تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804081745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امريكا به دنبال برجامیزه کردن توان دفاعی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امريكا به دنبال برجامیزه کردن توان دفاعی ایران
موضوع برنامه موشکي جمهوري اسلامي ايران، در حالي اين روزها به نقطه‌اي براي فشار به جمهوري اسلامي ايران تبديل شده که در ايام مذاکرات براي بستن پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان، پيش بيني‌هاي فراواني وجود داشت...
نویسنده : جعفر تكبيري 


موضوع برنامه موشکي جمهوري اسلامي ايران، در حالي اين روزها به نقطه‌اي براي فشار به جمهوري اسلامي ايران تبديل شده که در ايام مذاکرات براي بستن پرونده فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان، پيش بيني‌هاي فراواني وجود داشت که حکايت مي‌کرد، در آينده نه‌چندان دور محور فشارها به جمهوري اسلامي از موضوع هسته‌اي به برنامه موشکي منتقل خواهد شد. پيش‌بيني‌هايي که درست از آب درآمد و پس از اجرايي شدن آخرين مرحله از برنامه جامع اقدام مشترک و برگزاري رزمايش موشکي سپاه پاسداران، بار ديگر نام ايران به بهانه آزمايش‌هاي موشکي در شوراي امنيت مطرح شد.
   
تلاش براي پيوند دادن پرونده هسته‌اي با برنامه موشکي
اين فشارها بر جمهوري اسلامي ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه غربي‌ها در جريان مذاكرات با جمهوري اسلامي در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و در اين حوزه تمركز بي‌سابقه‌اي روي موضوع موشك‌هاي بالستيك كشورمان انجام دادند. آنها مي‌کوشيدند که با پيوندزدن پرونده هسته‌اي به برنامه موشکي، اين دو را در يک چارچوب قرار دهند و بتوانند با ايجاد فشار در يک مسير هر دو برنامه را متوقف کنند. اگرچه ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند و در اين خصوص هيچ توافقي ميان ايران و غرب صورت نگرفت، اما در بخشي از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و از آن به عنوان ضمانت اجرايي توافق برجام ياد مي‌شود، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان تأكيدات مهمي صورت گرفت.
بر اين اساس، در ضميمه B اين قطعنامه، ذيل فصل هفتم منشور ملل متحد محدوديت‌هايي را بر صنايع موشكي ايران اعمال كرده است. در بند ۳ ضميمه B از ايران «خواسته شده است» تا هشت سال پس از پذيرش برجام، دست به هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي از جمله شليك موشك با استفاده از تكنولوژي اين دست موشك‌هاي بالستيك نزند.
اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، وزارت خارجه طي بيانيه‌اي تأكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد.
در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين، خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.»
نكته مهم‌تر در خصوص تأكيدات قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت آن است كه در اين قطعنامه از ايران خواسته شده در حوزه «موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي» فعاليت نكند، اين در حالي است كه جمهوري اسلامي در هيچ زماني اقدام به توليد موشك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي نكرده و بر اساس دكترين دفاعي خود هيچ تصميمي نيز در اين حوزه ندارد. ضمانت اين موضوع نيز فتواي رهبر معظم انقلاب در حوزه حرمت سلاح‌هاي هسته‌اي است كه به عنوان يك دستور جدي سرلوحه عملكرد تمامي مراكز نظامي و تحقيقاتي كشور قرار گرفته است، بنابراين بايد عنوان كرد كه آزمايش موشك عماد هيچ تناقضي با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل ندارد و جمهوري اسلامي اين حق را دارد كه با همين رويكرد نسبت به آزمايش ديگر سلاح‌هاي دفاعي خود اقدام كند.
   
تلاش امريكا براي هويت‌زدايي از ايران
اما سؤال اصلي اينجاست که به‌رغم آنکه امريكايي‌ها سال‌هاست از محل ايجاد هراس از برنامه‌هاي دفاع موشکي ايران، توانسته‌اند سلاح‌هاي زيادي را به همسايگان ايران بفروشند، چرا به دنبال برچيدن برنامه موشکي کشورمان هستند؟ آيا آنها مي‌خواهند روي درآمدهاي کلان خود از محل پروژه ايران‌هراسي چشم ببندند؟
پاسخ به اين سؤال را مي‌توان در دو محور اصلي مورد بررسي قرار داد.
محور نخست، تلاش امريكا براي هويت‌زدايي از جمهوري اسلامي ايران است. اين يک واقعيت بزرگ است که بخش مهمي از هويت سياسي و اقتدار جمهوري اسلامي ايران مبتني بر تسلط بر تکنولوژي‌هاي نوين نظير تکنولوژي هسته‌اي و تکنولوژي موشکي است؛ تکنولوژي‌هايي که نه فقط در حوزه دفاعي، ‌بلکه در حوزه‌هايي همچون فضايي کاربرد دارد. هويت‌هايي که براي جامعه مسلمانان الهام‌بخش است و ايران را به محوري مهم در جهان اسلام بدل کرده است. حال ايالات متحده در راستاي خارج کردن جمهوري اسلامي از اين محور و ايجاد حکومتي ضعيف براي هدف نهايي سرنگوني جمهوري اسلامي، به دنبال آن است که اين گزينه‌هاي هويتي را از جمهوري اسلامي بگيرد. اقدامي که با متوقف کردن قسمتي از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان به آن دست يافته و حالا تمرکز خود را بر موضوع موشکي قرار داده است تا يکي ديگر از عناصر مهم هويتي و اقتداربخش ايران را نيز متوقف کند.
اين حرکت نيز همچون موضوع هسته‌اي اين روزها با تهديد و فشار آغاز شده و بعيد به نظر نمي‌رسد که در آينده پيشنهادهايي براي مذاکره در خصوص برنامه موشکي به ايران ارائه کند. اگرچه رهبر معظم انقلاب بارها برنامه دفاعي کشورمان را جزو خطوط قرمز و غيرقابل مذاکره کشورمان عنوان کرده‌اند.
محور دوم در خصوص تلاش ايالات متحده براي متوقف کردن برنامه موشکي کشورمان، حفظ امنيت رژيم صهيونيستي است؛ رژيمي که دشمن شماره يک جمهوري اسلامي ايران و همزمان شريکي مهم و استراتژيک براي امريكاست، شريکي که امريكا همواره به حفظ و حراست از آن خود را متعهد مي‌دانسته و در طرف مقابل نيز ايران براي مقابله با سياست‌هاي جنگ‌افروزانه اين رژيم برنامه موشکي خود را متناسب با تهديدات متعدد اين رژيم طراحي و اجرا کرده است.
 بنابراين طبيعي به نظر مي‌رسد که يکي ديگر از دلايل مهم امريكا براي متوقف کردن برنامه موشکي کشورمان، حفظ امنيت رژيم صهيونيستي و برداشتن مانع‌ از سر راه آنها براي ادامه سياست‌هاي توسعه‌طلبانه‌شان باشد.
   
آيا برجام موشکي در راه است؟
اما تلاش ايالات متحده براي متوقف کردن برنامه موشکي کشورمان در حالي است که به نظر مي‌رسد برخي در داخل نيز، با سخنان خود در اين مسير حرکت مي‌کنند و خواسته و ناخواسته ايالات متحده را به سمت تحقق برجام موشکي سوق مي‌دهند. برجامي که اگر شکل بگيرد، نه فقط هويت و امنيت داخل بلکه کل ساختار نظام سياسي ايران دچار بحران مي‌شود و ايران به عنوان جزيره ثبات خاورميانه به سوي يک جنگ تمام‌عيار پيش خواهد رفت. جنگي که در غياب موشک‌ها، هيچ آينده‌اي براي آن قابل تصور نخواهد بود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن