تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820900594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هجوم زنان به بازار كار آسيب يا فرصت!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هجوم زنان به بازار كار آسيب يا فرصت!
آمارها نشان مي‌دهد در كنكور سال گذشته ۶۲ درصد دختر و ۳۸درصد پسر، داوطلب ورود به دانشگاه‌هاي سراسري بوده‌اند...
نویسنده : محمدرضا هاديلو 
آمارها نشان مي‌دهد در كنكور سال گذشته ۶۲ درصد دختر و ۳۸درصد پسر، داوطلب ورود به دانشگاه‌هاي سراسري بوده‌اند كه در نهايت از كل اين داوطلبان، دختران با ۶۴ درصد پذيرش و پسران با ۳۷ درصد توانسته‌اند به مراكز علمي و آموزشي راه پيدا كنند. تعداد داوطلبان كنكور در حالي افزايش مي‌يابد كه رشد ثبت نام و پذيرش دانشجويان دختر در سيستم آموزش عالي هر روز بيشتر شده و به مسئله‌اي جدي براي كارشناسان تبديل شده است.  اهميت اين موضوع وقتي دو‌چندان مي‌شود كه بدانيم نتايج طرح آمارگيري نيروي كار در سال ۹۴ نشان مي‌دهد كه بيش از ۴۰ درصد زنان جوان در كشور بيكارند.
در حالي كه بر پايه آمار منتشر شده از سوي مركز آمار ايران نرخ بيكاري جمعيت فعال كشور ۱۱ درصد برآورد شده است، اين رقم براي مردان حدود ۹ درصد و براي زنان 19/4 ‌درصد است كه گوياي اختلاف بيش از دو برابري بيكاري در زنان كشور نسبت به مردان است. اين آمار به آن معناست كه شانس زنان جوياي كار در مقايسه با مردان براي رسيدن به شغل كمتر از نصف است. بر همين اساس نرخ مشاركت اقتصادي زنان در كشور تنها ۱۳‌درصد است و اين رقم براي مردان بيش از ۶۳‌درصد تخمين زده شده است.
با اين اوصاف باز هم دختران سعي دارند به هر نحو ممكن وارد دانشگاه‌ها شوند و چند سالي از عمر خود را براي كسب يك مدرك صرف كنند.
اما گزارش‌ها نشان مي‌دهند اكثر دختران، ورود به دانشگاه را بهترين دروازه براي حضور در بازار كار مي‌دانند زيرا با توجه به تناسب دختران بيكار در برابر پسران، مي‌توان متوجه شد در حالت مساوي، اين مردان هستند كه كارها را به نفع خود تصاحب مي‌كنند. پس داشتن يك مدرك، آن هم از نوع تخصصي‌تر، شايد بتواند به عنوان اهرم و قدرتي در دست دخترها باشد.
با اين حال گروهي از كارشناسان با انتقاد از غلبه تعداد دانشجويان دختر بر پسر در مراكز آموزش عالي خواستار اجراي طرح آمايش جنسيتي دانشجويان هستند. آنها معتقدند براي جلوگيري از آسيب‌هاي غلبه جمعيت دانشجويي كشور توسط دختران بايد فرصت‌هاي برابر براي دختران و پسران براي تحصيل در مقطع كارشناسي ايجاد شود زيرا حضور 67 درصدي خانم‌ها در مقطع كارشناسي دانشگاه‌ها از اين جهت مشكل‌زا ديده مي‌شود كه در عرضه نيروي كارشناسي در كشور، نيروي كارشناسي خانم‌ها بر نيروي كارشناسي آقايان غلبه پيدا مي‌كند كه اين مشكلاتي را در عرصه فرهنگ جامعه ايراني دارد چراكه در جامعه ايراني معمولاً مرد، مسئول تأمين معاش خانواده است. البته در همين راستا، افزايش سن ازدواج در جامعه نيز آسيب ديگري از بيشتر بودن نسبت دختران در تركيب جنسيتي دانشگاه‌ها به شمار مي‌آيد. چون دختري كه مدرك ليسانس اخذ مي‌كند ديگر تمامي پسراني را كه تحصيلاتي كمتر از ليسانس دارند، از دايره همسرگزيني‌اش خارج مي‌كند و اين باعث مي‌شود فرصت ازدواج براي دختراني كه تحصيلات بالاتري دارند، كمتر شود.
با اين تفاسير وقتي دختري ازدواج نمي‌كند، گزينه اولش ورود به بازار كار است كه آمارها نشان مي‌دهد از ميان زناني كه شانس پيدا كردن كار را داشته‌اند، 22/8 درصد در بخش كشاورزي، 23/8 درصد در بخش صنعت و 53/4 درصد در بخش خدمات مشغول به كار شده‌اند.
نرخ كلي بيكاري جوانان ۱۵تا ۲۹ ساله در آمار منتشر شده از سوي مركز آمار ايران 23/3 برآورده شده است كه در اين ميان 25/5 درصد در مناطق شهري و 17/6 درصد در مناطق روستايي مشغول هستند. نرخ بيكاري زنان جوان بيش از دو برابر مردان جوان است به طوري كه در شاخص نرخ بيكاري جوانان، مردان 19/1 و زنان 40/2 درصد بيكاري را به نام خود ثبت كرده‌اند؛ ارقامي كه نمي‌دانيم آسيب هستند يا فرصت!

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن