تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804914995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرد و غباری که از عراق می آید فلزات سنگین دارد/ تعویق برنامه های مقابله با گرد و خاک استان های غربی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


گرد و غباری که از عراق می آید فلزات سنگین دارد/ تعویق برنامه های مقابله با گرد و خاک استان های غربی جامعه > محیط زیست - شهروند نوشت: باد که از غرب می‌وزد، برای ساکنان غرب و جنوب غربی کشور، خبرهای خوبی ندارد. میهمانی ناخوانده با خود آورده که زندگی را در خوزستان، ایلام و کرمانشاه فلج می‌کند. سایه‌اش چند روزی بر سر استان‌های غربی و جنوب غرب کشور می‌ماند و آنهایی که نفسشان تنگ شده و بالا نمی‌آید را به مراکز درمانی می‌فرستد.

دو یا سه سالی می‌شود که این میهمان ناخوانده که مرز را پشت سر می‌گذارد و سلامت ساکنان غربی کشور را تهدید می‌کند، خبرساز شده است. به گفته مژگان صوابی اصفهانی، فوق دکترای سم‌شناسی محیط‌زیست از دانشگاه میشیگان آمریکا، «خاک عراق و گرد و غباری که از آن بلند می‌شود به ٣٧ فلز خطرناک آلوده است. این فلزات عامل بیماری‌های مختلفی ازجمله بیماری‌های عصبی و سرطان هستند و در عراق تولد نوزادانی را که ناهنجاری جسمی و عصبی دارند، افزایش داده است.» در سال‌های اخیر، این خبرها از سوی رسانه‌های مختلفی منتشر شده که نشان از جدی بودن تهدید سلامتی ساکنان این بخش از خاورمیانه با گرد و غباری دارد که میراث جنگ و ناامنی در عراق است. این ناامنی‌ها اجرای برنامه‌های مقابله با گرد و غبار را هم به تعویق انداخته، آن‌طور که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «به‌دلیل ناامنی در کشور عراق امکان اجرای طرح‌های مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد» و استان‌های غربی و جنوب غربی کشور باید با تهدید سلامتی‌شان با گرد و غبارهای عراقی بسازند. همان‌هایی که حالا به گفته استاد دانشگاه بصره به سرب، نیل و کادیوم آلوده‌اند. وصال فخری در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی گرد و غبار در اهواز، با تاکید بر این‌که طوفان‌های گرد و غبار بیابان‌های بصره آلوده به فلزات سنگین است، گفت: «یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بصره گرد و غبار ناشی از منطقه شعیبه در جنوب این استان را مورد مطالعه قرار داده است.» او با اشاره به نمونه‌گیری از گرد و غبار در این منطقه و تحلیل داده‌ها ادامه داد: «در بررسی میزان و کیفیت این پدیده به این نتیجه رسیدیم که گرد و غبار حاوی فلزات سنگین همچون سرب، نیل و کادیوم است.» به گفته او، برخی مواقع میزان این عناصر از حد استاندارد تجاوز می‌کند و در برخی مواقع نیز کمتر از حد مجاز است.
او با یادآوری این‌که مناطق رمیله و شعیبه از مناطق بیابانی در جنوب بصره است که گرد و غبار ناشی از آنها استان بصره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، گفت: «در خوزستان حدود ١٠‌سال است که آثار پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود و علاج آن آغاز شده، اما در عراق بیش از ١٠‌سال است که این پدیده شروع شده است. طوفان‌های گرد و غبار پس از خشک شدن تالاب‌های عراق روزبه‌روز شدت گرفته است.» او با بیان این‌که استان بصره از غرب متصل به بیابان‌های خشک و وسیعی است، ادامه داد: «گرد و غبار به یکی از مشکلات اساسی در این منطقه تبدیل شده و بیماری‌های بسیاری را برای ساکنان آن به‌وجود آورده است.» به گزارش خوز نیوز، براساس این گزارش، خوزستان از اوایل دهه ٨٠ درگیر پدیده گرد و غبار است که این پدیده‌ سال‌به‌سال شدیدتر می‌شود. به گفته کارشناسان، کانون‌های گرد و غبار عراق بیشترین تاثیر را در تولید پدیده ریزگرد در خوزستان دارند. در سال‌های گذشته آلوده بودن گرد و غبارهایی که از عراق نشأت می‌گیرد به فلزات سنگین و عناصر رادیواکتیو بارها مطرح شده است.
طوفان‌های شدید گرد و غبار در بهمن و اسفند پارسال منجر به اعتراضاتی شد که در پی آن کارگروه اضطراری گرد و غبار تشکیل و مصوباتی را ارایه داد. به‌دلیل مشکلات مالی برخی از این مصوبات هنوز عملی نشده است. پدیده گرد و غبار در ایران تشدید می‌شود
نگرانی‌ها از پدیده‌ای که در سال‌های اخیر، بسیاری از ساکنان غرب و جنوب غربی و جنوب شرقی کشور را راهی مراکز درمانی کرده است، هر روز پررنگ‌تر می‌شود و حالا استاد دانشگاه آکسفورد نسبت به افزایش روند وقوع گرد و غبار در ایران هشدار می‌دهد. نیک میدلتون(Nick Middelton) هم در حاشیه این همایش با این هشدار به ایرانا گفت: «جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی این پدیده باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.» او ادامه داد: «غرب آسیا منطقه اصلی فعالیت گرد و غبار است و اگرچه وقوع گرد و غبار در برخی سال‌ها کم و بعضی سال‌ها زیاد می‌شود، اما در مجموع گرد و غبار در این منطقه روند افزایشی دارد.» این جغرافیدان سرشناس انگلیسی با اشاره به انجام تحقیقات در زمینه گرد و غبار در نقاط مختلف دنیا ازجمله ایران، یادآوری کرد: «این مخاطره برای ایران جدی است و باید بیش از الان درباره جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی این پدیده کار شود.»
او ادامه داد: «کشورهای عربی ازجمله سوریه، عراق و عربستان کانون‌های اصلی گرد و غبار هستند که می‌توان در قالب همکاری بین‌المللی برای گرد و غبار برنامه‌ریزی کرد.»
304

کلید واژه ها: گرد و غبار - ریزگرد -




یکشنبه 16 اسفند 1394 - 09:51:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن