محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827114406
افخمی: اگر آوینی زنده بود میخواست فیلمی مانند «ایستاده در غبار» بسازد/ دیدن کدام سکانس روایت فتح باعث ساخته شدن «ایستاده در غبار» شد؟/ آوینی منتقد نظام آموزش هنر و سینما
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افخمی: اگر آوینی زنده بود میخواست فیلمی مانند «ایستاده در غبار» بسازد/ دیدن کدام سکانس روایت فتح باعث ساخته شدن «ایستاده در غبار» شد؟/ آوینی منتقد نظام آموزش هنر و سینما
بهروز افخمی گفت: ما باید به دنبال این باشیم که امروز چگونه می توانیم از تفکرات آوینی استفاده کنیم؟ من معتقدم امروز اگر آوینی زنده بود و فیلم محمدحسین مهدویان را میدید، میگفت ایکاش من این فیلم را ساخته بودم.
به گزارش سوره سینما، نشست «آوینی ما، آوینی آنها» عصر روز گذشته با حضور بهروز افخمی کارگردان سینما، محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» و وحید یامینپور پژوهشگر و استاد دانشگاه در سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار شد. اجرای این برنامه را سیدمحمد حسینی منتقد سینما برعهده داشت. وی در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه هدف اصلی این نشست بررسی «چالش فرم و محتوا در سینما» با تامل بر مقاله «ماهیت سینما» از مجموعه آیینه جادو شهید آوینی است، بخشهایی از این مقاله را خواند و گفت: بحث پیرامون فرم و محتوا در سینما یک بحث بسیار طولانی و پرتکرار است که تا حدودی شبیه ماجرای مرغ و تخممرغ شده است! *افخمی: اعتقادی به فرم و محتوا در سینما ندارم! بهروز افخمی اولین مهمان این برنامه بود که حسینی نظر او را در ارتباط با این چالش جویا شد. افخمی در پاسخی کوتاه به این سوال گفت: به نظر من فیلمسازی یک کار تجربی و عملی است و مشغول شدن به الفاظی چون فرم و محتوا در زمینه عملی به کار نمیآید و در واقع با آن نمیتوان فیلم ساخت و من به آنها اعتقادی ندارم. محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» دومین مهمان برنامه بود که در ارتباط با چالش فرم و محتوا در سینما اظهار کرد: به نظرم شهید آوینی در آخرین مقاله خود یعنی همان تکنیک در سینما میخواست این نگاه فرم و محتوا به سینما را اصلاح کند. وی افزود: من هم به عنوان یک فیلمسازی که تازه فعالیت جدی خود را در این عرصه آغاز کرده است، معتقدم که فیلمسازان وقتی تصمیم به تولید یک اثر میگیرند، خیلی خود را درگیر این فرم و محتوا نمیکنند و بیشتر سعی میکنند براساس درک خود از آنچه که میخواهند به مخاطب نشان دهند، عمل میکنند.
*یامینپور: مخلوط نکردن فرم و محتوا باعث ابتذال در سینما میشود وحید یامینپور پژوهشگر و استاد دانشگاه آخرین مهمانی بود که مورد سوال مجری در ارتباط با چالش فرم و محتوا در سینما قرار گرفت. یامینپور گفت: آوینی در مقالات سینمایی خود معتقد است فرم و محتوا باید توامان با یکدیگر بجوشد و از هنرمندی که این دو را با یکدیگر مخلوط نکند اثر دینی تولید نمی شود و حتی مخلوط نکردن این دو باعث ابتذال در سینما خواهد شد و اثر را به ضد محتوا تبدیل میکند. اگر تکنیک و فرم در سینما رعایت نشود، اثر به ابتذال کشیده خواهد شد و تولد توامان فرم و محتوا از این زاویه توسط شهید آوینی نقد میشود. تا وقتی که شهید آوینی در نقدهای خود اسمی نمیآورد، به او احترام میگذاشتند اما زمانی که در نقدهای خود از کارگردانان بزرگ اسم برد، حملهها علیه او آغاز شد. *افخمی: اگر آوینی زنده بود، میخواست فیلمی چون «ایستاده در غبار» بسازد در ادامه این نشست بهروز افخمی با اشاره به اینکه تکرار بحثهایی چون فرم و محتوا به ویژه در سینمای ما، بیشتر شامل بحثهایی است که تاثیری عملی در سینما ندارد، بیان کرد: معمولا در کشور ما الفاظی در کار فیلمسازی استفاده میشود که برای مخاطب عام معنایی ندارد. وی اضافه کرد: برای مثال تعریف میزانس از نظر یک سینماگر و یا یک تئاتری متفاوت است و منتقدین نیز براساس تعریف تئاتریها به بررسی میزانسن در سینما میپردازند. در حالی که باید پرسید اصلا این اصطلاحات به چه درد ما میخورد و درواقع این همه بحثهای نظری چه کمکی به ساخته شدن فیلم خوب در سینما میکند؟ همچنان که ساخت فیلم های خوب هم هیچ کمکی به ترویج بحثهای نظری نکرده است. مجری برنامه «هفت» در ادامه سخنانش تاکید کرد: ما باید به دنبال این باشیم که امروز تفکرات آوینی چه جایگاهی دارد و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ من معتقدم امروز اگر آوینی زنده بود و فیلم محمدحسین مهدویان را میدید، میگفت ایکاش من این فیلم را ساخته بودم. *افخمی: وجه عملی آوینی بر نظریهپردازی او تقدم داشت افخمی با تاکید بر غلبه وجه عملی آوینی بر فعالیتهای نظریش گفت: به نظرم وجه نظری سید مرتضی آوینی نسبت به وجه عملی او آنقدر ارزش ندارد. بلکه وجه عملی او عکسالعملش در برابر مسائل و خرافاتی بود که آن روزها میخواستند در سینما باب کنند. وی افزود: البته اگر او به مباحث نظری ورود پیدا کرد چون میخواست در مقابل تصورات و خرافات رایج سینما و هنر که به وسیله فضای روشنفکرانه آن دوران بدیهی محسوب میشد، مقابله کند و در مقابل اندیشه آن روزهای سینما که میخواست تارکوفسکی را به یک ایدهآل در سینمای ایران تبدیل کند، ایستاد.
*الهام گرفتن افخمی از آوینی در تولید «روز فرشته» کارگردان فیلم سینمایی «عروس» با انتقاد از فلسفهبافیهای مرسوم در عرصه تئوریها سینمایی گفت: من معتقدم از نظریه پردازی و فلسفهبافیهای امروزی به جایی نمیرسیم؛ چون پرداختن به آن عمر تلف کردن است. اگر احساس کردید می خواهید نظریه پردازی کنید باید در جهت نفی نظریه پردازی قدم بردارید. وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در ارتباط با میزان تاثیر شهید آوینی بر آثار بهروز افخمی گفت: من نمیتوانم در ارتباط با این موضوع اظهارنظر کنم و دیگران باید بگویند که این تاثیر را تا چه اندازه در آثار من میبینند. البته من با الهام از یکی از جملات او یکی از سکانسهای اصلی فیلم «روز فرشته» را ساختم ولی در ارتباط با تاثیرات دیگر، من نمیتوانم اظهارنظر کنم. * مهدویان: روایت فتح من را از سردرگمی در فیلم سازی نجات داد پس از این سخنان، محمدحسین مهدویان در ارتباط با تاثیر شهید آوینی بر روند فیلمسازی خود گفت: فیلم نامه ها و فیلم های شهید آوینی در کار من خیلی موثر بود. من در دوره دانشجوییم فیلم نامه های شهید آوینی را مطالعه میکردم و فیلم های روایت فتح را هم می دیدم و آنها من را از سردرگمی در فیلم سازی نجات داد. وی افزود: اگر با تفکرات شهید آوینی آشنا نمی شدم، فیلم هایی مثل «آخرین روز زمستان» و «ایستاده در غبار» را نمیساختم و اگر می ساختم هم بدون شک این گونه نبود. *سکانسی از روایت فتح که باعث ساخته شدن «ایستاده در غبار» شد این کارگردان جوان سینما با گلایه از بیتوجهی به اندیشههای شهید آوینی در دانشگاهها اظهار کرد: یکی از دلخوری های من این است که چرا در این برنامه های دانشگاه ها مثل دانشگاه های تهران درباره فیلم های آوینی صحبت نمی شود. در محافل هنری آوینی نادیده گرفته شده و صحبتی از فیلم های او در مجامع هنری نیست. وی با اشاره به یکی از سکانسهای فیلم روایت فتح که تاثیر زیادی بر او گذاشته بود، بیان کرد: سکانس مربوط به قسمت شب عاشورایی روایت فتح که مربوط به حضور غواصان در شب عملیات و خداحافظی آنها با هم بود، آنقدر بر من تاثیر گذاشت که به دنبال ساخت این دو فیلم رفتم. مهدویان اضافه کرد: بعد از دیدن این سکانس و آشنایی با دیدگاه ساده شهید آوینی نسبت به ساخت فیلم، بسیاری از فیلمهایی که منتقدین به آنها توجه میکنند، برایم به عنوان آثاری متظاهر جلوه میکنند که سعی کردهاند، کار را بدون دلیل پیچیده کنند. کارگردان «ایستاده در غبار» خاطرنشان کرد: من از دوره نوجوانی فیلمهایی همچون «عروسی خوبان» و یا «هامون» را میدیدم که اصلا دوست نداشتم ولی فکر میکردم باید برای کارگردان شدن حتما آنها را ببینم اما بعد از آشنایی با اندیشه شهید آوینی نگاهم نسبت به این موضوعات تغییر کرد و فهمیدم که آوینی به خاط همین تفکرات بود که در میان مردم ماندگار شد.
*یامین پور: فیلمسازان باید خود را به حقیقت نزدیک کنند وحید یامین پور در خصوص آثار شهید آوینی گفت: نسبت روایت فتح به مقالات آوینی نسبت عرفان عملی و عرفان نظری است. ساختن فیلم خیاطی نیست، بلکه خلق اثر است. در روایت فتح تمام شان نظری آوینی را میبینیم که هیچ تعارضی بین روایت فتح و مقالات آوینی وجود ندارد. وی در ادامه در ارتباط با مباحث فرم و محتوا در سینما گفت: تمام نقدهایی که آوینی به این سینما دارد این است که یک فیلمساز باید خود را به حقیقت نزدیک کند و تصور نکند که اثر فقط برای خودش است نه برای مخاطب. در واقع او معتقد بود سینما برای مخاطب عام است و در اختیار فیلم ساز نیست، بلکه در اختیار حقیقت است. این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه آموزش و تئوریهای سینمایی در عرصه تولید آثار سینمایی بیان کرد: آموزش در سینما لازم است. البته که هر کسی نمی تواند نقد داشته باشد، چه بسیار کسانی که آموزش می دهند، اما خود نمیتوانند نقد کنند. *یامین پور: آوینی منتقد نظام آموزش هنر و سینما بود وی ادامه داد: شهید آوینی خودش یکی از منتقدین نظام آموزش هنر و سینما بود و معتقد بود که از این آموزش افرادی که به درد سینمای کشور بخورند و فیلم ایرانی بسازند بیرون نمی آید. تلاش آوینی این بود که دلایلش برای فیلم های خوب را ارائه دهد. در واقع تئوری آوینی تئوری سینمای ملی است. یامینپور خاطرنشان کرد: دلیل نقد آوینی به بسیاری از کارگردانان همچون مرحوم علی حاتمی و داریوش مهرجویی این بود که آنها و آثاری همچون «هزاردستان» و «هامون» که به وسیله آنها ساخته شد، نسبتی با سینمای ملی نداشت و دلیل آن هم فاصله گرفتن این افراد از حقیقت بود.
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
جمله ای زیبا و آموزنده در اینستاگرام عمو پورنگ
جمله ای زیبا و آموزنده در اینستاگرام عمو پورنگ داریوش فرضیایی در جدیدترین پست خود جمله ای آموزنده را منتشر کرد جوان آنلاين داریوش فرضیایی مجری مطرح کودک و نوجوان پست جدیدی را در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت نیمه شبی چند دوست به قایقسواری رفتند و مدت زیادی پارو زدند«ایستاده در غبار» در گروه «هنر و تجربه» هم اکران میشود
ایستاده در غبار در گروه هنر و تجربه هم اکران میشود شناسهٔ خبر 3589492 - یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۲ هنر > سینمای ایران ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان در گروه سینمایی هنر و تجربه هم اکران می شود به گزارش خبرگزاری مهر فیلم ایستاده در غبار که جزو آاکران "ایستاده در غبار" در گروه "هنر و تجربه"
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۴ فیلم ایستاده در غبار که جزو آثار انتخاب شده در گروه دوم اکران نوروزی است از اول اردیبهشت در گروه سینماهای هنر و تجربه نیز به نمایش در میآید به گزارش ایسنا شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه به استناد سیاستهای این گروه و همان طور که پیشتر داولین فیلم از پشت صحنه «ایستاده در غبار»
اولین فیلم از پشت صحنه ایستاده در غبار فیلم ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان به زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان در جبهه های جنگ و مبارزه می پردازد این اثر به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد و با حمایت سازمان رسانه ای اوج توانست عنوان بهترین فیلم سی و چهارمین جشنتعویق اکران «ایستاده در غبار»
تعویق اکران ایستاده در غبار اکران فیلم سینمایی ایستاده در غبار که درباره زندگی حاج احمد متوسلیان است به تعویق افتاد به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان محمدحسین مهدویان در اینستاگرامش از اکران نشدن فیلمش از اول اردیبهشت خبر داد و نوشت &nbsاکران همزمان "ایستاده در غبار" در سینماهای آزاد و هنر و تجربه
اکران همزمان "ایستاده در غبار" در سینماهای آزاد و هنر و تجربه فیلم ایستاده در غبار که جزو آثار انتخاب شده در گروه دوم اکران نوروزی است از اول اردیبهشت در گروه سینماهای هنر و تجربه نیز به نمایش درمیآید به گزارش ایلنا شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه به استناد«هفت ماهگی» به فیلمیران رسید/ «قاتل اهلی» از «گوزنها» بهتر خواهد شد اگر...
هفت ماهگی به فیلمیران رسید قاتل اهلی از گوزنها بهتر خواهد شد اگر لشکری قوچانی از آخرین وضعیت هفت ماهگی برای اکران و تولید قاتل اهلی گفت منصور لشکری قوچانی تهیهکننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوی آخرین و«ایستاده در غبار» اول اردیبهشت میآید
ایستاده در غبار اول اردیبهشت میآید فیلم سینمایی ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان اول اردیبهشتماه 95 روی پرده سینماهای سراسر کشور میرود به گزارش فرهنگ نیوز فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان اول اردیبهشتماه 95 رویرونمایی از آنونس فیلمی درباره سیدمرتضی آوینی
جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۶ در سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی آنونس فیلم مستند سینمایی انحصار ورثه رونمایی شد به گزارش ایسنا در خلاصه موضوع این مستند سینمایی آمده است آیا آوینی همراه نوشتههای پیش از انقلابش دانشش را هم سوزاند یافتهها و تجربیاتش را چطور کیومرث پوراحمدتماشاگر را برای دیدن فیلم مستند تربیت کنیم/ تلویزیون کوتاهی نکند
اکران عمومی مستند در ایران-۲ تماشاگر را برای دیدن فیلم مستند تربیت کنیم تلویزیون کوتاهی نکند شناسهٔ خبر 3592082 - شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷ ۲۷ هنر > سینمای ایران محمدسعید محصصی مستندساز تاکید دارد که فیلمهای مستند تفاوتی با دیگر فیلمها ندارند بنابراین میتوان آنها را به صو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها