تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805215305




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افت 13/7 درصدي توليد خودرو در سال 94


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افت 13/7 درصدي توليد خودرو در سال 94
براساس آمار، صنعت خودرو در سال گذشته با افت 13/7 درصدي توليد مواجه شده و به نظر مي‌رسد بسته خروج از رکود دولت و پرداخت تسهيلات به متقاضيان خودرو و تخليه انبارهاي خودروسازان در سال گذشته نيز نتوانسته گره اين صنعت را باز کند.
نویسنده : بهناز قاسمي 


براساس آمار، صنعت خودرو در سال گذشته با افت 13/7 درصدي توليد مواجه شده و به نظر مي‌رسد بسته خروج از رکود دولت و پرداخت تسهيلات به متقاضيان خودرو و تخليه انبارهاي خودروسازان در سال گذشته نيز نتوانسته گره اين صنعت را باز کند.
بيش از دو ماه از اجراي برجام مي‌گذرد و همه تصور مي‌کنند که خودروسازان بيش از ساير صنايع سود را بردند، اين در حالي است که نه تنها اين صنعت در سال گذشته با افت توليد مواجه شده بلکه بازار خودروی کشور پس از مثبت شدن مذاکرات هسته‌اي و توافقات مربوطه، به تدريج در رکود فرو رفت زيرا مشتريان گمان مي‌کردند از يکسو خودرو ارزان خواهد شد و از سوي ديگر، محصولات خارجي با کيفيت و قيمت مناسب و در مدت زماني کوتاه، روانه ايران خواهند شد. اين خوشبيني مشتريان، به خصوص پس از برجام، بيشتر و بيشتر شد تا جايي که بازار خودرو در روزهاي پاياني سال گذشته، يکي از راکدترين شب عيدهاي خود را گذراند. نکته قابل توجه اينکه، به‌رغم اين افت توليد در سال گذشته، وزارت صنعت و تجارت که آمار توليد خودرو به تفکيک در اختيارش است نيز به منظور ايجاد رونق در بازار از رشد توليد اين صنعت در سه ماهه نخست امسال و از حمايت‌هاي ويژه اين وزارتخانه براي صنعت و توليد خبر مي‌دهد. روز گذشته آمار توليد خودرو در سال ۹۴ اعلام شد و براساس اين گزارش در سال گذشته 976 هزار و 836 دستگاه انواع خودرو در کشور توليد شد که در مقايسه با توليد سال 93 با کاهش 13/7 درصدي همراه بوده است. اين در حالي است که توليد خودرو در سال 93 نسبت به 92 با رشد 53/4 درصدي همراه شده بود و تشديد رکود در صنعت خودرو آمارهاي دو سال قبل را بار ديگر تضعيف کرده است. دولت از نيمه سال گذشته اقدام به اجراي بسته خروج از رکود کرد و در اين راستا، در مرحله اول 2 هزار و 650 ميليارد تومان تسهيلات به فروش اقساطي خودرو اختصاص يافت؛ طرحي که انتقادات زيادي را به همراه داشت اما مسئولان دولتي به دفاع تمام‌قد از آن پرداختند. بررسي آمار توليد خودرو در سال گذشته نشان مي‌دهد که در اين مدت توليد سواري به 892 هزار و 600 دستگاه رسيد که نسبت به توليد سال 93 با افت 6/9 درصدي همراه بوده است. در سال گذشته 73 هزار و 187 دستگاه وانت در کشور توليد شد که نسبت به سال قبل از آن 51/5 درصد کاهش داشته است.
 
خاکساري: اقتصاد مقاومتي فقط حمايت از توليد نيست
دکتر علي خاکساري، کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعيت صنعت خودرو در سال‌جاري مي‌گويد: اگر دولت به سياست‌هاي همه‌جانبه‌اش از دو خودروساز کشور ادامه دهد، وضعيت صنعت هيچ تغييري نخواهد کرد، نه کيفيت بهبود مي‌يابد و نه اينکه اعتماد مردم بيشتر مي‌شود اما اگر دولت تغيير رويه دهد و بدون محدوديت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو دفاع کند، قطعا انحصار اين صنعت يک‌بار براي هميشه شکسته مي‌شود و توليد خودرو با قيمت و کيفيت مناسب سر و سامان مي‌گيرد.
وي در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌افزايد: براي اينکه به اين اهداف دست يابيم، بايد خودروسازان خارجي فارغ از تصميمات کميته خودرو، شوراي سياستگذاري و... با سرمايه خودشان در ايران فعاليت کنند. وي در پاسخ به اين پرسش که فعاليت خارجي‌ها در ايران با سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي در تضاد است، مي‌گويد: همانطور که سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي برحمايت از توليد ملي و داخلي تأکيد دارد، بر حمايت از حقوق مصرف‌کننده نيز تأکيد دارد و در اين صنعت بايد حمايت از مصرف‌کننده بيش از توليد مورد توجه تصميم‌گيران قرار گيرد. علاوه بر اين مگر توليد ملي در اين صنعت هنوز وجود دارد؟ تمام خودروسازان ما شدند چيني و به اعتقاد من هر شرکتي که در داخل خاک ايران توليد کند، نه تنها از نيروي کار ايراني استفاده مي‌کند بلکه اثرات مثبت اين توليد نصيب کشور و مردم مي‌شود. وي تأکيد مي‌کند: به اين صورت که هم ارزش افزوده صنعت رشد مي‌کند و هم اينکه درآمد‌هاي مالياتي دولت رشد مي‌کند و مصرف‌کنندگان نيز خودرو‌هاي باکيفيت و با قيمت مناسب سوار مي‌شوند.
خاکساري مي‌افزايد: متأسفانه در چند دهه گذشته به بهانه توليد ملي، اين صنعت رشد نکرده و اکنون که سرمايه‌گذاران خارجي علاقه دارند در اين صنعت سرمايه‌گذاري کنند، بايد راه را براي حضورشان هموار کنيم، البته به طور مستقل، نه مشارکت با ايران‌خودرو و سايپا.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن