تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803962328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلخکامی، عیدی مدیران سینمایی برای مردم / جای خالی فیلم های کمدی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
تلخکامی، عیدی مدیران سینمایی برای مردم / جای خالی فیلم های کمدی
بررسی فیلم های اکران نوروز 95
تلخکامی، عیدی مدیران سینمایی برای مردم / جای خالی فیلم های کمدی نمایش بادیگارد در برج میلاد یکی از پر جمعیت ترین نمایش ها در ایام جشنواره بود. به اضافه اینکه بادیگارد با اختلافی ناچیزی نسبت به فیلم «ابد و یک روز» رتبه دوم آرای مردمی را به خود اختصاص داد.


 
به گزارش گروه سینما و تلویزیون فرهنگ نیوز: بعد از گمانه زنی رسانه ها سرانجام لیست فیلم های سینمایی اکران نوروزی قطعی شد. غلام رضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی درباره اکران فیلم های نوروزی گفت: «با تصویب آئین نامه اکران فیلم توسط رئیس سازمان سینمایی  5 فیلم اکران نوروزی قطعی و از 26 اسفندماه در نوبت اکران سینماها قرار می گیرند.
 
«بادیگارد» به سرگروهی استقلال، «ابد و یک روز» به سرگروهی سینما آزادی، «کفش هایم کو؟» در گروه سینمایی زندگی، «خشم و هیاهو» در گروه سینمایی اریکه ایرانیان و «پنجاه کیلو آلبالو» در گروه سینمایی کوروش قطعی شد.»
 
انتخاب این 5 فیلم با حاشیه هایی همراه بود و در رسانه ها و میان فیلمسازان و تهیه کنندگان، حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشته است. اصول اکران این است که پخش‌کننده با سینمادار به توافق می‌رسد و قرارداد اکران را می‌بندند، ولی در طول سال، یکی، دو مورد مثل عید نوروز و عید فطر استثنا هستند. چون به خاطر ویژه بودنشان داوطلب زیادی دارند. بنابراین شورای صنفی نمایش ناچار است از میان متقاضیان دست به انتخاب بزند. به این دلیل که بر مبنای ظرفیت اندک و تقاضای بالا، انتخاب صورت می‌گیرد. با هم نگاهی خواهیم داشت به عملکرد شورای صنفی نمایش در انتخاب 5 فیلم اکران نوروزی و قوت ها و ضعف های شان و فیلم های دیگری که می توانستند در این لیست باشند و نیستند.
 
بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی کیا:



 
تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره فجر 34 ام با اقبال مخاطبان و منتقدان همراه شد. نمایش بادیگارد در برج میلاد یکی از پر جمعیت ترین نمایش ها در ایام جشنواره بود. به اضافه اینکه بادیگارد با اختلافی ناچیزی نسبت به فیلم «ابد و یک روز» رتبه دوم آرای مردمی را به خود اختصاص داد. بادیگارد حاتمی کیا بر خلاف بسیاری از فیلم های جشنواره فیلمی خوش ریتم  و جذاب است که صحنه های اکشن فیلم یا تعقیب و گریزهای آن در سینمای ایران مثال زدنی است. بازی خوب پرویز پرستویی در نقش یک محافظ سیاسی، که برای او سیمرغ بهترین بازیگر نقش مرد را به همراه داشت، بادیگارد را تماشایی تر کرده و آن را به یکی از بهترین فیلم های چند سال اخیر سینمای ایران بدل کرده است.
 
بادیگارد، هرچند در اتفاقی عجیب که واکنش اصحاب رسانه را هم به همراه داشت، با دهن کجی داوران و هیأت اجرایی جشنواره فجر دستش از سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه کوتاه ماند، اما جزو انتخاب های خوب شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی است که به نظر می رسد می تواند فروش خوبی داشته باشد. انتخابی که شاید به نوعی دلجویی از تولیدکنندگان بادیگارد هم باشد.
 
ابد و یک روز ساخته سعید روستایی:



 
اولین فیلم بلند سعید روستایی از شگفتی های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که در اتفاقی تاریخی توانست 9 سیمرغ را کسب کند که از آن جمله می توان به سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه که ارزش بالایی دارند، اشاره کرد. 
 
«ابد و یک روز» درباره یک خانواده بیچاره پایین شهری است که یکی شان معتاد است و یکی می خواهد خواهرش را به ازدواج یک افغانی دربیاورد و از این طریق پولی به جیب بزند و مادر خانواده هم که علیل است و طرفدار مواد فروشی پسرش و... . مخالفان فیلم بر این عقیده اند که این میزان تلخی و سیاهی در فیلم برای این است که فیلمساز آن را برای پسند جشنواره های خارجی ساخته است. 
 
با این حال، جدای از اینکه «ابد و یک روز» فیلم خوبی هست یا نه، شاید اکران آن در عید نوروز چندان مناسب نباشد. بر طبق ایده‌آل‌ها، فیلم‌های نوروزی باید شاد و امیدبخش بوده و به حال و هوای روزهای عید نزدیک باشند تا مخاطب با دیدنشان لذت ببرد. اکران فیلمی با این میزان تلخی و سیاهی چندان مصلحت اندیشانه نبوده و انتخاب مناسبی به نظر نمی رسد.
 
کفش هایم کو؟ ساخته کیومرث پوراحمد:



 
کیومرث پوراحمد سال 92 «50 قدم آخر» را پس از هفت سال دوری از سینما ساخت و امسال نیز با «کفشهایم کو؟» در جشنواره فجر حضور داشت. نوزدهمين و جدیدترین فیلم کیومرث پوراحمد، کارگردان کهنه کار سینمای ایران، درباره یک کارخانه دار قدیمی مبتلا به بیماری آلزایمر است که خانواده اش او را ترک کرده اند. 
 
«کفشهایم کو؟» جزو فیلم های شخصی کیومرث پوراحمد و به نوعی بازگشت او به سینمای اجتماعی و شاعرانه اش، است. فیلمی مبتنی بر دغدغه های فردی او که گفته می شود شخصیت اصلی فیلم که رضا کیانیان نقشش را بازی می کند بی شباهت به خود کیومرث پوراحمد نیست. «کفشهایم کو؟» البته ریتمی کند و بعضا ملال آور دارد. اکران این فیلم در نوروز شاید چندان مناسب نیست. فیلم – به رغم اکران نوروزی- احتمالا فروش بالایی نخواهد داشت و بهتر می شد اگر در زمانی دیگر نمایش داده می شد تا فرصت اکران نوروزی به فیلمی دیگر داده می شد. 
 
خشم و هیاهو ساخته هومن سیدی:



 
هومن سیدی را در سینمای ایران بیشتر با بازی هایش می شناسیم، با این حال او در مقام کارگردان تا کنون 4 فیلم ساخته است. فیلمهای «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «خشم و هیاهو» که جدیدترین ساخته او است.
 
3 فیلم قبلی هومن سیدی هیچ کدام فیلم های پرفروشی نبودند و با اقبالی خاصی هم از سوی کارشناسان و منتقدان مواجه نشدند. فیلم های او بیشتر تمِ آسیب اجتماعی و بزهکاری دارند و غالباً حال و هوای خلاف کارهای پایین شهری را روایت می کند. 
 
جدیترین فیلم هومن سیدی، خشم و هیاهو، نامش را از رمان مشهور ویلیام فاکنر گرفته است، هرچند فیلم هیچ ربطی به این رمان ندارد. گفته می شود داستان فیلم برگرفته از ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی فوتبالیست معروف ایرانی است.
 
خشم و هیاهو در جشنوراه فجر جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کرد. فیلمی که موضوعی جنجالی دارد ولی به عنوان یکی از 5 فیلم اکران نوروزی انتخاب شده است. دادن امتیاز اکران نوروزی به فیلمسازی که همه فیلم های گذشته اش فروش پایینی داشته اند و فیلم تازه اش نیز مخالفان و موافقانی داشته و البته فضای شادی هم ندارد، کمی عجیب به نظر می رسد.
 
پنجاه کیلو آلبالو ساخته مانی حقیقی:



 
مانی حقیقی که در جشنواره فجر با فیلم «اژدها وارد می شود» حضور داشت، اوایل مهر ماه امسال «پنجاه کیلو آلبالو» را نیز جلوی دوربین برد. با اینکه فیلم قبل از جشنواره آماده شد، اما سازندگان آن اعلام کردند که علاقه ای برای شرکت در جشنواره فجر ندارند و ترجیح می دهند فیلم شان را برای اکران نوروزی نگه دارند. فيلم «پنجاه كيلو آلبالو» که جزو محصولات پربازيگر امسال محسوب می شود، از یک مجلس عروسی آغاز می شود.
 
گفته می شود «پنجاه کیلو آلبالو» در ژانر کمدی رمانتیک ساخته شده است، اما چون در جشنواره فجر نمایشی نداشته نمی توان درباره آن قضاوت کرد. با این حال از آنجایی که گفته می شود «پنجاه کیلو آلبالو»  فیلمی کمدی و شاد است، شاید تا حدی بتواند خلاء نبود فیلم های کمدی در اکران نوروزی 95 را جبران کند.
 
با همه این ها، به نظر می رسد جای چند فیلم در اکران نوروزی خالی است. یکی رسوایی 2 ساخته مسعود ده نمکی که به کارگردان فیلم های پرفروش شهرت دارد. زمانی فریدون جیرانی به شوخی به ده نمکی گفته بود: «تو می توانی فیلمی هم بسازی که نفروشد؟»
 
مستقل از اینکه رسوایی 2 فیلمی خوبی هست یا نه، و مستقل از نقدهایی که به فیلم شده، نمایش رسوایی 2 در اکران نوروزی می توانست با فروش بالایی همراه باشد. به اضافه اینکه ده نمکی سال 92 رسوایی 1 را که قرار بود در نوروز اکران شود، چند هفته زودتر و در روزهای اول اسفند اکران کرد. یعنی ایام پس از جشنواره فجر که سینماگران معتقدند بدترین زمان اکران فیلم است. ده نمکی اما برای کمک به سینماداران فیلمش را زودتر اکران کرد و اتفاقا با فروش خوبی نیز همراه بود. برای همین اکران نکردن رسوایی 2 در نوروز 95 بی انصافی است که بیش از هر کس ضررش به چشم سینماداران خواهند رفت.
 
فیلم دیگری که جای خالی اش در اکران نوروزی 95 به چشم می آید، اولین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان، «ایستاده در غبار» است. فیلمی که از شگفتی های جشنواره فجر امسال بود و علاوه بر اقبال کارشناسان و منتقدان سینمایی، جزو 5 فیلم برتر آرای مردمی هم بود. مستقل از اینها «ایستاده در غبار» جزو معدود فیلم های خوب دفاع مقدسی این سال ها است. عدم اکران این فیلم در نوروز 95 به نوعی بی توجهی به سینمای دفاع مقدس نیز هست. سینمای دفاع مقدسی که به حمایت های بیشتری نیاز دارد. آن هم در این سال ها که سندورم ساخت فیلم های آپارتمانی بلای سینمای ایران شده است. 
 
با همه اینها باید به انتظار اکران فیلم های منتخب اکران نوروزی نشست. باید دید چه فیلم هایی فروش می کنند و چه فیلم هایی دستاورد چندانی نخواهند داشت. باید قضاوت را به مردم بسپاریم، چرا که مردم داوران خوبی هستند.
 





94/12/24 - 14:46 - 2016-3-14 14:46:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن