تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804521076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حذف کارت سوخت؛ عقب‌گرد شفافیت اطلاعات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
حذف کارت سوخت؛ عقب‌گرد شفافیت اطلاعات
پروژه‌ کارت سوخت در دولت نهم با صرف هزینه گزافی استارت خورد اما برخلاف مزایایی که به همراه داشت متولیان دولت یازدهم را به این نتیجه رساند که در میان تمام طرح‌های موجود این طرح باید حذف شود.

خبرگزاری فارس: حذف کارت سوخت؛ عقب‌گرد شفافیت اطلاعات



به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سیاست روز، در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا بهره‌گیری از روش آزمون و خطا روشی منسوخ به شمار رفته و چنین روشی حتی در طرح‌ها و پروژه‌های دم‌دستی هم استفاده نمی‌شود اما این روند برخلاف تمام دنیا در ایران همچنان مرسوم است و چه بسیار طرح‌ها و پروژه‌هایی که همچنان با بهره‌گیری از این روش و با صرف هزینه‌های گزاف در یک دولت اجرا و در دولتی دیگر حذف می‌شود. نمونه این قبیل اقدامات در پروژه‌های مختلفی دیده شده و می‌شود که نمونه عینی آن را می‌توان در حذف کارت سوخت دید.
پروژه‌ای که در دولت نهم با صرف هزینه گزافی برای اجرا و فرهنگ‌سازی و... استارت خورد اما برخلاف مزایایی که به همراه داشت متولیان دولت یازدهم را به این نتیجه رساند که در میان تمام طرح‌های موجود این طرح باید حذف شود. داستان یک کارت
داستان سهمیه‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدفمندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر 1386 تا خرداد 1394 اجرا شد و در همین راستا برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادرشد و در کنار آن تمامی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارتخوان و پین‌پد شدند اما این مهم همزمان با تک‌نرخی شدن بنزین در خرداد‌ماه سال 94 متوقف شد و در نهایت متولیان هم به این نتیجه رسیدند که برای همیشه مهر ابطال بر این پروژه بزنند.
هرچند در زمان راه‌اندازی و صدور این کارت‌ها متولیان مربوطه در دولت نهم این کارت‌ها و عملیاتی شدن استفاده از آن را اقدامی برای کنترل میزان برداشت برای هر کاربر؛ براساس کارت و جدول سهمیه‌ای اعلام کردند و مدعی شدند که اطلاعات این مهم از طریق مرکز داده سامانه هوشمند سوخت به جایگاه‌های کشور ارسال می‌شود و دیگر مجالی برای سوءاستفاده و قاچاق باقی نمی‌گذارد اما دولت یازدهم چنین مساله‌ای را با توجه به اقدامات و برنامه‌هایی که دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین داشت آن را حذف کرد.  بهانه‌ای برای حذف
در همین راستا مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مهمترین عوامل تاثیر‌گذار در توقف عرضه کارتی و حذف کارت‌های هوشمند بنزین خودروها اعلام کرد پس از عرضه تک‌نرخی بنزین، رشد مصرف این فرآورده نفتی در کشور متوقف شده به طوریکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد مصرف بنزین در کشور کمتر از دو درصد بوده است.
سیدناصر سجادی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون با کاهش قیمت جهانی بنزین، عملا قاچاق این فرآورده نفتی متوقف شده مدعی شد که هیچ‌گونه جاذبه و انگیزه اقتصادی برای قاچاق بنزین در کشور وجود ندارد. وی اصلی‌ترین اهداف عرضه کارتی بنزین مقابله با قاچاق بوده است و از این‌رو قاچاق بنزین متوقف شده است.
وی مدیریت مصرف، اصلاح قیمت‌ها و مقابله با قاچاق سوخت را سه هدف بزرگ اجرای این طرح برشمرده و اعلام کرده اصلاح قیمت بنزین به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیر‌گذار در عرضه کارتی بنزین در کشور بوده و در طول حدود 8 سال گذشته تاکنون قیمت بنزین از لیتری 80 و 100 تومان به یک هزار تومان افزایش یافته است.
سجادی بر این ادعاست که در طول حدود 8 سال گذشته تاکنون تمامی اهداف عرضه کارتی بنزین در کشور محقق شده و در شرایط فعلی با توجه به عرضه تک‌نرخی و حذف سهمیه‌ها، مردم عملا هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای خرید بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی خود ندارند.
نکته جالب در میان گفته‌های وی این نکته بود که مدعی شد هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت در همان 15 روز نخست اجرای طرح بازگشت داده شده و کاهش شدید واردات با وجود افزایش سالانه تعداد خودروها یکی از مهمترین دلایل بازگشت سرمایه با اجرای این طرح بوده است.  اطلاعات ارزشمند
در مقابل این ادعای متولیان کارشناسان و منتقدان این مساله فارغ از هزینه‌های گراف صرف شده برای این مهم نکاتی را مطرح می‌کنند که درخور توجه است. این گروه می‌گویند حذف کارت هوشمند سوخت به نوعی عقب‌گرد در شفافیت اطلاعات است چراکه این سامانه یکی از زیر‌ساخت‌های مهم شفافیت اطلاعات در کشور به شمار رفته که با تلاش متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و صرف هزینه‌های زیاد ایجاد شده است.
این گروه همچنین وجود چنین کارتی را عاملی در عرضه پایدار سوخت دانسته و مدعی هستند در جهت این مهم گام‌های موثری برداشته و با این وجود اقداماتی از این دست منجر به حذف یک سامانه اطلاعاتی ارزشمند می‌شود.
البته ناگفته نماند که این منتقدان با مبنا قرار دادن میزان مصرف این ماده برخلاف نظر متولیان که مدعی هستند میزان مصرف با رشد مواجه نمی‌شود اعلام می‌کنند که اگر سهمیه‌بندی صورت نمی‌گرفت مصرف بنزین کشور به بیش از 120 میلیون لیتر روزانه افزایش می‌رسید و متقابلا کشور با مشکلات عدیده‌ای در تامین بنزین مواجه می‌شد و این امر منجر به آن شد تا کاربران و مصرف‌کنندگان ملزم به رعایت محدوده مصرف خود باشند.
این گروه می‌افزایند: اینکه متولیان گمان می‌کنند که این اتفاق، روند روبه رشدی را برای مصرف به همراه نخواهد داشت گمان درستی نبوده چراکه بر‌اساس محاسبات صورت گرفته با ادامه روند موجود و با فرض قیمت 2 هزار تومان به عنوان قیمت واقعی بنزین - شامل قیمت فوب خلیج‌فارس به همراه هزینه حمل‌و‌نقل و توزیع - افزایش مصرف بنزین کشور در سال‌جاری تا 80 میلیون لیتر در روز دور از انتظار نیست.
این منتقدان با مبنا قرار دادن اعداد و ارقام مربوط به مصرف بنزین در سال‌های گذشته این نکته را گوشزد می‌کنند که در این مدت قیمت بنزین سهمیه‌ای 150 درصد و قیمت بنزین آزاد 43 درصد افزایش داشته است و حال با وجود این ارقام، اینکه متولیان مدعی هستند که رشد مصرف و قاچاقی با نبودن این کارت‌ها وجود نخواهد داشت جای سوال دارد. احتمال توقف عرضه کارتی بنزین از نوروز
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح برنامه‌های تامین بنزین نوروزی مردم، گفت: فعلا برنامه‌ای برای توقف عرضه کارتی بنزین به ویژه برای سال جدید و نوروز نداریم.
سیدناصر سجادی در گفت‌وگو با مهر در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های تامین بنزین نوروزی مردم، گفت: در شرایط فعلی ذخیره‌سازی بنزین و گازوئیل به منظور تامین پایدار و مطمئن این فرآورده نفتی در سطح انبارهای نفت کشور آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه هم‌اکنون حجم ذخیره‌سازی استراتژیک بنزین در کشور در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: بر این اساس هیچ‌گونه نگرانی برای تامین سوخت نوروزی در روزهای پایانی اسفندماه و ایام نوروز وجود ندارد. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه همزمان با برنامه‌ریزی برای تامین سوخت، با اعزام گروه‌های گلگشت بازرسی از وضعیت جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در کل کشور و به ویژه مسیرهای پر‌رفت و آمد سیاحتی و زیارتی آغاز شده است، اظهار داشت: با اعزام اولین گروه بازرسان گلگشت، دومین بازرسی در اواسط اسفند‌ماه و سومین گروه به منظور نظارت بر تامین پایدار و مطمئن سوخت در ایام نوروز در روزهای پایانی سال در کل کشور فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری متوسط رشد مصرف بنزین در کشور حدود دو درصد بوده است، تاکید کرد: با این وجود پیش بینی می‌شود در روزهای پایانی اسفند‌ماه و ایام نوروز متوسط مصرف روزانه بنزین کشور با افزایش قابل توجه‌ای همراه شود.
سجادی با اعلام اینکه حتی در صورت افزایش و جهش مصرف بنزین در روزهای پایانی سال، تمهیدات لازم برای ذخیره‌سازی، تامین و توزیع بنزین و گازوئیل انجام گرفته است، یادآور شد: از سوی دیگر، حتی پیش‌بینی نصب و راه‌اندازی جایگاه‌های سیار سوخت در برخی از مسیرهای پررفت و آمد انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش که آیا برای ایام نوروز آغاز سال جدید احتمال توقف عرضه کارتی بنزین در کشور وجود دارد؟ توضیح داد: در شرایط فعلی هیچ‌گونه برنامه جدیدی برای توقف عرضه کارتی و یا افزایش قیمت بنزین به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی توقف عرضه کارتی بنزین صرفا در حد یک پیشنهاد بوده و تاکنون هیچ مجوزی از سوی دولت برای اجرای این طرح تصویب و ابلاغ نشده است.  

94/12/05 - 08:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن