واضح آرشیو وب فارسی:کسب و کار: موسیقی در ایران، در دوره های دور که تنها جنبه اجرایی داشته و هنوز موضوع نشر آن به صورت صوتی یا تصویری و حتی مکتوب مطرح نبوده است، خدمتی تلقی می شد که در اختیار افرادی خاص بود و طبعا به عنوان یک پدیده یا عامل اقتصادی برای عامه مردم مطرح نمی شد.اما در صد سال اخیر که نشر موسیقی باعث شد تدریجا نوعی تقاضای فراگیر در میان مردم ما برای بهره گیری از خلاقیت های هنر موسیقی شکل بگیرد، موسیقی نیز به عنوان یک کالای اقتصادی وارد سبد تقاضای مردم شد و نشر آثار موسیقایی در گونه های مختلف براساس ذائقه و علایق گروه های مختلف اجتماعی و سنی بازاری را ایجاد کرد که در شرایط و موقعیت های مختلف اجتماعی اوج و حضیضی را طی کرده است. از دیدگاه علم اقتصاد پدیده ای که در جامعه وجهه اقتصادی به خود بگیرد یعنی به یک نیاز برای بخشی از آن تبدیل شود، با دو مقوله عمده یعنی عرضه و تقاضا مواجه است که در شرایط مختلف براساس کمیت هر یک در محل تقابل این دو عامل قیمت آن کالا یا خدمت تعیین می شود.بدیهی است بررسی جامعی از موسیقی ایران از جهات مختلف اقتصادی، فرهنگی و محدوده های پذیرفته شده و شناور در حوزه نشر، معضلات تولید و نارسایی های بازار، دستیابی سهل و سریع متقاضیان به انتشارات موسیقایی و تاثیر ویژه تبلیغات که جایگاه مهمی در رونق بازار دارد، نیازمند دسترسی به آمارهای لازم از بخش های مختلف ذیربط در امر تولید و نشر این تولید اقتصادی جذاب برای اکثریت قریب به اتفاق مردم است.اما نظری عمومی بر عوامل تاثیرگذار بر روند تولید و عرضه آن می تواند زمینه را برای بررسی های جامع آتی که بی تردید در ارتقای بینش و برداشت فعالان این بخش از اقتصاد کشور تاثیر خواهد داشت، فراهم کند. بازار صدها میلیارد دلاری با میلیون ها فعال در بخش های هنری و خدماتی اقتصاد موسیقی در دنیای امروز جدا از جهات فرهنگی آن که محتملا از نظر عیار هنری تنزل کرده است اما در بعد اقتصادی بازار صدها میلیارد دلاری با میلیون ها فعال در بخش های هنری و خدماتی آن را تشکیل می دهد. در حال حاضر هر روز صدها اثر جدید با تیراژ های میلیونی در نقاط مختلف جهان منتشر می شود و از مرزهای ملی کشور تولیدکننده عبور کرده و در بازارهای دیگری نیز عرضه می شود و طبعا با بهره گیری از مزایای تولید انبوه و هزینه تولید کمتر به ویژه دسترسی به امکانات تبلیغات ماهواره ای سود سرشاری به دست می آورد.در این میانه ایران از جمله معدود کشورهایی است که برای انتشارات فرهنگی و هنری ضوابط خاصی متناسب با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه قائل است و به ویژه در موسیقی کلامی که حوزه اصلی برای رونق اقتصاد موسیقی را تشکیل می دهد، حفظ سطح کیفی و عیار اثر و توجه به جایگاه فرهنگی تولید اینگونه آثار از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر در جهان امروز، ذائقه شنیداری نسل حاضر تغییر عمده ای کرده و نسل امروز کشور نیز از این تحول سطحی نگری بی نصیب نمانده است. دستمزدها به شکل بسیار عجیبی افزایش پیدا کرده است آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در تشریح تازه ترین فعالیت های خود با انتقاد از شرایط اقتصادی تولید آثار موسیقایی از تربیت و معرفی چند خواننده جوان در آینده ای نزدیک سخن گفت.عباس خوشدل، آهنگساز پیشکسوت و خالق آثار ماندگاری چون «نیلوفرانه» به خوانندگی علیرضا افتخاری گفت: متاسفانه شرایط فعلی تهیه و تولید آثار موسیقایی به گونه ای است که دیگر به نسل ما اجازه فعالیت مستمر را نمی دهد. دستمزدها به شکل بسیار عجیبی افزایش پیدا کرده و اسپانسری وجود ندارد که بخواهد با جان و دل روی آثاری در حوزه موسیقی ایرانی وقت و سرمایه خود را هزینه کند. تولید چنین آلبوم هایی نزدیک به ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که غالبا هم بازگشت مالی آنچنانی ندارد، در نتیجه کمتر کسی حاضر می شود در این فضای شلوغ که موسیقی پاپ حرف اول را در نظام اقتصادی می زند، وارد تهیه کنندگی آثاری شود که من و امثال من به عنوان آهنگساز در آن حضور داریم. وی ادامه داد: شرایط این سال های تولید آثار موسیقایی به گونه ای طراحی شده که دست آهنگساز برای اجرای زنده یا تولید یک برنامه مستقل و کامل با مشخصات موسیقی ایرانی بسته است و همه این موارد باعث می شوند دیگر رغبتی برای تولید کارهای موسیقایی در قالب آلبوم و اشکال گسترده تر نداشته باشم اما این موضوع دلیلی بر بیکار بودن من نیست و اتفاقا طی ماه های گذشته تصمیم گرفتم کار جدیدی را شروع و با استفاده از پتانسیل هنرمندان جوان و گمنام و مستعدی که تاکنون در محضر هنرمندانی چون علی جهاندار، صدیق تعریف، رامبد صدیف، حمیدرضا نوربخش و محمدرضا شجریان به فراگیری آواز پرداخته اند، فضایی را فراهم کنم که آنها با انتشار حتی یک قطعه خود را در جامعه موسیقی معرفی کنند. آهنگساز آلبوم «نیلوفرانه» بیان کرد: در نخستین قدمی که برای این کار برداشته شده آهنگی را برای هنرمند جوانی به نام قاسم زاده ساخته ام که روی قطعه شعری از هوشنگ ابتهاج در دستگاه های ماهور و چهارگاه آهنگسازی شده و قرار است بعد از دریافت مجوز از سوی دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در شبکه های مختلف پخش شود که فکر می کنم این فضای ایجاد شده مقدمه بسیار خوبی برای شروع یک کار تازه است که می تواند تاثیر خوبی به سهم خود در فضای موسیقی داشته باشد، چراکه شرایط این سال های موسیقی در مسیر معرفی نسل جدید موسیقی به مخاطب نبوده است. این هنرمند در بخش پایانی صحبت های خود با ابراز امیدواری از بازگشایی هرچه زودتر ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما توضیح داد: من اگر وارد دور جدیدی از فعالیت های موسیقایی ام شدم فقط به این دلیل است که به موسیقی این کشور مدیونم و در عین حال به آن تعهد اخلاقی دارم. اگر نسل من نتواند در تربیت و معرفی نسل جدید موسیقی ایرانی به سهم خود کاری را انجام دهد، آن وقت باید با جدیت تمام نگران وضعیت آینده موسیقی ایرانی باشیم. وقتی مردم دیگر حوصله شنیدن یک آواز را ندارند، این نمی تواند اتفاق خوبی برای موسیقی ایرانی باشد، بنابراین لازم است جدی تر از اینها به فکرموسیقی باشیم.
یکشنبه ، ۹اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کسب و کار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]