تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820881405
اولویت با کدام است: اقتصاد یا اعتقاد؟
واضح آرشیو وب فارسی:شهیدنیوز: شهیدخبر(شهیدنیوز): اگر فردی نتوانست به هیچ قیمتی حق خود را استیفا کند، تکلیف چیست؟ اگر او به معاد و روز بازپسین ایمان نداشته باشد، از نظر روانی می تواند به موجودی ناتوان و شکست خورده و یا در پی انتقام و خطرناک بدل شود.محسن سلگی : جناب دکتر عبدالکریمی در مصاحبه ای تحت عنوان «فلسفه و انتخابات» نکاتی در باره عدالت گفته اند که به نظر می رسد شاید بتوان ایشان را در دسته قائلان به رهیافت عدالت اجتماعی و رویکرد اسلامی- سوسیالیستی آن قرار داد؛ چنانکه خود ایشان نیز به این امر تصریح کرده اند. از سویی دیگر ایشان نگاهی پسینی- توزیعی به مقوله عدالت افکنده اند؛ آنجا که گفته اند : " وقتی تولید ثروتی در میان نیست ما چه چیز را قرار است عادلانه تقسیم کنیم؟ "علاوه بر این در این نگاه توزیعی، صرفا بر ثروت تاکید و از اشارتی به توزیع فرصت ها بازمانده اند، همچنانکه در کل مصاحبه مشارالیه اشاره ای به برابری فرصت ها نشده است. البته می بایستی متذکر شد فرصت و مجال مصاحبه، چندان اجازه طرح متوازن جوانب را نمی دهد. مشخص نیست جناب دکتر عبدالکریمی در کدام موضع و موقف نگاه به عدالت ایستاده اند؟ مشخص نیست قائل به رهیافت توزیعی هستند یا رهیافت اجتماعی؟ ایشان در بخشی از مصاحبه خود می گویند: « اگر لذا امروزه هر گونه برخورد سیاسی و امنیتی با سرمایه یا طرح شعارهای شبه سوسیالیستی و عدالت خواهانه نوعی جفا به این ملت است...طرح شعارهای شبه سوسیالیستی و عدالت محورانه در نهایت به تقسیم فقر میان همگان منتهی خواهد شد. ممکن است گفته شود ظلم علی السویه خود نوعی عدل است و تقسیم عادلانة فقر بهتر از ظهور فاصله های عظیم طبقاتی است. اینجانب نه خواهان دفاع از نظام کاپیتالیستی هستم و نه از نظام اقتصاد لیبرالی می خواهم دفاع کنم؛ حتی می توانم بگویم که بنده نیز مثل هر انسان سلیم النفس دیگری از شیفتگان آرمان متعالی سوسیالیسم (البته به معنا و مفهوم خاص خودم و نه در معنای مارکسیستی و بر اساس جهان بینی ماتریالیستی) و عدالت اندیشی و فقرزدایی از جامعه، به خصوص از طبقات محروم و پایین اجتماعی هستم. اما همة سخنم این است که امروزه شعارهای شبه سوسیالیستی دادن با نوعی پوپولیسم همراه شده است.» اگر دکتر عبدالکریمی قائل رهیافت توزیعی هستند، موضع شان نسبت به رویکردهای چهارگانه آن یعنی فایده گرایی-که بی تردید با آن مخالفند- قراردادگرایی راولزی، اختیار گرایی و برابری خواهی چیست؟ و اگر قائل به رهیافت اجتماعی عدالت هستند، در کدامیک از رهیافت های جماعت گرایانه یا مارکسیستی قرار می گیرند؟ به سخن دیگر همدلی بیشتر دکتر عبدالکریمی با کدامیک از این گرایش هاست؟ جناب دکتر عبدالکریمی؛ اگر شیفته آرمان سوسیالیسم هستید، چگونه از تقدم ثروت و سرمایه سخن می گویید و آن را بر کار و تولید مرجح می دانید و در وادی لیبرالیسم می روید و همچون سوسیالیست ها بر کار خلاق تاکید نمی کنید تا بتوانید از پسینی بودن مفرط فاصله بگیرید و نگاهی فرایندگرا- پراکسیسی به عدالت داشته باشید و همچنین به رویکرد اجتماعی عدالت نزدیکتر شوید؟ رویکردی که تصور می کنم با آن بتوانید همدلی بیشتری داشته باشید؟ مضافا اینکه جوامع لیبرال کنونی نیز به انقلاب اگاهی پس از انقلاب کشاورزی و صنعتی و مفهوم «کاگنتاریا» یا «کارگر فکری» رسیده اند و از نگاه صنعتی و تولیدمحور به نگاه فکری و خلاقیت محور متمایل شده اند که به جای سرمایه و انبارهای بزرگ و خط تولید بر فکر و پیشنی بودن توسعه تأکید می کنند؛ چراکه فرد و فکر را مقدم بر تولید و ساختار بازار می دانند. در عین حال، می بایستی یادآوری کرد در رویکرد توزیعی نیز رگه هایی از پیشینی بودن عدالت وجود دارد، اگرچه کماکان با سهم اندکی در برابر پسینی بودن آن. برای نمونه، در اندیشه راولز- به عنوان متقکر عدالت توزیعی- عدالت فضیلتی است که جامعه وقتی می تواند آن را از خود بروز دهد که از قبل مسائل دیگری را به خوبی حل و فصل کرده باشد. مسائل عدالت ناظر به توزیع منافعی است که با همیاری اعضای جامعه تولید شده و هر یک نگران چگونگی توزیع آن به گونه ای هستند که سود بیشتری نصیبشان شود. عدالت زمانی حاصل می شود که به توزیع درست سود و مسئولیت در همیاری اجتماعی برسیم و حقوق و تکالیف و مزایابی که براساس قواعد مربوط به ساختار بنیادین جامعه به افراد تعلق می گیرد با این توزیع همخوان باشد . این نگاه راولز با در افکندن قراردادگرایی و پرده جهل برای توافق بر سر نابرابری و عدالت، تاحدی از نگاه پسینی به عدالت وا می رهد، اما از آنجایی عدالت را فضیلتی پس از مقدمات مادی و حل و فصل مسائل می داند، گرفتار نگاه پسینی مفرط می شود، در حالیکه حل و فصل مسائل، خود به معنای تحقق ذومراتب عدالت است. به طور کلی، نگاه توزیعی، نگاهی مقصدگرا و نه مقصودگرا به عدالت است که عدالت به معنای احساس عدالت را نادیده می گیرد. رهیافت عدالت اجتماعی نیز نگاهی پسینی به عدالت دارند. تنها جماعت گرایان(نوارسطوئیان) هستند که با تأکید بر فضیلت تا حدی به نگاه پیشینی به عدالت نزدیک شده اند. آنچه در فلسفه و اندیشه غرب به فراموشی سپرده شده است مفهوم غایت -به عنوان یکی از علل اربعه -فضیلت است که به تازگی کوشش هایی برای احیای آن صورت گرفته است؛ جماعت گرایان همچنانکه که گفته شد در پی احیای فضلیت هستند و کسانی مانند الکساندر ونت با درافکندن نظریه معناگرایی در روابط بین الملل در پی احیای غایت ارسطویی برآمده اند. معهذا، همچنان نظریات سیاسی غرب از درک عادل بودن فرد عاجز هستند و نظریه ارسطو و افلاطون درباره عدالت به عنوان تعادل میان قوای انسانی را به دست فراموشی داده اند. در این سو، در نظریه سیاسی شیعه، تأکید خاصی بر عدالت از حیث پیشنی متجلی می شود که حاکم باید پیش از حاکم شدن عادل باشد و پس از آن نیز به عدالت رفتار کند. نظریات غربی هنوز قادر به دیدن فضیلت به معنای راستین نیستند و نگاه آنهایی که فضیلت را طرح می کنند، نگاهی ابزاری به آن است. همچنین، فراموشی دیگرباره فرد و انسان را می توان در فراموشی مفهوم «احساس رضایت» دید؛ این مفهوم جز به اتکای به مفهوم قیامت، قوام نخواهد یافت؛ براستی هرگز عدالت حداکثری در این جهان محقق نمی شود؛ نه کسی تمام پاداش را می گیرد و نه کسی تمام مجازاتش را. تنها در جهان دیگر است که عدالت محقق خواهد شد. باور واندیشیدن به این امر، احساس رضایت را در فرد به وجود خواهد اورد؛ احساس رضایتی که نتیجه آن تعادل اجتماعی و عدالت نرم یا ذهنی خواهد بود؛ وقتی فرد احساس عدالت کند، مال دیگری را به سرقت نمی برد. براستی یک دزد غالباً احساس می کند که حق خود را از فرد متمول می گیرد. با نگاه مادی یا حتی فضیلت محورانه جماعت گرایان نمی توان به احساس رضایت رسید؛ این مهم تنها در پرتو مفهوم ایمان متحقق خواهد شد. این مدعا به معنای احاله مطلق عدالت خواهی به جهان دیگر همچنانکه که مسیحیت کلاسیک مدعی بود نیست؛ هرگز نمی گوید حق صرفا دادنی است؛ حق هم گرفتنی و هم دادنی است، اما اگر فردی نتوانست به هیچ قیمتی حق خود را استیفا کند، تکلیف چیست؟ اگر او به معاد و روز بازپسین ایمان نداشته باشد، از نظر روانی می تواند به موجودی ناتوان و شکست خورده و یا در پی انتقام و خطرناک بدل شود. در تعارض با نگاهی اسلامی مزبور، جناب عبدالکریمی در بخشی از مصاحبه خود با ارجاع به نویسنده ای روسی فرموده اند: «...برای ملتی که ضعیف است متعالی ترین و مقدس ترین ارزش ها به خرافه و ابزاری برای تظاهر و ریاکاری و وسیله ای برای دسترسی به منابع رانتی قدرت و ثروت در سطوح بالای جامعه و ابزاری برای تأمین حداقل معاش برای اقشار وسیعی از جامعه تبدیل خواهد شد و آزادی انسانی و اجتماعی به پشیزی به فروش خواهد رسید. به تعبیر یکی از نویسندگان روس «شرایطی پیش می آید که ارزش یک جفت پوتین بیشتر از ارزش تمام آثار شکسپیر است». آیا این اظهارات به معنای اولویت اقتصاد بر اعتقاد و گرفتارشدن در مادیگری نیست؟ در حالیکه در اسلام، اعتقاد بر اقتصاد یا معاش سروری دارد و نیز بر اخلاق و رفتار. اگرچه معنای دیگر اقتصاد میانه روی است و این معنای آن به عدالت در قوا یا تعادل قوای فردی که سقراط، افلاطون و ارسوط می گویند، نزدیک است. می دانیم که امام محمد غزالی کتابی تحت عنوان الاقتصاد فی الاعتقاد دارد که منظور وی میانه روی و اعتدال است(همینجا به عنوان یک جمله معترضه می بایستی تصریح کنم که نگاه اسلام، تعادلی میان نگاه پسینی و نگاه پیسنی به مقوله عدالت است). نتیجه سخن اینکه جناب عبدالکریمی با وجود آنکه فرموده اند آرمان سوسیالیسم را در چارجوبی اسلامی مطمح نظر دارند، عمدتاً در وادی نگاه پسینی و مادی به عدالت سخن گفته اند و نتوانسته اند پیشنی بودن عدالت را حتی از نگاه فضیلت محورانه یا جماعت گرایانه ببینند و نیز انسان را مقهور ساختار القا کرده و نوعی تقدم و تعیین کنندگی اقتصاد یا معاش نسبت به اعتقاد را تلقین کرده اند. در نهایت به نظر می رسد اظهارات تامل برانگیز جناب عبدالکریمی، به تنسیق وتنقیح بیشتری نیاز دارد که امیدواریم در پاسخ به نقد حاضر، مکتوبکنند.
یکشنبه ، ۹اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهیدنیوز]
[مشاهده در: www.shahidnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
بررسی اشتغال کشور به عنوان اولویت اول اقتصاد
بررسی اشتغال کشور به عنوان اولویت اول اقتصاد اشتغال به عنوان اولویت اول اقتصاد امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اشتغال اولویت اول اقتصاد امشب 1 اسفند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با ح6 مزیت رشد اقتصادی کدامند؟
بهای فولاد از سال ٢٠١١ تقریبا به صورت مداوم کاهش داشته است و شاخص کنونی یعنی حدود ١٣٠ تقریبا معادل ماه های میانی سال ٢٠٠٤ قرار دارد با این تفاوت که در سال ٢٠٠٤ چشم انداز آینده صنعت فولاد به دلایل مختلف روشن بود و اکنون مبهم طی سال های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ و با خوش بینی سرمایه گذاران نسبمیرکاظمی: افراطی یعنی کسانی که با داشتن پرونده فساد اقتصادی از پاکدامنی سخن میگویند
میرکاظمی افراطی یعنی کسانی که با داشتن پرونده فساد اقتصادی از پاکدامنی سخن میگویند نماینده مردم تهران در مجلس گفت افراطی یعنی کسانی که با داشتن پرونده فساد اقتصادی از پاکدامنی سخن میگویند به گزارش نامه نیوز سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگحل مشکلات اقتصادی اولویت اصلی نمایندگان باشد/هیچگاه انتظارات مردم کامل برآورده نشده است
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسانرضوی حل مشکلات اقتصادی اولویت اصلی نمایندگان باشد هیچگاه انتظارات مردم کامل برآورده نشده است رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسانرضوی گفت حل مشکلات اقتصادی اولویت اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد علیرضا ارزانیممقانی در گفتوگو باولویت نخست اقتصاد کشور چیست؟
اولویت نخست اقتصاد کشور چیست علاوه بر بیکاری اشتغال ناقص هم در کشور وجود دارد و شمار زیادی از مردم به خاطر نداشتن شغل تمام وقت جزو بیکاران هستند به گزارش فرهنگ نیوز حسین راغفر استاد دانشگاه در این برنامه با بیان اینکه علاوه بر بیکاران اشتغال ناقص هم در کشور وجود دارد گفت شممجلس دهم، اهداف و ضرورتها مروی: اقتصاد باید یکی از اولویتهای مجلس دهم باشد
مجلس دهم اهداف و ضرورتهامروی اقتصاد باید یکی از اولویتهای مجلس دهم باشدنامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت یکی از اولویتهای مجلس دهم باید اقتصاد باشد تا وضعیت معیشت مردم بهبود یافته و بتوانند از مزایای بهبود وضعیت اقتصاد بهرهمند شوند علی مروی در گفتوگو باقتصاد باید اولویت اصلی مردم در رأی دادن به افراد باشد
کاندیدای ائتلاف اصولگرایان اظهار داشت اقتصاد باید اولویت اصلی مردم در رأی دادن به افراد باشد و مجلس آینده باید به اقتصاد توجه ویژه ای داشته باشد و در نظرسنجی ها نیز می بینیم که حل مشکلات معیشتی مردم جزء اولویت های اصلی است به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زنان خبراولویت نمایندگان منتخب اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم باید باشد/مردم با حضور حداکثری مشت به دهان دشمنا
خطیب جمعه بافق گفت پیروزی قطعی مال ملت است حضور حداکثری مردم در انتخابات پیروزی مقابل توطئه های استکبار جهانی است مردم با رای امروزشان تا اعلام نهایی مشت به دهان تمام رسانه هایی علیه نظام ما به خصوصBBC و اربابانشان خواهد زد به گزارش بافق خبر خطیب جمعه بافق در خطبه های نماز جمعصلاحی در گفتوگو با فارس تشریح کرد ۴ مسئله اولویتدار جامعه برای مجلس/ نمایندگان برای تحقق اقتصاد مقاومتی برنا
صلاحی در گفتوگو با فارس تشریح کرد۴ مسئله اولویتدار جامعه برای مجلس نمایندگان برای تحقق اقتصاد مقاومتی برنامهریزی کنندرئیس سازمان بسیج اساتید با تشریح ۴ مسئله اولویتدار جامعه برای مجلس گفت نمایندگان باید برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی برنامهریزی کنند تا زمینه برای نفوذ دشملاریجانی: اولویت مجلس دهم مسائل اقتصادی باشد
لاریجانی اولویت مجلس دهم مسائل اقتصادی باشد رئیس مجلس شورای اسلامی گفت اولویت مجلس دهم مسائل اقتصادی باشد کد خبر ۵۷۰۶۹۶ تاریخ انتشار ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ - 26 February 2016 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت اولویت مجلس دهم مسائل اقتصادی باشد به گزارش سنیم از قم علی لاریجانی صبح-
گوناگون
پربازدیدترینها