تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803033490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت مانع انتقال ارزاني غذا به ايران مي‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت مانع انتقال ارزاني غذا به ايران مي‌شود!
سقوط آزاد بهای جهانی گوشت، لبنیات، غلات، روغن و چربی‌ها و شکر طی 3 سال اخیر / شاخص جهاني بهاي گوشت، لبنيات، غلات، روغن و چربي و شكر طي بازه زماني 2013- فوريه 2016 به ترتيب با 36، 100، 71، 43 و 64 واحد افت در اعداد 148، 142، 148، 150واحد و 187واحد جا خوش كردند...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


شاخص جهاني بهاي گوشت، لبنيات، غلات، روغن و چربي و شكر طي بازه زماني 2013- فوريه 2016 به ترتيب با 36، 100، 71، 43 و 64 واحد افت در اعداد 148، 142، 148، 150واحد و 187واحد جا خوش كردند، در اين بين شاخص جهاني مواد غذايي كه معدل بهاي اقلام فوق است در مدت ياد شده با ريزش تقريبي 30 درصد از 209 واحد به 150 واحد نزول كرده است.
به گزارش «جوان»، شاخص قيمت جهاني مواد غذايي سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (FAO) (معدل تغيرات قيمت پنج گروه به نام‌هاي غلات، روغن و چربي‌ها، شكر، گوشت و لبنيات) در ماه فوريه 2016 به 150/2 واحد رسيد، اين در حالي است كه اين شاخص در مقايسه با ماه مشابه سال قبل (فوريه 2015) تقريباً با ريزش 15 درصدي و در مقايسه با سال 2013 (زماني كه دولت روحاني در ايران بر سر كار آمد) با ريزش 30 درصدي مواجه شده است.
افت 30 درصد بهاي جهاني مواد غذايي طي مدت زماني كه حسن روحاني زمام دولت را در دست داشته است، در شرايطي اتفاق افتاده است كه اقلام غذايي فوق در ايران كه عمدتاً وارداتي است در دولت يازدهم نه‌تنها كاهش بها نداشته است بلكه شاخص قيمت مواد غذايي در ايران دست‌كم با رشد 30 درصدي در دولت يازدهم مواجه شده است.
 
روند معکوس قیمت کالا در جهان و ایران
به عبارتي در حالي كه مواد غذايي در دنيا در طول آغاز به کار دولت يازدهم 30 درصد ارزان شده است، در ايران با وجودي‌كه اين اقلام وارداتي هستند 30 درصد هم گران‌تر شده‌اند.
متأسفانه در ايران، شاخص قيمت مواد غذايي طبق آمار رسمي بانك مركزي در دولت یازدهم از محدوده 180 واحد به محدوده 240 واحد رشد كرده است كه گوياي عدم‌تناسب قيمت جهاني كالاهاي وارداتي در بازارهاي جهاني و بازار ايران است.
شاخص قيمت جهاني پنج زيرمجموعه مواد غذايي شامل غلات، روغن و چربي‌ها، شكر، گوشت و لبنيات در شرايطي در سال‌هاي تصديگري دولت تدبير و اميد روند نزولي بسيار قابل ملاحظه‌اي داشته است كه در ايران به‌رغم افت جهاني قيمت كالاهاي فوق، بهاي اين كالاها پيوسته با افزايش مواجه شده‌اند، اين در حالي است كه كالاهاي مذكور عمدتاً در صدر ليست كالاهاي وارداتي به ايران قرار داشته است، بدين ترتيب حسن روحاني به همراه ساير اعضاي كابينه بايد در رابطه با «محروميت مردم ايران از كاهش بهاي جهاني مواد غذايي طي نزديك به سه سال اخير» توضيح دهند.
  
شاخص قيمت جهاني مواد غذايي
شاخص بهاي گوشت كه در سال 2013 در محدوده 184 واحد قرار داشت در پايان فوريه 2016به 148واحد ريزش كرده است، همچنين شاخص لبنيات كه در سال 2013 در محدوده 242 قرار داشت در پايان فوريه 2016 با 100واحد ريزش به 142واحد ريزش كرده است. از سوي ديگر شاخص بهاي غلات كه در سال 2013 در محدوده 219 قرار داشت در پايان فوريه 2016 با 71 واحد ريزش به 148 واحد نزول كرده است.
در اين بين شاخص بهاي روغن و چربي كه در سال 2013 در محدوده 193 قرار داشت در پايان فوريه 2016 با 43 واحد ريزش به 150 واحد نزول كرده است. شاخص بهاي قند و شكر نيز در سال 2013 كه در محدوده 251 قرار داشت در پايان فوريه 2016 با 64 واحد ريزش به 187 واحد نزول كرده است.
 
دليل افت ارزش واردات به ايران است
همچنين آمارهاي گمرك نيز همگي از افت ارزش واردات به ايران خبر داده است كه دليل آن لزوماً واردات كمتر كالا به كشور نمي‌باشد بلكه افت بهاي جهاني عمده كالاهاي وارداتي به كشور كه در صدر آنها اقلام غذايي قرار دارند.
 
محصولات کشاورزي ۵ کالاي عمده وارداتي
ذرت دامي، گندم، لوبياي سويا، برنج و کنجاله سويا، پنج کالاي عمده وارداتي به کشورند و متوسط قيمت هر تن کالاي وارداتي حدود سه برابر کالاهاي صادراتي کشورمان است.
طبق آمار اعلام‌ شده از سوي گمرک جمهوري اسلامي ايران، گندم، لوبياي سويا، برنج و کنجاله سويا بيشترين سهم اقلام عمده وارداتي طي هفت ماه سال 1394 را به خود اختصاص داده‌اند. واردات ذرت دامي به ارزش 813 ميليون دلار، گندم 512 ميليون دلار، لوبياي سويا 502 ميليون دلار، برنج به ارزش 443 ميليون دلار و کنجاله سويا به ارزش 443 ميليون دلار بيشترين حجم واردات را به خود اختصاص داده‌اند.
طبق گزارش تجارت خارجي غيرنفتي از سوي گمرک جمهوري اسلامي ايران، واردات کشور طي هفت ماه گذشته سال 94 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشي، 21 درصد و از نظر وزني 11 درصد کاهش داشته است.
 
دليل افت جهاني بهاي مواد غذايي
افت قيمت جهاني نفت (از 100 دلار به محدوده30 دلار)، مازاد عرضه به بازار و افزايش ارزش دلار از جمله مهم‌ترين دلايل افت جهاني بهاي كالا به شمار مي‌رود، در اين بين درحالي كه اميد مي‌رفت طبق وعده‌هاي دولت حسن روحاني وضعيت تجارت خارجي و هزينه‌هاي اين بخش با گفت‌وگوهاي برجام بهبود يابد، گويا سودجويي‌هاي عده‌اي مانع از بهبود اين بخش شده است.
 
دولت توضيح دهد
با توجه به اينكه بخش قابل توجهي از مواد غذايي از قبيل روغن خام، غلات، شكر و نهاده‌هاي دامي به منظور تأمين امنيت در كشور از طريق واردات تأمين و قيمت اين اقلام در سطح جهاني با كاهش مواجه بوده است افزايش قيمت مواد غذايي در داخل كشور نشان‌دهنده عدم‌تبعيت قيمت‌هاي داخلي مواد غذايي وارداتي از قيمت‌هاي جهاني است.
در اين بين بهتر است شخص رئيس‌جمهور، معاون اول، معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور، معاون اجرايي رئيس‌جمهور، وزراي اقتصاد، كشاورزي، صنعت، معدن، تجارت و به ويژه سازمان هميشه خفته حمايت از حقوق مصرف‌كننده به افكار عمومي توضيح دهند كه چرا مواد غذايي وارداتي در ايران متناسب با افت جهاني اين كالاها ارزان نشده‌اند و مردم به جاي ارزاني با افزايش بهاي اين كالا‌ها مواجه شده‌اند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن