تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813153848




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افت فشار شاخص در سایه خودروسازی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: افت فشار شاخص در سایه خودروسازی
شاخص بازار سرمایه از اوایل زمستان سال گذشته رشد در حدود 20 هزار واحدی را تجربه کرده است هرچند این روزها با ریزش‌های سنگین مواجه شده است و شاخص از قله 80 هزار واحدی سقوط کرد و در حال حاضر به نیمه کانال 77 هزار واحدی عقب نشینی کرده است.
کد خبر: ۵۸۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ - 17 April 2016


 شاخص بازار سرمایه از اوایل زمستان سال گذشته رشد در حدود 20 هزار واحدی را تجربه کرده است هرچند این روزها با ریزش‌های سنگین مواجه شده است و شاخص از قله 80 هزار واحدی سقوط کرد و در حال حاضر به نیمه کانال 77 هزار واحدی عقب نشینی کرده است.  
 در پی فرمان اجرایی لغو تحریم ها بیشترین گروه‌هایی که از تحریم‌ها متضرر شده بودند از جمله بانکی و خودرویی‌ها، روند صعودی به خود گرفتند و شاخص را نیز با خود همراه کردند. بیشتر هیجانات و صف‌های خرید از سال گذشته بر سر سهام گروه خودرو‌سازی بود و حجم عظیمی از سرمایه سهامداران حقیقی و حقوقی داخل شده به بازار از این سمت ورود کرده است.
 خودروساز‌ها که به دنبال شرکای خارجی خود در کشور‌های اروپایی بودند و سهامداران این موضوع را در بسیار در معاملات خود نشان دادند و محرک قرار داد‌های شراکت در گروه خودروسازی از اخبار مهم به شمار می‌رفت. که در حال حاضر این شراکت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و به همین دلیل برخی از سهامداران اقدام به خروج سهام خود از این گروه کرده‌اند که نمود آن در روند حرکت شاخص در فروردین امسال قابل مشاهده است. حتی ریزش سنگین اخیر شاخص بورس نیز به همین مساله می‌گردد و گروه خودرویی‌ها نقش پرررنگی در افت بازار در روز گذشته بازی کردند.  
 دیگر گروه پراقبال پس از برجام، بانکی‌ها بودند.  بانک‌ها با توجه به  لغو تحریم‌ها و گشایش در مبادلات پولی روند رو به رشدی را آغاز کردند  هرچند مساله کاهش نرخ سود نیز اثراتی در این زمینه داشت.
 اما سایر گروه‌های بورسی به نسبت رشد کمتری در فروردین ماه امسال داشته‌اند. دلیل رشد کمتر دیگر گروه‌ها نیز وضعیت اقتصاد داخلی، قیمت‌های مواد اولیه جهانی و قیمت جهانی نفت است.
کاهش سرعت ورود نقدینگی جدید به دلیل نا‌اطمینانی به فضای اقتصادی کشور از یک‌سو و نیز عرضه سنگین برخی سهامداران عمده برای فرار از ریسک اصلاحی به مانند سال 93، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که معاملات این ماه بورس تهران را تحت تاثیر قرار دادند. نبود خبری ویژه و جدید در موارد تاثیرگذار بر بازار هم از دیگر عوامل افت شاخص بورس و عقب‌کشی کانال به 77 هزار واحدی است. معاملات بورس برای ادامه رشد و رونق نیاز به نقدینگی جدید دارد و این موضوع می‌تواند از منبع کاهش نرخ سپرده های بانکی تامین شود.
  بررسی حجم بازار کشور نشان می‌دهد در زمستان پارسال حدود 1700 میلیارد تومان نقدینگی از سوی معامله‌گران حقیقی وارد بازار شده است که برای حفظ این میزان نقدینگی در بورس، بازار به دنبال محرک تازه‌ای است، که در حال حاضر حول سه محور اصلی گروه مسکن، پتروشیمی و خودرویی است. در غیر این‌ صورت شاهد حجم بیشتری از خروج سرمایه از بازار هستیم.
 مجموع این موضوعات موجب شده است تا این روزها افزایش قیمت و توجه معامله‌گران در نمادهای کوچک جایگزین بیشتر نمادهای بزرگ بورسی شود که در چند ماه گذشته افزایش چشم‌گیری قیمت داشته‌اند.
 به گزارش اقتصادنیوز، بر طبق نمودار زیر نیز بازار دوم نسبت به بازار اول عملکردی بهتری داشته است که نشان از اقبال سهامداران به سوی این بازار است است.
 
بازار دوم بازار اول شاخص کل 1.26 -2.64 -1.34
وضعیت حاکم بر قیمت‌های جهانی برخی کالا و ارتباط آنها با صنایع و شرکت‌های بورسی بزرگ هم یکی دیگر از دلایل اقبال معامله‌گران به نمادهای کوچک بازار شده است.
 در حال حاضر سهامداران در انتظار این موضوع هستند که تاثیرات بر روی صورت‌های مالی شرکت‌ها‌ی خودروسازی دیده شود و در بخش واقعی اقتصاد اتفاقات مثبت روی دهد. همچنین همانطور که گفته شد رشد خودرویی‌ها وابسته به قراردادهای خارجی و رشد بقیه بازار بسته به مسائل داخلی و جهانی است. چرا که نمادهای گروه خودرو در ماه‌های پایانی سال گذشته و نیز در سال جاری با رشد زیادی مواجه شده‌اند و قیمت‌های فعلی سهام این نمادها بدون اثرپذیری بنیادی خودرویی‌ها از لغو تحریم‌ها توجیهی برای ورود و خرید ندارد.

افت فشار شاخص در سایه خودروسازی


 پس از برجام هنوز تاثیرات به طور واضح نمایان نشده است و مشکلات پا برجا است. از سوی دیگر رشد قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال گذشته بهانه مناسبی برای برخی سهامداران است تا اقدام به فروش سهام خود با هدف کسب سود و ذخیره آن توسط سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز کنند که این عامل هم موجب افت و رکود بازار در این روزها شده است. همانگونه در نمودار بالا نیز مشخص شده است گروه سیمان بیشتر نوسانات مثبت را در ماه اخیر داشته و همچنین روند بسیار پر نوسان گروه‌های مختلف را از ابتدا فروردین ماه مشاهده می‌کنید. این روند نشان از افزایش ریسک سیستماتیک اقتصادی در بازار است.
ریسک ضرایب بتا:    گروه درصد تفییرات ضریب بتا سهم بازار پالایشگاهی -5.74 1.47 -1.87 -3.87 فلزات اساسی -1.47 0.84 0.75 -2.21 خودرو -9.19 2.80 -1.80 -7.39 قند و شکر 1.16 -0.33 0.29 0.87 دارویی -1.04 -0.01 -1.07 0.03 پتروشیمی 1.40 0.10 1.66 -0.26 سیمان 4.13 -0.22 3.54 0.58 سرمایه‌گذاری 1.02 0.90 3.40 -2.38 بانک‌ها -3.59 1.16 -0.54 -3.05 انبوه‌سازی -7.14 1.72 -7.10 -0.04
پالایشگاهی: پالایشگاهی که بار دیگر تحت تاثیر نوسانات منفی قیمت نفت قرار داشته و یکی از عوامل نزول بورس تهران نیز بر اساس ضریب بتا بالا همین گروه است که با سهم بازار بالا خود نیز مبین این کاهش است.
 فلزات اساسی: این گروه نیز تحت تاثیر قیمت فلزات جهانی، در حال حاضر روند نوسانی با فشار صعودی گرفته است. پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی و در پی افزایش تقاضا چین، این افزایش شدید‌تر شود.
 خودرو: نمادهای گروه خودرو در ماه‌های پایانی سال گذشته و نیز در سال جاری با رشد زیادی مواجه شده‌اند و قیمت‌های فعلی سهام این نمادها بدون اثرپذیری بنیادی خودرویی‌ها از لغو تحریم‌ها به صورت زیادی افزایش یافته است. این در حالی است این گروه در حال حاضر منتظر گزارش‌های سه‌ماهه است که به احتمال زیاد وضعیت خوبی نخواهند داشت. ضریب بتا بالای آن نیز نشان از افزایش بازه نوسانات این گروه چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی دارد.
 
قند و شکر و دارویی: بار دیگر این گروه‌ها با ضریب بتا کم و منفی همراه هستند که نشان از نا امیدی بازار به توافق هسته‌ای با افزایش مناسب گروه قندی است.
 پتروشیمی: این گروه نیز در پی رفع موانع نقل و انقلات محدود پول، وضعیت به نسبت بهتری پیدا کرده است. پتروشیمی‌ها در حال حاضر جزو کم‌ریسک‌ترین گروه‌های بازار به شمار می‌آیند.
 سیمان: این گروه پر‌بازده‌ترین گروه بازار سرمایه در مدت بررسی است. پیش‌بینی رونق بازار مسکن و همچنین پر داخت معوقات پیمانکاران از مواردی است که این گروه را درگیر محرک مثبت کرده است.
 سرمایه گذاری: این گروه نیز ضریب بتا در حدود 1 و بازار دارند و نکته قابل توجه سرمایه‌گذاری درست آنها به دلیل رشد متوسط در گروه‌های مختلف است.
 بانک‌ها: بانک‌ها نیز روند نزولی نسبتا بالایی ار ابتاد فروردین داشته‌اند. عدم کامل رفع تحریم‌های مبادلات بین‌المللی در کنار کاهش نرخ سپرده‌های بانکی این گروه را در شرایط نا مناسبی قرار داده است. با این حال نسبت به دوره‌های گذشته ضریب بتا این گروه کاهش چشم‌گیری داشته است که می‌توان نشانه‌ای از منطقی شدن انتظارات سهامداران از این گروه دانست.
 انبوه‌سازی: یکی دیگر از گروه‌های مهم این بازه، گروه انبوه‌سازی است که نماینده‌ای از تحولات بخش مسکن است. این گروه پس از یک دوره رشد بسیار خوب از اسفند‌ماه و تقارن آن با بخشنامه بانک مرکزی و وام ازدواج، از ابتدا فروردین روند نزولی به خود گرفته است. ضریب بتا به نسبت بالا و همچین کاهش شدید نشان از نا‌اطمینانی نسبته به بخش واقعی اقتصاد است.























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن