تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802145191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرانی آرد قرائت دولت از اقتصاد مقاومتی!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گرانی آرد قرائت دولت از اقتصاد مقاومتی!
در حالي دولت افزايش قيمت آرد و نان را در سال‌جاري کليد زده است که مقاوم‌سازي اقتصاد و اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي را در آزاد‌سازي قيمت آرد و نان و افزايش قيمت آن مي‌داند و معتقد است که برخلاف گذشته قيمت‌ها مستقيماً بايد آزاد شود تا کیفيت نان بهبود يابد.


به گزارش «جوان»، اوايل سال گذشته دولت زمزمه افزايش قيمت نان را به راه انداخت و اعلام کرد که از تيرماه قيمت آرد و نان افزايش مي‌يابد، اما بنا به دلايلي موضوع مسکوت ماند. امسال نيز دولت موضوع افزايش قيمت آرد و نان را در دستور کار خود قرار داده تا در سال پاياني دولت بعد از سه سال يکي از بند‌هاي قانون هدفمندي يارانه‌ها را اجرا کند؛ بندي که قوت غالب عامه مردم است و در همه جاي دنيا ارزان‌ترين ماده غذايي محسوب مي‌شود و از دولت يارانه مي‌گيرد.
اکنون پنج سال از آغاز اجراي قانون هدفمندي و افزايش قيمت نان مي‌گذرد و اينکه در سال پاياني دولت يازدهم، طرح ملي افزايش قيمت آرد و نان و واقعي‌شدن قيمت حامل‌هاي انرژي در دستور کار قرار گرفته، جاي تأمل دارد. در اين خصوص مشاور معاون اجرايي رئيس‌جمهور از حذف آرد چندنرخي به دو نرخ ۹۰۰ تومان براي صنعت و ۶۷۰ تومان براي خبازي‌ها خبر داد و گفت: قيمت نان با حساسيت و احتياط از سوي دولت افزايش مي‌يابد.
محسن بهرامي‌ارض‌اقدس با اشاره به طرح ملي دولت براي هدفمندسازي يارانه‌ گندم، آرد و نان گفت: راه‌حل نهايي براي جلوگيري از ضايعات نان و حمايت هدفمند از چرخه گندم، آرد و نان حتماً آزادسازي خواهد بود. مادامي که از يک سمت به دليل حمايت از کشاورزان و توليد داخلي، گندم با نرخ تضميني که براي امسال، ۱۳۵۰ تومان تعيين شده، خريداري شود و همان زمان، گندم در بازارهاي جهاني قيمتي حدود ۷۵۰ تومان داشته باشد، اصلاح اين چرخه انجام نخواهد پذيرفت.
مشاور معاون اجرايي رئيس‌جمهور در گفت‌وگو با مهر افزود: از سوي ديگر، ميليون‌ها تن ظرفيت آسياباني در مقابل 10 ميليون تن ظرفيت گندم در کشور وجود دارد، بنابراين دولت مجبور به مماشات است و بايد قيمت‌هايي را براي تبديل گندم به آرد ارائه دهد که مشکل آسيابان‌ها نيز حل شود، اما اين تمام کار نيست بلکه در اين ميان، کيفيت آرد، سبوس آن و رطوبت آرد نيز مدنظر قرار مي‌گيرد و مسائلي مطرح مي‌شود که مشکل‌زا هستند.
وي تصريح کرد: در گام سوم از اين چرخه، اين آرد يا به صنف و صنعت مي‌رود يا در نانوايي‌هاي حجيم مورد استفاده قرار مي‌گيرد يا در خبازي‌هاي سنتي که هر کدام از آنها يک نوع آرد نياز داشته و يک قيمت خاص خود را دارند، مورد مصرف قرار مي‌گيرد، بنابراين وقتي اين آرد در سطح خبازي مي‌آيد نان با کيفيت‌ها و قيمت‌هاي متفاوت عرضه مي‌شود و در مجموع، به‌رغم اينکه دهها هزار ميليارد تومان يارانه از سوي دولت به گندم، آرد و نان ارائه مي‌شود، نه کشاورزان راضي هستند و نه آسيابان‌ها، نانوايان، مردم و نه حتي دولت از آن رضايت دارند. وي افزود: در ابتداي روي کار آمدن دولت يازدهم، فشار زيادي از ناحيه دست‌اندرکاران چرخه گندم، آرد و نان وارد بود تا قيمت‌ها اصلاح شود، بنابراين دولت تصميم گرفت براي حمايت از کشاورزان گندمکار، عقب‌ماندگي قيمت گندم جبران شود و امروز با جهش قيمت خريد تضميني مواجه هستيم به نحوي که در دو سال گذشته، دولت قيمت گندم داخلي را از ۶۰۰ تومان به هزار و ۳۰۰ تومان رساند که دو برابر افزايش را تجربه کرده است.
بهرامي‌ارض‌‌اقدس، تأمين نان مصرفي مردم از طريق واحدهاي نان صنعتي بزرگ در کشور را يکي از پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: دولت بنا دارد در طرح ملي هدفمندسازي گندم، آرد و نان که بخشي از طرح سازمان مديريت و برنامه‌ريزي است، تقويت واحدهاي توليدي نان‌هاي صنعتي را صورت دهد و به نوعي حرکت به سمت آزادسازي تدريجي قيمت‌ها انجام گيرد. اين در شرايطي است که امسال تقريباً سيستم چندنرخي آرد به دو نرخ کاهش مي‌يابد و بر اين اساس، آرد صنف و صنعت ۹۰۰ تومان و آرد خبازي ۶۷۰ تومان خواهد شد که از چند قيمت، به دو قيمت مي‌رسد.
بهرامي‌ارض‌اقدس گفت: قطعاً اين طرح روي قيمت نان مي‌تواند تأثير داشته باشد، البته يکي از مشکلات اين است که قيمت نان اکنون بسيار با قيمت واقعي فاصله دارد و حتي در رستوران‌هاي بسيار کوچک، اگر مشتري خواستار ماست، زيتون يا حتي خيارشور هم باشد بايد پول زيادي بپردازد، در حالي که همين مشتري اگر بارها و بارها خواستار نان از رستوران باشد، بدون پرداخت هيچ پولي، نان براي او به دفعات آورده مي‌شود و اين نشان مي‌دهد که به دليل پايين بودن قيمت، ارزش نان که يک کالاي با برکت و مهم در سبد خانوار است، ناديده گرفته شده و بخشي از آن به ضايعات تبديل شده يا خوراک دام مي‌شود.
  
طرح ملي روي ميز سازمان مديريت
بهرامي‌ارض‌اقدس همچنين در خصوص طرح ملي هدفمندي يارانه‌ها که از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در حال پيگيري است نيز گفت: اين طرح يکي از دهها پروژه ملي است که در راستاي پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حال انجام است و در چارچوب آن، چند پروژه فرعي ديگر تعريف شده که از آن جمله مي‌توان به پروژه ملي بهره‌وري با محوريت سازمان ملي بهره‌وري و مشارکت ساير دستگاه‌ها، افزايش کيفيت آرد و نان و کاهش ضايعات نان به عنوان يک پروژه ملي با محوريت وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.
وي افزود: علاوه بر اين، چهار پروژه ملي ديگر نيز تعريف شده‌اند که بر مبناي آن، بازنگري در پرداخت يارانه نقدي و واقعي‌کردن نرخ حامل‌هاي انرژي ديده شده است، در مجموع براي پروژه‌هايي که در ذيل طرح ملي هدفمندي يارانه‌ها تعريف شده است، براي هر يک دستگاه مسئول و همکار مشخص شده‌اند که بايد ظرف مدت کوتاهي کارهاي مطالعاتي آن صورت گيرد و بعد از نهايي‌شدن و تصويب در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، براي اجرا به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شود.
  
رزاقي: واردات متوقف شود
همچنين دکتر ابراهيم رزاقي، استاد دانشگاه و اقتصاددان در خصوص واقعي شدن قيمت آرد و نان مي‌گويد: دولت براي مقاوم‌سازي اقتصاد، واردات گندم بي‌کيفيت را متوقف کند، نه اينکه به بهانه آزاد‌سازي قيمت‌ها، از يک‌سو خريد تضميني گندم را کاهش دهد و از سوي ديگر واردات گندم بي‌کيفيت را آزاد کند. وي با انتقاد از دولت در نحوه اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي افزود: اينکه دولت دهم در اجراي قانون هدفمندي دچار اشتباه شده بر کسي پوشيده نيست، اما افزايش قيمت يکباره گندم و آزاد‌سازي قيمت نان در شرايطي که قوت غالب مردم است، کاملاً غيرمنطقي است و نتيجه‌اي جز بي‌کيفيت‌تر شدن نان و کاهش وزن چانه‌ها نخواهد داشت.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن