تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818830909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستا، کتاب، عیدی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: روستا، کتاب، عیدی
شرق در یادداشتی آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، چند سالی است که چهره‌های فرهنگی و افراد دلسوز، در مقدمات فرارسیدن نوروز به هم‌وطنان عزیز توصیه می‌کنند «کتاب» را بهترین عیدی فرض کنند و آن را به جای پول یا همراه پول به اطرافیان و دوستان خود به عنوان عیدی هدیه کنند. این پیشنهاد ارزنده، در چند روز اخیر جدی‌تر و فراگیرتر، در رسانه‌ها مطرح می‌شود و امید بیشتری را ایجاد می‌کند که کتاب در سبد هزینه‌های نوروزی، بیشتر از روزهای عادی قرار گیرد و به هنگام دیدوبازدیدهای ایام عید، هدیه داده شود. بدیهی است تا روزها و سال‌هایی که این اقدام مبارک فراگیر شود و عیدی‌دهنده و عیدی‌گیرنده، تقدیم کتاب را جزء فرهنگ خود بدانند، فاصله زیاد داریم و جاانداختن یک اقدام پسندیده که تبدیل به فرهنگ شود، بسیار زمان‌بر است. با وجود این در افق آینده ایران، با پیشینه فرهنگی و هنری آن، دیده می‌شود که سنت شیرین و محبت‌آور عیدی‌دادن به یکدیگر، خصوصا به کودکان و نوجوانان، توأم با کتاب یا یک بسته نرم‌افزاری آموزنده باشد. هر سال که هدیه‌دادن کتاب در ایام نوروز- و هر عید دیگری- یک گام به پیش رود، در آینده، تبدیل به یک رویه عمومی و یک فرهنگ خواهد شد؛ پس، همگان به فکر خرید کتاب برای عیدی‌دادن در نوروز ٩٥ و اعیاد مذهبی این سال باشند. موضوع توزیع کتاب در ایران، یکی از موضوعات حل‌ناشده صنعت نشر و فرهنگ مطالعه است. من نمی‌دانم تا کی مطالعه از روی کتاب‌های کاغذی، خوب و دارای لطف خاص است، اما واقعیت امر این است که رقیب سرسخت کاغذ، یعنی کامپیوتر، با جدیت تمام در حال پیشروی و کنارزدن کاغذ است. نباید شک کرد که کاغذ در آینده‌ای نه‌چندان‌دور، موضوعیت خود را در میان آثار فرهنگی از دست خواهد داد و اتفاقا یکی از آثار توزیع‌نشدن مناسب کتاب کاغذی، روی‌آوردن جوانان به مطالعه نوشته‌های الکترونیکی است.  

وقتی برای خرید یک کتاب باید فاصله‌های زیادی را طی کنیم تا به یک کتاب‌فروشی برسیم و در مقابل پرسش از داشتن فلان کتاب، جواب «نه» بشنویم و دوباره با مراجعه به کتاب‌فروشی دیگر و دیگر، کتابی را تهیه کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه به جوانان بگوییم کتاب مورد علاقه‌تان را در فضای مجازی مطالعه کنید، ضایعات فرهنگی چنین روشی وارد عرصه تعاملات اعضای خانه می‌شود و می‌تواند تبعات گوناگونی داشته باشد؛ بنابراین اگر چاره‌ای جدی برای بهبود روش توزیع کتاب اندیشیده شود، بهره‌گیری از کتاب‌های مرسوم دیرپاتر خواهد شد.

یکی از روش های توزیع بهتر کتاب میان علاقه‌مندان به مطالعه و حتی ترویج کتاب‌خوانی، گسترش کمی و کیفی کتابخانه در سراسر ایران است. اکنون این باور در میان مقامات فرهنگی ایجاد شده است که باید کتابخانه‌ها را تا عمق روستاها برد و جوانان را به مطالعه کتاب عادت داد.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: «کتابخانه پدیده‌ای وارداتی، لوکس یا حتی مدرن نیست... ایرانی در همه دوران تاریخ با دانایی و کتاب مأنوس بوده و ایران همیشه تاریخ، مجهز به کتابخانه‌های بزرگ بوده است... ما در ادامه یک سنت بزرگ و ریشه‌دار فرهنگی، همچنان نیازمند یک خیزش فرهنگی عظیم در روستاها هستیم و چه نیکوست که این حرکت فرهنگی با همت خود روستاییان و با کتاب شروع شده است. به‌سرانجام‌رسیدن چنین طرح پرباری، آن هم در سال همدلی و همراهی دولت و ملت، مایه بسی افتخار است». (جراید ١٨/١٢/٩٤). جمع‌بندی سخن آقای جنتی این است که جنبش تأسیس کتابخانه در روستاها و بردن کتاب میان روستاییان، با افتخار آغاز شده و این کار پسندیده را آغاز یک خیزش عظیم فرهنگی در روستاها برشمرده‌اند.

واقعیت موجود نشان می‌دهد تأسیس کتابخانه در همه روستاها یا در مراکز دهستان‌ها، نه‌تنها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، بلکه در درازمدت هم میسر نیست و باید اقدام دیگری را جایگزین تأسیس کتابخانه کرد؛ آن هم راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار از مبدأ کتابخانه‌های عمومی شهرستان است.

نگارنده از دوران پیش از انقلاب خاطره‌ای دارم که نقل می‌کنم تا بهره‌ای تجربی از آن ببریم.

چند نفر جوان بودیم که علاقه داشتیم در شهرمان یک کتابخانه انقلابی راه‌اندازی کنیم. یک روز بنده به نمایندگی از آن رفتم به هروآباد، مرکز شهرستان خلخال، جایی که آیت‌الله منتظری به آنجا تبعید شده بود. خدمت ایشان رسیدم و علاقه خود و دوستان را بازگو کردم تا هم رهنمود بگیرم و هم مساعدت مالی دریافت کنیم. ایشان پیشنهاد کردند تعدادی کتاب تهیه کنیم و یک کتابخانه سیار برای روستاها راه‌اندازی کنیم. در هر روستایی یک جوان علاقه‌مند را پیدا کنید و ٢٠ یا ٣٠ جلد کتاب به وی بسپارید. مرکز این کار هم مسجد روستا باشد. آن جوان کتاب‌ها را بین روستاییان توزیع می‌کند و بعد از ١٠، ٢٠ روز آن را جمع‌آوری می‌کند. شما اگر ٢٠٠ جلد کتاب داشته باشید، آنها را در تعدادی روستا می‌چرخانید و به وسیله جوانان دوستدار کتاب، به علاقه‌مندانش به امانت می‌سپارید تا مطالعه کنند. هر ١٠، ٢٠ روز یک بار کتاب‌های روستا را با روستای دیگر تعویض می‌کنید. سال ٥٣ که این پیشنهاد را دریافت کردیم تا ماه‌های نزدیک به پیروزی انقلاب که کتاب و کتاب‌خوانی بسیار رونق گرفت، نزدیک به چهار سال، جمع ما توانست،‌ به بسیاری از جوانان روستاها کتاب برساند و آنها مطالعه کنند. شرایط امروز با آن روزها بسیار تفاوت دارد، اما اگر طرحی تهیه شود و بین روستاها، کتابخانه‌های سیار فعال شود، معضل توزیع در روستاها برطرف می‌شود و روستاییان دور و نزدیک، به کتاب و کتابخوانی روی می‌آورند. 



منبع: روزنامه شرق


۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن