تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815625018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بعیدی نژاد از نوروزی می گوید که در مذاکرات گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: بعیدی نژاد از نوروزی می گوید که در مذاکرات گذشت بین الملل > دیپلماسی - مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در کانال شخصی خود در تلگرام چگونگی سال تحویل گذشته را در ایام مذاکرات شرح داده است.

به گزارش خبرآنلاین حمید بعیدی نژاد نوشته است : سال گذشته در روزهاي پاياني سال مذاكراتي حساس درجريان بود. ديگر هواي بهاري در شهر لوزان با شكوفه هاي درختان و گلها نويد آمدن خود را داده و هتل "بوريواژ" مملو از ديپلماتها و خبرنگاران بود. مذاكرات به مرحله سختي رسيده بود. بر اساس تصميم قرار بود كه حداكثر تا دهه ي اول فروردين ماه مجموعه راه حلهاي تفاهم جامع هسته اي تدوين شوند. ولي هنوز راه زيادي تا پايان كارداشتيم و زمان زيادي در اختيار نبود. در مجموع، ده روز زمان مانده بود و كلي اختلافات كه هنوز لاينحل مانده بودند. جلسات پشت جلسات برگزار ميشد. از اعضاي پنج بعلاوه يك فقط آمريكائيها بودند كه در سطح وزير آنجا بودند، و جلسات در تمامي سطوح در جريان بود و آقاي كري و آقاي مونيز نيز بطور مرتب چه انفرادي و يا جمعي با آقاي دكتر ظريف و آقاي دكتر صالحي تشكيل جلسه مي دادند.
در آستانه نوروز بوديم و در كنار هفت سين ايراني، هيات آمريكا نيز با ابتكار خود يك هفت سين ديگر را در يكي از اتاقهاي كنفرانس ترتيب داده بودند. تا لحظات آخر قرار بود كه مذاكرات تا هر زمان كه ممكن است ادامه يابد و بعد با حضور يافتن تمام وزراي خارجه پنج بعلاوه يك، تفاهم لوزان بعنوان كليد تفاهم جامع هسته اي به جهان معرفي شود.
در اين روزها حياط پشتي هتل كه فضاي آزاد بزرگي را تشكيل ميداد تنها محلي بود كه هياتهاي مذاكره كننده مي توانستند براي همفكري و مشورت كه خيلي وقتها با قدم زدن همراه ميشد مورد استفاده قرار مي گرفت. و حضور وزرا در اين حيات البته خبرنگاران را كه عمده آنها خيلي دورتر در خيابان دوربين هاي خود را بر روي آنجا زوم كرده بودند، به جنب و جوش وا ميداشت. عكسهاي خيلي زيادي از آن روزها توسط رسانه ها گرفته شدند. با نزديك شدن به سال تحويل قرار شد همان شب برنامه اي ايراني با حضور همه ايرانيان كه با جمع خبرنگاران جمعيت قابل توجهي ميشدند برگزار شود و مقدمات كار مهيا گردد. جالب، واكنش خبرنگاران ايراني شبكه هاي خارجي بود كه مرتب پيام مي دادند كه هر طور شده ميخواستند در اين جمع حضور يابند.
روز قبل از سال تحويل يك اتفاق ناگوار هم افتاد كه فوت مادر آقاي دكتر روحاني و آقاي فريدون بود. روزي كه براي تسليت به آقاي فريدون به اتاق ايشان در هتل رفتيم روز تلخي بود. آقاي كري و خانم شرمن نيز جهت تسليت نزد ايشان حاضر شدند. ايشان همان روز تصميم به مراجعت به تهران گرفته بودند.
اما در اتاق مذاكرات پيشرفتها اصلا خوب نبود. اختلافات محتوايي مهمي وجود داشت كه مانع يك توافق ميشد. در خصوص راه حل نهايي، طبيعي هم بود كه در آن مقطع حساس برخي اختلاف برداشتها ميان خودِ اعضاي پنج بعلاوه يك وجود داشته باشد. بر اين اساس بود كه با صلابت مواضع ايران آقاي كري نياز به همفكري و مشورت بيشتر بويژه با اعضاي اروپايي پنج بعلاوه يك داشت. آقاي كري براي دعوت از وزيران خارجه سه كشور اروپايي با آنها در تماس بود ولي هماهنگي جلسه جمعي ظرف چند ساعت با توجه به برنامه هاي مجزاي هر يك از وزرا كار سختي بود. حتي ايده برگزاري جلسه اي از سوي آنها در محلّي غير از لوزان مطرح گرديد.
اينجا بود كه يكباره اين پيشنهاد جرقّه زد كه براي فراهم ساختن امكان مشورت بيشتر براي اعضاي اروپايي پنج بعلاوه يك روي برخي اختلافات اساسي، چند روزي مذاكرات با تعليق روبرو شود، بدين ترتيب هيات آمريكايي مي توانست براي مشورت حتي در محل ديگري با ديگر اعضا برنامه ريزي كند و هيات ايراني هم ضمن انجام مشورتهاي بيشتر ميتوانست در سال تحويل در تهران باشد. آنقدر اين تصميمات سريع اتفاق افتاد كه هنوز آقاي فريدون كه بعداز ظهر براي سفر به تهران به فرودگاه ژنو رفته بود سوار هواپيما نشده بود. چون سفر ايشان با دو پرواز سفري طولاني بود، سريعا اين تصميم به اطلاع ايشان رسانده شد كه اگر چند ساعتي صبر كنند ميتوانند همراه همه اعضاي هيات به تهران بروند.
شوري در ميان اعضاي هيات خودمان ايجاد شده بود. اينكه يكباره مي ديديم كه مي توانستيم سال تحويل و سه چهار روزي از نوروز را در كنار اعضاي خانواده باشيم خيلي همه را به هيجان در آورده بود. بله اينگونه بود كه خلاف انتظار به تهران برگشتيم و يادم هست كه دو ساعت قبل از سال تحويل به منزل رسيديم. خاطرات آن روزها هيچوقت از ياد و دلهاي ما و ياد و دلهاي ملت عزيزمان بيرون نمي رود.
فرارسيدن سال نو و آمدن بهار طبيعت را به شما عزيزان تبريك عرض نموده و موفقيت روزافزون و سلامتي را براي همه شما آرزو مي كنم. 4949

کلید واژه ها: حمید بعیدی نژاد - نوروز -




یکشنبه 1 فروردین 1395 - 08:51:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن