تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829230097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با سوره های کتاب آسمانی/یونُس


واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: عقیق :این سوره در مکه و در شرایطی نازل شده است که مشرکین، وحی را انکار می کردند و قرآن را سِحر و جادو می خواندند. مانند آنچه در آیه 15 آمده است که: (و چون آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، آنانکه به دیدار ما امید ندارند می گویند: «قرآن دیگری جز این بیاور، یا آن را عوض کن.» بگو: «من چنین اختیاری ]و توانی[ ندارم که آن را از پیش خود عوض کنم. جز آنچه را به من وحی می شود پیروی نمی کنم. اگر پروردگارم را نافرمانی کنم از عذاب روزی بزرگ می ترسم.») در تفاسیر آمده است که برخی از سران قریش به پیامبر اکرم(ص) گفتند: قکآنی برای ما بیاور که از عبادت و پرستش «لات» و «عُزی» و «منات» و «هبل» مانع نباشد و از این بت ها عیب و ایراد نگیرد و نیز با تمسخر گفتند: «ای محمد قرآنی جز این بیاور که مطابق طریقه و رفتار ما باشد.»(1) آنان خواستار قکآنی بودند که عبادت بت ها را آزاد بگارد و از توحید و یکتاپرستی سخنی به میان نیاورد و نیز از رستاخیز و قیامت و... حرفی نزند و آنان را در انجام گناهان و فحشاء و منکرات آزاد بگذارد و بتوانند هرچه دلشان می خواهد انجام دهند؛ یا اینکه اقلا آن حضرت آیاتی را که مخالف اعتقاد و رفتار آنان است تغییر دهد. گویا قرآن مانند یک کتاب قصه یا شعر است که بتوان آن را به دلخواه تغییر داد تا خوشایند آنان باشد. در آیه مذکور (آیه 15) به این درخواست آنان چنین پاسخ می دهد: بگو من چنین حقی ندارم و اگر در این امر خدا را نافرمانی کنم، هراس آن دارم که به عذاب روزی سخت – که همان روز قیامت است – گرفتار شوم. سخن از حقانیت قرآن در چند جای این سوره تکرار می شود. از جمله در آغاز سوره، آن را آیات کتابی که سراسر حکمت است و از سوی خدای حکیم نازل شده معرفی می کند. همچنین در آیه 38 بیان می کند که اگر آن را دروغی ساخته و بافته می دانید، پس سوره ای همانند آن بیاورید و هر که را جز خدا می توانید به مدد فراخوانید. این کلام یکی از معجزات قرآن است، چرا که دشمنان اسلام و قرآن با آنکه از هیچ کوششی در مقابله و ضدیت و مبارزه با قرآن و اسلام کوتاهی نکرده اند، تا به حال از آوردن سوره ای همانند قرآن عاجز بوده اند؛ و البته برای ابد نیز عاجز و ناتوان از انجام آن خواهند بود. در آیه 98 می خوانیم: (چرا هیچ شهری نبود که ]اهل آن[ ایمان بیاورد و ایمانش به حالش سود بخشد؟ مگر قوم یونس که وقتی ]در آخرین فرصت[ ایمان آوردند، عذاب ذلّت در زندگی دنیا را از آنان بر طرف کردیم، و تا چندی آنان را برخوردار ساختیم) این آیه در مقام بیان این مطلب است که اقوام گذشته که دعوت پیامبران خویش را نادیده گرفتند و از ایمان به خدا روگردان شدند، همگی به عذاب ذلت و خواری در دنیا گرفتار شدند. در این آیه آنان همگی توبیخ می شوند که چرا ایمان نیاوردند، تا ایمان آنان به حالشان سود بخشد؟ با این بیان در واقع کفار و مشرکین را توبیخ می کند که چرا رفتارشان مانند اقوام گذشته است؟ چرا ایمان نمی آورند و از سرگذشت پیشینیان عبرت نمی گیرند؟ تنها قومی که عذاب از آنان برداشته شد، قوم یونس بود که در آخرین فرصت باقی مانده در حالی که عذاب آنان بسیار نزدیک بود توبه کردند و به درگاه خدا ناله و زاری کردند و خدای مهربان توبه آنان را پذیرفت. اشاره به داستان قوم یونس در این آیه برای آن است که عبرت و درسی باشد برای مردم در تمام زمانها و مکانها که تا فرصت باقی است دعوت حضرت پیامبراکرم(ص) را لبیک گویند، و به خدای واحد و رسول او و قرآن که کلام پروردگار است، ایمان آورده و از کردار گذشته خود توبه کنند، چرا که معلوم نیتس وقت و فرصت زیادی برای آنان باقی باشد. پی نوشت: 1-رجوع کنید به ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج11، ص 270. کتاب گلستان سوره ها – ص 68 محمد حسین جعفری منبع:تسنیم


چهارشنبه ، ۵اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن