تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835246147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه دارایی بی برکت می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: یک مدرس حوزه علمیه گفت: رباخواری، یک نوع تبادل اقتصادی ناسالم است که طبق نص صریح قرآن، برکت را ازمال می برد.وارث: علی اصغر مصطفوی، مدرس حوزه علمیه، در گفت وگو باخبرنگاران، اظهار کرد: هر فردی ممکن است در دوره ای از زندگی خود دچار مشکلات اقتصادی شده و برای رفع آن به دنبال تأمین منابع مالی باشد، در این بین ممکن است با اصطلاحی به عنوان «ربا» مواجه شویم که عده ای بدون علم به عواقب منفی اجتماعی و اقتصادی «ربا» و به ویژه جایگاه مذموم شده آن در شرع مقدس، مرتکب این عمل شوند. وی با بیان اینکه «ربا» در لغت به معناى زیادى است و در شرع به زیادى بر اصل سرمایه مى گویند، افزود: رباخواری، یک نوع تبادل اقتصادی ناسالم است که عواطف و پیوندها را سست می کند، و بذر کینه و دشمنی را در دل ها می پاشد، و در واقع رباخواری بر این اصل استوار است که رباخوار فقط سود پول خود را می بیند و توجهی به ضرر و زیان بدهکار و تبعات منفی اجتماعی آن ندارد. حجت الاسلام مصطفوی تصریح کرد: رباخواری، تعادل اقتصادی را در جامعه ها به هم می زند و ثروت ها را در یک قطب اجتماع جمع می کند، زیرا جمعی بر اثر آن فقط سود می برند، و زیان های اقتصادی متوجه گروه دیگر می شود و عده ای به دنبال این عمل غیرمنطقی روزبه روز ثروتمندتر و عده ای روزبه روز فقیرتر می شوند. ربا برکت مال را از بین می برد این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: افرادی که اقدام به پرداخت ربا می کنند به خیال خود می توانند بدون هیچ تلاش و زحمتی دارایی خود را افزایش دهند، در حالی که خدای متعال در سوره روم آیه 39 می فرماید: «وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوَا فی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاةٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُون »؛ «و آنچه می دهید از ربا تا اینکه بیفزاید در مال های مردم، بدانید که زیاد نمی شود آن مال نزد خدا و برکت در آن مال نیابد و آنچه می دهید از زکات که می خواهید ثواب خدا و رضای او را آن گروه زیاد کننده اند مال خود را» زکات بهترین گزینه در برابر ربا معرفی شده است با نگاهی به آیه فوق و زمانی که خدای متعال به صورت صریح می فرماید «... وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاةٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُون »؛ «...و آنچه می دهید از زکات که می خواهید ثواب خدا و رضای او را آن گروه زیاد کننده اند مال خود را»، به طور روشن می توان پی برد که زکات نه تنها رضای خدای متعال را در پی خواهد داشت زیرا دستور صریح باریتعالی است، بلکه با روش های صرف زکات که به تفصیل در شرع مقدس آمده است، می توان در زمینه آبادانی جامعه گام برداشت و همچنین به لحاظ روح نوع دوستی که در جریان پرداخت زکات شاهد هستیم قطعا حس مودت نیز در جامعه نهادینه می شود و شاهد آثار مخرب روحی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از رواج ربا نخواهیم بود. وی افزود: با نگاهی به سوره بقره آیه 276 «یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ»؛ «نقصان پذیرد به امر خدا مالی که در او ربا است و زیاد کند مالی را که در او دادن صدقات است و خدا دوست ندارد هر کیفر پیشه گنهکار را» نیز موئدی بر بی برکت بودن مال حاصل از ربا است. ربا اعلام جنگ با خدا ! این مدرس حوزه در ادامه با اشاره به سوره بقره آیه 279 که خداوند به طور صریح ارتکاب به ربا را جنگ با خدا اعلام کرده است، گفت در این آیه می خوانیم: «فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِکُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ»؛ «پس اگر نمی کنید این کار را و دست از ربا نمی کشید اعلام کنید به جنگ با خدا و رسول خدا و اگر توبه کنید از ربا پس از برای شماست مایه و اصل اموال شما نه سود آن که ربا است ، ظلم نکنید و مظلوم هم نشوید» . عدم ایمان به خدا مهمترین عامل ارتکاب به ربا حجت الاسلام مصطفوی با بیان اینکه عده ای می دانند که با ربا گرفتن مشکل آنها در دراز مدت حل نخواهد شد و همچنین افرادی که اقدام به ربا دادن می کنند علم به زشت بودن عمل خود و استثمار ربا گیرنده دارند ولی همچنان مسیر اشتباه خود را ادامه می دهند که با توجه به نص صریح قرآن که اشاره بر عدم ارتکاب به این اقدام زشت و توصیه به ترس از خدا دارد، البته ترس از عقوبتی که باریتعالی بر این عمل زشت در نظر گرفته است، می توان اذعان کرد که افرادی که وارد این بازی می شوند ترسی از عقوبت الهی نداشته و در واقع عدم ایمان زمینه ارتکاب به این عمل را فراهم می کند. وی با اشاره به دو آیه در همین رابطه تاکید کرد: سوره بقره آیه 278 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ »؛ «ای کسانی ایمان آورده اید بترسید از خدا و بگذرید از آنچه باقی مانده است از طلبتان که بابت ربا است اگر شما مومن هستید» و همچنین در سوره آل عمران آیه 130 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ »؛«ای مومنان ربا را چندین و چند برابر نگیرید و نخورید، و از خدا بترسید، تا مگر به رستگاری دست یابید» به صراحت ترس از خدا را به عنوان عامل بازدارنده از ربا خواری می توان مشاهده کرد. رباخواران مصروع و بدون عقل محشور می شوند این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه مجازاتی که خدای متعال در برابر گناهان نوع بشر در نظر گرفته است در واقع انعکاسی از رفتار گناهکاران است گفت: قطعا ربا که یکی از گناهان کبیره محسوب می شود و خدای متعال بارها و بارها در آیات متعدد مذموم بودن آن را گوشزد و از افراد خواسته که مرتکب این عمل زشت نشوند در روز قیامت و آنجا که افراد بازتاب اعمال خود، اعم از نیک و بد، خیر و شر را می بینند خدای متعال در قرآن حضور رباخوارن را در عرصه قیامت به صورت بیماران مصروع و افراد بی عقل توصیف کرده است که مشروح آن را در سوره بقره آیه 275 می بینیم که فرموده:«الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»؛ «آن کسانی که در دنیا ربا خورند بر نمی خیزند در آخرت مگر مثل برخاستن آن کسی که مصروع و بی عقل کرده است او را شیطان به تماس گرفتن با او این حالت برای این است که گفتند رباخواران: بیع مثل رباست و هر دو سوداگری و داد و ستد است و حال آنکه نیست چنین بلکه خدا بیع را حلال کرده و ربا را حرام نموده پس به هرکه برسد پند پروردگارش و باز ایستد از این کار از برای او خواهد بود آنچه گذشته است از رباخواری او پیش از نهی از ربا و نازل شدن این آیه و آمدن حکم حرمت آن و کار او با خداست که به رحمت خود گذشته را ببخشد و هرکه تجاوز کند و بعد از شنیدن نهی خدا از ربا باز مرتکب ربا شود پس آنها یاران آتشند که در آن همیشه خواهند بود». حجت الاسلام مصطفوی در پایان با اشاره به آیه 29 از سوره نساء «ایُّهَا الَّذینَ لا تاکُلُو الرِّبا اَضعافاً مُضاعَفَهً»، تصریح کرد: منظور از این آیه اشاره به ربای فاحش است که در این روش سرمایه به شکل تصاعدی در مسیر ربا قرارمیگیرد، یعنی سود در مرحله نخستین با اصل سرمایه ضمیمه می شود و مجموعاً مورد ربا می شود، و به همین ترتیب در هر مرحله، سود به اضافه سرمایه، سرمایه جدیدی را تشکیل می دهد، و به این ترتیب در مدت کمی از راه تراکم سود، مجموع بدهی بدهکار به چندین برابر اصل بدهی افزایش یابد و به کلی از زندگی ساقط می شود. و برهمین اساس است که می گوییم رباخواری از نظر اخلاقی اثر فوق العاده بدی در روحیه وام گیرنده به جا می گذارد، و کینه را در دل خودش می پروراند و پیوند تعاون و همکاری اجتماعی را در بین افراد و ملت ها سست می کند. /1102001307


پنجشنبه ، ۲۷اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن