تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829232839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با سوره‌های کتاب آسمانی/عنکبوت


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 آشنایی با سوره‌های کتاب آسمانی/عنکبوت
آشنایی با سوره‌های کتاب آسمانی/عنکبوت سوره عنکبوت مکی است.


به گزارش فرهنگ نیوز در آیات اول تا سوم این سوره می‌خوانیم:(الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند همین که ]به زبان[ گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ و به یقین کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم تا خدا آنان را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را نیز معلوم دارد.)از آیات این سوره و مخصوصاً آیات نخست بر می‌آید که برخی از کسانی که در مکه و قبل از هجرت، ایمان آورده بودند، از ترس فتنه‌ای که از ناحیه مشرکین تهدیدشان می‌کرد از ایمان خود برگشته بودند؛ زیرا مشرکین دست از سر مسلمانان بر نمی‌داشتند و مرتب آنان را تهدید می‌کردند که از ایمان خویش دست بردارند و ضمانت می‌دادند که اگر برگردید هر ضرری که دیده باشید ما جبران می‌کنیم؛ اما اگر بر نگردید آنچنان شما را شکنجه می‌کنیم تا به ناچار دست از دینتان بردارید و به آئین ما بازگردید.این سوره در چنین شرایطی در مکه نازل گردید. این سوره در صدد بیان این نکتهاست که غرض خدای تعالی از ایمان مردم تنها این نیست که به زبان بگویند «ایمان آوردیم»، بلکه هدف، حقیقت ایمان است.منظور از اینکه فرمود: «تا خداوند راستگویان و دروغگویان را معلوم دارد»، این است که نشانه‌های ایمان واقعی و ایمان حرفی پدیدار و آشکار گردد. صاحبان ایمان واقعی در سختی‌ها پایداری نشان می‌دهند و دستورات الهی را – اگر چه دشوار باشد – به صورت کامل انجام می‌دهند، در پرهیز از گناهان راسخند و در پرتو چنین ایمانی به سعادت می‌رسند.
در آیه 41 این سوره در رابطه با کسانی که غی رخدا را به ولایت گرفته و می‌گیرند، می‌خوانیم:(مثل کسانی که غیر از خدا اولیا و سرپرستانی اختیار کرده‌اند، همچون عنکبوت است که خانه‌ای برای خویش ساخته است و در حقیقت – اگر می‌دانستند – قطعاً سست‌ترین خانه‌ها همان خانه عنکبوت است)آری خانه عنکبوت سست‌ترین خانه‌هاست. فقط اسمش خانه است اما هیچ یک از آثار و خواص آن را ندارد. خانه برای آن است که صاحبش را از گرما و سرما و خطرات حفظ کند. آنچه این خواص را ندارد و صاحبش‌ را از چیزی حفظ نمی‌کند خانه نیست.اولیایی که مشرکین برای خود گرفته‌اند، از ولایت تنها اسمی دارند و هیچ نفعی به آنها نمی‌رسانند.  نه مرگ به دست آنهاست و نه حیات نه مالک برانگیختنی هستند و نه معادی.روی سخن آیه با تمامی کسانی است که حتی در امری از امور خودف کسی یا چیزی غیر از خدا را به ولایت بگیرند و به آن تکیه کنند. آن را مستقل در اثرش بدانند، هرچند آن «ولی» در ظاهر به صورت بت نباشد.(1)در این سوره در آیه 64 مطالب بسیار مهمی در بیان حقیقت زندگی دنیا با این عبارات آمده است:(و این زندگی دنیا جز لهو لعب (بازیچه و سرگرمی) چیزی دیگری نیست، و زندگی حقیقی همانا ]در[ سرای آخرت است؛ اگر می‌دانستند.)
«لهو» به معنای هرچیز و هر کار بیهوده‌ای است که انسان را از کار مهم و مفیدش بازدارد و به خود مشغول سازد. بنابراین یکی از مصادیق لهو، زندگی مادی دنیاست؛ زیرا دنیای زودگذر آدمی را با زرق و برق و آرایش، و فریبایی و دلربایی، از زندگی باقی آخرت و کسب سعادت جاوید باز می‌دارد و به خود مشغول و سرگرم می‌کند.«لعب» به معنای کار یا کارهای منظمی است که برای هدفی خیالی انجام می‌گیرد. مانند بازی کودکان. «زندگی دنیا» همانگونه که «لهو» است، «لعب» نیز هست. درست مانند بازی بچه‌هایی که دور هم جمع می‌شوند و با شور و هیجان، ساعتی بازی می‌کنند و سپس پراکنده می‌شوند.
زندگی آخرت بقایی است که فنا در آن نیست. لذتی است که با رنج آلوده نیست. سعادتی است که شقاوت و تیره روزی در آن نیست.

1-رجوع شود به المیزان، ج16، ص 194
کتاب گلستان سوره‌ها – ص 161
 

منبع: تسنیم


95/1/17 - 11:18 - 2016-4-5 11:18:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن