واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی: جشنواره ها به هنر معاصر ایران توجه کنند تهران- ایرنا- مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در بخش علمی هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی به توجه جشنواره ها به هنر معاصر ایران اشاره کرد و گفت: هنر ایران در دوره ای با نقاشی خط و هنر سقاخانه ای توانست هنر بومی خود را جهانی کند، اما هنوز در این عرصه نوپا هستیم.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، مجید ملا نوروزی با اشاره به اهمیت توجه به هنر درایران به ویژه هنر معاصر اظهار داشت:توجه به هنر معاصر، موضوعی است که باید در قالب جشنواره ها به آن توجه شود، زیرا می خواهیم خوانش جدید از هنر را ارائه کنیم. وی ادامه داد: وسعت جغرافیایی ایران اقوام مختلفی دارد که هر کدام دارای زیبایی شناسی متفاوت هستند، ولی ما در طول سال ها، با دیدگاه غربی ها و مشرق شناسان به آن نگاه کردیم. شاید فرم نقوش بلوچ و کرد را بررسی کرده باشیم، اما جغرافیای فرهنگی و زیبایی شناسی مستتر در آن ها و روح هنری بومی را کمتر جست و جو کرده ایم. ملانوروزی افزود: نگاه توریستی ما باعث شده، باسمه های سنتی به وجود آید که هنری و عمیق نیست. در حالی که هنرمندان جهانی مانند بتهوون، بورخس و ... با استفاده از فرهنگ خود، هنر جهانی را به وجود آوردند. ما هم در دوره ای با نقاشی خط و هنر سقاخانه ای توانستیم هنر بومی خود را جهانی کنیم، اما هنوز در این زمینه نوپا هستیم. نه فرهنگ غرب را کامل می شناسیم و نه آن قدر بالغ شدیم که از آثار خودمان تئوری قوی ارائه دهیم. درادامه محمدابراهیم جعفری هنرمند و شاعر اظهار کرد: چرا همه ما باید قدرت خلاق خویش را به کار گیریم؟ زیرا هیچ چیز به اندازه خلاقیت، مردم را سخاوتمند، شادمان و شفیق نمی کند. ژان کوکتو در دیدار از یک نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی گفت، یک نقاش هرچه بکشد عاقبت تصویر خودش را می کشد. من نمی دانم نقاشان جوان ایرانی در راه هنرمندانه زیستن از چه نیرویی اطاعت می کنند. اگر از نیروی عدم اطاعت پیروی می کنند، موفقیت آن ها را آرزو می کنم. جعفری ادامه داد: وقتی می گوییم عدم اطاعت، یعنی همان که حافظ شیرازی، کمال الدین بهزاد و نیما یوشیج در راه خلق آثارشان به کار بردند. در باور من پیروی از نیروی عدم اطاعت یعنی پاسخ هنرمند به نیاز درونی خویش و گفتن نه به هر چیز که دل انگیز نیست. در این میان نقش موزه هنرهای معاصر کشف نیروی خلاقیت و شناساندن آن به مردم علاقه مند است. همه هنرمندان غربی به دنیا شناسانده شده اند، اما کارهای هنری زیادی اینجا انجام شده که کشف نشده است.محمدرضا مریدی دبیر همایش هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر هم گفت: معاصر بودن، دلالت بر زمان دارد. برخی آغاز هنر معاصر را مرتبط با دهه 60 و برخی مرتبط با دهه 90 و برخی معاصر بودن را پدیده ای نسلی می دانند. باید تأکید کرد که هنر معاصر درپی بازنمایی مکان است. هنر مدرن هنری بی مکان است که بر تجربه جهان شمول هنر تأکید دارد. وی اظهار کرد: مدرنیته مقصد نهایی پیشرفت و تاریخ هنرها تصور می شود که همه هنرمندان برای پیشرفت شان باید به سوی آن حرکت کنند، اما در واکنش به فرم گرایی مطلق مدرنیست ها برخی هنرمندان راه مفهوم گرایی را پیش گرفتند. برخلاف هنر مدرن، هنر معاصر مکان مند است و بر موقعیت و جغرافیای فرهنگی و سیاسی تأکید دارد. از همین رو، هنر معاصر با موضوع هویت ارتباط دارد. در عصر جهانی شدن که از همه تجربه ها مکان زدایی می شود، در هنر معاصر مکان مندی وجود دارد. مریدی ادامه داد: در برابر همگون سازی فرهنگ ها، مخالفان این روند بر حفظ هویت و فرهنگ بومی خود تأکید می کنند. فرهنگ های کوچک در حال اضمحلال به بازسازی فرهنگ های ملی، منطقه ا ی می پردازند و هنرهای بومی و سنتی در واکنش به این جریان جهان شمول مدرن، به صورت خرده فرهنگ ها دوباره احیا شده اند. هنر معاصر نه تنها فرصتی برای هنرهای منطقه ای و محلی است، بلکه راهی برای توجه به خرده فرهنگ هاست. برخلاف سبک های هنری که در تاریخ هنر وجود دارند، هنر معاصر مفهوم یکپارچه ندارد. هنر معاصر نه فرم و نه محتوای معینی دارد، اما باید گفت هنر معاصر جهت معینی دارد که معطوف به جغرافیای بازسازی شده است. بهرام کلهرنیاگرافیست و استاد دانشگاه نیز در این همایش گفت: همه ما ایرانی ها، درک مشترکی از جهان ایرانی داریم. گذشته تاریخی ما یک گنج بی همتای رازآمیز است که از چشم دیگران به آن نگاه کردیم و تصوراتی گنگ و آشفته از آن داریم. از جایی به بعد، پیوند تاریخی ما با گذشته قطع شده و ما توریست فرهنگ خود شدیم. او ادامه داد: از سال 1319 که چشم ما به نئوکلاسیک های اروپایی باز شد، چیز دیگری را ندیدیم، اما امروز زمان هنر اندیشه محور است. در نگاه هنرمند لحظه ها معنا می یابند. چیزهایی را می جوید که خلاف زندگی رایج هستند و آینده را در آثار خود می آورند.به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر،مجتبی آقایی دبیر کل هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: هیچ وقت فکر نمی کردم در ایران، همایش علمی و تخصصی برگزار شود که بیش از 300 هنرمند و دانشجو مخاطب آن باشند و امروز خوشحالم که این اتفاق در موزه هنرهای معاصر تهران افتاد. این نشان می دهد که توجه به هنر معاصر در هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درست دنبال شده است. فراهنگ**9338*1569
05/12/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]