تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1814214379
برتری کیمیایی بر هاوارد هاکس در به تصویر کشیدن بازیابی عزت نفس
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در نشست نقد و بررسی فیلم «ریو براوو» عنوان شد؛ برتری کیمیایی بر هاوارد هاکس در به تصویر کشیدن بازیابی عزت نفس فیلم «ریو براوو» در خانهی هنرمندان ایران به روی پرده رفت.
۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ فروردين ساعت 13:57
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در یکصد و شصت و هشتمین برنامه سینماتک خانهی هنرمندان ایران که دوشنبه 23 فروردین در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «ریو براوو» به کارگردانی هاوارد هاکس به نمایش در آمد. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور امیر پوریا و هومن اشکبوس برگزار شد.
در ابتدای این نشست پوریا در خصوص جایگاه این فیلم در میان منتقدان سینمایی ایران گفت: در مفصل ترین نظرسنجی که در دهه نخست بعد از انقلاب انجام شد و در شرایط قحطی رسیده های فرهنگی، «ریو براوو» به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. یکی از دلایل این انتخاب تقابل با نگرش رسمی و سلیقه سازی وزارت ارشاد بود که بر فیلم های «معناگرا» همچون فیلم های تارکوفسکی تاکید داشت. اگرچه این سلیقه سازی از طریق بخشنامه، تلاشی پیشاپیش شکست خورده بود، اما بعدها نیز ادامه پیدا کرد و هنوز هم چنین گرایشی در عملکرد رسمی دیده می شود. در نظرسنجی های بعدی مجله فیلم و با وجود تغییر نسل ها نیز این فیلم همواره در بین چند فیلم نخست حضور داشت. در سطح دنیا نیز این فیلم جزو مهم ترین فیلم های ژانر وسترن محسوب می شود.
وی ادامه داد: هواداران تئوری مولف در سینما نیز برخورد جالبی با این فیلم داشته اند؛ در حالیکه هاکس در قالب های مختلف تاریخی، جنگی، کمدی، گانگستری و.. فیلم ساخته، اما هنوز مورد حمایت تقدس وار طرفداران تئوری مولف در سینما است. آنها بازخونی پیچیده ای از از فیلم ساده ی «ریو براوو» دارند. تم های ساده و آشکاری مانند بازیابی عزت نفس، مناسبات زن و مرد و.. را زیر ذره بین برده و تعابیری عجیب و پیچیده به دست می دهند. در حالی که چنین تم های آشکاری در دیگر فیلم های وسترن، فارغ از «مولف» بودن یا نبودن کارگردان، بسیار به چشم می خورد و روتین است. اما طرفداران تئوری مولف طوری با این فیلم مواجه می شدند که آن را مظهر نوع بیان سینمایی می دانستند. آنچه این افراد می خواهند به زور از فیلم استخراج کنند و آن را کشف تماتیک خود بدانند، خیلی راحت از دیالوگ های فیلم قابل فهم است و نیازمند تفسیر پیچیده نیست.
این منتقد سینمایی افزود: به عنوان مثال تم بازیابی عزت نفس شخصیت «سیّد» در «گوزن ها»ی مسعود کیمیایی خیلی نهان تر از «ریو براوو» مطرح شده است. نگاه کیمیایی به مفاهیم در «گوزن ها» آنقدر نوین است که بازیابی عزت نفس را صرفا معادل ترک مواد مخدر نمی داند. در این فیلم فرآیند کلیشه ای سینمای ایران از گذشته تاکنون را نمی بینیم که مثلا در فیلم «سنتوری» فرد معتاد را به تخت می بندند تا درد بکشد. در «گوزن ها» مهم نیست «سیّد» مواد را ترک کرده باشد؛ او تحت تاثیر «قدرت» که نقش صمد بهرنگی را برای «سید» دارد، در درون خود به چیزی می رسد که «اصغر» را می کشد. کیمیایی بازیابی عزت نفس را در دیالوگ ها وارد نکرده، بلکه این امر در متن روایت جاری می شود. حتی خجالت می کشم این تم که در «ریو براوو» بسیار ساده و سهل الوصول است را با تم پیچیده و برتری که در «گوزن ها» می بینیم مقایسه کنم. در «ریو براوو» مساله ی ترک الکل نه به شکل مفهومی، بلکه به شکل فیزیکی در فیلم جلوه پیدا می کند. در «گوزن ها» شاهد رسیدن به یک شور انقلابی هستیم و این فیلم تبدیل به پیشگویانه ترین فیلم انقلاب می شود؛ اینکه این نیروی بیداری ساز است که می تواند شور ایستادگی را حتی در شخصیتی مانند «سید» به وجود آورد؛ شخصیتی که نه تئوری های چپ شخصیت «قدرت» را خوانده و نه با آنها آشناست.
پوریا سپس به یکی دیگر از تم های فیلم اشاره کرد و گفت: شوخ طبعی، بخشی از جهان بینی «ریو براوو» است. در هیچ فیلم وسترن دیگری شاهد حضور همزمان هیجان و تعلیق و شوخ طبعی به این صورت نیستیم. این شوخ طبعی نیز صرفا به واسطه یک کاراکتر یا از طریق فیلمنامه حاصل نمی شود، بلکه جهان بینی کارگردان را نشان می دهد. این کمیاب ترین ویژگی هاکس در ساخت فیلم های وسترن آن دوران است. در سینمای پست مدرن نیز شاهد فیلم های اکشن و پرهیجانی مانند «هشت نفرت انگیز» هستیم که در عین خشونت، جهانی شوخ طبعانه دارند.
وی در بخش دیگری از نشست و در مورد نقش شخصیت زن فیلم گفت: هاکس شناخت عمیقی از شخصیت های زن ندارد؛ شخصیت زن فیلم تا حدی برای تزئین فضای مردانه فیلم و همچنین برای تحقق بخشی از خواسته های استودیو بکار گرفته می شود. در فیلم های کارگردانی مانند جان فورد، شخصیت مرد در نهایت در رابطه عاشقانه باقی نمی ماند و دل می کند، اما هاکس حتی بی مأوایی شخصیت وسترن را انتها ادامه نمی دهد. پردازشی عمیق و زن شناسانه از شخصیت ها را در این فیلم شاهد نیستیم و این نقدهای مبتنی بر تئوری مولف است که برخی تفاسیر را به فیلم حقنه کرده است. گویا این مفسران در مورد فیلم دیگری حرف می زنند. آنها با یک مضمون زدگی شدید به دنبال استخراج چیزهایی هستند تا در نهایت بگویند که این یک فیلم ساده نیست.
پوریا سپس به روند فیلم های هاکس اشاره کرد و گفت: هاکس هرچه پیش رفته، رهایی در بازی ها را بیشتر کرده و به سمت فکاهی کردن کل فضا رفته است. معادلات فیلم های او از منطق دو دوتا چهارتایی پیروی نمی کند و شخصیت های فیلم هایش پیچیده نیستند. برخلاف جان فورد که هرچه جلوتر آمد، فیلم هایش تلخ تر شد و بر بحث های روانشناختی تمرکز کرد.
این منتقد سینمایی در پایان و در پاسخ به سوالی در خصوص بکارگیری و جای گرفتن شوخ طبعی در این فیلم یا در فیلمی مانند «ابد و یک روز» که این روزها در حال اکران است، گفت: همراهی جدیت و شوخ طبعی در «ریو براوو» و پیشنهاد فیلم مبنی بر در پیش گرفتن نگرشی خونسردانه تر، یکی از ویژگی های مدرن تر این فیلم محسوب می شود. شوخ طبعی در این فیلم حل شده و قابل تفکیک نیست. در مورد «ابد و یک روز» نیز باید توجه کرد که خنده و شوخی به نمایش در آمده، بخش از زندگی این طبقه است. خوشی های طبقات فرودست، رهاتر از قالب ها و چارچوب های طبقه متوسط است. کارگردان دوربین را زمین گذاشته و با آنها همراه شده است. برخلاف فیلمی مانند «لاک قرمز» که به سبک و سیاق دهه 60، فقر را به عنوان یک فضیلت ستایش می کند. رفتار تماشاگر طبقه متوسط را شاید بتوان مصیبت خوانی برای طبقات فرودست دانست، در حالی که این شوخ طبعی ها بخشی از جریان عادی زندگی آنهاست، نه چیزی که کارگردان به زور به فیلم تحمیل کرده باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
انتخابات ۷ اسفند عزت و اقتدار جمهوری اسلامی را به تصویر کشید/ گزینه های مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان به زودی ا
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گیلان با تاکید بر اینکه اکثریت منتخبان خانه ملت در ۷ اسفند اصولگرایان بودند گفت در چند روز آینده بطور قطع و یقین شورای ائتلاف اصولگرایان گیلان اسامی و گزینه های مورد حمایت خود را اعلام خواهند کرد به گزارش املش ما نظر علی علیزاده عصر امروز در جمععزت و اعتماد به نفس دانش آموز از محیط خانوادگی او نشات می گیرد
مشاور عالی سازمان نظام روان شناسی گفت والدین وظیفه دارند که در خانه حس خود ارزشمندی را در فرزندشان تقویت کنند در همین راستا بسیار تاکید می کنم که توانمندی فرزندنتان را تشویق کنید و همواره رفتارهای مثبت آن ها را ببینید تا فرزند با اعتماد به نفس بیشتر بتواند با دیگران برخورد خوب ککودکان فومنی، بهترین مادر دنیا را به تصویر کشیدند
کودکان فومنی بهترین مادر دنیا را به تصویر کشیدند استانها > گیلان - مسابقه نقاشی بهترین مادر دنیا به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا س برای کودکان فومنی برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان یوسفسازمان لیگ جایی برای نفس کشیدن ما نگذاسته است قلعهنویی: 90 درصد راه صعود را رفتهایم/ورزشگاه حال و هوای حضور
سازمان لیگ جایی برای نفس کشیدن ما نگذاسته استقلعهنویی 90 درصد راه صعود را رفتهایم ورزشگاه حال و هوای حضور پرشورها را داشت سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز گفت 90 درصد راه صعود را رفتهایم و امیدوارم در دو بازی بعدی هم موفق باشیم تا برای اولین بار به مرحله بعد راه یابیم بهوزیر کشور پاکستان: از به تصویر کشیدن ایران به عنوان دشمن پاکستان صرف نظر کنید
وزیر کشور پاکستان از به تصویر کشیدن ایران به عنوان دشمن پاکستان صرف نظر کنید وزیر کشور پاکستان با رد ادعای برخی رسانههای این کشور در زمینه ماجرای جاسوس هندی گفت ایران کشور برادر ما است و این قضیه به طور منطقی حل و فصل میشود به گزارش نامهنیوز وزیر کشور پاکستان امروز شنبهبازیکن آستون ویلا به دلیل کشیدن قلیان از باشگاه اخراج شد+تصویر
بازیکن آستون ویلا به دلیل کشیدن قلیان از باشگاه اخراج شد تصویر پس از انتشار عکس هایی که گابریل آگبنلاهور را در حال کشیدن قلیان نشان داده است باشگاه آستون ویلا بازیکن خود را تا زمان انجام تحقیقات کامل در این خصوص به حالت تعلیق درآورده است آفتاب مهر نوشت ویلا که جزو تیم های اآسمان دیروز به داد زمین رسید!/ روز طبیعت فرصتی برای نفس کشیدن زمین نیست
نگاهی به روز طبیعت آسمان دیروز به داد زمین رسید روز طبیعت فرصتی برای نفس کشیدن زمین نیست فرهنگسازی هایی که هرساله از طریق رسانه های ملی مجازی و شکل می گیرد شرایط متفاوت تری را رقم زده باشد اما تا کنون بهترین اتفاق و جشن برای طبیعت ریزش نزولات آسمانی در این روز و سرمای هواتصویری از محمدرضا شجریان بعد از زلزله بم
تصویری از محمدرضا شجریان بعد از زلزله بم فرهنگ > موسیقی - سینا سرلک خواننده موسیقی سنتی تصویری از روزهایی به اشتراک گذاشت که به همراه محمدرضا شجریان در خانه موسیقی مشغول جمعآوری کمک به زلزلهزدگان بودند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او نوشت «سالِ تلخِ ١٣٨٢خوشحالم فیلمم در معتبرترین جشنواره کشور حضور دارد
خوشحالم فیلمم در معتبرترین جشنواره کشور حضور دارد گردانندگان این دوره از جشنواره فیلم فجر سینمایی هستند و این ویژگی خاص آن است پوریا آذربایجانی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص انتخاب شدن فیلم اروننخبگان مهمان «وطندار» میشوند/ تصویر متفاوت از مهاجران
با موضوع مهاجران افغانستانی نخبگان مهمان وطندار میشوند تصویر متفاوت از مهاجران شناسهٔ خبر 3595510 - دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۳۱ هنر > رادیو و تلویزیون تهیه کننده برنامه تلویزیونی وطن دار درباره این مجموعه بیان کرد که در ۲۶ قسمت به ابعاد مختلف زندگی مهاجران افغانستان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها