تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819534892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد کشور با برجام رشد نمی‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد کشور با برجام رشد نمی‌کند
استاد برجسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اشتباهات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتي گفت: تزريق دلارهاي نفتي سياست‌هاي غلطي است كه دولت‌ها به آن روي مي‌آورند. اين سياست بحران‌ها را تشديد مي‌كند. اگر به صورت ساختاري و بنيادي مشكلات را حل نكنيم باز هم بايد به دنبال مسكن براي اقتصاد باشيم و فروش نفت را بالا ببريم و اين مي‌شود اقتصاد تسكيني. بدون فرهنگ و سياست مقاومتي تحقق اقتصاد مقاومتي امكان‌پذير نيست.
نویسنده : وحید حاجی‌پور 


استاد برجسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اشتباهات دولت در حوزه اقتصاد مقاومتي گفت: تزريق دلارهاي نفتي سياست‌هاي غلطي است كه دولت‌ها به آن روي مي‌آورند. اين سياست بحران‌ها را تشديد مي‌كند. اگر به صورت ساختاري و بنيادي مشكلات را حل نكنيم باز هم بايد به دنبال مسكن براي اقتصاد باشيم و فروش نفت را بالا ببريم و اين مي‌شود اقتصاد تسكيني. بدون فرهنگ و سياست مقاومتي تحقق اقتصاد مقاومتي امكان‌پذير نيست.
به گزارش «جوان» روابط عمومي سازمان بسيج سازندگي، دكتر مسعود درخشان با بيان اينكه «ترويج تفكر جهادي» در تحليل مسائل و سياست‌گذاري‌ اقتصادي در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي ضروري است، اظهار كرد: دشمني آشتي‌ناپذير اقتصاد اسلامي با اقتصاد سرمايه‌داري به لحاظ تعارض مباني اين دو نظام با يكديگر بايد براي دانشجويان و پژوهشگران به ‌وضوح روشن شود.
وي افزود: سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بايد با توجه به قيدها و محدوديت‌هاي موجود تعريف شود. محدوديت‌ها هم در ساختار اقتصادي كشور و هم در سطوح روابط بين‌المللي و منطقه‌اي وجود دارد. فرهنگ انقلابي و اسلامي در سطح خرد و كلان براي ما بسيار مهم است. دولت و دستگاه‌هاي اجرايي بايد متكي بر فرهنگ جهادي باشند، زيرا در غير اين صورت با موانع غير قابل رفع مواجه مي‌شويم. بدون فرهنگ مقاومتي و سياست مقاومتي تحقق اقتصاد مقاومتي امكان‌پذير نخواهد بود.

  برجام و رشد اقتصادي
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه نظام اقتصادي ما با برجام و برداشتن تحريم‌ها رشد نمي‌كند، گفت: شرط استقرار اقتصاد مقاومتي اين است كه ما مديريتي اتخاذ كنيم كه عليرغم اين تحريم‌هاي خصمانه باعث رشد و شكوفايي اقتصاد شود و ما را به اهدافمان برساند. مديران اقتصادي بايد دقيقاً مانند ناخدا كشتي اقتصاد را هدايت كنند.
وي افزود: رهبر انقلاب اسلامي زيبا بيان فرمودند كه «اقتصاد مقاومتي يعني آن اقتصادي كه به يك ملت امكان و اجازه مي‌دهد كه در شرايط فشار هم رشد و شكوفايي خود را داشته باشد». اقتصاد مقاومتي در بستر بهينه الگوي اسلامي به پيشرفت مي‌رسد. بعضي از مديران ارشد اعتقاد دارند مي‌توان رشد اقتصادي را از خارج كشور تهيه كرد. توسعه اقتصادي به شيوه غربي نبايد با دلارهاي نفتي وارد كشور شود و اين سياست اشتباه است. اين تهديدي براي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است. واردات كالاها نيز به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ضرر مي‌زند، مانند دوران پهلوي كه بسياري از صنايع و كارخانجات به سمت تعطيلي رفت.

  مونتاژ يا توسعه صنعتي؟
درخشان تأكيد كرد: مونتاژ خودرو در داخل كشور به اشتباه توسعه صنعتي نام گرفته است. اين باور غلطي است كه اگر مظاهر توسعه را داشته باشيم، كشور ما پيشرفته است. اين باور غلطي است كه براي توسعه بايد به دامن خودروسازي‌هاي جهان پناه ببريم كه جز آلودگي چيزي ندارد. ورود خودروسازهاي خارجي و واردات كالاها مانع تحقق اقتصاد مقاومتي است. تشكيل كلانشهر‌ها با مهاجرت مردم از روستاها شكل گرفت و هم‌اكنون كلانشهرها فقط با درآمدهاي نفتي اداره مي‌شوند و اين مسئله بحران‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي را به دنبال دارد. دولت‌ها وقتي با اين مشكلات مواجه مي‌شوند، بدون پرداختن به علت‌ها و بررسي‌ها به تسكين اين مشكلات مي‌پردازند.

   واردات
دكتر درخشان درباره حمايت از توليد ملي گفت: دولت بايد به طور جدي از واردات محصولات خارجي كه مشابه داخلي دارد، پرهيز كند يا در صورت واردات، تعرفه‌ بالا و ماليات سنگين بر آن وضع كند و درآمد ناشي از آن را بدون اينكه دخل و تصرفي در آن كند، به حمايت از توليدات داخلي آن كالا اختصاص دهد. همان‌گونه كه در گذشته عالمان ما جايز نمي‌دانستند پولي كه بابت وجوهات پرداخت شده در مصارف ديگري هزينه شود، در اين‌جا هم بايد همين‌گونه باشد كه درآمدهاي مربوط به ماليات و تعرفه‌ها را به‌سرعت براي حمايت از كالاهاي داخلي اختصاص دهند و گشايش اعتبار كنند.
وي افزود: بايد كيفيت توليدات داخلي را بالا ببريم و اين كار از طريق نظارت سازمان استاندارد و اجباري كردن استاندارد براي محصولات توليد داخل انجام مي‌شود. بايد كاري كنيم كه متخصصان و جوانان كشور بومي بينديشند، نه اين‌كه فقط نگاهشان به پيشرفت‌هاي فني خارج و وارد كردن آنها باشد. نبايد فكر كنند، اگر اين محصولات را وارد نكنيم، از قافله‌ دنيا عقب مي‌مانيم. بايد جوانان متخصص خود را به سمت بومي‌انديشي ببريم و كساني را در رأس دانشگاه‌ها بگذاريم كه به جوانان اعتماد داشته باشند.

 وابستگي به اقتصاد سرمايه‌داري
دكتر درخشان با بيان اينكه وابستگي اقتصاد ملي به اقتصاد سرمايه‌داري جهاني كه از چندين دهه پيش از انقلاب اسلامي آغاز شده بود، با تزريق ميلياردها دلار درآمد نفتي به اقتصاد ملي بسيار گسترده‌تر و عميق‌تر شده است، گفت: به همين دليل تشخيص جبهه‌هاي جنگ اقتصادي در داخل كشور كه ناشي از رويارويي نهادهاي وابسته به اقتصاد سرمايه‌داري با مباني اقتصاد اسلامي است، حتي براي بسياري از كارشناسان و سياست‌گذاران اقتصادي كشور نيز مشكل شده است. از اين منظر مي‌توان گفت كه دشمن اقتصادي در داخل بسيار خطرناك‌تر از دشمن خارجي است، زيرا ويژگي‌ها و مختصات دشمن داخلي چندان شناخته شده و آشكار نيست. پس يكي از وظايف اصلي دانشگاه‌ها تشخيص و تبيين همين ويژگي‌ها است.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه «ترويج تفكر جهادي» در تحليل مسائل و سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي ضروري است، اظهاركرد: دشمني آشتي‌ناپذير اقتصاد اسلامي با اقتصاد سرمايه‌داري به لحاظ تعارض مباني اين دو نظام با يكديگر بايد براي دانشجويان و پژوهشگران به ‌وضوح روشن شود. جهاد اقتصادي و برنامه‌ريزي‌هاي جهادي در اقتصاد مستلزم درك و شناخت صحيح از ماهيت و ويژگي‌هاي اين تعارض اقتصادي است. بدون اتفاق نظر در وجود تعارض و دشمني، جهاد اقتصادي شعاري بيش نخواهد بود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن