تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815599891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا تغییر جای خواب، شما را هم بیخواب می كند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



آیا تغییر جای خواب، شما را هم بیخواب می كند
روز نو : تغییر مكان خواب، برخی از افراد را بی خواب و یا بدخواب می كند، اختلالی كه براساس نتایج یك پژوهش جدید، نیمكره چپ مغز عامل آن است.
به گزارش پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، محققان مدت ها قبل از پدیده "تاثیر شب اول" اطلاع دارند، اما اكنون نتایج یك مطالعه جدید علت بدخوابی افراد را در نخستین شب اقامت در یك مكان جدید توضیح می دهد.
براساس این مطالعه كه نشریه Current Biology منتشر شد، علت بد خوابی این است كه نیمی از مغز با توجه به جدید بودن فضای خواب، به طور ناخودآگاه در طول شب نگهبانی می دهد و حتی در صورت تشخیص بی خطر بودن مكان، این نیمكره مغز به خواب عمیق نمی رود. 
محققان در این مطالعه، افراد مورد بررسی را با استفاده از تركیبی از سه اسكن مختلف مغز از جمله ام.آر.آی در حین خواب كنترل كردند و دریافتند كه گرچه برخی افراد برای خوابیدن در مكان جدید دچار مشكل می شوند، اما طرف چپ مغز آنها نیز در این زمینه دخیل است و خواب این نیمكره سبك می شود. 
محققان همچنین موفق شدند "واكنش افزایش یافته مغز" را به اصوات نامعمول و سایر "محرك های خارجی نامعمول" ثبت كنند.
براساس این پژوهش، "تاثیر شب اول" حاكی از آن است كه یك نیمكره مغز در طول خواب به عنوان نگهبان شب برای كنترل محیط ناآشنای اطراف وارد عمل می شود و هوشیارتر از نیمكره دیگر است. 
به گفته پژوهشگران، فرضیه هایی نیز پیش از این مطرح شده بودند كه براساس آنها، بدخوابی در یك محیط ناآشنا، واكنشی برای بقا به واسطه قرار گرفتن در یك محیط ناآشنا و بالقوه خطرناك است، به طوری كه یك نیمكره مغز به صورت نگهبان شب هوشیارتر از نیمكره دیگر وارد عمل می شود و در صورت دریافت سیگنال خارجی ناآشنا، فرد را از خواب بیدار می كند. 
استاد یوكا ساساكی، متخصص علوم شناختی زبانی و روانی در دانشگاه براون آمریكا و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: به نظر می رسد این روش بقا ویژگی نسبتا مشتركی با برخی حیوانات است.
گام مطالعاتی بعدی محققان این است كه قسمت بیدار مغز را با استفاده از تحریك مغناطیسی به طور موقت از كار بیندازند تا دریابند كه آیا چنین تمهیدی به افراد بدخواب كمك می كند و یا خیر.






تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن