تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819703353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشوه خواری از چه زمانی آغاز شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
رشوه خواری از چه زمانی آغاز شد؟




کتاب «فساد در آمریکا»، در باب مفهوم فساد و رشوه خواری در این کشور و سیر تاریخی آن، توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد.





خبرگزاری مهر: کتاب فساد در آمریکا، نوشته «ظفیر تیچ اوت»، استاد حقوق «دانشگاه فوردهام» آمریکا در باب مفهوم رشوه و فساد و تاریخ دگرگونی این مفهوم در آمریکا توسط انتشارات دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده است.

همانطور که از نام کتاب پیداست، مقصود اصلی نویسنده، در حقیقت شرح مفهوم فساد و رشوه خواری در آمریکا و اشتباهات تاریخی انجام شده در سیستم قضایی این کشور در باب ارائه تعاریف جدید و کاملا اشتباه از این دو مفهوم و تاثیرات سوء این کار بر سیاست داخلی آمریکا بحث می کند.

به اعتقاد نویسنده کتاب، مشکل آمریکایی ها از زمانی شروع شد که لوئی شانزدهم جعبه جواهرات ساخته شده از الماس منقوش به تصویر پادشاه را به بنجامین فرانکلین هدیه کرد. این مشکل، خطر فساد فرانکلین بود که عدالت را از یاد برد و فرانسوی ها به طرزی زیرکانه وی را به سمت خود کشیدند. فهم عمیق فساد سیاسی، ریشه در نظریه های ذات مدنی دارد که نیروی محرکه معاهدات مبتنی بر قانون اساسی به حساب می آید.

نظریه های کشاورزان در مورد فساد، بیش از دو قرن در دادگاه ها به اجرا در می آمد. حتی در غیاب قوانین مشخص، رای دهندگان، مسئولین مدنی و مقامات منتخب، این رویه ادامه داشت. آیا باید قانونی که توسط پارلمان کشور به تصویب رسیده به علت گرفتن رشوه توسط نیمی از رای دهندگان به آن در مجلس لغو شود؟ کدامیک از لابی گری ها به معنای فساد و کدامیک قانونی هستند؟ چه زمان یک توافق محکم، زیر سوال رفته و رشوه خواری و فساد به حساب می آید؟

در دهه هفتاد میلادی، دادگاه عالی آمریکا شروع به دقیق تر شدن بر روی تعریف مفهوم فساد کرد و از آن زمان این مفهوم به شکل فاجعه باری عوض شد و هیچکدام از این موارد صریح تر از پرونده شهروندان متحد نبود.

در سال ۲۰۱۰، یکی از موثرترین تصمیمات دادگاه عالی آمریکا در تاریخ سیاسی این کشور گرفته شد و آن، اعطای حق هزینه بی حد و مرز برای نفوذ در انتخابات بود. نظر قاضی «آنتونی کندی» درباره فساد این بود که هیچ امری به جز رشوه خواری مستقیم و واضح، فساد محسوب نمی شود.

نظر وی بعدها به عنوان مبنای نظر قاضی عالی، «رابرتز»، در تصمیم گیری راجع به پرونده مک کاچئون در سال ۲۰۱۴  قرار گرفت. با بدتر شدن وضعیت سیاست داخلی آمریکا به شکلی گسترده، «ظفیر تیچ اوت» در مورد این مساله هشدار داد که پرونده های مک کاچئون و شهروندان متحد، قانون بدی نبودند، بلکه تاریخی بد بودند.

به اعتقاد نویسنده اگر تجربه آمریکایی در خودگردانی کشور، قرار باشد در آینده نیز به کار رود، ما باید در مورد مفهوم سنتی فساد و رشوه بر اساس تعریف قدیمی آن بازنگری کنیم.







تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن