تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819250688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظریف تا پنج روز دیگر به مجلس گزارش می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ظریف تا پنج روز دیگر به مجلس گزارش می دهد


پس از گذشت ۸۵ روز از اجرایی شدن برجام، طبق قانون وزیر امور خارجه تا پایان این ماه، روند اجرای توافقنامه را به کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش می دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ارائه گزارش وزیر امورخارجه در مورد «روند اجرای برجام» به این کمیسیون تا پایان دهه سوم فروردین خبر داد. طبق تبصره 1 ماده واحده قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر «سه ماه یک بار» به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.
 
همچنین طبق این تبصره، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
 
مجلس شورای اسلامی در مدت عمر 12 ساله پرونده هسته ای کشورمان، همواره نقش نظارتی – کلیدی مهمی در این حوزه داشته است و طبق گفته علاءالدین بروجردی نظارت مجلس بر برجام به‌ ویژه نظارت کمیسیون امنیت ملی مقوله‌ای نبود که از الآن شروع شود بلکه این کمیسیون در طول مذاکرات هسته‌ای درگیر پرونده 12 ساله هسته‌ای بوده است.
 
قوانین مجلس درباره برجام:
 
1. «قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و یا گزارش روند هسته ای به شورای امنیت» مصوب 1آذر 1384.
2. «قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی» مصوب 6دی 1385 .
3. « قانون صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران» مصوب 29 تیر 1389.
4. «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» مصوب 2 تیر 1394 .
 
البته با تصویب قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» و با تاکید تبصره 2 این قانون، همه 4 مورد قانون ذکر شده لغو شدند.
قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در ساعت 8 و 52 دقیقه روز سه شنبه 21 مهرماه 1394 مصادف با سیصد و شصت و دومین جلسه علنی مجلس نهم شورای اسلامی که ریاست آن را علی لاریجانی برعهده داشت، تصویب شد و یک روز بعد از آن به تایید شورای نگهبان رسید.
 
وکلای ملت پس از توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در روز 23 تیرماه 94 ، با جدیت و حساسیت بیشتری روند اجرای برجام را رصد می کنند و در آستانه 26 فروردین که 3 ماه از روز اجرایی شدن برجام(27دی 94) می گذرد، خواستار ارائه اولین گزارش وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد «روند اجرایی برجام» هستند.
 
سیدعباس عراقچی که ریاست «ستاد پیگیری اجرای برجام» را برعهده دارد، 18 اسفند 94 گفته بود: گزارش روند اجرای برجام را فروردین به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه می دهیم.
نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: گزارش وزیر امورخارجه در مورد «روند اجرای برجام» به این کمیسیون تا پایان دهه سوم فروردین ارائه خواهد شد.
 
وی می افزاید: طبق قانون، وزیر امور خارجه باید هر 3 ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و این کمیسون نیز هر 6 ماه به صحن علنی مجلس گزارش بدهد و این کار «حتما» اتفاق می افتد و کل فرایندهایی که تا بحال طی شده است هم توسط وزیر امور خارجه و هم توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش خواهد شد.
 
شفیعی تاکید می کند: روز ارائه گزارش وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس 26 فروردین است اما شاید در این روز خاص وزیر امور خارجه در تهران نباشد ولی حتما تا پایان دهه سوم فروردین این گزارش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه خواهد شد.
 
وی به این نکته نیز اشاره می کند که گزارش تهیه شده از سوی کمیسیون امنیت ملی با گزارش وزیر امور خارجه درمورد «روند اجرای برجام» متفاوت خواهد بود، هرچند ممکن است موضوع و محتوای آنها یکسان باشد ولی در 2 چهارچوب شرح وظایف جداگانه ای ارائه خواهد شد.
طبق گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، محورهای گزارش این کمیسیون به صحن علنی در مورد «روند اجرای برجام» عبارت خواهد بود از:
1. محتوای گزارش وزیر امور خارجه
2. محتوای گزارش بانک مرکزی
3. محتوای گزارش سازمان بنادر و کشتیرانی
4. محتوای گزارش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
5. و محتوای گزارش همه نهادهایی که از تحریم اثر می پذیرند.
 
نهادهای ذکر شده باید به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهند که آیا «رفع تحریم ها، آثار سودمندی برای آنها به جا گذاشته است؟»
 
هدف کمیسیون امنیت ملی از «نظارت بر برجام» همانگونه که شفیعی می گوید«راستی آزمایی است» و می خواهند ببینند تکالیفی که 5+1 برعهده داشته تا چه حد اجرا شده است و البته تکالیف ایران نسبت به 5+1 و جامعه بین المللی را هم گزارش خواهند کرد.
 
شفیعی همچنین گزارش هر 3 ماه یکبار وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را عاملی برای«جدیت» این کمیسیون در ارائه وظایف نظارت بر برجام می داند و معتقد است: به هر میزان ورود مقامات به موضوع نظارت بر برجام عالی باشد، به همان میزان نظارت بر اجرای برجام حساس خواهد شد.
 
* ظریف، مکتوب گزارش دهد 
اسماعیل کوثری از اعضای ارشد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: با توجه به اینکه برجام 27 دی‌ماه اجرایی شده و تیم مذاکره‌کننده باید هر سه ماه گزارشی مکتوب به کمیسیون امنیت مجلس ارائه کند، تیم مذاکره‌کننده حداکثر باید تا 5 روز دیگر این گزارش را به این کمیسیون ارائه کند.
وی می افزاید: این گزارش را باید به صورت مکتوب به کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهند و قول هم داده اند که ارائه خواهند کرد.
کوثری تاکید می کند: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از دریافت گزارش وزیر امور خارجه در مورد «روند اجرای برجام»، تحقیقات لازم را انجام می دهد و بر اساس صحت و سقم آن گزارش و اتفاقاتی که در 3 ماه آینده می افتد، گزارش نهایی خود را به صحن علنی می دهد.
 
همچنین سید حسین نقوی حسینی که 3سال ردای سخنگویی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را برتن داشته، می گوید: طبق مصوبه مجلس در قانون اجرای برجام، دولت باید هر سه ماه یک بار گزارش نحوه اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کند که 26 فروردین ماه باید نخستین گزارش ارائه شود.
 
البته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تا کنون 2 گام «نظارت بر برجام» برداشته است و همانگونه که عراقچی گفته بود «هر زمان لازم باشد برای ارایه توضیحات به مجلس می آیم»، در این 2 جلسه مسئولانی از دولت از جمله خود عراقچی حضور داشتند.
اولین گام نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه 7 آذر 94 و همزمان با بازدید هیئتی از این کمیسیون از سایت هسته ای نطنز برداشته شد و آقایان علا الدین بروجردی، حسین سبحانی نیا، اسماعیل کوثری، عباسعلی منصوری آرانی و ابراهیم آقا محمدی از این سایت بازدید کردند.
 
دومین گام نظارتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر اجرای برجام نیز 17 اسفند 94 برداشته شد به طوری که مسئولانی از «وزارت امور اقتصادی و دارایی»‌، «بانک مرکزی» و « وزارت امور خارجه» با حضور در جلسه این کمیسیون از روند اجرای برجام توضیحاتی ارائه کردند.
 
علاوه بر تکلیف قانونی ذکر شده، اظهار نظر مقامات آمریکایی و طرح های کوچک و بزرگ آنها برای اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، می طلبد تا هر چه سریعتر از روند اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی گزارش ارائه شود.
البته موازی با مجلس شورای اسلامی در 2 نهاد دیگر، امر نظارت بر روند اجرای برجام صورت می پذیرد، یکی در دولت و دیگری در هیئت نظارت بر برجام شورای عالی امنیت ملی که حرف اول و آخردر مورد برجام بر عهده دومی است.
 
بدون تردید،کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تشکیل سه کمیته تخصصی 1. فنی 2.اقتصادی و 3. دفاعی و به نمایندگی از طرف مجلس شورای اسلامی مسئول «نظارت بر حسن اجرای برجام» است تا هر 6 ماه یکبار گزارش خود را تقدیم صحن علنی مجلس کند و وکلای ملت با استناد به این گزارش ها تصمیمات لازم را در مورد ادامه روند اجرای برجام بگیرند.
 
بنابراین باید منتظر ماند و دید که وزیر امور خارجه چه گزارشی از روند اجرای سه ماهه برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه خواهد کرد؟



شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن