تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819241884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه مترو، ريل‌گذاري در مسير اقتصاد مقاومتي شهري


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توسعه مترو، ريل‌گذاري در مسير اقتصاد مقاومتي شهري
هر چند حدود يك دهه و نيم از آغاز به كار احداث اولين خط مترو در پايتخت مي‌گذرد اما مزاياي مترو در جابه‌جايي مسافران، كاهش هزينه سوخت و حفظ محيط زيست سبب شده است تا اين شبكه حمل و نقل ريلي درون شهري حالا به يك صنعت پايدار در كشور تبديل شود...
نویسنده : بيژن يانچشمه 


هر چند حدود يك دهه و نيم از آغاز به كار احداث اولين خط مترو در پايتخت مي‌گذرد اما مزاياي مترو در جابه‌جايي مسافران، كاهش هزينه سوخت و حفظ محيط زيست سبب شده است تا اين شبكه حمل و نقل ريلي درون شهري حالا به يك صنعت پايدار در كشور تبديل شود كه توسعه مترو ريل‌گذاري در مسير اقتصاد مقاومتي شهري را به همراه دارد و ضروري است تا به اين صنعت عملياتي نوپا كه بسترساز در حوزه حمل و نقل عمومي است توجه ويژه‌اي از سوي دولت و مديريت شهري صورت بگيرد تا هرچه سريع‌تر شبكه ريلي درون شهري (مترو) همچون عروق اصلي بدنه شهري تغذيه كرده و شهر از معضل آلودگي، آلايندگي و هزينه‌هاي اضافي در امان بماند.
اولويت مهم در شهرها در كنار مسائل عمراني و زيرساختي توسعه و احداث خطوط مترو است تا بتوان در شرايط كنوني كه حمل و نقل و آمد و شد با مسائل و مشكلات بسياري مواجه است از دامنه مشكلات شهري كاست.
    ***

مترو فقط يك وسيله حمل و نقل ايمن و سريع نيست
توسعه صنعت مترو در كشور پس از آنكه در پايتخت توانست حرف اول را در جابه‌جايي مسافران و افزايش ظرفيت آمد و شد شهري بزند به عنوان اولويت برنامه مديريت شهري قرار گرفته است تا آنجايي كه با گسترش خطوط مختلف مترو در پايتخت و ساير كلانشهرهاي كشور، علاوه بر افزايش دانش سازماني در حوزه مترو سبب هم‌افزايي ارتقاي دانش فني در زمينه مترو شده است. مترو فقط يك وسيله حمل و نقل عمومي ايمن و سريع نيست بلكه به عنوان يك صنعت توانسته در شرايط تحريم ارتباط دانش مهندسي و فني در بخش سخت‌افزاري و نرم‌افزاري را مستحكم كند.
در حقيقت توسعه و احداث خطوط و ايستگاه‌هاي مترو در زمان تحريم هيچ‌گاه متوقف نشد بلكه سبب افزايش تجربه و دانش‌ سازندگان شده است به گونه‌اي كه حالا اين صنعت نوپا در كشور علاوه بر جذب دانش‌آموختگان حوزه صنعت زمينه بومي‌سازي آن را نيز پررنگ‌تر كرده است. افزايش سرعت احداث خطوط مترو از حفاري گرفته تا ريل‌گذاري و تا افتتاح ايستگاه‌ها ريل‌گذاري در مسير صنعت در اين حوزه به همراه داشته است. در كنار مزاياي فراوان توسعه مترو و شبكه حمل و نقل ريلي درون شهري، صنعت مترو سبب ايجاد اشتغال، افزايش هم‌افزايي مراكز علمي و صنعتي شده است و در كنار اين مزيت‌ها توسعه صنعت مترو به نوعي ارتقاي زندگي شهرنشيني را به همراه داشته است.
زماني كه مترو به ايستگاه هوايي (فرودگاه) رسيد توسعه صنعت گردشگري نيز در مسير رونق اقتصادي قرار گرفته است. جابه‌جايي آسان و ارزان مسافر با ارائه خدمات روز از يكسو و كاهش مصرف سوخت و حفظ محيط زيست از سوي ديگر اين صنعت را در مسير صنعت پاك قرار داده است. اما طي اين مسير در طول سا‌ل‌هاي گذشته با مسائل و دست‌اندازهاي بسياري روبه‌رو بوده است. چالش‌هايي كه برنامه‌ريزان اين صنعت را با مشكلات و مسائل بسياري مواجه كرده است. نپرداختن سهم دولت براي توسعه خطوط مترو و تجهيز آن از يكسو و شرايط خاص تحريمي از سوي ديگر بر دامنه مشكلات افزوده و در حال حاضر صنعت مترو و نقش آن در حمل و نقل درون شهري نيازمند توجه ويژه به آن است. در حقيقت مترو و توسعه خطوط و تجهيزات آن بايد در اولويت برنامه‌ريزي مسئولان متولي بيش از پيش قرار گيرد تا بتوان از مسائل و مشكلات مشترك ميان كلانشهرها در حوزه حمل و نقل عمومي زيست شهري كاست.
 
توسعه مترو در اولويت پروژه‌هاي عمراني
خطوط مترو تهران درحال حاضر با 180 كيلومتر طول و 100 ايستگاه در شش مسير، بخش قابل توجهي از پايتخت را در حوزه حمل و نقل مسافر پوشش داده است. در اين زمينه شهردار تهران با بيان اينكه با وجود برخي مشكلات و محدوديت‌هاي مالي، پروژه‌هاي عمران شهري با جديت و شتاب مطلوبي درحال اجراست گفت: توسعه شبكه مترو تهران مهم‌ترين اولويت شهرداري در روند اجراي پروژه‌هاي عمراني است.   به گفته محمد‌باقر قاليباف يكي از مهم‌ترين اقدامات و برنامه‌هاي شهرداري تهران، كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي با رويكرد تحقق اصل اقتصاد مقاومتي است.

400 كارگاه فعال توسعه شبكه مترو
قاليباف با اشاره به فعاليت مستمر و شبانه‌روزي شهرداري براي توسعه شبكه مترو افزود: درحال حاضر مترو تهران 400 كارگاه فعال در ساخت و ساز دارد. وي با بيان اينكه هر يك از ايستگاه‌هاي مترو در مجموع با 12 هزار مترمربع بنا احداث و تجهيز مي‌شوند تصريح كرد: به ازاي هر يك هزار متر خط مترو، يك ايستگاه در مسير شبكه احداث شده است. شهردار تهران همچنين چندي پيش در دويست و چهل و هفتمين جلسه شورا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر نامگذاري سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل، گفت: جنس كار شهرداري تهران بيشتر ماهيت اجرايي و عملي دارد و نمي‌توان كار ستادي براي آن متصور شد. كارهايي كه ما انجام مي‌دهيم عجين شده با كارهاي اجرايي و عملي است. ما مصمميم رويكرد اقتصاد مقاومتي را كه از سال‌هاي قبل شروع كرديم با قدرت ادامه دهيم. شهردار تهران اظهار داشت: در سال 95 توجهمان را در بخش عمراني معطوف به مترو خواهيم كرد به طوري كه در فرصت كمتر از دو سال باقي مانده 100 كيلومتر باقي مانده مترو را به تهران اضافه خواهيم كرد. قاليباف همچنين افزود: در چند ماه باقيمانده به پايان سال قبل در خط 6 مترو پيشرفت خوبي حاصل شد و با فشار مضاعفي كه آورديم در مراحل خوبي قرار دارد و تا اواسط سال 95 حفاري اين خط تمام خواهد شد.
بر اين اساس همزمان با توسعه و احداث خطوط مترو، ايستگاه‌هاي مترو يكي پس از ديگري در حال افتتاح و بهره‌برداري قرار دارد. پس از افتتاح ايستگاه مترو فرودگاه مهرآباد حالا شمارش معكوس براي افتتاح بزرگ‌ترين ايستگاه مترو كشور يعني متروي شهر آفتاب آغاز شده است تا جابجايي مسافران درون شهري در اين مقصد انجام شود. بر اين اساس ضروري است همزمان با احداث خطوط مترو و افتتاح ايستگاه‌ها، دولت به تعهد خود در زمينه تأمين واگن‌هاي مترو به جد وارد عمل شود تا ريل‌گذاري در مسير توسعه شبكه حمل ونقل عمومي با مشكل مواجه نشود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن