تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835479001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با سوره های کتاب آسمانی/اعراف


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،عُرف به معنی یال است و نیز به تاج خروس و بالای هر چیزی گفته می شود. جمع آن «اعراف» است. اعراف در اینجا به معنی جایگاه های بلندی در بخش حایل میان بهشت و جهنم است.(1) اهل محشر سه گروهند: 1- بهشتیان (اصحاب الجنه) 2- دوزخیان (اصحاب النار) 3- اصحاب اعراف «اصحاب اعراف» مردان والایی هستند که بر هر دو طرف اشراف دارند، چون در مکان بلندی قرار دارند. در روایت است که: «اصحاب اعراف، گرامی ترین خلق خدای متعالند.(2)» آنان مردان ارجمندی هستند که اهل بهشت و جهنم را بیش از آنکه به جایگاه خویش وارد شوند، به سیمایشان می شناسند، یعنی وقتی نگاهشان به چهره آنان می افتد تشخیص می دهند که او بهشتی است یا جهنمی. در آیات 46 تا 51 این سوره می خوانیم: «و میان این دو گروه (بهشتیان و دوزخیان) حایلی است، و بر اعراف مردانی هستند که همگان را به سیمایشان می شناسند و بهشتیان را – که هنوز وارد بهشت نشده و]لی بدان[ امید دارند- ندا دهند که: «سلام بر شما باد.» و چون چشمانشان به سوی دوزخیان گردانیده شود، می گویند: «پروردگارا، ما را در زمره ستمکاران قرار مده.» و اهل اعراف، مردانی را که از سیمایشان می شناسند ]و می دانند که جهنمی هستند[ ندا می دهند ]و[ می گویند: «جمعیت شما و آن ]همه[ گردنکشی که می کردید، به حال شما سودی نداشت. آیا اینان ]که اهل ایمانند[ همان کسانی نبودند که سوگند یاد می کردید خداوند مشمول هیچ رحمتی قرارشان نمی دهد؟» ]سپس خطاب به مومنان گویند:[ «وارد بهشت شوید، نه بیمی بر شماست و نه هرگز اندوهگین می شوید.» و دوزخیان، بهشتیان را ندا می دهند که: «از آن آب یا از آنچه خدا روزی شما کرده، بر ما عطا کنید.» می گویند: «خداوند آنها را بر کافران حرام کرده است.» همانانی که دین خود را سرگرمی و بازی پنداشتند و زندگی دنیا فریبشان داد. پس همانگونه که آنان دیدار امروزشان را از یاد بردند و آیات ما را انکار می کردند، ما ]هم[ امروز آنان را از یاد می بریم. در یک نگرش کلی به این سوره: - در آغاز سوره، هدف از فرو فرستادن قرآن، هشدار برای انسانها و تذکر برای مومنین اعلام می گردد و همه را به پیروی از قرآن فرا می خواند. - داستان آفرینش حضرت آدم(ع) بیان می شود. - برای نشان دادن شکست و ناکامی اقوامی که از مسیر توحید منحرف شدند و نیز برای نشان دادن پیروزی رسولان الهی و مومنین، سرگذشت برخی از اقوام پیشین و انبیای گذشته شرح داده می شود. - سرگذشت قوم بنی اسرائیل و مبارزه حضرت موسی(ع) با فرعون به صورت مشروح ذکر می شود. - در ضمن آیات، به امر معاد نیز می پردازد. در آیه 27 پس از هشدار به اولاد آدم در مورد فتنه های شیطان می فرماید: (ای فرزندان آدم، مبادا، شیطان شما را گمراه کند... همانا او و گروهش، شما را می بیند، از جایی که شما آنها را نمی بیند. ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند.) 1-رجوع کنید به المیزان، ج8، ص 152 2-رجوع کنید به المیزان، ج8، ص 180. کتاب گلستان سوره ها – ص 46


پنجشنبه ، ۲۹بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن