده دوباره اين گونه فرصتي بود تا براي احياي گوزن زرد برنامه‌ريزي شود و در همان سال با توجه به شرايط آب و هوايي مناسب و نبود دشمن طبيعي براي اين گونه منحصر به فرد ،جزيره اشك در پارك ملي درياچه اروميه به منظور احياي گوزن زرد ايراني انتخاب شد.


بعد از افزايش تعداد جمعيت گوزن زرد در اين منطقه ، انتقال تعدادي از اين گونه به زيستگاه تاريخي شان در حوزه زاگرس در دستوركار مسوولان قرار گرفت .


در اين راستا در طي چند سال گذشته نيز به منظور احياي گوزن زرد ايراني در لرستان سه راس از گونه نادر به لرستان منتقل شد كه متاسفانه به دليل عدم كار كارشناسي و نگهداري اين گونه نادر در شرايط مناسب تنها يك راس گوزن زرد ايراني نر در لرستان باقي مانده است .


به جاي تكثير اين گونه نادر تنها گوزن زرد ماده در روزهاي گذشته در باغ وحش خرم آباد تلف شد .


اين اتفاق ناخوشايند در حالي در استان رقم خورد كه سال گذشته نيز يك راس ديگر گوزن زرد به دليل مارگزيديگي در اين باغ وحش تلف شد .


مدير كل حفاظت محيط زيست لرستان گفت : درطي چند سال گذشته سه راس گوزن زرد ايراني در جهت احياي اين گونه نادر به باغ وحش لرستان منتقل شد و اين در حالي بود كه شرايط نگهداري حيوانات در باغ وحش نامطلوب بود .


مهرداد فتحي بيرانوند با بيان اينكه شرايط كلي نگهداري در باغ وحش خرم آباد مورد تاييد حفاظت محيط زيست استان نيست در باره علت تلف شدن اين گوزن باردار افزود : اين گوزن زرد باردار در اين باغ وحش به علت در معرض بازديد قرار داشتن و پرتاب سنگ از طرف افراد بازديد كننده دچار استرس و تلف شد.


وي اظهار كرد : اين گونه نادر در حالي در معرض بازديد گرفته است كه در روزهاي آخر بارداري قرار داشته است و بايد در شرايط مناسب تري نگهداري مي شد .


وي بيان كرد : بر خلاف شايعات مبني بر بيماري اين حيوان بر اساس مكاتبات و پيگيري هاي حفاظت محيط زيست استان با دامپزشكي اين گونه نادر به علت استرس و برخورد با ديواره هاي فنس دچار شكستگي گردن و تشنج شده است .


فتحي بيرانوند گفت : همچنين بر اساس اعلام كارشناس حيات وحش حفاظت محيط زيست استان گزارش دامپزشكي مبني بر تشنج بر استرس اين گونه نادر و تلاش جهت احياي آن مورد تاييد قرار گرفته است .


**واگذاري باغ وحش خرم آباد به بخش خصوصي 


مدير كل حفاظت محيط زيست لرستان گفت : نامناسب بودن شرايط نگهداري حيوانات در باغ وحش خرم آباد و نبود شرايط استاندارد لازم به لحاظ تغذيه و مكان نگهداري، پيشنهاد مي شود اين باغ وحش به بخش خصوصي واگذار شود .


فتحي بيرانوند افزود :با توجه به اينكه ادارات دولتي به دليل مشكل اعتبار توانايي ايجاد شرايط مناسب را ندارند طي نامه اي تقاضاي واگذاري اين باغ وحش به بخش خصوصي شده است .


وي ادامه داد : همچنين در مكاتبات انجام شده در مراحل مختلف از دامپزشكي استان تقاضاي رسيدگي در شرايط مناسب تر به باغ وحش خرم آباد شده است چراكه تاكنون با توجه وضعيت نامناسب در اين باغ وحش سلامت محيط زيست اين باغ به خطر افتاده است .


وي بيان كرد :در حال حاضر پس از پيگيري هاي متعدد در راستاي بهبود شرايط باغ وحش خرم آباد وضعيت تغذيه در اين باغ بهتر شده است اما تصميمي قطعي در راستاي نگهداري باغ وحش خرم آباد بايد اتخاذ شود .


وي ادامه داد : اين در حالي است كه فضاي نگهداري حيوانات مطابق با استاندارد نيست و به همين منظور در جهت بهبود شرايط با دامپزشكي استان چندين بار مكاتبه شده است .


*** تاريخچه گوزن زرد ايراني در لرستان 


بنابر اين گزارش گونه زرد باردار ايراني در حالي در روزهاي اخير در لرستان تلف شد كه در خرداد ماه سال گذشته يك راس گوزن زرد ايراني بعد از 150 سال در لرستان متولد شد.


گوزن زرد ايراني حدود 150 سال پيش در لرستان منقرض شد ونسل آن به علل مختلف نظير تخريب زيستگاه و شكار بي رويه به شدت رو به انقراض نهاد و متاسفانه از آن در لرستان فقط نام محلش به يادگار مانده بود .


مدير كل حفاظت محيط زيست لرستان گفت : گوزن زرد ايراني گونه اي است كه زماني در سراسر جنگل هاي متراكم زاگرس و بيشه زارهاي لرستان و خوزستان از جمله منطقه جنوبي خرم آباد بنام تنگ گازرده(گوزن زرد)و(گاو شماردر جنوب غربي خرم آباد)مي زيسته است.


مهرداد فتحي بيرانوند افزود : بر اساس وجه تسميه مذكور كه در زبان محلي به حضور حيوانات درشت اندام اشاره دارد بيانگر وجود اين حيوان در استان لرستان مي باشد،به طوريكه در ايام سابق با مشاهده اين حيوان در مناطق ياد شده استان افراد بومي كه از نام علمي آن شناختي نداشته اند از آن به لحاظ رنگ زرد و جثه درشت در حد تيپ ظاهري گاو به آن گاو زرده گفته اند.


وي گفت : در راستاي احياي اين گونه ارزشمند از سال 1314تاكنون اقدامات موثري در دستور كار سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفت ،تا بدينوسيله از انقراض گونه اي كه در گذشته پراكندگي وسيعي از شمال آفريقا تا عراق و تركيه داشته،و امروز فقط در ايران وجود دارد جلوگيري شود .


وي اظهار كرد :در سالهاي گذشته تعدادسه راس گوزن زرد ايراني از زيستگاه دشت ناز ساري به خرم آباد منتقل شد تا با همكاري دامپزشكي لرستان نسل اين گونه ارزشمند در لرستان احيا شود.


وي تصريح كرد : متاسفانه تنها بازمانده اين گوزن ها يك راس گوزن نر است .


تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 13 April 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن