تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830128593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز را گرامی بداریم


واضح آرشیو وب فارسی: ایران راوی: دکتر بهرام امیراحمدیان یکی از جنبه های مهم نوروز که چندان بدان توجه نشده است بکارگیری ظرفیتهای نوروز در دیپلماسی فرهنگی در چارچوب دیپلماسی عمومی است که نقشی ارزنده دارد. ثبت جهانی نوروز در تقویم سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ و امکان بهره مندی از آن در همگرایی کشورهای حوزه نوروز چیزی است که در دیپلماسی نرم هم قابلیت استفاده دارد و ظرفیت آن بسیار است. شهردار ی تهران چندین سال است که «نوروز» را «جشن بهار» و «چارشنبه سوری» را «چارشنبه سوزی» و سیزده بدر را «جشن طبیعت» می نامد و دائما در شهر تهران پرچم سیاه برافراشته می دارد. در حالی که آیینهای نوروزی بخشی بزرگ از هویت ایرانی است. زدودن نمادهای فرهنگی زدودن هویت یک ملت است. فرهنگ هستی یک ملت است. این ظرفیت نوروز برای احیای هویت ملی ایران و ایرانی ارزنده است. البته باید بگویم که نوروز جنبه های گوناگون و ظرفیتهای بسیار فرهنگی، علمی، روحی و روانی و از همه مهمتر اقتصادی دارد. چون برای سال نو لباس و لوازم منزل نو می شود و صنایع و بازرگانی را به رونفق در می آرود. آجیل و شیرنی مصرفی شب عید این بخش تولیدی را به گردش در می آورد. جابجایی میلیونها انسان از شهری به شهر دیگر به عنوان بازدید یا گذراندن سال نو در خارج از خانه و رفتن به سفرهای داخلی و خارجی، بخش حمل و نقل، رستوران و هتلداری و در نهایت گردشگری را به تکاپو می اندازد و برخی از مشاغل تنها در دوره جشنهای نوروزی جان می گیرند و برخی مشاغل در این برهه درآمد سالانه خود را جذب می کنند. در سراسر آسیای مرکزی، افغانستان، هندوستان، قفقاز، بین النهرین و ترکیه نوروز گرامی داشته می شود. از این دیدگاه ایران با بهره گیری از این ظرفیت می تواند در زمینه همگرایی منطقه ای در اوراسیا اقدام کند. تنها وجه مشترک فرهنگی ما که در دیپلماسی فرهنگی می توان از آن بهره گرفت نوروز است. نه زبان و نه مذهب هیچکدام این ظرفیت گسترده را دارا نیستند، هر چند در برخی موارد زبان و مذهب حتی ما را از هم دور کرده است ولی این عنصر فرهنگی نوروز می تواند با کمترین حساسیتی به عنصر وحدت بخش منطقه ای تبدیل شود. کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز در دو منطقه جدا گانه در شرق و غرب دریای خزر واقع شده اند. جمهوری های آسیای مرکزی شامل ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان و تاجیکستان است به جز جمهوری تاجیکستان که زبان رسمی آن تاجیکی(فارسی تاجیکی) است دیگر جمهوری ها ترک زبان هستند. ایران تنها با جمهوری ترکمنستان هم مرز است. این قلمرو در گذشته های تاریخی بخشی از قلمرو فرهنگی ایران بود و شهرهای ایرانی سمرقند و بخارا (که اکنون در جمهوری ازبکستان قرار دارد) مرکز فرهنگ و زبان ایران بود. پس از فتح اعراب این قلمرو در ترکیب حکومت اسلامی قرار گرفت. نخستین حکومتهای مستقل ایرانی پس از سلطه اعراب، در قرن سوم شامل ساسانیان در این منطقه به ظهور رسید. پس از حمله مغول در آغاز قرن هفتم هجری و سپس تیموریان این قلمرو از حاکمیت ایران خارج شد تا اینکه در قرن دهم هجری با برآمدن صفویان بخشی از این قلمرو دوباره در حاکمیت ایران قرار گرفت. با پیشروی روسها به سوی شرق و تسخیر قلمروهای شرقی، آسیای مرکزی در قرن ۱۹ میلادی آرام آرام توسط روسها فتح شد که سرانجام براساس معاهده آخال(۱۸۸۱ میلادی) بین ایران و امپراتوری روسیه همه قلمروهای آسیای مرکز تحت سیطره روسها قرا گرفت و مرزهای کنونی ایران در شمال شکل گرفت. اکنون ایران از شمال شرقی تا شرق دریای خزر به ترتیب با استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان با آسیای مرکزی(ترکمنستان) هم مرز است. در غرب دریای خزر منطقه قفقاز قرار دارد که از شرق به غرب شامل جمهوری آذربایجان، ارمکنستان و گرجستان است. ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم مرز است و با گرجستان مرز مشترک ندارد. ارمنستان تنها کشور مسیحی هم مرز با ایران است. جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز مناسبت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خیلی نزدیکی دارد. به استثنای ارمنستان و گرجستان که کشورهایی مسیحی هستند، بقیه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز مسلمان هستند. به استثنای آذربایجان که کشوری شیعه است بقیه آنها سنی هستند. در همه کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در قفقاز، عید نوروز به عنوان تعطیلات رسمی جشن گرفته می شود. در همه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، زبان فارسی آموزش داده می شود و شاهنامه فردوسی به زبانهای ملی منطقه ترجمه و منتشر شده است. آثار معماری ایرانی – اسلامی در همه این مناطق یافت می شود. چگونه می توان از این اشتراکات جهت بهبود روابطی بهره برد؟ در کنار آثار فرهنگی و زبان فارسی و شاهنامه فردوسی و نوروز، مشاهیر و بزرگان علم و ادب و کلام و منطقه و فلسفه و هنر در قلمروی که می توان آن را ایران فرهنگی نام داد، زندگی کرده و آثاری پدید آورده اند. مولوی در بلخ، بوعلی سینا در بخارا، خوارزمی در خوارزم(ازبکستان)، ناصرخسرو در قبادیان(تاجیکستان)، فارابی درقزاقستان، نظامی گنجوی و خاقانی شیروانی(آذربایجان)، و برخی دیگر، به عنوان میراث مشترک تمدنی می تواند در برقراری و پایداری ارتباط ایران با این مناطق بکار گرفته شود. برگزاری میزگردها و همایشها، ساخنتن سریالهای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی مشترک در باره زندگی و آثار بزرگان، گرامی داشت نوروز، بزرگداشت فردوسی و ترجمه و انتشار شاهنامه و برقراری و تاسیس جوایز و تشکیل انجمنهای علمی و فرهنگی مشترک برای این موضوعات می توان از این ظرفیتها بهره گرفت. در همه ۵ جمهوری آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در قفقاز، نوروز در سطح گسترده ای جشن گرفته می شود. چارشنبه سوری و تهیه سفره هفت سین در همه این قلمرو به اضافه افغانستان و در بین کردهای عراق، ترکیه و سوریه و کشمیر و پاکستان، با شکوه تمام جشن گرفته می شود. این قلمرو در کمربند نیمه خشک کره زمین قرار دارد و آب عنصر اساسی و حیات بخش است. رستنی و سبزه و گیاه و محصول کشاورزی از ارزش ویژه ای برخودار است و گندم و نان به عنوان برکت سفره جایگاه والایی دارد. بنا به گفته زرتشت پیامبر «هر کسی که گندم می کارد راستی می افشاند» کشت گندم برای تهیه قوت غالب، عبادات شمرده می شود. به همین سبب و براساس فرموده پیامبر عظیم الشان اسلام که فرموده است «نان را گرامی بدارید»، در سفره هفت سین سمنو و سبزه که هر دو از گندم تهیه می شوند قرار داده می شود. نان در این قلمرو برکت و زندگی است. نانهای این مناطق هم مقوی و هم به شکلهای زیبایی تهیه و طبخ می شود و در سفره فروخته و نگهداری می شود. نوروز در ایران که زادگاه آن است، با شکوهتر و با عظمت تر از همه این قلمرو برگزار می شود. در ایران این عید یک جشن مردمی است و از سوی مردم و در دل خانواده ها برگزار می شود هم نمود بیرونی دارد و هم نمود درونی. دولت ایران برای برگزاری نوروز اقدام چندی انجام نمی دهد. در ایران آیینهای پیش از نوروز مانند نوروز خوانی، چارشنبه سوری، آیینهای پس از سال تحویل دید و بازدید، دیدار از مزارستانها، کمک به مستمندان، دیداراز بیماران، آشتی دادن اقوامی که با یکدیگر قهر بوده اند، و برخی سنتهای زیبای محلی و آیین بدرقه نوروز، یعنی سیزده بدر است. در حالی که در دیگر قلمرو ها بویژه در جمهوری های آسیای مرکزی، که در دوره هفتاد ساله شوروی آن را برگزار نمی کردند یا در حد محدودی و بدور از چشم مقامات محلی برگزار می شد، اکنون از سوی دولتها و به عنوان یک روز ملی در ۲۱ یا ۲۲ مارس برگزار می شود. این مراسم در میادین مرکزی شهر و روستاها برگزاری می شود. کمتر آیینهای پیشواز نوروزی یا بدرقه نوروز بر گزار می شود. جشن نوروز به عنوان رویدادی فرهنگی در تقویم سازمان ملل ثبت شده است. در سال های اخیر، ایران با همکاری افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه و قرقیزستان تلاش کرده تا نوروز را در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت کند. دومین اجلاس هماهنگی کشورهای برگزار کننده جشن نوروز اواسط تابستان سال ۱۳۸۷ در تهران برگزار شد. پس از سال ها انتظار و ارائه درخواست ثبت جهانی نوروز به سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) سرانجام هشتم مهر ماه ۱۳۸۸ مهمترین جشن باستانی ایرانیان به ثبت جهانی رسید. درخواست ثبت نوروز به عنوان میراث غیر ملموس جهانی تقاضای مشترک کشورهای ایران، هند، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، پاکستان و ترکیه بود. این پیشرفت نتیجه پیگیری های پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی بود که در سال ۱۳۸۳ با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران گردهمایی کارشناسان کشورهای حوزه نوروز در تهران را فراهم آورد و نسبت به مستنندسازی نوروز در کشورهای حوزه انجام داد. نگارنده این سطو نیز جزو این گروه بود. از آن پس این کوشش ها در کشورهای حوزه پیگیری شد تا در نهایت سازمان یونسکو آن را به رسمیت شناخت. نوروز اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در آسیا و اروپا برگزار می شود. کردهای مهاجر در اروپا نقشی مهم در اعتلای این جشن داشته اند زیرا با پراکندگی کردها در کشور های اروپایی و برگزاری نوروز موجب شناسایی آن شده است. از اهمیت نوروز علاوه بر عامل همگرایی بین ملت ها و فرهنگها به نوعی می توان آن را به عنوان عاملی برای وحدت منطقه ای و افزایش ارتباطات فرهنگی و در عین حال جلوگیری کننده از دشمنی ها دانست. بی دلیل نیست همان طور که گفته آمد، سرانجام نوروز به عنوان جشنی جهانی در مهر سال ۱۳۸۸ از سوی سازمان ملل برسمیت شناخته شده و در تقویم جهان ثبت شده است و به عنوان جشنی بین المللی در سازمان ملل به ثبت جهانی رسیده است. آیینهای نوروزی در قلمرو وسیعی پابرجاست و گرامی داشته می شود. این قلمرو فرهنگی بر چندین منطقه همکاریهای اقتصادی نیز انطباق دارد که از آن جمله می توان به سازمان همکاری های اسلامی(OIC)، سازمان همکاری شانگهای، بخش وسیعی از اوراسیا و سازمانهای مرتبط با آن، سازمان همکاریهای اقتصادی(اکو) و مهمتر از همه قلمرو سه کشور همزبان ایران، افغانستان و تاجیکستان اشاره داشت. توانمندیهای نهفته در جوهره نوروز برای جلب همکاری در چارچوب دیپلماسی فرهنگی برای ایران به عنوان خاستگاه نوروز بیش از همه و بیشتر از گذشته فراهم است. برگزاری نشستها و همایشهای مربوط به فرهنگ نوروز نظیر آنچه در کمیته ملی یونسکو در تهران در سال ۱۳۸۳ برگزار شد، می تواند در بهره گیری از نوروز برای نزدیکتر کردن ملل منطقه و همگرایی ملل و اقوام حوزه نوروز یاری رسان باشد. برگزاری جشنواره های نوروزی و اشاعه فرهنگ نوروز از طریق تهیه فیلمهای مستند تلویزیونی و نمایش آن از شبکه های ماهواره ای، به ویژه آداب و رسوم و آئینهای زیبای آن در بین نواحی مختلف ایران و در میان اقوام ایرانی از جمله فارس زبانان، بلوچها، کردها، لرها، گیلکها، مازنیها و طبریها، خوزی ها و دیگر اقوام ایرانی از جمله آذریها(که ایرانی ترین اقوام ایرانی و از بازماندگان آتروپاتن کهن هستند) و ترکمنها، جاذبه های بسیاری برای نشان دادن همبستگی بین اقوام ایرانی و الگوی قابل تعمیم و توسعه آن به ملل منطقه دارد. اکنون که سازمانهای فرهنگی و رسانه ای دولتی و خصوصی ایران توانایی پرداختن بدان را دارا هستند، می توان با مدیریت و سازماندهی با همکاری سازمانهای مردم نهاد ایرانی و دیگر کشورهای منطقه نوروز و نهادهای بین المللی از جمله یونسکو از آن بهره گرفت و آن را بکار بست. سازمانهای مرتبط با مسائل فرهنگی کشور باید در راستای دیپلماسی فرهنگی و گفتمان بین اقوامی و بین فرهنگی و با توجه به استعدادهای ملل و اقوام حوزه نوروز گام بردارند و از این عنصر فرهنگی، آئینی و مذهبی و دینی برای گسترش نفوذ ایران و نشان دادن دوستی ملت ایران با ملل منطقه در همگرایی بهره گیرند. ملل منطقه اکنون بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همگرایی فرهنگی نیاز دارند و برای دوری از نایره جنگ سردی دیگر، می خواهند با یکدیگر در ارتباط باشند و از فرصتهای همگرایی بهره مند شوند. هنگامی که ملل منطقه متوجه شوند که دولت و ملت ایران در راستای همگرایی با آنان می خواهد سیاست فرهنگی پیش گیرد و در راستای هم افزایی فرهنگی و گفتمان بین فرهنگی گام بردارد بطور یقین نظر آنان در باره کج فهمی ایجاد شده از سوی رسانه های مغرض در باره ایران کاملا تغییر خواهد کرد. نگارنده در دیدار با گردشگران خارجی در سراسر ایران همیشه سعی کرده است با گفت و گو با گردشگران خارجی، تفاوت دیدگاه و نظر آنان را پیش و پس از آمدن به ایران جویا شود. اغلب آنان اظهار داشته اند که هرگز فکر نمی کردند که مردم ایران اینگونه خوب و مهمان نواز باشند. آنان می گویند ایران برایشان بسیار جالب و صمیمی بوده و آرزو می کنند که باری دیگر به ایران بیایند. این موضوع می رساند که برای جلب و جذب ملتهای همسایه و اقوام حوزه نوروز برای رسیدن به همگرایی منطقه ای، نوروز قابلیتهای زیادی دارد. هر گاه در زمان برگزاری آیین های نوروزی بتوانیم گردشگرانی را برای دیدار از کشور جلب کنیم می توانیم در این زمینه موفقیتهای بی شماری بدست آوریم. در این صورت نفوذ فرهنگی ایران در منطقه و در جهان افزایش می یابد. این دیپلماسی فرهنگی سبب خواهد شد که کشورهای حوزه نوروز به نوعی همگرایی فرهنگی دست یابند. در پایان می توان به رسم نادرست ماهی نهادن در سفره هفت سین اشاره داشت. اینکه چرا در سفره هفت سین ماهی قرمز می گذارند؟ در منابع مکتوب مربوط به نوروز در ترکیب عناصر سفره هفت سین خبری از ماهی نیست. سبزی گندم سبز شده نشان از آب و گیاه است. نوروز مصادف با آغاز فصل کشت و کار است و یک جشن تمدن کشاورزی است. در قلمروی از نیمکره شمالی که در منطقه نیمه خشک کره زمین است و صحراهای تکله مکان در چین تا قزل قوم و قره قوم در آسیای مرکزی و دشت کویر و کویر لوت در ایران تا بین النهرین و آسیای صغیر از یک سو و افغانستان و پاکستان و هند از سوی شرق را در بر می گیرد، نوروز و سفره هفت سین و در آغاز هفت شین گرامی داشته می شود. به جز سکه بقیه عناصر سفره همه از محصولات کشاورزی است. نمونه ای و عنصری از بخش دامداری در سفره هفت سین حضور ندارد. بگمان من به همین سبب ماهی جزو سفره هفت سین نیست و نبوده است. ۵۲۳۱۰


یکشنبه ، ۱فروردین۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران راوی]
[مشاهده در: www.iranravi.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن