تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854132606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مضامین واجداولویت دررویکردموضوعی به تفسیر


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: گروه اندیشه: حسین علوی مهر با بیان این که امروزه مباحثی چون هرمونتیک، کلام جدید، بحث های تجربه دینی و زبان قرآنی وارد عرصه مطالعات دینی شده است، اظهار کرد: متاسفانه مفسرین کمتر به این موضوعات پرداخته اند و این خلا در تفاسیر موضوعی کاملا مشهود است.عقیق :«تفسیر موضوعى»عبارت است از: گردآورى آیات قرآنى مربوط به موضوعى خاص و تحلیل آنها و به دست آوردن نظریه قرآن درباره آن موضوع. گرچه تفسیر موضوعى در عصر اخیر، بیشتر مورد توجه اندیشمندان واقع شده، اما نه پدیده اى نوظهور است و نه امرى ناپسند. در همین رهگذر نظر مفسرین قرآن و پژوهشگران این حوزه را درباره چیستی و چرایی «تفسیر موضوعی» جویا شدیم که در ادامه مشروح گفت وگوی ما را با حجت الاسلام حسین علوی مهر می خوانید. حجت الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم در این گفتگو گفت: به نظر من تفاسیر موضوعی سبقه طولانی ندارند. در سده های دوم و سوم تفاسیر موضوعی تنها به شکل «آیات الاحکام» و «تفاسیر فقهی» نگاشته می شدند. به اعتباری می توان گفت تفاسیر موضوعی، ریشه در روایات دارند اما در سنت تفسیری گذشته تفاسیر موضوعی به شکل امروزی نگاشته نمی شدند؛ به عبارت دیگر در هیچ دورانی تفسیر موضوعی به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم شکل نگرفته است. عضو هی‍ت علمی جامعه المصطفی العالمیه در خصوص انگیزه مفسرین برای روی آوردن به تفسیر موضوعی گفت: دوران زیست مدرن، نیازهای جدیدی را پیش روی انسان ها گذاشته است. همین مسئله سبب شد تا مفسران برای پاسخ دادن به این نیازها با رویکرد موضوعی به قرآن مراجعه کنند و پاسخ پرسش های خود را از آن دریافت کنند؛ چرا که هیچ گونه نگاه کلانی در تفاسیر ترتیبی وجود نداشته است. البته در دوران معاصر، تفسیرهای ترتیبی مانند تفسیر «المیزان» به مباحث موضوعی توجه می کردند و به موضوعات نگاه خاص داشتند. وی در ادامه اظهار کرد: با گذر زمان نیازهای اجتماعی ما دگرگون می شود و نیازهای جدی تری پیش روی ما قرار می گیرد. به نظر من تفسیرهای موضوعی باید گسترده تر شوند و مفسران با نگاهی جامع به موضوعات جدی تر توجه کنند. حسین علوی مهر افزود: به نظر من تفاسیر موضوعی بهتر می توانند پاسخگوی نیازهای اجتماعی باشند. به عنوان مثال اگر کسی در رابطه با جن، فرشتگان و انسان سوالاتی داشته باشد با مراجعه به تفسیر ترتیبی نمی تواند پاسخ خود را بیابد. نقاط ضعف تفاسیر موضوعی  نویسنده کتاب «روش ها و گرایش های تفسیری» افزود: بسیاری از تفاسیر موضوعی موجود در قالب تک نگاری ها تالیف شده اند. به عنوان مثال موضوعاتی چون معاد در قرآن، دنیا و آخرت، روز و شب، آسمان و زمین و دیگر موضوعات مرتبط با هم را مورد بررسی قرار داده اند. وی در ادامه تاکید کرد: به نظر من تک نگاری ها تا حدودی می توانند راه گشای مسائل جامعه باشند چرا که در این نوع از تفاسیر مفسرین نمی توانند نسبت به قرآن پژوهی نگاهی جامع و کلان داشته باشند؛ البته این ضعف و خلا با وجود تفاسیر موضوعی نسبتا کاملی مانند «پیام قرآن» و «منشور جاوید» همچنان احساس می شود. علوی مهر گفت: مفسرین باید به پرسش های جدیدی که پیش روی انسان ها قرار گرفته پاسخ بدهند. به عنوان مثال این پرسش که آیا پیوند قلب در روح انسان تاثیری می گذارد یا نمی گذارد؟ نیاز به پاسخی در خور دارد. بنابراین نیاز است که به موضوعات جدید نیز بپردازیم و این نقص را در تفاسیر خود برطرف کنیم. این پژوهشگر قرآن گفت: امروزه شبهات جدیدی به قرآن وارد می کنند که نسبت به گذشته بسیار گسترد ه تر شده است. به نظر من مفسران باید به این شبهات توجه کنند؛ به عنوان نمونه دکتر سها (البته نام ایشان مستعار است) حدود 850 شبهه به قرآن وارد کرده است که نیاز است مفسرین به آنها پاسخ بدهند. از دید من نگاشتن تفاسیر موضوعی می تواند یکی از راهکارهای پاسخگویی به شبهات باشد. وی در ادامه اظهار کرد: امروزه مباحثی چون هرمونتیک، کلام جدید، بحث های تجربه دینی و زبان قرآنی وارد عرصه مطالعات دینی شده است. متاسفانه مفسرین کمتر به این موضوعات پرداخته اند و این خلا در تفاسیر موضوعی کاملا مشهود است. انگیزه های مستشرقان در پرداختن به تفسیر موضوعی علوی مهر درباره انگیزه مستشرقان در روی آوردن به تفسیر موضوعی گفت: مستشرقان بیشتر به مباحث برون قرآنی توجه می کنند و مباحثی چون وحی، قرائات و اعجاز قرآن را می کاوند؛ بعد از انقلاب اسلامی فعالیت مستشرقان گسترش یافت به شکلی که نخستین گام ها در تدوین مباحث و دائره المعارف های قرآنی از سوی آنها برداشته شد. این پژوهشگر قرآن اظهار کرد: در بین موضوعاتی که مستشرقان درباره آن بحث کرده اند نکات موضوعی زیادی مشاهده می شود به نظر من نیاز است باید علاوه بر پاسخ دادن به شبهات به دیدگاه مستشرقان نیز توجه کنیم چرا که اهداف آنها یکسان نیست و یک هدف را در تحقیقات خود دنبال نمی کنند. علوی مهر در خصوص اهداف مستشرقان در مطالعات قرآنی گفت: مستشرقان اهداف مختلفی در تحقیقات خود دنبال می کنند؛ یکی از اهداف شان رویکرد استعماری است. بدین گونه که آنها درصددند به انحای مختلف اشکالاتی بر قرآن و اسلام وارد کنند؛ از نمونه های آن بررسی جایگاه «زن» در قرآن است که آنها نسبت به این مسئله شبهاتی را مطرح می کنند. به عنوان مثال، می گویند چرا در آموزه های قرآنی تعدد زوج بلامانع است؟ چرا مرد باید به زن مهریه بپردازد؟ چرا زن در اسلام ناتوان شمرده می شود و نمی تواند استقلال مالی خود را حفظ کند؟ بنابراین می توان گفت یکی از اهداف مستشرقان تخریب اسلام است. نویسنده کتاب «تاریخ تفسیر و مفسران» در آخر گفت: بعضی از مستشرقان درک درستی از آموزه های اسلامی پیدا نکردند و دچار کج فهمی شده اند. به عنوان مثال آنها از دید یکی از مفسرین یا از درون کتب اسلامی نکته ای را استخراج می کنند که باعث سوء برداشت می شود. البته آنها گاه در مطالعات خود اهداف تبشیری دارند و می خواهند دین مسیحیت را تقویت کنند. البته این سخنان بدین معنا نیست که آنها در مطالعات خود اهداف علمی را دنبال نمی کنند. منبع:ایکنا


جمعه ، ۷اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن