تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820063921




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمهوری اسلامی: تحلیل سیاسی هفته


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: جمهوری اسلامی: تحلیل سیاسی هفته
جمهوری اسلامی در تحلیل سیاسی هفته خود آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز،‌ هفته جاری با حلول ماه رحمت الهی، رجب المرجب و برکات بی‌پایان آن آغاز شد، ماهی که خداوند رحمان آنرا به خود نسبت داده و حلقه وصلی میان زمین و آسمان قرار داده است.

طلیعه هفته با میلاد خجسته حضرت باقرالعلوم علیه السلام آغاز شد و پس از آن با مناسبت حزن انگیز شهادت امام هادی علیه السلام، ایام به روزهای مبارک میلاد مسعود مولود کعبه، ولی حق، حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام و مبعث رسول خاتم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم منتهی خواهد شد. این ماه به خاطر اختصاصات ویژه آن، به ماه تطهیر در زیر آبشار مغفرت الهی و آمادگی برای ورود به ماه شعبان و رمضان شناخته می‌شود. امروز نیز در نخستین شب جمعه این ماه که «لیله الرغائب» یا «شب آرزوها»ست، مردم دست‌های نیاز را به سوی خالق بی‌نیاز به آسمان می‌گشایند و از برکات آن بهره می‌جویند.

هفته جاری کریدور سیاسی تهران از تراکم زیادی برخوردار بود. سفر دو هیات بلندپایه از شرق و غرب جهان به کشورمان، نشان از آب شدن یخ‌ها در روابط سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام دارد و دلالت از این معنا دارد که رفته رفته فشارهای ظالمانه آمریکا به دیگر کشورهای جهان برای عدم رابطه با تهران، رنگ خود را می‌بازد.

«نور سلطان نظربایف» رئیس‌جمهور قزاقستان روز دوشنبه برای انجام سفری رسمی به تهران آمد، سفری که دور جدیدی در روابط تهران و آستانه را کلید زد. گسترش همکاری‌های دو کشور از این جهت اهمیت دارد که قزاقستان بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی را در اختیار داشته و ظرفیت‌های فراوانی دارد که می‌تواند به عنوان یکی از اعضای موثر سازمان همکاری شانگهای در رشد منطقه‌ای تاثیرگذار باشد. در جریان این سفر دو روزه علاوه بر دیدار هیات قزاق با رهبر معظم انقلاب، ایران و قزاقستان 9 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری در زمینه ارتباطات ریلی، حمل و نقل، نفت، گاز و پتروشیمی امضا کردند.

در روزهای پایانی نیز نخست‌وزیر ایتالیا در راس یک هیات 250 نفره سیاسی، تجاری و اقتصادی به تهران آمد و 6 یادداشت تفاهم اقتصادی را به عنوان دومین شریک اقتصادی اروپایی کشورمان امضاء کرد و در پایان نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار نمود.

ایتالیا از اولین کشورهای اروپایی است که بلافاصله بعد از اعلام و اجرای توافق هسته‌ای،‌ روابط اقتصادی خود را با تهران از سر گرفت. به گفته نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» شرایط سرمایه‌گذاری در ایران روند مطلوبی به خود گرفته و طرف‌های غربی برای ورود به بازار ایران که پتانسیل‌های زیادی دارد از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

البته پرواضح که مسئولین کشورمان باید با هشیاری، مراقب رفقای نیمه راه باشند و ضمن رعایت تمام قواعد و اصول اقتصاد مقاومتی، زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و انتقال تکنولوژی به کشور و دانش بنیان کردن آنرا دنبال کنند.

در هفته جاری مسئولان جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف، پاسخ‌های مناسبی را به اظهارات بی‌پایه و اساس جان کری وزیرخارجه آمریکا که برای هماهنگی با همپیمانان عرب خود به بحرین آمده بود، دادند. جان کری پس از ملاقات با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در منامه در سخنانی مداخله‌جویانه از یکسو خواستار مذاکره با ایران درخصوص توان موشکی کشورمان شده و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از تروریسم در منطقه کرد. این سخنان پوچ در وهله اول با پاسخ قاطع و منطقی دکتر ظریف وزیر خارجه کشور مواجه شد که ضمن رد دخالت‌های آمریکا، توان موشکی کشورمان را غیرقابل مذاکره خواند. اینکه امروزه کسانی در آنسوی مرزها از تقویت بنیه دفاعی کشورمان و مقابله با مداخلات بیگانگان در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند، نشانگر آنست که اقتدار جمهوری اسلامی ایران را مانع اجرای توطئه‌ها و منافع نامشروع می‌دانند و بسیاری از نقشه‌های خود را درصورت حضور قدرتمندانه ایران، پیشاپیش ناکام و شکست خورده تلقی می‌کنند.

در بررسی رویدادهای خارجی هفته، سفرهای ملک سلمان به مصر و ترکیه، تازه‌ترین تحولات سوریه و آتش بس یمن، اهم خبرها را تشکیل می‌دادند.

این هفته ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر سفر کرد و مورد استقبال ژنرال سیسی، رئیس رژیم مصر قرار گرفت. ژنرال سیسی که از زمان کودتای خود در مصر، همواره مورد لطف و حمایت مالی و سیاسی ریاض قرار داشته و دارد از ملک سلمان استقبال گرمی به عمل آورد. سیسی، مصر را وطن دوم ملک سلمان خواند و دانشگاه قاهره نیز به پادشاه ریاض، دکتری افتخاری داد.

همزمان، تظاهرات اعتراض آمیزی در مصر علیه سفر سلمان به قاهره برگزار شد که البته از سوی رسانه‌های مصری کمتر پوشش داده شد. فعالان سیاسی مصر و منطقه، استقبال گسترده حکام قاهره از رئیس رژیم ریاض را مورد انتقاد قرار داده و عنوان کردند این گونه تقدیر و تجلیل گسترده از رئیس حکومت ریاض که در طول یکسال گذشته در یمن، هزاران نفر را قتل‌عام کرده و در داخل نیز هرگونه صدای انتقا‌دآمیز و مخالف را سرکوب نموده، ننگ آور و مضحک است. از سوی دیگر سران ترکیه نیز از رئیس حکومت عربستان، استقبال کم سابقه‌ای را صورت دادند. حکومت ترکیه، در یک اقدام عجیب، 500 دستگاه خودرو بنز را همراه هیات عربستانی کرد تا با این اقدام نمادین، عمق علاقه خود را به رئیس رژیم ریاض به نمایش بگذارد، با اینحال ناظران معتقدند اردوغان و حکومت ترکیه بیش از آنکه به شخص ملک سلمان علاقه داشته باشند به دلارهای نفتی ریاض چشم دوخته‌اند. دولت ترکیه همچنین به دلیل شکست‌های سنگینی که در منطقه متحمل شده است با نمایش دادن گستردگی روابط خود با ریاض، می‌خواهد بر انزوای منطقه‌ای خود سرپوش بگذارد و البته این انگیزه، متقابل است و حکام ریاض نیز در وضعیت وخیم مشابهی به دلیل جنایت‌های خود در منطقه مواجه هستند و از چنین استقبال‌های بسیار خشنود می‌شوند حتی اگر برای آنها هزینه‌های سنگین مالی در بر داشته باشد.

این هفته، با وجودی که سرانجام با وساطت سازمان ملل در یمن آتش بس برگزار شد ولی در همین مدت چند روز که از آتش بس می‌گذرد، ائتلاف عربستان چندین بار آنرا نقض کرده است. جنبش انصارالله در این باره هشدار داده است که در صورت ادامه نقض آتش بس توسط عربستان، این آتش بس دوام نخواهد داشت.

عربستان از یکسال قبل یمن را آماج حملات وحشیانه ارتش خود قرار داده، هزاران نفر از مردم این کشور را به قتل رسانده، زیرساخت‌های این کشور را ویران نموده و موجب آوارگی میلیونها نفر شده است. با اینحال عربستانی‌ها به هیچ یک از اهداف خود در حمله گسترده به یمن، از جمله شکست دادن جنبش انصارالله و باز گرداندن «منصور هادی»، رئیس‌جمهور مخلوع آن کشور دست نیافته است. از این رو بسیاری از ناظران تاکید دارند که پذیرش آتش بس توسط عربستان، از سوی اجبار بوده و حکومت ریاض برای گریز از رسوایی‌های بزرگتر و شکست‌های بیشتر مجبور به قبول آتش بس شده است. از سوی دیگر این آتش بس یک پیروزی برای جنبش انصارالله محسوب می‌شود چرا که شرایط خود را از جمله آتش بس بدون قید و شرط به طرف مقابل دیکته کرد و موفق شد موجودیت خود را به طرف مقابل تحمیل کند.

این هفته، سوریه نیز شاهد تحولات تازه‌ای بود که شاخص‌ترین آن برگزاری انتخابات مجلس بود. برگزاری انتخابات توسط حکومت سوریه تایید دیگری بر این واقعیت است که دمشق ثبات سیاسی خود را بازیافته و مرحله بحران را پشت سر گذاشته است. هر چند برخی از مخالفان افراطی این انتخابات را تحریم کردند ولی رسانه‌ها گزارش دادند که بخش‌هایی از مخالفان سیاسی در انتخابات مشارکت داشته‌اند.

حکومت سوریه طی هفته‌های اخیر به پیروزی‌های مهمی در میدان نظامی دست یافته است که شاخص‌ترین آن بازپس گیری شهر تاریخی «تدمر» (پالمیرا) از چنگ تروریست‌ها بود که ناظران، آنرا یک دستاورد تعیین کننده و مهم برای دولت سوریه دانستند.



منبع: روزنامه جمهوری اسلامی


۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن