تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799194192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبر تلخ افزايش 4 برابري مبتلايان به بيماري شيرين طي 4 دهه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خبر تلخ افزايش 4 برابري مبتلايان به بيماري شيرين طي 4 دهه
اگر بدانيد يك بمب ساعتي در نزديكي شما قرار دارد و هر لحظه ممكن است منفجر شود، چه احساسي پیدا می‌کنید؟ ديابت بيماري است كه درست مانند يك بمب ساعتي هر لحظه در كمين ماست و به گفته وزير بهداشت در چهار دهه گذشته، ابتلا به این بیماری در كشور چهار برابر شده است...
نویسنده : زهرا چيذري 


اگر بدانيد يك بمب ساعتي در نزديكي شما قرار دارد و هر لحظه ممكن است منفجر شود، چه احساسي پیدا می‌کنید؟ ديابت بيماري است كه درست مانند يك بمب ساعتي هر لحظه در كمين ماست و به گفته وزير بهداشت در چهار دهه گذشته، ابتلا به این بیماری در كشور چهار برابر شده است. با وجود اين همچنان شاهد تبليغات خوراكي‌هاي مضر بر سلامت و رشد قارچ‌گونه فست‌فود‌فروشي و گرايش مردم به سمت اين خوراكي‌هاي زندگي مدرن هستيم، در حالي كه مدرنيته تحرك‌مان را هم گرفته است. تغيير سبك زندگي در سايه مدرنيته موجب شده در دنيا هر 20 ثانيه يك پا به علت بيماري ديابت قطع شود.
شايد شما هم با افرادي مواجه شده باشيد كه همواره نگران چاقي و اضافه وزن خود هستند اما اگر از همين جمع بخواهيد تا درباره اوقات فراغت و تفريحات خود برايتان بگويند مي‌بينيد كه بخش عمده‌اي از اوقات فراغت ما در رستوران‌هاي فست‌فود مي‌گذرد. در كنار اين نوع از تغذيه، زندگي صنعتي و مدرنيته فعاليت بدني ما را به حداقل رسانده و مصرف دخانيات را جايگزين ورزش و انجام فعاليت‌هاي بدني كرده‌ايم. وقتي تكه‌هاي اين پازل را در كنار هم قرار مي‌دهيد به روشني مي‌توان دريافت چرا طي چهار دهه گذشته ابتلا به ديابت در كشورمان چهار برابر شده است.

5 ميليون ديابتي و 9 ميليون در معرض ديابت
از جمعيت حدود 80 ميليوني كشورمان حدود يك‌چهارم‌شان يا ديابت دارند يا در معرض تلخي ابتلا به بيماري شيرين قرار دارند. به گفته وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آمار بيماران مبتلا به ديابت كشور طي چهار دهه اخير به مرز 5 ميليون نفر رسيده و 9 ميليون نفر نيز در معرض ابتلا قرار دارند كه اين از عوارض آپارتمان نشيني است. بنا به تأكيد سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، اگر هر فرد روزانه 30 دقيقه فعاليت بدني و ورزشي داشته باشد به طور قطع شاهد كاهش ابتلا به بسياري از بيماري‌ها به ويژه ديابت، چاقي و اضافه وزن در سطح جامعه خواهيم بود.
دكتر قاضي‌زاده هاشمي تصريح كرد: 15 دقيقه ورزش و حركات بدني نرم در هر روز مي‌تواند تا 20 درصد ميزان ابتلا به بيماري ديابت را كاهش دهد.
 
ديابت دشمن كبد، ‌كليه، چشم و پا
معاون بهداشتي وزير بهداشت نيز با بيان اينكه تشخيص ديرهنگام ديابت منجر به اختلالات چشمي و كليه مي‌شود، گفت: در هر 20 ثانيه در دنيا يك پا به علت ديابت قطع مي‌شود كه با ورزش، رژيم غذايي و خودمراقبتي اين موضوع قابل پيشگيري است.
اكبر سياري با بيان اينكه 10 ميليون ايراني در كشور فشار خون دارند كه نيمي از آنها از بيماري خود بي‌خبرند، تصريح كرد: 83 هزار مرگ سالانه در ايران مرتبط با فشار خون است كه بايد به اين موضوع توجه شود. وي با اشاره به اينكه 60 تا 70 درصد علت مرگ‌ها مربوط به چند بيماري است، افزود: ديابت، سرطان، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، آسم، بيماري‌هاي تنفسي، كم‌تحركي، مصرف غذاهاي ناسالم، اضافه وزن، قند خون، چاقي و مصرف الكل و مصرف دخانيات باعث 60 تا 70 درصد علت مرگ‌ها شناخته مي‌شود. به گفته سياري بر اساس آمارها مصرف دخانيات ايرانيان سالانه 10 هزار ميليارد تومان است كه اين افراد سريع‌تر به سمت ابتلا به اين مرگ‌وميرها حركت مي‌كنند.
 
بمب ساعتي ديابت در دست چه كساني است؟
اما چه كساني بيشتر در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند؟ به گفته معاون بهداشت وزير بهداشت، ‌بيماران مبتلا به فشار خون، چاقي، كساني كه قند خون ناشتاي آنها بين 100 تا 125 است، زناني كه كودكي با وزن بيش از چهار كيلو گرم به دنيا آورده‌اند و همچنين افرادي كه در ميان بستگان خود بيمار مبتلا به ديابت دارند در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستند و بايد به نظام مراقبت از سلامت مراجعه كنند. سياري افزود:‌25 تا 35 ميليون نفر در ايران و يك ميليارد و 100 ميليون نفر در دنيا دچار اضافه وزن و چاقي هستند. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت چاقي و اضافه وزن باعث ايجاد سرطان، ديابت، سكته‌هاي قلبي و مغزي، پوكي استخوان، مشكلات خواب و سائيدگي مفاصل مي‌شوند و اصلاح رژيم غذايي، ورزش و كنترل وزن راهكار اصلي جلوگيري از چنين بيماري‌هايي است. بنا به تأكيد سياري، اين افراد بايد به نظام مراقبت بهداشتي در روستاها و شهرها مراجعه كنند و آنهايي كه ديابت دارند بايد سالانه چهار بار به اين مراكز مراجعه كنند.
 
نسخه ساده معاون وزير براي تناسب اندام
معاون بهداشتي وزير بهداشت اما براي كاهش وزن يك نسخه ساده پيچيد. سياري با اشاره به كارهايي كه مي‌توان براي كاهش وزن انجام داد، افزود: اگر در هفته نيم كيلوگرم وزن كم كنيد هيچ عارضه‌اي ندارد. براي اين منظور بايد 500 كالري از غذاي روزانه كم كرد و پياده‌روي انجام داد. همچنين تا مي‌توانيد نمك مصرف نكنيد. سياري توصيه كرد: بيماران ديابتي روزانه پنج وعده غذا مصرف كنند و حتماً صبحانه بخورند. همچنين روزانه 30 دقيقه ورزش كنند چراكه باعث تحرك و افزايش ضربان قلب مي‌شود و در كاهش شانس ابتلا به ديابت در افراد مؤثر است. معاون بهداشت وزارت بهداشت مصرف زياد روغن و قند را يكي ديگر از عوامل ابتلا به ديابت عنوان كرد و افزود: به طور كلي ميزان متوسط مصرف قند در كشور ما روزانه 65 گرم است، در حالي كه مي‌توان اين ميزان را از طريق كاهش مصرف شيريني، شكلات و نوشابه كاهش داد، ميزان متعادل مصرف قند 25 گرم يعني معادل شش حبه قند است، در حالي كه يك بطري نوشابه 30 گرم قند دارد.  
 
تلخي بيماري شيرين ارمغان زندگي به سبك مدرنيته
راهكارهاي مقابله با ديابت و پيشگيري از آن چندان سخت نيست البته به شرطي كه از بخش‌هايي از مدرنيته كه فعاليت بدني‌مان را كم مي‌كند و ما را به سمت و سوي غذاهاي آماده سوق مي‌دهد، دوري كنيم. در غير اين صورت مدرنيته اين بار تلخي بيماري شيرين را در كام‌مان خواهد ريخت.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن