تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820888622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فریدون محرابی: بازنگری و بررسی واحد های دانشگاهی در رشتهٔ تئاتر الزامیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکا نیوز: فریدون محرابی، بازیگر نمایش «در خواب دیگران» در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در مورد بازیگران تازه وارد در عرصهٔ تئاتر گفت: خیلی خوب است که دانشجویان تئاتر جذب همین رشته شوند. تعدادی از این دانش آموختگان در زمینه هایی نظیر تبلیغات ، کارهاى فرهنگى وغیره مشغول به کار هستند که به هنر مربوط است اما به تئاتر نزدیک نیست. در میان دانشجوهایى که به نظر می رسد مطالعه و تلاششان کم است، کسانی هم دیده می شوند تلاش بى وقفه دارند و خلاقانه به کسب تجربه و دانش می پردازند.من سعی می کنم حمایتشان کنم. باید به این نسل کمک کرد البته خودشان هم قدر بدانند و براى بهتر شدن تلاش کنند. کاش شرایط خوبی در اختیارشان قرار گیرد تا راهشان باز باشد. این هنرمند نظرش را در رابطه با کلاس های بازیگری ای که این روزها تعدادشان بسیار زیاد شده این گونه ابراز کرد: نظرم اینست که در بازیگری قبل از اینکه دنبال یک معلم بازیگری فوق العاده خوب و خاص باشند(مانند استاد سمندریان )باید ابزار بازیگری را آموخت. برای مثال به کلاس بیان، بدن، بداهه پردازی، آواز، موسیقی و غیره رفت و تمام ابزاری را که برای بازیگری لازم است به دست آورد و وقتی این ابزار تقویت شد با شناخت خود و انرژى هاى درونى و با بینش و راهنمایی یک معلم خوب در بازیگری، راه هموارتری در پیش است. اما وقتی ابزاربازیگری وجود نداشته باشد، با وجود بهترین معلم هم، هیچ اتفاقی نمی افتاد. پس قبل از اینکه کسی کلاس بازیگری برود باید توانمندى هاى شخصى را که برای بازیگری لازم است ،بیاموزد. بیان و زبان بدنش را تقویت کند، صدایش را پرورش دهد وغیره. فریدون محرابی در جایگاه استاد «دانشکده هنر و معماری»، با نقد از کارآمدی واحد های دانشگاهی گفت: صادقانه باید بگویم که بازنگری و بررسی واحد های دانشگاهی در رشتهٔ تئاتر الزامیست. بسیاری از واحد های دانشگاهی رشته تئاتر تکراری است و یا شرح درس مدون، جذاب و به روزی ندارد. فقدان بعضی از واحد ها به چشم می خورد. طبقه بندی، باز نگری و اضافه و حذف کردن تعدادی از واحد ها لازم است و برای این کار به یک گروه فوق متخصص و متشکل از نسل های مختلف نیاز است. این گروه می تواند شرح درس جذاب تر و به روز تری را ارائه دهد که خروجی بهتری هم داشته باشد. پایان نامه کارشناسی ارشد من بررسی آموزش تئاتر در دانشگاه های آمریکا ،انگلیس و ایران بوده است ومی دانم که ما چه واحد هایی را نیاز داریم و در حال حاضر چه واحد هایی را با اساتید و شرح درسهای تکراری پیش می بریم. با وجود تمام محدودیت هم می شود که شرح درس بهتری داشته باشیم. این بازیگر با دیدی مثبت به وجود چهره های سینما در تئاتر اظهار داشت: وقتی کسی کارش را بلد است چرا نباید روی صحنه باشد؟ فردی که آرتیست است و کارش را بلد است، باید کار کند. هنر متعلق به همه است.وقتی کسی چهره شده است حتما قابلیت و ویژگی هایی داشته است. اگر در کاری دیدید که چهره ای در نمایشی حضور داشت و بازی اش خوب نبود، بلی، این در وهله اول به نمایش و بعد به خود بازیگر لطمه میزند. اما وقتی یکی چهره است و کارش هم خوب است چرا بازی نکند؟ تئاتر، سینما، نمایش رادیویی و تمام مدیوم ها ملک طلق هیچ کس نیست.از کنار این حواشی باید گذشت.مدتهاست شاهد درگیری هایی بر سر همین مسائل ابتدایی هستم که بازی کوچک و پوچی است.یک بازیگر در همهٔ مدیوم ها بازیگر است.در سینما و تئاتر و درام رادیویى.وقتی کسی خوب است لذت می برم. چه چهره باشد چه نباشد چه شناخته شده باشد و یا نا اشنا. وقتی خوب است باید تحسینش کرد و از اجرایش لذت برد. محرابی در رابطه با ملاک گزینش اش برای بازی در نمایش گفت: تمام عوامل مهم است اما مهمترین عامل برای من نقشی است که می خواهم بازی کنم و کارگردان اثر و بعد بقیه موارد مثل پارتنر و غیره. بازیگر «به کجا چنین شتابان» در مورد کار با «نادر برهانی مرند» افزود:قبل از نمایش «در خواب دیگران»، در نمایش نامه خوانی «تهران زیر بال فرشتگان » با او همکاری کردم.از این جهت کار کردن با این کارگردان را دوست دارم که کاراکتر نویسندگی و کارگردنی اش با هم متفاوت است. در نویسندگی یک فضایی دارد و وقتی کارگردان می شود دیگر نویسنده نیست. متنش را به ظرافت و دقت می نویسد ولی در اجرا بیشتر به نکات اجرایی فکر می کند و از نمایشنامه ا ش برای بهتر اجرا شدن اثر کمک می گیرد. اگر لازم باشد دیالوگی حذف شود یا تغییراتی به نفع اجرا به وجود آید، می پذیرد شاید در نگاه اول پیچیدگی خاصی نداشته باشد ولی وقتی وارد کار با این کارگردان می شوید می بینید که این سادگی و بکر بودن عمق عجیبی دارد و کشف این عمق سخت و پى بردن به درونیاتش زمان بر است . وی در رابطه با شروع کار جدید با این کارگردان گفت: حرف یک کار پیش آمده است ولی هنوز در حد حرف است. بازیگر «مدار صفر درجه» با نقد از سالن اجرا گفت: این دومین کار من در سالن شمس است. قبل از این ، نمایش «سه گانه پاریسی» را دراین سالن اجرا کرده ام. این سالن از مرکز شهر دور است اما تماشاگران خاص خودش را دارد. از لحاظ تجهیزات اشکال دارد که با طراحی و بازسازی می توانیم اجراهای خوبی را در این سالن شاهد باشیم.اما سالن مورد علاقه ی من نیست.من ترجیح می دهم که در سالن استاد سمندریان و با یک بلک باکسِ خاص تر و بهتر به اجرا بروم. سالن شمس نیاز به تبلیغات بیشتری دارد تا بیشتر شناخته شود. فریدون محرابی با خاطره ای صحبت های خود را به پایان رساند: در این نمایش پرده ای وجود دارد که در ۳ برش زمانی این پرده جابه جا می شود و این جابجایی در فواصل صحنه ها و در تاریکى بر عهده بازیگران است. یک شب که حسن فتحی به تماشای نمایش نشسته بودند، در اپیزود ۳ وقتی که من پرده را به سمت راست صحنه حرکت دادم، پرده افتاد. پرده را روی زمین پهن کردم، زمانى که نور صحنه امد تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که چون دکور و صحنه ى ما رئال نیست پس می توانم پنجره را در کف زمین تجسم کنم پس لحظه اى که قرار بود پشت پرده را ببینم روی زمین زانو زدم. با وجود اینکه سعی داشتم جلوی خنده ام را بگیرم با هر شکلى بود لحظاتى پشت به تماشاگر شدم و خودم را جمع و جور کردم خوشبختانه فضا هم این اجازه را به من می داد که بقیه دیالوگ ها را با خنده ادامه دهم. جالب است که بعد از اجرا چند تماشاگر از این صحنه بسیار خوششان آمده بود. 505


چهارشنبه ، ۱۹اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکا نیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن