تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799202046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییرات اقلیمی ژن‌های کلزا را تغییر می‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تغییرات اقلیمی ژن‌های کلزا را تغییر می‌دهد
کد خبر: ۵۸۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ - 22 April 2016


کالیفرنیا امسال به لطف پدیده ال نینو برف و باران بیشتری دریافت کرده است، اما هنوز هم از اثرات چندین سال خشکسالی رنج می‌برد. این خشکسالی مثالی از رخدادهای شدید و حادی همچون طوفان و آتش‌سوزی است که به دلیل تغییر اقلیم نسبت به گذشته به دفعات بیشتری رخ می‌دهد. خشکسالی در کالیفرنیا نه تنها زندگی میلیون‌ها نفر از مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه اثرات وسیعی بر دیگر موجودات زنده دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان و به نقل از هافینگتون پست، برخی از گونه‌ها به دلیل بروز تغییر اقلیم در حال کاهش یا رو به انقراض هستند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند نسبت به آن سازش پیدا کنند. درک این نکته که این گونه‌ها چگونه با تغییرات اقلیمی کنار می‌آیند اهمیت زیادی در امر حفاظت محیط زیست دارد. علاوه بر این بررسی اثرات تغییر اقلیم بر گونه‌های زیستی به ما فرصت می‌دهد که درک خود از فرآیند تکامل را ارتقا داده، به دانش خود در این زمینه بیفزاییم.

در مقاله‌ای که به تازگی در مجله Molecular Ecology به چاپ رسیده محققان نشان داده‌اند که بروز خشکسالی در بین سال‌های 1997 تا 2004 در جنوب کالیفرنیا چگونه منجر به بروز تغییرات ژنتیکی در گونه Brassica rapa یا کلزا شده است. کلزا گیاهی با گل‌های زرد رنگ است که در قالب واریته‌های زراعی مختلف در نقاط مختلف دنیا کشت می‌شود. این گیاه در کالیفرنیا و ایالات متحده آمریکا به طور خودرو می‌روید.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که تغییر اقلیم به نفع گیاهانی عمل می‌کند که گُل‌دهی زودهنگام دارند چرا که این امر به آن‌ها امکان می‌دهد که از اثرات مربوط به خشکسالی‌های آخر فصل در امان باشند. جمعیت‌های کلزا در منطقه مورد بررسی تنها در عرض چند سال طوری تغییر پیدا کرده‌اند که بتوانند زودتر گُل‌دهی داشته باشند. این اولین گزارش از وقوع تکامل سریع در یک جمعیت گیاهی در محیط طبیعی است که در پاسخ به تغییر اقلیم رخ می‌دهد.

در مطالعه جدید، محققان کل ژنوم واریته‌های مختلف گیاه کلزا را قبل و بعد از بروز خشکسالی مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که این جمعیت‌ها به شدت دستخوش تغییرات ژنتیکی شده‌اند. برخی از ژن‌هایی که تغییر پیدا کرده‌اند مربوط به خصوصیاتی هستند که تحت تاثیر خشکسالی قرار می‌گیرند مثل زمان گل‌دهی و پاسخ به تنش. همچنین مشخص شد که دو جمعیت با این که تحت تاثیر شرایط خشکسالی یکسان قرار گرفته‌اند، دچار تغییرات ژنتیکی مختلفی شده‌اند.

به لطف پیشرفت‌های تازه در تکنولوژی توالی‌یابی ژنتیکی، می‌توانیم اکنون تغییرات ژنتیکی را در جمعیت‌های در حال تکامل و در حال سازش مشاهده کنیم. این روش پنجره جدیدی به سوی تکامل می‌گشاید و جزئیات این فرآیند مهم و قدرتمند را نشان می‌دهد.

گیاهان مورد بررسی در این آزمایش خیلی سریع به تغییرات اقلیمی واکنش نشان داده، با آن سازش پیدا کرده‌اند، اما این به آن معنی نیست که گونه‌ها خودشان را با آن وفق داده، تکامل می‌یابند. لذا ما نباید نگران تغییر اقلیم باشیم. کاهش اندازه جمعیت‌های مختلف به دلیل از دست رفتن زیستگاه‌ها بر اثر تغییر اقلیم نشان می‌دهد که بسیاری از گونه‌ها نمی‌توانند با سرعت کافی تکامل یافته، خودشان را با شرایط اقلیمی جدید تطبیق دهند.

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد در صورتی که تغییر اقلیم به همین روند ادامه پیدا کند، یکی از هر 6 گونه موجود بر روی زمین احتمالا منقرض می‌شود. برای پیشگیری از نابودی تنوع زیستی در این مقیاس عظیم، لازم است گام‌هایی به سمت کاهش اثرات انسان بر محیط زیست و مصرف انرژی و منابع به شیوه ای پایدارتر برداریم.























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن