تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801634037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادامه رکود و قفل شدگی بازار تا نیمه دوم سال


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پانا از شرایط بازار مسکن در سال95 گزارش می دهد : ادامه رکود و قفل شدگی بازار تا نیمه دوم سال معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی به تازه گی در اظهار نظری با استناد به اینکه با ورود تسهیلات جدید خرید مسکن به بازار، متقاضیان با جیبی پرپول تر وارد بازار مسکن می شوند پیش بینی کرده است از نیمه دوم امسال می توان شاهد آغاز خروج از رکود در بازار مسکن بود اظهار نظری که مخالفانی دارد از جمله رئیس اتحادیه مشاوران املاک که معتقد است وام 160 میلیونی مسکن در بازار متقاضیان چندانی ندارد و تعداد زوج هایی که بتوانند اقساط بالای این وام را پرداخت کنند زیاد نخواهد بود .
۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ فروردين ساعت 09:46

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا برخی کارشناسان مسکن و اقتصاددانان از جمله اطهاری معتقد است مسکن در سال 95 نیز درگیر شرایط قفل شدگی و رکود خواهد بود .
وی افزود: به این معنا که هیچ خانواری از جایی که هست نمی‌تواند تغییر مکان به ‌صورت مطلوب خود داشته باشد و هیچ خانوار جدیدی هم نمی‌تواند وارد بازار مسکن شود. در ایران این قفل‌شدگی چند وجه دارد. معمولا قفل‌شدگی در کشورهایی که این واژگان از آنجا آمده است، ناهمخوانی نرخ بهره بانکی و وام‌های رهنی با نوسان قیمت است که موجب این پدیده شده، اما در ایران چندین عامل با یکدیگر موجب پدیده قفل‌شدگی شده‌اند و باید آنها را با یکدیگر بررسی کرد.
این اقتصاد دان عنوان کرد: اکنون که تحریم‌ها برداشته شده و اهرمی برای تحرک اقتصاد به وجود آمده است باید سیاست جامعی برای کل اقتصاد و به‌ویژه بخش مسکن در نظر بگیریم. در بخش مسکن نیز باید سیاستی را که بتواند از لحاظ یارانه‌ای با اقتصاد کلان هم‌افزا باشد در چارچوب یک سیاست اجتماعی منسجم در نظر داشت. اما درحال‌حاضر سیاست اجتماعی به‌صورت یارانه که هم‌افزا با اقتصاد کلان باشد در کشور وجود ندارد. چنین سیاستی حتی در دستور کار وزارتخانه‌هایی مانند تعاون، کار و امور اجتماعی نیز قرار ندارد. بازپرداخت تسهیلات جدید آسان نیست
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا معتقد است : برای مردم بازپرداخت تسهیلات آسان نخواهد بود و می طلبد بخش مسکن در برنامه ریزی ها با نگاه متفاوتی مورد تصمیم گیری واقع شود.
وی اظهار کرد: در مجموع مصوبه شورای پول و اعتبار تاثیراتی مثبت بر بازار مسکن خواهد داشت و فرصت جدیدی برای خروج از رکود فراهم شده است و می تواند یخ بازار مسکن را بشکند اما این تاثیرات گسترده نیست . عقبایی افزود: با توجه به اینکه تسهیلات مسکن از نرخ مسکن در کشور جا مانده است و تا کنون تنها 35 تا 40 درصد ارزش یک ملک را شامل شده است طرح جدید بتواند بخش عمده ای از ارزش یک ملک را شامل شود.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن با بیان اینکه وام های 60 میلیونی کمتر از 12 درصد ارزش بهای یک آپارتمان را تامین می کرد افزود: اگرچه افزایش سقف تسهیلاتی که در این طرح پیش بینی شده مناسب است اما محدود کردن آن به زوج های جوان شمولیت دهک های درآمدی به ویژه درآمدهای پایین را کاهش می دهد و اگرچه نمی توان درصدی معین برای متقاضیانی که در این طرح مشمول می شوند را تعیین کرد اما باید گفت درصد زیادی از متقاضیان واقعی مسکن را پوشش نمی دهد.
عقبایی عنوان کرد: در این طرح پیش بینی شده تا سقف 80 درصدبهای ملک معادل 160 میلیون تومان به هر دو زوج تسهیلات ارائه می شود و 20 درصد مابقی را باید خود متقاضیان تامین کنند.
وی تاکید کرد: در مجموع این طرح می تواند موجب تحرک بازار مسکن شود و بخش بزرگی از شهرهای کوچک و متوسط را شامل شده و سرعت خروج از رکود را تندتر کند.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن از شورای پول و اعتبار درخواست کرد در مصوبات بعدی خود نرخ سود تسهیلات مسکن را کاهش دهد.
به گفته او نرخ تسهیلات پیش بینی شده در طرح وام 60 میلیوی مسکن 14 درصد است و اگر تسهیلات بدون سپرده گذاری باشد نرخ سود تا 20 درصد پیش بینی شده است.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن با بیان اینکه رکود مسکن 3 ساله شده است عنوان کرد: بازار مسکن در 3 سال گذشته تجربه رکودی این چنین عمیق و دامنه دار را نداشته است بنابراین باید با تصمیماتی کارشناسی شده و کاربردی خروج از رکود را سرعت بخشیده و به صنعتی که 1300 شغل وابسته دارد رونق دوباره داد.
وی تاکید کرد: بازگشت این رونق می تواند بهبود اشتغال را در کشور به دنبال داشته باشد و توازنی منطقی نیز در قیمت ها به دنبال داشته باشد.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن اظهار کرد: مهمترین نقاط ضعف مصوبه جدید شورای پول و اعتبار محدودیت ارائه این تسهیلات به زوج های جوان و نرخ سود این تسهیلات بدون سپرده گذاری است.
عقبایی گفت: اوراقی که برای این طرح فروخته می شود نیز هزینه هایی برای مردم به دنبال دارد که باید این هزینه ها نیز کاهش یابد و این در حالی است که در حال حاضر بهای این اوراق تا یک ششم اصل تسهیلات را شامل می شود.
وی افزود: برای استفاده از تسهیلات 60 میلیونی حدود 9 میلیون تومان اوراق خریداری می شود که در کاهش توان خرید متقاضیانی که ممکن است درآمد بالایی نیز نداشته باشند تاثیر منفی دارد.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن با اشاره به کاهش تولید مسکن و کاهش قدرت خرید مردم تصریح کرد: از مصوبه شورای پول و اعتبار که گامی رو به جلو برای افزایش قدرت خرید بخشی از متقاضیان مسکن است تشکر کرد.
عقبایی اظهار کرد: پیش بینی می شد خروج از رکود مسکن در نیمه دوم سال 95 انجام شود اما باید گفت با اجرای این طرح خروج از رکود بازار مسکن در نیمه ابتدایی سال آینده کلید خواهد خورد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا رکود بازار مسکن که اکنون سه ساله شده است ناشی از کمبود تقاضا است یا عدم تمایل نقدینگی به گردش در این بازار، عنوان کرد: تنها با یک تئوری نمی توان بازار مسکن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و سیاست های پولی و مالی ، سیاست های کلان اقتصادی و شرایط اقتصادی کشور و حتی عدم تمایل نقدینگی به چرخش در این بازار در رکود تاثیر داشته و رونق آن نیز تنها منوط به تحریک تقاضا یا تغییراتی در تسهیلات به منظور افزایش توان خرید نخواهد بود.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن اظهار کرد: عدم توازن درآمد مردم با رشد قیمت مسکن ، عدم تمایل سرمایه گذاران به هدایت نقدینگی به این بخش ، افزایش بالای سود بانکی که انگیزه تولید را از تولیدکنندگان گرفته است و بنگاه داری بانکها از جمله عواملی است که در طول سالهای اخیر به رکود در این بخش دامن زده است.
عقبایی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ سود بانکی می تواند به عنوان عاملی برای تحرک بازار مسکن عمل کند نیز خاطرنشان کرد: به طور قطع کاهش نرخ سود بانکی می تواند از جمله عواملی باشد که موجب ورود سرمایه ها به بازار مسکن یا سایربازارها شود . بنابراین هرچقدر این کاهش بیشتر باشد می توان اثرگذاری آن را در این بازار به خوبی مشاهده کرد.
وی در عین حال تاکید کرد: تا پیش از این مصوبه پیش بینی می شد فاز اول خروج از رکود مسکن در نیمه دوم سال آتی رقم بخورد که با توجه به زمان عملیاتی شدن این مصوبه خروج از رکود می تواند در نیمه ابتدایی سال اینده اجرایی شود .
عقبایی ادامه داد: اگر اجرای طرح تا تابستان سال اینده به طول انجامد رونق بازار در اواخر نیمه دوم سال قابل مشاهده خواهد بود.
رئیس اتحادیه مشاوران مسکن در پاسخ به این پرسش که با وجود نبود تقاضا برای بسیاری از پروژه های مسکن مهر مرحله تحویل زمین و آغاز به کار برخی پروژه های مسکن مهر در شهرهای جدید آغاز شده است گفت: در برخی از نقاط کشور با تولید متناسب و متراکم با نیازهای متقاضیان مواجه نیستیم اما به مفهوم تاثیرگذاری چندان و افزایش عرضه نخواهد بود.
وی افزود: آغاز به کار این پروژه ها ناشی از عدم نیازسنجی بازار تقاضا است و بخشی از تقاضا برای این پروژه ها بومی نبوده و از شهرهای بزرگ تامین شده است.
عقبایی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد طلاق در کشور و وجود 800 هزار ازدواج در سال تقاضای بالایی برای مسکن وجود دارد و هنوز هم می توان گفت که عرضه و تقاضا به تعادل و برابری نرسیده اند. تلاش برای همسان کردن تقاضا و حمایت از انبوه سازان حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی معتقد است: ازجمله سیاست های وزارت راه و شهرسازی، افزایش توان خرید مسکن خانواده ها با پرداخت تسهیلات تا 50 درصد هزینه خرید مسکن است.
وی افزود: در چارچوب همین سیاست، پرداخت تسهیلات خرید مسکن از 25 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافت.
مظاهریان گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی دیگر اهداف وزارت راه و شهرسازی است.
وی شرایط کنونی بازار مسکن کشور را در رکود توصیف کرد و افزود: رکود در بازار مسکن به این معناست که بازده اقتصادی و فعالیت در آن کاهش یافته است و شاهد افزایش تولیدی هستیم که تقاضا برای آن وجود ندارد.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تلاش ما برای همسان کردن افزایش تقاضا و عرضه و حمایت همزمان از انبوه سازان و خانواده های نیازمند مسکن است.
مظاهریان افزود: بر خلاف بازار بورس، دلار، سکه و طلا که به سرعت به متغیرها پاسخ می دهند، بازار مسکن این گونه نیست.
وی با بیان اینکه هم اکنون مازاد تولید مسکن در کشور وجود دارد، گفت: این تولید در حالی است که خانه های تولید شده،‌ خانه های لوکس و مجلل هستند که مورد تقاضای مردم نیست.
مظاهریان افزود: سال 90 به میزان 300 هزار خانه خالی در تهران وجود داشت که عمدتاً خانه های لوکس بودند و معادل 20 میلیارد دلار سرمایه در آنها حبس شده بود.
وی تصریح کرد: اگر بخش مسکن رونق بگیرد بر کاهش بیکاری تأثیر دارد و به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی شرایط خاص کنونی کشور را از جمله دلایل باقی ماندن رکود در بازار مسکن دانست و افزود: بانک های مقروض و کاهش قیمت نفت به یک چهارم ازجمله شرایطی است که بر بازار مسکن تأثیر گذاشته است.
مظاهریان گفت: باید قدرت خرید طبقه متوسط و پایین تر را بالا ببریم و نظام بانکی کشور می تواند به این کار کمک کند.
وی افزود: با ورود تسهیلات جدید خرید مسکن به بازار، متقاضیان با جیبی پرپول تر وارد بازار مسکن می شوند و از نیمه دوم امسال می توانیم شاهد آغاز خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.
مظاهریان گفت: از خرداد امسال نخستین دسته از خریداران مسکن که از تسهیلات جدید استفاده می کنند وارد بازار خواهند شد.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته رشد قیمت در بازار مسکن وجود نداشته است، پیش بینی کرد بازار مسکن در سال جاری هم رشد قیمت نداشته باشد.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: حباب از بازار مسکن خارج شده و الآن بهترین زمان برای خرید مسکن است.
مظاهریان با اشاره به برنامه وزارت مسکن و شهرسازی برای خانه دار شدن دو دهک پایین جامعه و اقشار کم درآمد تا افق 1405 گفت: برای اجرای این برنامه ده ساله، نهادهای حمایتی هم باید وارد شوند. به گزارش پانا به اعتقاد برخی کارشناسان نباید به نغمه‌های نادرستی که در رابطه با رونق بخش مسکن شنیده می‌شود دلخوش کرد و در کنار آن سیستم بانکی باید درحالی‌که بخش‌های مولد اقتصاد برای اندکی نقدینگی با این حد دچار مضیقه هستند، از اینکه منابع خود را به طرف بخش مسکن سوق دهد دست بردارد، زیرا این کار شرایط اقتصاد ایران را گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌کند.
گزارش از ناهید شمشیری













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن