واضح آرشیو وب فارسی:بارانی نیوز: با حضور شاعران، ادیبان و فرهنگیان کتابهای سماعیل عظمی شاعر دیواندره ای مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نشست نقد و بررسی ۳ عنوان کتاب شعربه نامهای ( فه رهه نگی تازه ی هه وره کان )،( چرکانەکانی ئێوارەییەکی نامۆ)،( کچه گیان) سروده شاعر معاصر دیواندره ای آقای سماعیل عظمی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره برگزار شد. منتقدین این جلسه آقایان امجد غلامی کارشناس ارشد جامعه شناسی، نویسنده و روزنامه نگار حوزه ی روایت شناسی و جامعه شناسی ادبیات،دکتر مسعود بیننده دارای دکتری جامعه شناسی ، استاد دانشگاه و دکتر هادی نقدی استاد و منتقد ادبی بودند. این برنامه توسط کتابخانه عمومی شهید بهشتی با همکاری شورای اسلامی و شهرداری دیواندره برگزار شد. آقای امجد غلامی منتقد گفت : آثار سه گانه شعری اسماعیل عظمی بعلت تنوع در ارائه محتوایی و فرمی بیانگر تنوع در مقصد جهانهای متنی است.این موضوع در کنار بکارگیری ساختار زبانی و استعاری مفهومی و ساختاری حاوی خصلت پست مدرنیستی و هستی شناختی در مقابل معرفت شناختیدشعر مدرن است. در واقع وضعیت فرا آگاهانهوشعر معاصر بنا بر خصلت شیزوئدی انسان معاصر و حضور در فضاهای متکثر زمینه ساز چیزی است که جیمسون آنرا بعنوان یکی از خصایص شعر پست مدرنیستی یعنی نگاه گذرا و سطحی نگرانه به پیرامون است .در کل اشعار اسماعیل عظمی در این سه مجموعه شعر نیازمند نگاه متفاوتی به رمانیست شعری در تعبیر جهان و رویداد های پیرامون شاعر است.این همگونی و تکثیر حاوی نوعی تکنیکی و بی نامی حاکم بر عناوینی است که شعر امرو را به شعر نسل های پیشین شعر نو در کردستان ایران گره میزند و همزمان فرصت مغتنمی است برای آشتی دهی مخاطبین شعر با گسست هایی که شعر نو در دهه های اخیر تجربه کرده است در ادامه دکتر بیننده نیز اظهار داشتند : فراینو نوگرایی شعر کوردی در کردستان ایران با تجربه سواره در دهه چهل شمسی شروع میشود ؛ تجربه ای که حاوی عناصر رمانتیسی از نوع فردی و اجتماعی بوده و با استفادهراز طبیعت و فضاهای آن طبیعی به بازگویی امیال و اهداف درونی میپردازد. این تجربه رمانتیسی بعد از انقلاب در شعر جلال ملکشاه ، ژیلا حسینی و مارف آغایی تداوم پیدا کرده و در حوزه های متفاوتی پیگیری میشود در سال ۱۳۷۷ شمسی در مریوان مانیفست شعری تحت عنوان داکار منتشر میشود که بر نوگرایی رادیکال و بنیادین تاکید مینماید اما عملا این اهداف نوگرایانه عملی نشده و به بن بست میرسد. در نیمه دوم دهه هفتاد صداهای دیگری در شعر کوردی به عرصه آمده و پروژه نوگرایی را با تاکید بر نوگرایی در عرصه فرم و تکنیک های زبانب پیگیری می نمایند و اشعار فرمیک و ساختارشکنانه دهه هشتاد را شکل میدهد. اشعار اسماعیل عظمی بعد از مانیفست داکار بر توسعه ظرفیت های رمانتیسم در کارهای اولیه خود تاکید نموده و در ارتباط با نوگرایی های فرمیک دهه هشتاد به خلق آثار جدیدی میپردازد که هم از نظر زبانی و روایتی به ساده گویی و گذر از زبان تکلف گونه و فاخر گرایش داشته و هم از نظر محتوی بر روایت عرصه ای زندگی روزمره میپردازد. اسماعیل عظمی با گرته برداری از فرم هایکو در ادبیات شرق به خلق گونه ای از شعر در عرصه ادبیات کوردب پرداخته که چرکانه نام گرفته است.چرکانه اسماعیل عظمی با ایجاد یک گره گشایی مفهومی به ارایه تصویری زیبایی شناختی میپردازد که در آن نه یک حقیقت بیان یافته و نه معنایی ویژه ای برساخت می یابد.بدون شک زبان ساده و صمیمی عظمی با تجربه ای جدید میتواند عرصه نوی را در عرصه نوگرایی شعر کوردی در کردستان ایران بگشاید همچنین دکتر هادی نقدی طی سخنانی گفت : اسماعیل عظمی بعنوان چهره شاخص حوزهدادبیات و شعر دیواندره و استان در سه مرحله سه گام بجلو برداشته است.در مرحله اول که شعرهای وی در (فه ر هه نگی تازه ی هه وره کان) در فضای شعر کلاسیک شروع میکند و آنرا به اوج میرساند ، سپس در ادامه با شعر ( له به ر میکروفونب شیعریکی تازه نووسراودا) وارد فضایی میشود که متاثر از شیرکو بیکس میباشد.در گام دوم با مجموعه ( چرکه کانی ئیواره یکی نامو) به خلق آثاری جدید میپردازدکه بخوبی از فضای مرحله اول هم از نظر زبان و فرم قابل تفکیک است. کاک اسماعیل در گام سوم با خلق مجموعه کچه گیان وارد فضای جدیدی میشود که این مجموعه بیشتر مولفه های اشعار پست مدرنیستب بر آن حاکم استکه این مجموعه از خلق منولوگ پرهیر و چندصدایی را تولید میکند. زبان شعر یک زبان ساده و نزدیک بزبان عامه اما با حفظ مولفه های شاعرانه ، درگیر مسائل روزمره انسانی و بری از تقدس گرایی و همچنین آشنازدایی از واژه ها و مفاهیم از دیگر ویژگیهای این مجموعه است . اسماعیل عظمی هیچگاه به دوباره کاری نپرداخته و مدام در حال نوگرایی بوده است. در ادامه نیز با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از فعالیت بیست ساله اسماعیل عظمی در حوزه شعر کردستان ایران تقدیر بعمل آمد اسمایل عظمی دارای ۳ عنوان کتاب چاپ شده به نام های: فەرهەنگی تازەی هەورەکان ۱۳۸۷ چرکانەکانی ئێوارەییەکی نامۆ ۱۳۸۹ کچەگیان ۱۳۹۱ . این شاعر همچنین ۳ عنوان کتاب در حال چاپ دارد ۱- تریفەی مانگ لەسەر کڵاشینکۆف – هایکۆی کوردی ۲- حەفتا هایکۆی کوردی، ۳- راڤەی پێدەشتەکانی شاخ، نشر گوتار. هەروەها چەن کتێبی شێعر و لێکۆڵینەوەی ئەدەبی و کۆمەڵایەتی کە بریتین لە *عەزیز و کوبرا تراژدیای هاوچەرخ *رەوتی ئەدەب لە ناوچەی بەفر و گوڵ *بەسەرهاتەکانی کانی، بۆ ساوایان *تەنیایی کڵاوەکەی لار داناو انتهای پیام/۹۲۰۰۱ چاپ مطلب
شنبه ، ۱۵اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بارانی نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]