واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: به گزارش صاحب نیوز ، عزرائیل یا ملک الموت، واژه هایی که شنیدن نامشان به خودی خود انسان را به یاد خداوند، لحظه مرگ و حضور فرشته الهی بر بالین میت می اندازد و القا کننده روزی است که فرد دیگر نمی تواند به دارایی ، فرزندان و اصل و نسب خود تکیه کرده و از اندوخته دنیوی خود بهره ای ببرد. واژه عزرائیل در ذهن هر فرد القا کننده قطع ارتباط با دنیای مادی و تحمل درد و رنج جان دادن و قبض روح برای گذر از سرای دنیا به سوی جهان آخرت است. در روایات از رسول خدا(ص) نقل شده است که «ما مِنْ بَیْت اِلاّ وَ مَلَکُ الْمَوْتِ یَقِفُ عَلى بابِه کُلَّ یَوْم خَمْسَ مَرّات» یعنی هیچ خانه اى نیست مگر این که فرشته مرگ بر در آن خانه در شبانه روز پنج بار مى آید و همچنین می فرمایند «سوگند به آن کسی که جان من در دست اوست اگر اهل خانه مکان او را ببینند و صدایش را بشنوند دست از مرده ی خود برداشته و بر حال خودشان گریه می کنند.» (بحار، ج ۷۴، ص ۱۸۸) در ادامه این روایت ملک الموت می گوید: وای بر شما چرا شیون و ناله سر می دهید؟ به خدا سوگند رزقتان از بین نرفته و اجلتان نزدیک نگردید و به نزد او نیامده و روحش را نگرفتم مگر آنکه مامور به آن شدم، درباره شما نیز بر من حق و وظیفه است که نزدتان برگردم تا احدی از شما باقی نماند. فرشته مرگ بر بالین همه انسان ها حاضر نمی شود حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به فرشته مرگ اظهار داشت: خداوند متعال افعالش را از طریق اصحاب خود انجام می دهد و در میان واسطه های حضرت حق، عزرائیل واسطه مرگ و حیات است. وی افزود: آنچه ما به عنوان مرگ می شناسیم به نوعی اصل تولد است و در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است «الناسِ نیامٌ فَإذا مَاتُوا اَنتَبَهُوا» یعنی مردم خوابند هنگامی که می میرند بیدار می شوند. پس هنگامی که حضرت عزرائیل جان فرد را می گیرد وجود او از قبل از مرگ بیشتر شده و از محدودیت ها نجات می یابد. سرلک عنوان کرد: در واقع ملک الموت پیغام دوست و حبیب را می آورد و جایگاه ویژه ای در نزد پیامبران و اولیا الهی دارد. سرلک در این خصوص گفت: حضرت عزرائیل یا ملک الموت، پادشاه مرگ بوده و محصور هستند و فرشتگانی در اختیار دارند که مامور قبض روح انسانها هستند، لذا تمام افراد لیاقت دیدار شخص عزرائیل را نداشته و ایشان فقط بر پیامبران و اولیای الهی وارد می شوند. وی افزود: حضرت عزرائیل در هنگام قبض روح پیامبر اکرم(ص)، حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت فاطمه(س) اجازه خواستند و با اجازه از خودشان روح آنها را از بدن جدا ساختند. واژه «عزرائیل» به چه معناست؟ افراد اندکی در دنیا وجود دارند که در طول حیات خود آنقدر مطمئن زندگی کرده اند که نه تنها از به پایان رسیدن عمر خود نمی ترسند بلکه حتی هراسی از حضور حضرت عزرائیل، شب اول قبر و روز رستاخیز نیز ندارند. حجت الاسلام و السلمین سرلک در رابطه با نحوه ورود عزرائیل بر افراد گفت: ورود عزرائیل بر افراد به میزان اعمال، رفتار و تقوای آنها و نحوه زندگی در دنیا بستگی دارد. وی افزود: هر فرد هنگام قبض روح به زندانی در آخرت همراه با عذاب الهی یا به ضیافت الهی خواهد رفت، پس به میزان این شرایط رفتار عزرائیل و یا فرشتگان مامور قبض روح با افراد متغیر خواهد بود. این کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با معنای نام عزرائیل عنوان کرد: عزرائیل یک واژه عبری و سریانی است به نام بنده خدا و عبد خدا و این به این معنی است که در کار خدا تخلف نکرده و امر خدا را به درستی و بدون کم و کاست انجام می دهد. تفاوت اجل مسمی و اجل معلق انسان موجودی فانی است و برای هر فرد پایانی در نظر گرفته شده که با رسیدن زمان مرگ باید دست از اموال و امیال دنیایی خود کشیده و توشه آخرت بر دوش به دیدار حق بشتابد اما در برخی روایات از جابه جایی زمان مرگ در افراد صحبت شده است. سرلک در رابطه با زمان مرگ و انواع اجل گفت: دو نوع اجل وجود دارد، یکی را اجل مسمی می نامند که غیر قابل تخلف و جابه جایی بوده و دیگری اجل معلق است. وی افزود: خداوند در رابطه با اجل مسمی می فرماید: «اذا جاءَ اَجَلَهُم لا یَستَاخرونَ ساعهَ و لا یَستَقدِمون» به این معنی که اجل پیش و پس نمی شود و در اجل مسمی تخلفی روی نخواهد داد. این کارشناس امور مذهبی در زمینه اجل معلق عنوان کرد: اجل معلق اجلی است که بنابر شرایط پیرامونی فرد قابل تغییر، قابل تاخیر و یا تقدم است. وی با بیان اینکه قطع صله رحم و یا بی حرمتی به پدر و مادر از عمر افراد کم می کند، افزود: قطع صله رحم با دوستان و بستگان و بی حرمتی به پدر و مادر می تواند به میزان ۵ تا ۲۰ سال می تواند از عمر فرد کم کند و در مقابل افرادی نیز بوده اند که با انجام صله رحم، محبت به پدر و مادر و خویشان، صدقه دادن، رفع حوائج اشخاص و یاد خدا و مرگ با وجود رسیدن زمان مرگ چند سالی به عمرشان اضافه شده است. عزرائیل چگونه خواهد مُرد؟ برای بسیاری از افراد شاید این سوال مطرح باشد که فرشته ای که پیام آور مرگ و پایان زندگی در دنیا است نیز روزی خواهد مرد؟ اگر تنها وجود خداوند متعال است که ابدی و ازلی است پس فرشتگان الهی نیز باید پایانی داشته باشند اما این پایان برای عزرائیل چگونه خواهد بود؟ حجت الاسلام و المسلمین سرلک خاطرنشان کرد: بنابر روایتی که از امام سجاد(ع) آمده است ایشان می فرمایند «هنگامی که اسرافیل در صور می دمد مرگ تمام موجودات را در کام خود فرو برده و سکوتی مرگبار عالم هستی را فرا می گیرد سپس خداوند به عزرائیل می فرماید: ای عزرائیل چه کسانی باقی مانده اند؟ فرشته مرگ می گوید: “انتَ الحی الذی لا یموت” شما که هیچ گاه نمی میری و جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و من.» خداوند به عزرائیل دستور می دهد که روح آن سه فرشته مقرب درگاهش را قبض کند. سپس خداوند می فرماید: چه کسی مانده است؟ عزرائیل جواب می دهد: بنده ضعیف و مسکین تو عزرائیل، در این هنگام از طرف خدا خطاب می رسد بمیر ای ملک الموت. عزرائیل صیحه ای می زند که اگر این صیحه را مردم پیش از مرگ می شنیدند در اثر آن می مردند. وقتی تلخی مرگ در کامش پدیدار می شود، می گوید: اگر می دانستم جان کندن این مقدار سخت و تلخ است همانا در این باره با مومنین مدارا می کردم. وی افزود: در این هنگام خداوند خطاب می کند ای دنیا کجایند پادشاهان و فرزندانشان؟ کجایند ستمگران و فرزندانشان؟ کجایند ثروت اندوزانی که حقوق واجب خود را ادا نکردند؟ امروز پادشاهی عالم از آن کیست؟ هیچ کس پاسخ نمی گوید، آن گاه خداوند خود می فرماید «اللهُ الواحدُ القهار» که پادشاهی از آن خداوند یگانه و قهار است. در پایان باید گفت اگر هر فرد در دنیا توشه نیک و پسندیده ای برای آخرت آماده و در جهت درست و طبق دستورات دین و احادیث اولیا و اوصیای الهی عمل کند، بدون نگرانی از حضور ملک الموت و نحوه قبض روح به استقبال مرگ رفته و به جای نگرانی از عذاب الهی خود را برای رفتن به یک ضیافت الهی آماده می کند. چه بسا فرشته مرگ با رویی گشاده و با آغوشی باز به استقبالمان آمده و بدون هراس همراهی اش کنیم. باشگاه خبرنگاران دریافت آخرین اخبار ایران و جهان در کانال تلگرام صاحب نیوز
جمعه ، ۲۱اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]