تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821105031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاخص‌های نماینده تراز جمهوری اسلامی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شاخص‌های نماینده تراز جمهوری اسلامی چیست؟
اين روزها كشور در حالي خود را براي تشكيل دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي پس از انقلاب آماده مي‌كند كه سابقه بهره‌گيري از مجلس در تصميم‌گيري كشور به بيش از 110 سال مي‌رسد
نویسنده : جعفر تکبیری 
اين روزها كشور در حالي خود را براي تشكيل دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي پس از انقلاب آماده مي‌كند كه سابقه بهره‌گيري از مجلس در تصميم‌گيري كشور به بيش از 110 سال مي‌رسد؛ 110 سالي كه توأم با فراز و نشيب‌هاي فراوان براي ايران و مجلسش بوده و باعث شده كه دانش عمومي انتخاب نماينده در نزد مردم كشور نهادينه شود. در همين حال نامزدهاي انتخاباتي مجلس هر سال متناسب با ذائقه و خواست‌هاي عمومي شعارهاي انتخاباتي خود را طراحي مي‌كنند و مي‌كوشند از اين مسير بر شيوه انتخاب عمومي تأثيرگذار باشند. موضوعي كه باعث شده گهگاهي همين شعارها، زمينه‌ساز حضور افرادي در مجلس شود كه نه تنها پيگير وعده‌هاي انتخاباتي خود و وظايف نمايندگي‌شان نيستند، ‌بلكه در ادامه به عنصري نامطلوب ضد مردمي تبديل مي‌شوند.

   ضعف عمومي در تبيين شاخص‌هاي نمايندگي
اما به رغم همين سابقه بلند 110 ساله حضور مجلس در ايران و تشكيل 9 دوره مجلس شوراي اسلامي پس از انقلاب، هيچ‌گاه به صورت رسمي و غيررسمي شاخص‌هاي يك نماينده تراز جمهوري اسلامي ايران براي مردم تبيين نشده و اين سؤال در اذهان رأي‌دهندگان در روزهاي تبليغات انتخاباتي وجود دارد كه به راستي نماينده تراز جمهوري اسلامي داراي چه ويژگي‌هايي است؟ اين موضوع طي ساليان گذشته بارها توسط امام خميني (ره) و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر نظام اسلامي تبيين و تشريح شده است اما هيچ‌گاه تاكنون در يك نقطه گردآوري نشده است. آنچه در پي مي‌خوانيد 25 نكته و شاخصه‌اي است كه از كلام رهبر معظم انقلاب و امام خميني(ره) براي يك نماينده تراز انقلاب اسلامي استخراج شده است.
 اول: تدين، ايمان، تقوا و تخلق به اخلاق اسلامي
بي‌شك اين عنصر يكي از مهم‌ترين و شاخص‌ترين عناصر موجود در ويژگي‌هاي نماينده تراز جمهوري اسلامي ايران است چراكه جمهوري اسلامي نظامي است كه از نخستين روزهاي شكل‌گيري، ‌اساس حركت خود را بر محور تدين، ايمان، تقوا و تخلق به اخلاق اسلامي قرار داده و شايسته است كه نماينده مردم در چنين نظامي داراي اين ويژگي‌ها باشد.
دوم: حسن‌سابقه
خوشنام بودن و حسن سابقه يكي ديگر از مواردي است كه نماينده مجلس در نظام جمهوري اسلامي بايد از آن برخوردار باشد. اين خوشنامي نه فقط مربوط به شخص، بلكه بايد در ميان خانواده، نزديكان و اطرافيان نماينده نيز وجود داشته باشد تا در آينده مانع از سو‌ءاستفاده اين اطرافيان از جايگاه نماينده نشود.
سوم: ساده‌زيستي
ساده‌زيستي نيز از جمله مواردي است كه وجود آن مي‌تواند در جهت تأمين منافع عمومي توسط نماينده تأثيرگذار باشد. قطعاً درگير بودن نماينده به مسائل دنيوي مي‌تواند وي را از هدف اصلي نمايندگي كه رسيدگي به امور موكلان خود است، ‌دور كند.
 چهارم: صراحت، شجاعت و قاطعيت در بيان و اعمال حق
نماينده مردم در نظام جمهوري اسلامي بايد اين توانايي را داشته باشد كه بدون محافظه‌كاري در مقابل تضييع حقوق عمومي بايستد و شجاعت اين را داشته باشد كه از حقوق موكلان خود دفاع كند.
پنجم: آگاهي و بصيرت
وكيل ملت در مجلس بايد با دارا بودن شاخص آگاهي و بصيرت به شناسايي بزنگاه‌هايي بپردازد كه مي‌تواند تضييع‌كننده حقوق عمومي باشد.
ششم: برخورداري از منطق، استدلال محكم و قدرت اقناع در مسائل مختلف
وجود منطق و استدلال نيز باعث بروز بحث‌هاي تخصصي در مجلس شوراي اسلامي مي‌شود كه نهايت و غايت اين بحث‌ها به نفع عموم جامعه است و مي‌تواند زمينه‌ساز تصويب طرح‌ها و لوايحي شود كه از عمق و كيفيت بيشتري برخوردار است.
هفتم: موضع‌گيري و واكنش به موقع و درست نسبت به مسائل داخلي و خارجي
نماينده مجلس به عنوان عصاره و خلاصه ملت، ‌بايد با شناخت درست عرصه‌هاي داخلي و خارجي موضع خود را نسبت به مسائل مختلف سياسي و بين‌المللي عنوان كند و اين موضوع مي‌تواند سدي در مقابل دشمن ايجاد كند.
هشتم: داراي سابقه علمي و تخصصي و تعامل مستمر با نخبگان
وجود دانش و تخصص و تعامل مستمر با نخبگان سطح جامعه نيز تأثير مستقيمي بر شكل گرفتن قوانيني به نفع كشور دارد.
نهم: درك لازم از نيازهاي مردم
دهم: مبارزه حقيقي و عملي با فساد در همه ابعاد
يازدهم: عدالتخواهي، ‌مردمي ماندن و تلاش براي كاهش فاصله طبقاتي
دوازدهم: مسئوليت پذيري و پاسخگويي
سيزدهم: سعه‌صدر، تحمل مخالف
چهاردهم: مديريت جهادي و روحيه انقلابي
پانزدهم: داشتن روحيه و سابقه ايثار، فداكاري و جهاد
شانزدهم: داشتن سلامت سياسي با اجتناب از رفتارهاي جناحي و باندي
هفدهم: سلامت اقتصادي، عدم‌ارتباط با كانون‌هاي قدرت و ثروت
هجدهم: شايسته‌سالاري و جوان‌گرايي
نوزدهم: پايبندي به قانون و قانوگرايي
بيستم: توانمند و كارآمد بودن
بيست و يكم: دارا بودن ثبات در سياست‌ها و اظهارات
بيست و دوم: تحول‌خواهي، تحول‌آفريني، نوآوري و ابتكار
بيست و سوم: سلامت در رقابت سياسي
بيست و چهارم: تعامل با ساير قوا
بيست و پنجم: تلاش براي حفظ وحدت ملي.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن