محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829720629
قانون بانکداری بدون ربا نیازمند به روز رسانی مجدد است/ شرط اسلام برای دریافت سود بانکی
واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: حجت الاسلام سیدعباس موسویان دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس در گفت وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس؛ گفت: بخش کلی جامعه باید همواره با قوانین به روز روبرو باشد. این در حالی است که آخرین اصلاحات قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۱۳۶۲ و قانون پولی بانکی مربوط به سال ۱۳۵۱ است. وی افزود: از سال […]حجت الاسلام سیدعباس موسویان دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس در گفت وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس ؛ گفت: بخش کلی جامعه باید همواره با قوانین به روز روبرو باشد. این در حالی است که آخرین اصلاحات قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۱۳۶۲ و قانون پولی بانکی مربوط به سال ۱۳۵۱ است. وی افزود: از سال ۱۳۶۲ تا کنون قوانین بانکداری اسلامی تغییری نداشته در حالی که کشور هایی که قانون بانکداری اسلامی خود را از روی قوانین ایران کپی برداری کرده اند، تا به امروز دست کم سه بار قوانین بانکداری خود را بازنگری کرده اند. قانون بانکداری ایران اگر بخواهد به روز شود و متناسب با شرایط اقتصادی جامعه و متناسب با نیازهای اقتصادی جامعه باشد، احتیاج به به روز رسانی و نوسازی دارد. دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس گفت: نکته دوم در این زمینه اینکه قانون بانکداری بدون ربا سال ۱۳۶۲ از جهت اقتصادی در یک فضای خاص کشور و نوع بینش ها طراحی شده است. در آن زمان کشور با جنگ تحمیلی مواجه بود و منابع بانک ها به شدت با محدودیت روبرو بود. از طرفی با توجه به ملی شدن بانک ها پس از انقلاب اسلامی، ایده حاکمیت اقتصاد دولتی بر کشور حاکم بود و با دید اقتصاد دولتی به اقتصاد نگریسته می شد که در آن فضا آن قانون نوشته شده است. موسویان عنوان کرد:در فضای فعلی که بسیاری از بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و یا لیزینگ ها و تعاونی های اعتباری خصوصی در کشور ایجاد شده باید دوباره نحوه روابط قانونی آنها و تعاریف و معاملات آنها دیده شود. نکته سوم اینکه اصولاً نظام اعتباری باید در خدمت بخش واقعی اقتصاد باشد، در حالی که به نظر می رسد، این رابطه برعکس شده است و می توان گفت حداقل بخشی از بانک های امروزی کشور از این فلسفه وجودی فاصله گرفته اند. دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس با نتقاد از عملکرد برخی بانک ها عنوان کرد: برخی بانک ها و موسسات اعتباری جای اینکه پول را از سطح جامعه جمع آوری کنند و به سمت فعالیت های مولد و مفید اقتصادی هدایت کنند، می بینیم که خود آنها تبدیل به گرداب پولی شده اند و وجوه جمع آوری شده را برای سرمایه گذاری در ساختمان و زمین و ارز و یا سکه طلا متمرکز می کنند و مسیر طبیعی سرمایه را تغییر داده اند. لذا قوانین باید اصلاح شود، تا جلوی تخلفات گرفته شود. وی در برابر این پرسش که آیا پول اعتباری در اسلام وجود دارد و اینکه با توجه به اینکه سود عملیات و فعالیت واقعی از سود عملیات سفته بازی هم اکنون کمتر شده است، تا چه حد این رویه با معیارهای اسلامی هم پوشانی دارد ؟ پاسخ داد: در این زمینه پول و قیمت تمام شده مورد توجه قرار می گیرد که در برابر آن سود تعریف می شود. سود در اسلام باید از بخش واقعی اقتصاد سرچشمه بگیرد و لذا اسلام ربا را تحریم کرده است. به گفته موسویان، سود باید از یک فعالیت صنعتی ،کشاورزی ، خدماتی و تجاری و بالاخره از یک بخش واقعی اقتصاد فعالیتی انجام بگیرد و سود از آن محل نشات بگیرد، اما پول یک ابزار مبادله است. این ابزار مبادله در زمانی «نمک» بود و سپس به جای آن طلا قرار گرفت و در دوره دیگری یک کاغذ اعتباری را وسیله مبادله قرار می دهند. دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس عنوان کرد: در تعریف پول ، ذخیره ارزش و سنجش ارزش بیان می شود. در اسلام توصیه خاصی نسبت به شکل پول و نوع آن و یا جنس پول نداریم، اینکه توصیه شده باشد که حتما پول باید اعتباری باشد یا طلا و سکه وغیره باشد، در اسلام نداریم، لذا در هر زمانی متناسب با شرایط اقتصادی روز جامعه می توان پول طراحی کرد. موسویان افزود: آنچه اهمیت دارد، اینکه پول نمی تواند تنها منشاء درآمد باشد و باید سیستم اقتصادی طوری طراحی شود که پول منشاء درآمد نباشد و فعالیت اقتصادی واقعی باید منشاء کسب درآمد باشد. وی گفت: اینکه پول، واسطه مبادله و یا وسیله سنجش ارزش باشد، حرف درستی است، چرا که اگر معیار سنجش نباشد که دیگر پول نیست و اگر وسیله مبادله نباشد، تعریف پول را از دست خواهدداد. موسویان در مورد این که آیا پول در اسلام ذخیره ارزش دارد، ادامه داد: اگر پول قابلیت ذخیره ارزش را نداشته باشد، اقبال عمومی را از دست می دهد و باز ذات پول از دست می رود. مثلا اگر کالایی فروخته شد و پولی گرفته شود و فرد بداند که چند لحظه دیگر این پول ارزشی نخواهد داشت، رغبتی برای مبادله کالا در برابر پول وجود نخواهد داشت. وی گفت: سه ویژگی مذکور ویژگی ذاتی هر پولی اعم از پول اعتباری و یا پول کالایی و یا پول فلزی است، منتهی باید نظام اقتصادی و سیاست های پولی کشور طوری طراحی شود که پول منشاء درامد نشود و فعالیت اقتصادی منشاء درامد باشد. این آن چیزی است که اسلام می خواهد. موسویان در برابر این سوال که در شراکت در صورتی که یک طرف سرمایه دار باشد و طرف دیگر تخصص ،چطور سهم کار و تخصص و سرمایه به دست می آید و برای صاحب پول چه سهمی از این مشارکت خواهد بود؟ پاسخ داد: پول سرمایه گذار در شراکت ذخیره ارزشی است که تبدیل به نهاده های تولیدی می شود که در اختیار شریک متخصص گذاشته می شود. مثل زمین ، ماشین الات،ساختمان، مواد اولیه و غیره که از تبدیل پول به این نهاده ها به دست آمده است و به عنوان مواد اولیه و غیره در اختیار شریک گذاشته می شود، لذا پول را می توان سرمایه نقدی نام گذاشت، چون تبدیل به سرمایه های فیزیکی می شود. به عبارتی ترکیب سرمایه فیزیکی یعنی نهاده های تولید با نهاده دیگر تولید که مدیریت و کار است. موسویان ادامه داد: سهم بری شرکاء در این رابطه از بابت دیدگاه حاکمیت بازار مورد تایید اسلام است. بر این اساس عنوان می شود، اگر بازار رقابت سالم وجود داشته باشد، می توان موضوع سهم بری را به بازار واگذار کرد. پیشنهاد طرفین ارایه می شود و در یک چانه زنی سالم به تعادل می رسند و سپس اگر ببینند که صرفه ندارد و یا کلاه برداری در کار است از شراکت و قرارداد خارج می شوند. وی افزود: اسلام عقد مشارکت را جائز قرار داده، این موضوع را که با یک نفر دیگر و با درصد بالاتر برای جذب یک متخصص جدید وارد مشارکت شود و یا برعکس اگر سرمایه گذار ببیند که برایش صرفه اقتصادی ندارد، از مشارکت خارج می شود و با شریک دیگری با درصد پایین تر وارد مذاکره می شود، بنابراین در این بازار دو طرف به تعادل می رسند، اگر بازار رقابتی سالم وجود داشته باشد. موسویان افزود: در صورت عدم تعادل در بازار رقابت سالم، به اصطلاح کشف قیمت انجام می شود و باید با مطالعات کارشناسی ،ارزش افزوده هر یک از نهاده ها در تولید را کشف کرد و متناسب با ارزش افزوده سهم بری تغییر کند. وی در برابر این سوال که پس از کشف سهم بری در مشارکت ، اگر فقط پول گذاشته شود، چه برداشتی از سهم سرمایه وجود خواهد داشت و اینکه پولی که در بانک گذاشته می شود نیز همین گونه خواهد بود؟ گفت: پول، در اسلام سرمایه است و در حقیقت باید از کار قابل ملموس ناشی شود. باید پرسید قبلاً این پول از کجا به دست آمده است؟ یا کاری انجام شده و در برابر آن مزد گرفته شده و یا به ارث رسیده است. وی تاکید کرد: بنابراین پولی که در دست سرمایه گذار است، حاصل یک کار انباشته است.قطعا راه اندازی کسب و کار بهتر است، اما در اسلام سود بانکی هم اشکالی ندارد. دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس در مورد تفاوت مشارکت از طریق سرمایه با رباخواری گفت: ربا خوار در اصل پول خود را به دیگری قرض می دهد. رابطه حقوقی قرض بسیار خاص است. ربا خوار پول خود را قرض می دهد و اصلا کاری ندارد که آن شخص آیا کار می کند یا نمی کند و اینکه ارزش افزوده دارد یا ندارد. وی گفت: اینکه رباخوار بگوید در برابر ۱۰۰ تومان باید ۱۲۰ تومان دریافت کند، در برابر اینکه در یک مشارکت خاصی سرمایه و پول در فعالیت اقتصادی به کار گرفته می شود و ایجاد ارزش افزوده می کند، کاملا متفاوت است. موسویان با ذکر مثالی گفت: شخصی هر روز می رود در دریا ماهیگیری کند. روزانه حداکثر ۱۰ عدد ماهی می گیرد. وقتی صاحب سرمایه توری در اختیار ماهیگیر بگذارد که هر روز به جای ۱۰ عدد ماهی ۱۰۰ عدد ماهی بگیرد، این ۹۰ ماهی حاصل ارزش افزوده ای است که ناشی از تلاش مجدد ماهی گیر و سرمایه جدید (تور) است.ترکیب کار و سرمایه این ارزش افزوده یکصد ماهی را به وجود آورده است. لذا سرمایه در اسلام سهمی از سود دارد منتهی در قالب کار و نه به تنهایی انجام شده است. باید سرمایه با کار ترکیب شود تا از سود سهم برد.
یکشنبه ، ۱۵فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دزنیوز]
[مشاهده در: www.deznews.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
بانکداری بدون ربا، قانون جدید نظام بانکی کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت ساختار نظام بانکی کشور دچار مشکلات و بیماری های بنیادین شده و درمان آن با تدوین قوانین محکم و جدید بانکداری بدون ربا امکان پذیر است به گزارش تحلیل ایران محمد رجایی باغ سیائی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باجراحی نظام بانکی کشور با قانون جدید بانکداری بدون ربا
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت ساختار نظام بانکی کشور دچار مشکلات و بیماری های بنیادین شده و درمان آن با تدوین قوانین محکم و جدید بانکداری بدون ربا امکان پذیر است محمد رجایی باغ سیائی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ذاکرنیوز گفت در قانون جدیشرق اصفهان در هفته ای که گذشت… سرهنگ پاسدار خلبان دکتر حجت الله خرم دشتی به خیل شهدا پیوست/ درخشش بزرگ مرد شرق
به گزارش اصفهان شرق پربازدیدترین اخبار اصفهان شرق در هفته ی گذشته را در بین اخبار زیر مشاهده کنید برای دیدن متن کامل اخبار روی تیتر آن ها کلیک کنید سرهنگ پاسدار خلبان دکتر حجت الله خرم دشتی به خیل شهدا پیوست درخشش بزرگ مرد شرق اصفهانی در آسمانطباطبایی: اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگان در حوزه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ام
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی از اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگان در حوزه کارکنان واعضای هیات علمی در سال 95 خبر داد "پایگاه دانشجویی صدای آزاد" sedayeazad com سید محمدتقی طباطبایی در گفت وگو با آنا تاکید کرد بیشترین تمرکز این اداره در حوزهخاطرات رجال سیاسی ایران درباره 12 فروردین 1358/ بازخوانی جمله معروف امام (ره) درباره روز جمهوری اسلامی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ایبنا 12 فروردین روزی است که مردم به پای صندوق های رای آمدند و به جمهوری اسلامی آری گفتند از میان خاطرات انقلابیون و رجال سیاسی اگر بگوییم تنها خاطرات محمد هاشمی تدوین فاطمه یابنده و کتاب انقلاب و پیروزی خاطرات علی اکبر هاشمی رفسنجانی کارنامهمحمد قاسم خان والى (در گذشتۀ 1288 قمرى) پسر دوستعلى خان معیرالممالک، پدر آن دو از آن رجال عصر ناصرى و وزیر مخت
از نوروز سال 1300 تا آخر سال 1308 قمرى به استثناى یک سال در آن میان دو برادر فرهیخته و دل آگاه على خان متولد 1262 و محمد خان متولد 1260 از خاندان معیرالممالک در خوى حکومت داشتند و آخرین حکمرانان شایستۀ خوى بودند محمد قاسم خان والى در گذشتۀ 1288 قمرى پسر دوستعلى خان معیراضرورت جلوگیری از خام فروشی/ تک نرخی شدن ارز به شرط ها و شروطه ها/ بروزرسانی ناوگان هوایی صنعت را زیر و رو می ک
ضرورت جلوگیری از خام فروشی تک نرخی شدن ارز به شرط ها و شروطه ها بروزرسانی ناوگان هوایی صنعت را زیر و رو می کند پنت هاوس 21 میلیارد و 625 میلیون تومانی در قلب پایتخت بروزرسانی ناوگان هوایی صنعت را زیر و رو می کند ضرورت جلوگیری از خام فروشی از مهم ترین رویدادهای اقتصادی امروز بتجهیزات اداره هواشناسی تایباد نیازمند بروز رسانی است
تجهیزات اداره هواشناسی تایباد نیازمند بروز رسانی است شناسهٔ خبر 3584905 - پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷ ۳۴ استانها > خراسان رضوی تایباد - مسئول اداره هواشناسی تایباد گفت هواشناسی تایباد نیاز به ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت توسعه و بروز رسانی ایستگاه های مشهد ریزه و تایباد اسآموزه های اسلام درباره حفظ محیط زیست - نباید به نام دین با نوروز و سیزده به در مخالفت کرد
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ همزمان با فرارسیدن روز طبیعت و با توجه به سنت ایرانی ها در سیزدهم فروردین که به دامن طبیعت می روند خبرنگار ابنا با حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن اسلامی اردکانی در مورد آموزه های حفظ محیط زیست در اسلام به گفتگو نشسته است حجت الاسلام وکاربران گلکسی S5 خارج از کره جنوبی نیز بروزرسانی اندروید مارشملو را دریافت کردند
همانطور که می دانید سامسونگ از مدتی پیش ارائه اندروید ۶ ۰ ۱ موسوم به مارشملو را به کاربران گلکسی S5 کره جنوبی آغاز کرده بود و اکنون نیز اخباری از کشور ترینیداد و توباگو با همین مضمون به گوش می رسد موردی که از آغاز عرضه جهانی این بروزرسانی به کاربران سراسر جهان حکایت دارد این بر-
گوناگون
پربازدیدترینها