تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815461473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسطین کجای ائتلاف نظامی عربستان قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فلسطین کجای ائتلاف نظامی عربستان قرار دارد بین الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت: انتفاضه فلسطین کجای ائتلاف نظامی عربستان قرار دارد؟

روزنامه رای الیوم با اشاره به خرید 33 میلیارد دلار سلاح از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس در یازده ماه گذشته و برگزاری پنج مانور نظامی توسط این کشورها این سوال را مطرح کرد که انتفاضه فلسطین کجای ائتلاف نظامی عربستان قرار دارد؟

"عبدالباری عطوان" در مطلبی در روزنامه رأی الیوم نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس تا پایان سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار سلاح هایی مانند موشک های ضد زره خریدند. کویت منتظر موافقت واشنگتن برای خرید 40 جنگنده از نوع "اف 18" است این در حالی است که قطر منتظر موافقت آمریکا برای خرید 72 هواپیما از نوع"اف15" است.
از تکذیب محتویات یک سند کنگره آمریکا توسط دیوان پادشاهی اردن که برخی روزنامه های انگلیسی آن را فاش کردند، شگفت زده و غافلگیر نشدیم. در این سند آمده است که پادشاه اردن تصریح کرد کشورش به این دلیل به ائتلاف جدید به رهبری عربستان سعودی پیوسته است که این ائتلاف الزام آور نیست و علاوه بر آن تاثیرگذاری و نتایج آن محدود است.
در ادامه این سند آمده است که پادشاه اردن گفت که پیوستن اردن به این ائتلاف به دلیل رودربایستی بوده است. بنابر این طبیعی است که دیوان پادشاهی اردن این تکذیبیه را صادر کند تا روابط عربستان سعودی و اردن حفظ شود، به ویژه آن که دو کشور هم پیمان در یک اردوگاه ایدئولوژیک قرار دارند و ریاض به اردن وعده های کمک های مالی و نظامی داده است. این تکذیبیه با وجود اهمیت و جدیتش اما نمی تواند درستی سخنان منتسب به پادشاه اردن را به لحاظ مضمون آن پنهان کند جدای از آن که وی این سخنان را گفته یا نگفته است.
این ائتلاف که از 34 کشور اسلامی تشکیل شده است ( کشورهای زیادی از جمله الجزایر،ایران،عراق و لبنان به آن ملحق نشده اند) در عمل الزام آور نیست و به لحاظ تاثیرگذاری محدود است و کشورهای عضو نیز آن را به اندازه کافی جدی نگرفته اند، زیرا پادشاه بحرین و اردن در جلسه افتتاحیه که از خود مانور "رعد شمال" مهمتر بود و با نظارت ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی برگزار می شد، حاضر نشدند.
در این جلسه "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری و نیز "احمد داوود اوغلو" نخست وزیر ترکیه نیز حاضر نشدند. مشارکت نیروهای ترکیه در این مانور نیز در حدی پایین تر از معمول بود . علاوه بر آن، چنین ائتلاف هایی نظامی و سیاسی در این حد و اندازه باید پس از رایزنی های گسترده در سطح کارشناسان و سیاستمداران و دیدارها در سطح سران اعلام شود؛ دیدارهایی که در آنها رهبران، معاهده و میثاقی امضا می کنند که شامل متن های الزام آوری است که وظایف آنها را مشخص می کند. اما در مورد ائتلاف جدید عربستان کشورهای عضو از طریق کنفرانس مطبوعاتی خبرش را شنیدند که فقط با حضور رسانه های داخلی سعودی برگزار شد.
دولت اردن غیبت پادشاه را این گونه توجیه کرد که وی از قبل برای انجام دیدارهایی برنامه ریزی کرده بود از جمله دیدار با "جو بایدن" معاون رئیس جمهوری آمریکا که همزمان با برگزاری جلسه افتتاحیه با وی ملاقات نمود ولی روز دوم در مانور حضور یافت. اما تاکنون دلیل غیبت رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه اعلام نشده است.
عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال حاضر در حالتی ازرعب و وحشت از خطرات استراتژیکی که امنیت و کیانشان را تهدید می کند به سر می برند و آن رعب را به چندین شیوه نشان می دهند:
نخست: انجام مانورهای نظامی . این کشورها پنج مانور و تمرین نظامی طی ماه های اخیر برگزار کردند.
دوم:صرف ده ها بلکه میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات. این گونه مانورها منجر به فرسایش سلاح های انبار شده و مهمات می شود و میلیاردها دلار هزینه دارد.
به نوشته مجله آمریکایی " Defence news " کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از 33 میلیارد دلار تا پایان سال گذشته سلاح هایی مانند موشک های ضد زره خریده اند.
سوم: تشکیل ائتلاف های سیاسی و نظامی. در کمتر از یک سال عربستان سعودی ائتلافی اسلامی تاسیس کرد و رهبری را به عهده گرفت و ائتلاف دیگری متشکل از 10 کشور عربی تحت عنوان"طوفان قاطعیت" تشکیل داد. علاوه بر آن عربستان به ائتلاف آمریکایی شصت گانه برای مبارزه با تروریسم ملحق شد و البته نباید ائتلاف نیروهای "سپر خلیج فارس" را فراموش کنیم.
وجه مشترک بیشتر این ائتلاف ها این است که اهداف استراتژیک شان مشخص نیست و ویژگی آنها عضویت کشورهای سنی مذهب است. هدف اساسی از این ائتلاف ها جنگ با شیعیان و هم پیمانانش است، اگر چه اعلام شده است که برای جنگ با تروریسم « "داعش" تشکیل شده اند اما بستر و زمینه طایفه ای آنها باعث می شود که برای شماری از کشورها مانند اندونزی یا مالزی یا حتی پاکستان الزام آور نشوند؛ این کشورها ایران را خطری استراتژیک برای خود نمی دانند زیرا به طور مثال شیعیان یک چهارم جمعیت پاکستان را تشکیل می دهند و ترکیب ارتش پاکستان بازتاب دهنده این مساله است. همچنین نزدیک به 20 میلیون علوی در ترکیه وجود دارند و بیش از یک سوم از جمعیت کویت نیز شیعه هستند.
پر واضح است که عربستان سعودی به دنبال تشکیل پیمان"ناتو" اسلامی است که خودش رهبر آن باشد و نقش منطقه ای و چه بسا بین المللی تاثیرگذار بازی کند اما این گونه ائتلاف ها به سرعت و بدون مقدمه چینی درست و سالم و بدون آن که استراتژی فراگیر و قانع کننده برای دولت ها و پس از آن ملت های اسلامی داشته باشند، تشکیل می شوند و عربستان بر توان مالی اش تکیه می کند که به شکل سریعی به دلیل کاهش بهای نفت رو به افول است.
پادشاه عربستان امروز برای تشکیل محور قوی با مصر برای رویارویی با ایران و مقابله با نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن به مصر سفر می کند اما ائتلافش با ترکیه -دشمن سرسخت نظام مصر و حامی اصلی جنبش اخوان المسلمین- یک مانع است حالا چگونه می خواهد با این مشکل رو به رو شود؟ آیا مصر می پذیرد که وارد "ناتوی اسلامی طایفه ای" به رهبری عربستان شود ودر حاشیه قرار بگیرد؟
درست است که عربستان سعودی بر اساس گزارش های مرکز بین المللی پژوهش های صلح در استکهلم در حال حاضر قدرت نظامی منطقه ای بزرگ است و بودجه دفاعی کنونی اش به 81 میلیارد دلار می رسد که سومین بودجه نظامی بزرگ در جهان پس از آمریکا و روسیه به شمار می رود اما این به معنای آن نیست که در منطقه قوی ترین است و می تواند جنگ های نظامی را به نفع خود به پایان برساند. شاید تجربه کنونی اش در یمن این فرضیه را مورد تاکید قرار می دهد.
اوضاع عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس هنگامی که بهای نفت به 140 دلار در هر بشکه رسید و ارزش صندوق های حاکمیتی شان تقریبا به بیش از 3تریلیون دلار رسید، با اوضاع کنونی فرق می کند زیرا بهای نفت به زیر چهل دلار رسیده است و بد نیست یادآوری کنیم که "جمال عبدالناصر" رئیس جمهور فقید مصر اعراب را نه با درآمدهای نفتی و صندوق های حاکمیتی مالی صدها میلیارد دلاری بلکه با پروژه انتفاضه ای عربی نظامی و سیاسی روشن و مشخص رهبری کرد که عنوان بارز آن استقلال در تصمیم گیری عربی و جنگ با استعمار غربی و آزادی فلسطین بود، حالا این پروژه انتفاضه سعودی و کشورهای خلیج فارس چگونه است ؟ فلسطین کجای این پروژه جای دارد؟
این پرسش را مطرح می کنیم در حالی که میزان حساسیت عربستان و رهبرانش درباره آن را می دانیم همچنان که می دانیم این روزها به زبان آوردن کلمه فلسطین جزء ممنوعات وخطوط قرمز است. سابقه ندارد که این کلمه را تا این لحظه از زبان شاهزاده "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد و مرد قوی عربستان سعودی و شاهزاده "محمد بن نایف" شنیده باشیم . اگر گفته اند وما نشنیده ایم لطفا به ما یادآوری کنید!. 49310

کلید واژه ها: جهان عرب - عربستان - فلسطین -




دوشنبه 16 فروردین 1395 - 12:32:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن