تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803826822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهانگیری: روابط ایران و ترکیه در سرنوشت منطقه تاثیرگذار است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: جهانگیری: روابط ایران و ترکیه در سرنوشت منطقه تاثیرگذار است
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که روابط خوب و رو به رشد ایران و ترکیه می‌تواند در سرنوشت منطقه تاثیرگذار باشد.
به گزارش نامه نیوز، اسحاق جهانگیری در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و ترکیه اظهار کرد: امیدوارم این سفر آقای داود اوغلو به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور بزرگ همسایه، برادر و دوست باشد. ایران و ترکیه دو کشور مهم و بزرگ و تاثیرگذاری هستند که روابط خوب و رو به رشد آن‌ها می‌تواند در سرنوشت منطقه تاثیرگذار باشد به خصوص در مقطعی که جهان اسلام با گرفتاری‌های زیادی مواجه است.
 
وی ادامه داد: ما باید در روابط دو جانبه خود هم به حل مشکلات منطقه و هم به روابط تجاری‌مان فکر کنیم و به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی در جهان فعلی تاثیرگذار باشیم. خوشبختانه هر دو کشور با اتکا به مشترکات بسیار زیاد تاریخی و فرهنگی قادرند گام‌های بلندی در توسعه روابط بردارند.
 
جهانگیری با اشاره به برگزاری نشست مشترک تجار ایرانی و ترک توسط اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: حضور صنعت گران دو کشور در این نشست نشان می‌دهد که بخش خصوصی در دو کشور می‌دان‌دار اصلی توسعه همکاری‌ها خواهند بود. در سال‌های گذشته هدفگذاری شده بود که مبادلات دو کشور به سطح ۳۰ میلیارد دلار در سال برسد. اما متاسفانه در سالهای گذشته به دلایل متعددی از جمله تحریم‌های ظالمانه که به بهانه‌های واهی علیه ملت و دولت ایران وضع شد روابط همچنان که باید و شاید توسعه نیافت.
 
وی اضافه کرد: سطح روابط ما در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ بسیار پایین‌تر بود و برای رسیدن به آن هدف اصلی باید گام‌های بلندی برداریم. خوشبختانه پس از مذاکرات پیچیده ایران با ۱+۵ مذاکرات به توفیق رسید و تحریم‌های ظالمانه برطرف شد. ما در این مسیر دوستانی از جمله ترکیه داشتیم که در دوران سخت و تحریم همراه ملت ایران بودند. ما به نقش تاثیرگذار ترکیه در مذاکرات و هم در دوران تحریم واقفیم و همواره قدردان بوده‌ایم.
 
جهانگیری در ادامه تصریح کرد: دوران پساتحریم دورانی نیست که دوستان دوران سخت را فراموش کرده باشیم. ایران به دلایل متعددی از جمله نیروی جوان تحصیل کرده منابع طبیعی، نفت و گاز و منابع معدنی و از نظر جغرافیایی سابقه صنعتی و تکمیل زیرساخت‌های صنعتی و زیربنایی به طور طبیعی تاثیر بزرگی در اقتصاد جهان خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در بخش نفت قراردادهایی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار تنظیم شده و سرمایه‌گذاری‌های آن آماده شده است که مکلف به انجام آن هستیم. در بخش بنادر، راه، راه‌آهن و صنعت به حجم بالای سرمایه‌گذاری نیاز داریم. چرا که از طرفی باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم. استعداد‌ها و نیازهای طبیعیمان ما را به این نتیجه رسانده که باید شرکای مهمی پیدا کنیم و در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری انجام دهیم.
 
جهانگیری به فرهنگ مشترک ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: از همه کسانی که علاقه‌مند هستند با سرمایه‌گذاری خود با ترکیه کارکنند دعوت می‌کنم و از همه سرمایه گذاران ترکیه نیز دعوت می‌کنم که ایران را برای مرکزی به عنوان سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. ما باید با ترکیه یک نقشه راه طراحی کنیم که به سرعت بتوانیم حجم مبادلاتمان را بالا ببریم.
 
وی هم‌چنین عنوان کرد: البته در دو کشور مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. مثلا بخشی از مشکل، نظام بروکراتیک دو کشور است. یا نظام بانکی که باید قادر باشد به سرمایه گذاران اطمینان بدهد و نقل و انتقالات پولی را با حداقل هزینه انجام دهد. در بخش حمل ونقل نیز نیازمند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های ریلی و جاده‌ای هستیم به خصوص ۵۶۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک بین دو کشور وجود دارد.
 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: ‌ اسناد دولتی که از سرمایه گذاران دو طرف حمایت می‌کند مثل قانون جلب و حمایت سرمایه‌گذاری متقابل و موافقت نامه‌های پایه باید به صورت دقیق عملیاتی شود. اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز در این مقطع باید ویژه و مهمی برای حمایت از بخش خصوصی به عهده بگیرد.
 
وی با اشاره به جلسات امروزش با نخست وزیر ترکیه یادآور شد: توافقات خوبی صورت گرفت. از جمله نقشه راهی که وقتی تکمیل شود در زمان کوتاهی می‌توانیم به حجم مبادلات ۳۰ میلیارد دلار در سال برسیم. با توجه به تجربه گذشته گام برداشتن در این مسیر دور از ذهن نیست. البته در این نقشه راه ما باید تمام موانع موجود را شناسایی و برطرف کنیم.
 
وی ادامه داد: در بخش نفت و گاز مذاکرات خوبی برای افزایش برداشت و سرمایه‌گذاری مستقیم صورت گرفت که از آن استقبال می‌کنیم. در پنجره واحد گمرکی نیز که از دغدغه‌های مهم بازرگانان است امیدوارم با توافقی که امروز صورت گرفت تا زمان برگزاری کمیسیون دو کشور مراحل اجرای پنجره واحد گمرکی عملیاتی شود.
 
وی با بیان اینکه ترکیه از نظر گردشگری یک کشور امن است، اظهار کرد: ما بر خلاف مسائلی که دشمنان مطرح می‌کنند ترکیه را امن می‌دانیم و ایرانی‌ها با خیال راحت می‌توانند به این کشور سفر کنند البته در توافقی که انجام شد حتماباید کاری کنیم که گردشگران ترک نیز به ایران بیایند. به قول خود آقای داود اوغلو ایران یک گنجینه مخفی است که هنوز کشف نشده است. سرمایه گذاران ترک می‌توانند در زمینه گردشگری و هتل سازی در ایران سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام بدهند.
 
جهانگیری خاطر نشان کرد: دو سال گذشته که آقای اردوغان نخست وزیر بود و به ایران سفر کرد در زمینه تعرفه‌های ترجیحی توافق کردیم که عملیاتی شده ولی هنوز کامل نشده است. ما حتما باید با ترکیه به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم و این اطمینان وجود دارد که صنعت گران آسیب نمی‌بینند و همین دلیل تعرفه‌های ترجیهی باید بتواند به صورت واقعی عملیاتی شود.
 
وی در پایان بیان کرد: در ‌نهایت باید فضا به سمتی برود که سرمایه‌گذاری مشترک در دو کشور توسعه پیدا کند. علاوه بر اقتصاد بخش‌های علمی و فرهنگی نیز بخش‌هایی هستند که دو کشور می‌توانند گام‌های موثری بردارند. با آقای داود اوغلو قرار گذاشتیم که در هر زمینه که لازم بود حتی به صورت تلفنی با یکدیگر در ارتباط باشیم و بتوانیم موانع را برطرف کنیم.



منبع: ایسنا


۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن