تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820900284




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کدام پرده از زندگی را حیات نورانی فاطمه جهت می دهد؟


واضح آرشیو وب فارسی:شاخه طوبی: لیک آن مادری که در مکتب فاطمه بزرگ می شود چه فرهنگی در پی دارد… از شب تا صبح دعا می کند برای دیگران فرزند علت را جویا میشود مادر می گوید فرزندم الجار ثم الدار.به گزارش شاخه طوبی،شاید اگر گزارشگری در شهر و یا حتی در خیمه ای که به نام حضرت زهرا(س) بر پاشده باشد و بچرخد و سوال کند شما از فاطمه زهرا چه میدانید مخاطبان چه میگویند. اکثر مردم فقط در و دیوار و محسن را به یاد می آورند و کارکرد حضرت را شفاعتش در محشر میدانند. حال آنچه باید مورد توجه قرار داد آیا زندگی خانمی که ۱۸ سال بیشتر در این دنیا نبود که طبیعتا بخشی به کودکی گذشته و بخشی به مسائل زندگی چگونه میتواند برای انسان معاصر راه گشا باشد و دردی را دوا کند. دوستی مثال می زد و میگفت حضرت زهرا که فرزندانش گرفتار اسمارت فون ها و شبکه های اجتماعی نبودند ما کجا میتوانیم از ایشان برداشتی موثر داشته باشیم. البته دو جور این مساله را پاسخ داده اند عده ای از سوال فرار کرده و میگویند اصلا قرار نیست کارکرد اجتماعی از زندگی حضرت برداشت کرد بلکه همین که دست به دامان دختر پیامبر می شویم و او که دختر بزرگ مرد روزگار است برای ما محترم است و به یاد او باید روزهایی را خوشحال شویم و روزهایی را اندوهگین. این گروه گویا که زندگی حضرت زاویه ای را نداشته که بر زن امروز و یاد مرد این جامعه مفید باشد خودش را راحت کرده و مساله محبت به حضرت در مقابل عنایت حضرت مطرح میکنند. البته ممکن است عده ای چنین نگویند ولی در باطن خیلی از شیعیان که نمیتوانند چنین حرفی را قبول کنند در باطن به چنین حرف عاملند و خوشبینانه ترین وجه آن جهل آنان است. آنچه در ذیل می آید اشاره به سبک زندگی فاطمه زهراست که به نظر می رسد امروز حداقل زنان بسیار بدان محتاج ترند.چراکه اگر می بینیم زنان کمتر خصوصا در کلان شهرها اهل کارِ خانه هستند،اگر زنان جایگاه اقتداری شوهر را خدشه دار میکنند ، اگر فرزندانِ خانواده ها نه تنها پدر و مادر خود را احترام نمیکنند بلکه ناهنجاری در جامعه هستند و ناهنجاریهایی از خود بروز می دهند. اگر مردان از زندگی خود ناراضی هستند، و هزاران اگری که روانشناسان و کارشناسان دلسوز به حل آن و راهکارهای آن پرداخته اند علت اصلی اش نبود جایگاه یک زن نمونه در زندگی زنان هست. همه می دانید بهترین راه آموزش و عملی ترین و سریع ترین طریق آن طریق محبت است. دانش آموزی که معلمش را دوست دارد و روز به روز علاقه اش به معلمش بیشتر میشود نه تنها سریعتر علم معلم را می آموزد که شبیهش می شود از خنده اش گرفته تا لحن صدا و نشست و برخاستش. زنان جامعه ما فاطمه زهرا دوست دارند در غم او میگریند و فرزندان او را حتی در عصر حاضر که شاید دهها واسطه ایجاد شود دوست دارند. سادات را گرامی می دارند. غم حسین فرزند زهرا آن ها را می آزارد و دو ماه آن ها را تکیه نشین میکند. زنان جامعه من محبت دارند ولی علم ندارند.اینکه کوتاهی از قِبَل کیست بماند ولی واقعا فاطمه زهرا کیست؟ در دو بخش به زندگی فاطمه زهرا اشاره میکنیم و کارکرد حیاتش را در زندگی فردی و اجتماعی بیان خواهیم کرد، البته آنچه در مقال ذیل می آید کوتاه تر و کم گنجایشتر از آن است که بتواند حق مطلب را ادا کند. و اما کدام پرده از زندگی های فردی ما را حیات نورانی فاطمه میتواند جهت دهد. فاطمه همسر رزمنده ای بوده که دائما در این ۹ سال همسرش در میدان نبرد بوده است. تربیت فرزند با که می شود، ارتزاق زندگی با که میشود با مادر خانه مادر باید فرزندانی تربیت کند که نسل انسان های آزاده باید به او اقتدا کنند. آن وقت فلسفه برخی صبرهای همسران و مادران شهدا خودش را نشان میدهد. همسرانی که یک عمر با عشق دوری شوهر خود را تحمل کرده اند. اینها مقتدایشان فاطمه (س) بوده همانطورکه بارها گفته اند. کتاب خاک های نرم کوشک را خوانده اید. این همسر چگونه چند فرزند را در آن شرایط تربیت میکند. به تنهایی جز با دل دادن به زندگی فاطمه زنانی که امروز بدون حضرت زهرا مسیر خود را طی میکنند لانه گم کرده اند. با وجود همسر خود به خاطر برخی مشکلات تن به فرزند و تربیتش نمیدهند.مگر مساله کم فرزندی که رهبر گوشزدها کردند از کجا اتفاق می افتد زنی که مقتدایش فاطمه است در آن سالها گوشش به آن حرفهای فرزند کمتر بدهکار نبوده. گوشش به موسیقی زندگی فاطمه دلخوش میکند.. خیلی از مردان از زندگی خویش نارضایتی هایی دارند و آن را به همسران خود نسبت میدهند. این روزها که زوج ها در همان اوائل پرخاشهایی را از هم می بینند و ناراحتی ها شکل میدهد و شاید خیلی از مردان ایجاد ناراحتی همسرانشان برایشان عادی شده است . در چنین شرایطی علی(ع) مباهات میکند که این زن یکبار مرا به خشم نیاورد. خب زندگی است بالا وپایین دارد ولی فاطمه از همین ها محافظت میکند علی که غلو نمیکند و دروغ نمیگوید می فرماید حتی فاطمه یکبار از حرفم طفره نرفت. اگر مردان میخواستند زندگی خود را آسیب شناسی کنند تا مشکلاتش زندگی را فلج میکند و آن شور زندگی را می برد. کاری می کرندند همسرشان با فاطمه مانوس شود او را به تکیه های فاطمیه می بردند تا بلکه از زندگی اوکه محبتش را دارد چیزی بشنود وزندگی اش را متحول کند. آن وقت دیگر کسی نمیگفت فاطمیه ها چرا دو تاست میگفت کاش از این فرصت ها بیشتر بود تا همسر من با فاطمه آشنا گردد زندگی ام متحول شود. فاطمه زهرا در همه مشکلات و بچه داری و شوهرداری از خدای خودش هم کم نمیگذارد. شاید همان عبادتهاست که فاطمه را به شور زندگی وامیدارد. زنانی که امروز در اوج رفاه در کارهای خانه نماز خود را به تاخیر میخوانند یا کوتاهی هایی در عبادات و خلوتها دارند. فاطمه زهرا را باید نگاه کنند که چگونه با چند فرزند و کارهای سخت خانه عبادتش را کم نمیگذارد. رابطه اش با خدا کمرنگ نمیشود. این زندگی آن قدر درست توسط زن خانه طراحی میگردد که در رفتارهای اجتماعی وقتی فاطمه از قوتی که به خانه خودشان بیشتر رواست را به یتیمی می بخشند فرزندان هم این ایثار را تحسین و همراهی میکنند. کجا زیان اعتراض! نقطه مقابل این موضوع بسیار فجیع است. آن خانه هایی که در مکتب فاطمه تربیت شده اند تن به ایثار فرزندان خود را مقابل رذل ترین آدم ها را میدهند و الا کسی که مفهوم ایثار را نفهمیده به راحتی علیه مدافع حرم موضع میگیرد. مشکلش فهم اجتماعی است و الا کدام عاقلی به خود اجاز میدهد ایثار را نقد کند. اومانیسم بر ما شیعیان مکتبی هم سایه انداخته نمونه اش در صف غذای نذری است که می دانیم به ما می رسد. با این وجود شتاب میکنیم. من مهم شده است و همسایه نه .انسان ها خودشان را می بینید و نه دیگری را. این موضوع سر آغاز اختلافات،افسردگیها،تنهایی ها و مشکلات افراد شده است. آن قدر که در یکی از شهرهای مذهبی در شهربازی دیدم وقتی مسئول گیت ماشین بازی اجازه نداد دختر که قدش کمی کوتاه بود بازی کند. مادر رفت و از اول تا آخر دختر گریه میکرد و مادر از شوق سواری می خندید. کار ما از این فجیع تر هم میشود و انسان ها از حیوان بی رحم تر خواهند شد لیک آن مادری که در مکتب فاطمه بزرگ میشود چه فرهنگی در پی دارد… از شب تا صبح دعا میکند برای دیگران فرزند علت را جویا میشود مادر میگوید فرزندم الجار ثم الدار. دیگر بحث سبک زندگی ساده و مهریه سبک و عروسی ساده مساله جزئی میشود. کدام دختر حاضر میشود حرف مردم را به جان بخرد و مهریه سبک و عروسی ساده را طلیعه زندگی خود قرار دهد زنی که خود را کنیز فاطمه می داند. ولی زنی که الگوی او اوشین هست چه جای این حرفهاست. زنی که فاطمه زهرا را فقط محض شفاعت میخواهد چه کار به این حرفها دارد. زندگی را نابود میکند که بتواند جلو دوستان خود سربلند کند که من مجلسم فلان و مهرم فلان. نکته زیاد ولی با همین چند نکته جزئی که البته با نگاه کارکردش در بعد فردی و با نگاه مخاطب زن بود اگر رعایت شود جامعه ما متحول میشود. احساس میکنم قطعا آن ۳۱۳ نفری که گفته اند یار حضرت می باشند میتوان آنها را درخانه ای که زن از مرد اطاعت کند و مرد به زن محبت کند قطعا تربیت شود. یادمان نرود همه اینها با محبت به فاطمه ایجاد میشود. با اشک و با فاطمیه و با تکیه محبتی که در آن اشک نیست محبت نیست.چه رسد به عشق. سید محمد حسین اخوان/ حیا


شنبه ، ۲۲اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شاخه طوبی]
[مشاهده در: www.shakheyetoba.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن