واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
![](http://up.vbiran.ir/uploads/23003145815271513223_1.jpg)
Doom خونین ترین عنوانی است که تا به حال تجربه کرده ام! "به قلم David Houghton از GamesRadar" اشتباه نکنید ! بازی DOOM یک "بازگشت" به عناوین شوتر کلاسیک دههی 90 نیست. تصور نکنید که سرعت، تمرکز وحشیانه برروی بی رحمی، گلوله ها و استخوان های تکه تکه شده در بازی DOOM، نمایانگر یک شعار بچه گانه برای افراد به اصطلاح "Old School" است، کسانی که از قضا با تمام وجود از سری Call of Duty متنفر هستند! چون واقعا اینطور نیست؛ بازی DOOM یک ادای احترام احمقانه به دوران گذشته نیست و بسیار با آنچه که شما فکر می کنید و قبلا در DOOM دیده اید تفاوت دارد ... برخلاف تصور همه بازی DOOM یک ماشین پیچیده، پرزرق و برق، هوشمند و هدفمند و کاملا متفاوت نسبت به قبل است. مثلا به بخش چند نفره (مالتی پلیر) نگاه کنید. بیخیالی مطلق، سرعت زیاد، پرش های بلند و یک شات گان که تنها با فشرده شدن ماشه، یک انسان را به گوشت چرخ کرده ای در هوا تبدیل می کند! بله به ظاهر مضحک است ولی در حقیقت، با یک بازی زیبا، درگیر کننده و استراتژیک تر از هر شوتر دیگری که طی این سال ها انجام داده اید، رو به رو هستید.
![](http://up.vbiran.ir/uploads/36648145815272718025_2.jpg)
در بازی DOOM خبری از بهبود سلامتی اتوماتیک (خود به خود) شخصیت اصلی نیست. بنابراین پس از یک نبرد خونین، تنها وسیلهی ترمیم زخم ها و بهبود وضعیت خود، باید به دنبال بسته های کمک های اولیه بگردید. البته آن ها خیلی زود ناپدید می شوند ولی از طرفی دیگر، به سرعت هم جایگزین می شوند. در بازی DOOM ، بسته کمک های اولیه، کل ثروت شما هستند. بنابراین تا جایی که امکان پذیر است، ثروتمند باقی بمانید! بسته های کمک های اولیه، همیشه باید در اولویت شما باشند؛ حتی بالاتر از دویدن و پریدن و کشتن. در هر لحظه، باید از سریع ترین مسیر منتهی به بسته کمک های اولیه، آگاه باشید. قبل از هر درگیری، باید در نظر داشته باشید که چقدر از سلامتی خود را از دست می دهید و سپس در چه زمانی می توانید آن را بهبود بخشید؛ البته اگر زنده بمانید! شما باید بدانید که چه زمانی وارد یک مبارزه شوید؛ باید بدانید که حفاظت از جان خویش، مهم ترین کلید پرخاشگری است و جعبه های درمان پزشکی، باید زیر بنای تک تک حرکات شما باشند. بخش داستانی نیز به همین اندازه هوشمند است. مثلا به دشمنان و هیولاهای متنوع نگاه کنید. شما انتظار دارید که با چند تکه گوشت «آمادهی مرگ» رو به رو شوید ولی اینطور نیست؛ آن ها بیشتر شبیه به مهره های شطرنج هستند! هر یک از آن ها، هدف و توانایی خاص خود را دارد و هر کدام، نقطه ضعف های مخصوص به خود را داراست. حالا زمانی که بخش چندنفره را آغاز می کنید، این مشکلات برای تک تک اعضای گروه پیش می آید. شما با یک سیستم تیراندازی مواجه هستید که سازندگان، آن را به عنوان "پازل مبارزه" توصیف می کنند؛ درحالی که هرگز لذت سرعت و وحشیگریِ آن، کم نمی شود.
![](http://up.vbiran.ir/uploads/1538145815273624345_3.jpg)
دشمنان را تا حد مناسب کتک بزنید و سپس می توانید یک اعدام «Take Down» (یک حرکت پایانی هیجان انگیز برای نابود کردن دشمن) روی آن ها انجام دهید. در این صورت، پاهای آن ها کنده شده، داخل جمجمهیشان فرو می رود و سپس جمجمه هم دو قسمت تقسیم خواهد شد! در نتیجه، از جسد دشمنان، بسته های سلامتی و مهمات بیشتری برای شما نمایان می شود و همه مهم تر، سرعت و تمرکز بیشتری دریافت خواهید کرد. البته توجه داشته باشید که فواید این اعدام ها، تنها به چند جعبهی مهمات و سلامتی محدود نمی شوند. آن ها همچنین امتیازاتی به شما اهدا می کنند که می توانید، از آن ها در شخصی سازی شخصیت خود، استفاده کنید. به این صورت که توانایی ها و قابلیت های بیشتری دریافت کنید؛ انتخاب هایی که خود بازیکنان خواهان آن هستند. مثل جعبه های مهمات بزرگتر (یعنی با تعداد تیر بیشتر) یا افزایش سرعت بابت هر اعدامی که انجام می دهید. این قابلیت، به گونه ای بازی DOOM را به عنوان Mass Effect تبدیل می کند. آن ها، به منظور حفظ حرکت خود، باید به صورت منظم سوخت گیری کنند. (در بازی DOOM «حرکت کردن» اساسی ترین موضوع قابل توجه است. شما اگر توقف کنید، قطعا خواهید مرد.) در بازی DOOM ، هوش مصنوعی، سرعت کلی و خشونت مداوم به قدری کافی هستند تا انجام یک واکنش در اکوسیستم «همیشه در حال تغییر» را تضمین کند؛ حتی در بخش های تکراری. حالا که بحثش پیش آمد؛ بهتر است که در مورد ویرایشگر SnapMap هم برایتان صحبت کنم؛ ویرایشگری با قدرت های شگفت انگیز و در دسترس برای همهی کاربران. قائدتا هدف آن، رقابت با مادهای (Mods) نسخهی PC نیست ولی در کنسول ها، بهترین وسیله برای کاربران علاقه مند به "طراحی" است. برای درک بهتر، بازی LittleBigPlanet را در قالب یک عنوان شوتر خونین تصور کنید تا نقش ویرایشگر بازی DOOM را دریابید!
![](http://up.vbiran.ir/uploads/12370145815274434423_4.jpg)
ویرایشگر SnapMap پیرامون قطعات معماری «از پیش تنظیم شده» ساخته شده است. با این حال، به شما اجازه می دهد تا حتی متغیرهای درون آن ها را نیز اصلاح کنید. این بدان معناست که شما با تغییر سیستم های منطقی و جایگذاری دشمنان، می توانید در تمامی موارد دخالت داشته باشید؛ از اسکریپت ها و میان پرده ها گرفته تا مدهای مالتی پلیر بی سابقه. توجه داشته باشید که همانند عنوان LittleBigPlanet ، قدرت واقعی یک ویرایشگر خوب در بازی های ویدیویی، به کیفیت و جذابیت «خروجی» در سطح مراحل اصلی نیست. یعنی یک ویرایشگر را نباید با توجه به نزدیک بودن کیفیت «خروجی» نسبت به مراحل اصلی، مورد مقایسه قرار داد. بلکه باید مهارت آن، در زمینهی تسهیل محتوایی که کاملا تابع ژانر بازی است، مورد بررسی قرار داد. خوشبختانه SnapMap در این مورد کاملا موفق است و عمر تقریبا طولانی مدتی را پیش رو دارد. بازی DOOM درحالی که با نمایش مقداری خشم، سر و صدا، عیاشی و یک ارتباط درگیرکننده، توجه هر کسی را جلب می کند، به هوش و درک عمیقی نیازمند است. در حال حاضر، به نظر می رسد که DOOM تمامی این موارد را به صورت «کامل» داشته باشد. پس بیصبرانه باید منتظر تجربه آن باشیم! ترجمه: متین نصیری
28 اسفند 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]