تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820795768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت نیروی هوایی و هوانیروز چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تفاوت نیروی هوایی و هوانیروز چیست؟
تفاوت نیروی هوایی و هوانیروز چیست؟ بسیاری از آحاد مردم هم نمی‌دانند تفاوت بین هوانیروز و نیروی هوایی در چیست و رسانه‌ها باید در این رابطه کاری کنند.


به گزارش فرهنگ نیوز،نقش هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس یک نقش بسیار اثرگذار و کلیدی است، هیچ عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس انجام نشد مگر این که هوانیروز در آن عملیات شرکت داشت. هوانيروز يكي از يگان‌هاي كارآمد و بسيار موثر نيروي زميني و در خدمت تمامي ملت ايران بوده و است.

به مناسبت 29 فروردین روز ارتش، گفت‌وگویی را با اميرسرتيپ دوم خلبان هوشنگ ياری فرمانده هوانيروز نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي تر‌تیب دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

* آمادگی رزمی هوانیروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حجم بالای پروازهایی که در دوران دفاع مقدس صورت گرفت تجارب بسیار خوبی را برای هوانیروز به ارمغان آورد، بعد از دوران دفاع مقدس تعدادی از پروازها آموزشی، برخی عملیاتی، تعدادی با هدف انتقال مجروح، برخی به جهت ترابری و به طور کلی انواع پروازها در هوانیروز صورت می‌گیرد. این تنوع پروازی ایجاب می‌کند هوانیروز تعمیر و نگهداری بسیار مطمئنی داشته باشد چرا که اگر کوچکترین قطعه با مشکل مواجه شود پرواز انجام نمی‌شود.

تجربه هشت سال دفاع مقدس در کارها، خلاقیت‌ها و ابتکارات نیروها موثر بوده و هوانیروز توانسته هر روز بهتر از قبل بالگردها را آماده پرواز کند، الحمدلله آمار توان رزمی هوانیروز امروز نسبت به آماری که اوایل انقلاب مستشاران خارجی ارائه می‌کردند افزایش بیشتری داشته است، تعداد پروازهای امروز بیشتر از گذشته است و ماموریت‌های مختلفی که در سراسر کشور انجام شده نشان می‌دهد هوانیروز از آمادگی بسیار خوبی برخوردار است. مثال این آمادگی انتخابات هفتم اسفند سال 94 است‌، هوانیروز در انتخابات حضور موثری داشت و به خاطر اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای مردم عزیز ایران در جای جای کشور قائل است و حتی رای مردم در یک دره کوچک هم اخذ می‌شود، هوانیروز حدود 70 ساعت پرواز در صعب‌العبورترین مناطق را انجام داد. این‌گونه ماموریت‌ها نشان‌دهنده آمادگی کامل هوانیروز، بالگردها و خلبانان تیزپرواز و با تجربه هوانیروز است.

تنوع ماموریت‌هایی که هوانیروز بر عهده دارد بسیار گسترده است؛ پشتیبانی آتش، تامین نیروهای رزمنده، ترابری نفرات، هلی‌برن نیروهای رزمنده، فرماندهی و کنترل، شناسایی و ماموریت‌های متنوع دیگر باعث شده وجود بالگردهای هوانیروز در عملیات‌های رزمی، مردم‌یاری، اورژانسی و تخلیه مجروحین در دوران دفاع مقدس و امروزه حضوری موثر و همیشگی باشد.

* هوانیروز در عملیات مرصاد هم نقش موثری داشت. در این‌باره توضیح دهید؟
فرمانی که حضرت امام(ره) به فرمانده محترم نیروی هوایی و فرمانده هوانیروز وقت دادند، نشان داد که بالگردهای هوانیروز همانند آیه شریفه «وارسل علیهم طیرا ابابیل» به‌سان پرندگان مانند ابابیل رفتند و تانک‌ها و خودروهای منافقین را یکی پس از دیگری شکار کردند.

نقش هوانیروز در عملیات مرصاد نقش بی‌بدیلی است. حضرت امام(ره) با کسی رودربایستی و تعارف نداشتند و بی‌دلیل از کسی تعریف و تمجید نمی‌کردند. به این خاطر آن لوح زرینی که حضرت امام(ره) برای هوانیروز ارسال کردند نشان‌دهنده اثرگذاری خوبی بود که خلبانان و کارکنان فنی و بالگردهای هوانیروز در عملیات مرصاد داشتند.

در آن عملیات، شهید صیاد شیرازی از داخل بالگرد کار فرماندهی و کنترل را انجام دادند و هوانیروز توانست به همت این شهید بزرگوار و عزیزان دیگر، عملیات موفق دیگری در پرونده خود به ثبت برساند.

*  از خاطرات به یادماندنی خود از دوران دفاع مقدس بگویید.
ما گنجینه‌ای از خاطرات داریم، نمی‌توان یک خاطره را به عنوان به یاد‌ماندنی‌ترین خاطره جدا کرد و نام برد. خاطرات آن دوران هم به یاد ماندنی و زیبا هستند، بالگردهایی که با مشکل مواجه می‌شدند و به عقب هدایت می‌شدند، انجام ماموریت در هوای بد، شهید صیاد شیرازی، امیر دادوین، شهید شیرودی، شهید کشوری، شهید پایه‌خان، شهید شمشادیان و ... از خاطرات زیبای آن دوران هستند.

در هوانیروز خاطرات زیادی وجود دارد، از نوع پروازهایی که گاهی در گردنه خان انجام می‌شد یاد دارم که در گردنه خان در یک لحظه هوا خراب می‌شد، وقتی هم که هوا خراب می‌شد بلافاصله گردنه بسته می‌شد.

شهید کاظمی زمانی فرمانده شمال‌غرب بودند، خاطرات پروازی از این عزیزان بسیار زیاد است هوانیروز به صورت تیمی و گروهی ماموریت‌های محوله را انجام می‌دهد. تنها یک نیروی خلبان یا فنی وجود ندارد. گروه بالگردها، گروه کارکنان و گروه خلبانان تاثیر بسیار زیادی در عملیات‌ها داشتند.

* ممکن است در هر پرواز برگشتی نباشد، از حس و حال خلبانان قبل از پرواز و خداحافظی با خانواده و عزیزانشان بگویید.
مرگ دست خداست، همه انسان‌ها رفتنی هستند. خوش به حال کسی که به مرگ خود، رنگی اعتقادی ببخشد. خدا حضرت امام(ره) را رحمت کند و طول عمر به رهبر معظم انقلاب بدهد، این عزیزان بودند که فرهنگ ایثار و شهادت را احیا کردند و درخت انقلاب را آبیاری نمودند و به هشت سال دفاع مقدس رنگ و بوی خدایی بخشیدند. مطمئنا روحیه ولایتمداری و اعتقاد به ایثار و شهادت است که باعث شده امروز خلبانان و عزیزان فنی هوانیروز در امنیت کردستان، پروازهای اورژانس، انتخابات‌ها، زلزله و حوادث طبیعی و در بازسازی کشور اثرگذار باشند. خلبانان عزیز اعتقاد دارند هر لحظه‌ای که از زمین کنده شدند، تک‌اف کردند و در آسمان آرام آرام ارتفاع گرفتند ممکن است لحظه آخر باشد و خود را به خدا می‌سپارند. اگر هم روزی این سعادت نصیب هر کدام از هم‌پروازی‌های ما شد که راه شهدای هوانیروز مانند شهید شیرودی، شهید کشوری، شهید شمشادیان، شهید سهیلیان، شهید چاقروند، شهید آسیایی، شهید مهدوی، شهید ملک‌اولایی، شهید وجدانی و شهدای دیگر نصیبشان شد قطعا خدا را سپاسگزار خواهند بود.

* آیا در نگهداری، ساخت و تعمیرات بالگردها به خودکفایی رسیده‌ایم‌؟
از آنجا که ما علاوه بر بحث نگهداری به دنبال بهینه و ارتقا هم هستیم، بنابراین نمی‌توانیم در یک مرحله بگوییم به خودکفایی رسیده‌ایم. در حال حاضر ما به اهداف و نتایج خوبی رسیده‌ایم و مطمئنا حرف‌های بهتری برای زدن خواهیم داشت.

در سال 94 بیش از 50 فروند پی‌ام‌پی یا تعمیرات 300 ساعته داشتیم. قریب به 100 فروند تعمیر 100 ساعته داشتیم. تعمیرات هفتگی هم داریم. 9 فروند هم بالگرد زمینگیر طولانی مدت داشتیم که الحمدلله توانستیم از این بالگردها به عنوان اوسی‌ام یا کار فراسازمانی برای هوانیروز بهره‌برداری کنیم.

* آیا شما با مراکز دانش‌بنیان تعامل دارید؟
بله، در هوانیروز، در مرکز آموزشی خلبانی و بالگردی، در جهاد خودکفایی و در معاونت آموزشی هوانیروز مراکز پژوهشی وجود دارد، ما با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان برای تامین قطعات، ارتباطات خوبی داریم. با وزارت دفاع، صنایع پنها، یسا، صنایع یا مهدی و دیگر مراکز ارتباط خوبی داریم و این ارتباطات باعث شده از لحاظ روند علمی، تغییراتی در تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها بدهیم. از طرفی هم در بحث ساختار قطعاتی این مطلب را دنبال می‌کنیم و سعی داریم به‌روز باشیم، چرا که در بحث پرواز باید به روز بود و اگر به روز نباشیم ممکن است در ترافیک هوایی با مشکل مواجه شویم.

* از سختی کارتان بفرمایید؟
ما امید و انرژی مثبت را در نظر داریم و به سختی‌ها فکر نمی‌کنیم؛ سختی‌ها فراوان هستند. این راه، راه پیچیده و گسترده‌ای است. تنوعی از تهدیدات وجود دارد. ما هنوز به مدینه فاضله دست پیدا نکرده‌ایم. بالطبع سختی‌ها و نارضایتی‌های خاصی هم وجود دارد. اما با همه اینها اهداف مقدسی داریم که تمام سختی‌ها را برای ما شیرین می‌کند.

خیلی از کسانی که در این پایگاه دست‌اندرکار بودند در قضیه بالگردها از من می‌خواستند که بالگردها را برای صنایع پنها بفرستیم. باورشان نمی‌شد که خودمان بتوانیم بالگردها را تعمیر و راه‌اندازی کنیم. اما اعتقاد قلبی همه سختی‌ها را شیرین می‌کند و انسان را به این خودباوری می‌رساند که این کار شدنی است، یک سال تحمل کرده‌ایم و دچار یأس نشدیم و در نهایت به اهداف خود رسیدیم.

پرواز با بالگرد، پرواز بسیار سختی است. در بالگرد چتر وجود ندارد و بالگرد باید با تکنیک‌های خلبان به زمین بنشیند. بالگرد دارای وایبریشن به معنای ارتعاشات طولی و عرضی است. این ارتعاشات باعث می‌شود گردن و گاهی حتی نخاع آسیب ببیند حتی گوش‌ها از صدای بالگرد صدمه می‌بینند، ما به دنبال این هستیم که بتوانیم تا جایی که ممکن است وایبریشن را کمتر و ایمنی پرواز را تا حد امکان بیشتر کنیم.

* تفاوت هوانیروز با نیروی هوایی چیست؟
بسیاری از آحاد مردم هم نمی‌دانند تفاوت بین هوانیروز و نیروی هوایی در چیست و رسانه‌ها باید در این رابطه کاری کنند.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران معمولا بال ثابت و جت جنگنده دارد، اما در هوانیروز که مخفف هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است 90 درصد وسایل پروازی بالگرد هستند. انواع بالگردها مانند بالگرد شکاری کبری، بالگرد 214، بالگرد 206، بالگرد 205 و شنوک در هوانیروز وجود دارد. همچنین چند فروند هواپیمای بال ثابت، مانند فرنشیپ، فالکون، توربوکومان و فجر هم وجود دارد، اما به‌طور کلی در هوانیروز بیشتر بحث بالگرد مطرح است. بالگردهایی که همه‌کاره هستند هم می‌توانند ماموریت جنگی داشته باشند و هم ماموریت‌های عمومی و مردم‌یاری. بالگردهای هوانیروز در حوادث طبیعی، اورژانس و موارد دیگر به یاری مردم می‌شتابد. بالگرد معمولا بیشتر از دو ساعت نمی‌تواند در هوا باشد.

* راجع به بالگردها توضیحاتی بفرمایید.
خدا را شاکریم که امروز سه فروند بالگرد در اصفهان و دو فروند در پایگاه شهید آسیایی مسجد‌سلیمان از بالگردهای زمینگیر طولانی مدت هوانیروز را که به اصطلاح هنگرکویین نامیده می‌شد را توانستیم با حضور سبز فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر پوردستان رونمایی کنیم.

به دلیل عدم پشتیبانی به موقع قطعاتی، امکان دارد بعضی از بالگردها زمینگیر شوند، اما الحمدلله این توانایی در هوانیروز وجود دارد که توانستیم در ظرف دو- سه سال گذشته 26 فروند از این بالگردها را آماده به کار کنیم و علاوه بر صرفه‌جویی مالی، آموزش حین خدمتی هم برای کارکنان باشد و نیز در بحث همتاسازی کاری کرده باشیم. کارکنان ما همچون رزمندگان دوران دفاع مقدس غیور و پرتلاش هستند. در هشت سال دفاع مقدس در بحث امنیت کردستان، هوانیروز سابقه درخشانی دارد. عزیزانی که در جنگ حضور داشتند شهادت می‌دهند که هوانیروز با پروازهای متعدد شناسایی، تیم آتش، انتقال مجروح و پروازهای هلی‌برد همیشه پا در رکاب و آماده به خدمت بوده است.

امروز هم با توجه به تهدیداتی که وجود دارد، توانسته‌ایم این بالگردها را با حجم پروازهایی که صورت می‌دهیم در سطح خوبی نگهداری کنیم. ایمنی پرواز در هوانیروز یک فرهنگ شده است و با پروازهای امنی که داشته‌ایم این را اثبات کرده‌ایم، سال قبل که مردم خوب ایران در هفتم اسفند حماسه دیگری خلق کردند، هوانیروز با ده‌ها فروند توانست بیش از 70 ساعت پرواز را در سراسر ایران اسلامی و در نقاط صعب‌العبور کشور به انجام برساند.

لازم به ذکر است ما از سال گذشته همکاری خوبی با اورژانس و وزارت بهداشت داشته‌ایم، از ستاد کل خواسته‌اند که هوانیروز هم در این کار بسیار خوب شرکت داشته باشد. از سال گذشته تا امروز ما بیش از هزار ساعت پرواز انجام دادیم و قریب به 700-800 نفر از هموطنان عزیزمان را در اسرع وقت به مراکز درمانی رساندیم.

در اصفهان یکی از هموطنان که در حال زایمان بودند و حال خوبی نداشتند سوار بالگرد می‌شوند و در همان‌جا سه قلو به دنیا می‌آورند.

هوانیروز یگانی است که هم در جنگ و رزمایش‌ها اثرگذار است و هم در پروازهای مردم‌یاری، پروازهای اورژانس، آموزشی و سایر پروازها تاثیر به سزایی دارد.

*  الان چند فروند بالگرد در اختیار اورژانس هوایی قرار دارد و در چه نقاطی از کشور مستقر هستند؟
در اکثر نقاط ایران اورژانس هوایی وجود دارد؛ کرمانشاه، قزوین، اهواز، مسجد سلیمان، زاهدان، اصفهان، تهران، مشهد و خیلی نقاط دیگر هوانیروز حضور جدی دارد و کمتر جایی وجود دارد که هوانیروز در آن نقطه حضور نداشته باشد. شاید بتوان گفت هوانیروز حدود 90 درصد کشور را پوشش می‌دهد. اورژانس و هوانیروز به دنبال راهی هستند که آن چند درصد باقیمانده را هم پوشش بدهند. در اورژانس هوایی تا اوایل اسفند ماه حدود 1017 ساعت پرواز اورژانسی داشتیم.

منبع: کیهان


95/1/29 - 14:00 - 2016-4-17 14:00:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن