تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812664357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بالاترين گردش مالي دنيا در دست قاچاقچيان خوراكي‌هاي تقلبي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بالاترين گردش مالي دنيا در دست قاچاقچيان خوراكي‌هاي تقلبي
در آشفته‌بازار خوراكي‌هاي آلوده، مسموم و محصولات تراريخته‌اي كه در بازار مصرف به خورد مردم داده مي‌شود، ‌حالا بازار ميوه‌هاي خارجي و لوكس گران‌قيمت با منشأ نامعلوم و در چهارچرخ‌هاي دست‌فروشان هم حسابي گرم شده است.
نویسنده : زهرا چيذري 


در آشفته‌بازار خوراكي‌هاي آلوده، مسموم و محصولات تراريخته‌اي كه در بازار مصرف به خورد مردم داده مي‌شود، ‌حالا بازار ميوه‌هاي خارجي و لوكس گران‌قيمت با منشأ نامعلوم و در چهارچرخ‌هاي دست‌فروشان هم حسابي گرم شده است. بازار سياه مواد غذايي تقلبي آنقدر رونق گرفته كه بنا به تأكيد مدير‌كل نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو، ‌گردش مالي خوراكي‌هاي تقلبي و ناسالم از قاچاق اسلحه، ‌اعضاي بدن انسان و مواد مخدر هم بالاتر است.
ماجراي محصولات غذايي تراريخته بالا گرفته است. هر‌چند اين محصولات چند سال است كه بي‌صدا در سبد غذايي مردم جا گرفته اما با چراغ سبز دولت در قانون برنامه ششم توسعه براي اين محصولات با تمركز بر برنج و پنبه تراريخته تحركات مخالفان اين محصولات جدي‌تر شده است. حالا پاي شوراي شهر هم به اين پرونده باز شده و بخش ديگري از پشت پرده محصولات تراريخته بدون برچسب ايراني در حال افشا شدن است. بهروز جنت، مدير‌كل نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو درباره صنعت جعل و تقلب در خوراكي‌ها گفت: در اين حوزه با بهره‌مندي از هوش‌هاي سياه آنچنان گردش مالي‌اي ايجاد شده كه بالاتر از قاچاق اسلحه، انسان، اعضاي بدن انسان و حتي مواد مخدر، بزرگ‌ترين بازار سياه، پنهان يا هر عنوان ديگري كه برايش مي‌توان انتخاب نمود را از آن خود كرده است.

8 برنج تراريخته از 10 نمونه
مجتبي شاكري، عضو شوراي شهر تهران نيز با اشاره به معضلات زيست محيطي و سلامتي محصولاتي كه به لحاظ ژنتيكي دستكاري مي‌شوند، گفت: سازمان محيط زيست به تازگي اعلام كرده از ۱۰ نوع برنجي كه سلامت‌شان در شمال كشور تست شده است، هشت نوع دچار تراريختگي ژنتيكي هستند. وي با يادآوري اينكه تراريخته شدن اين محصولات تأثيرات روحي، رواني و رفتاري سوئي در آحاد جامعه دارد، ادامه داد: برخي كشورها ورود اين محصولات را ممنوع كرده‌اند، حتي در زمان سفر رئيس‌جمهور روسيه به تهران نيز شاهد بوديم كه وي حتي از محصولات ايران استفاده نكرد كه توجيهش آثار سوء همين محصولات بوده است.
شاكري با اشاره به اينكه تراريخته شدن محصولات باعث بروز و القاي خشونت و عقيم‌سازي نيز مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين محصولات آثار تخريبي بسيار فراواني دارد و بايد دولت هرچه زودتر فكر جدي درباره آن كند. اما شاهد هستيم كه در برنامه ششم نيز اعلام شده كه قرار است ورود اين محصولات به بازار مصرف آزاد شود.
  
عوارض پنهان تراريخته‌ها
آكادمي پزشكي زيست‌محيطي امريكا (AAEM) به پزشكان هشدار داده است، براي تمام بيماران خود رژيم‌هاي غذايي غير اصلاح‌شده تجويز كنند. آزاد عمراني عضو انجمن ارگانيك ايران در اين باره مي‌گويد: ژن وقتي منتقل مي‌شود و صفت مطلوبي كه مدنظر ماست به آن مي‌رسيم در اينجا صفات ديگري كه از دست مي‌رود و مخاطراتي كه ممكن است نصيب ما شود از چشم ما پنهان است. به گفته وي از سال 2012 به بعد روي عوارض جانبي تراريخته‌ها تمركز شده و هرچه به سمت جلو مي‌رويم اين مخاطرات خودش را بيشتر نشان مي‌دهد. به گفته علي اردكاني، دبير انجمن زيست‌فناوري سلامت ايران نيز بذرهاي تراريخته ‌مولد نيستند و امكان تكثير از روي آنها وجود ندارد و بايد از كشور مبدأ خريداري و وارد شود. در ضمن مسئله ورود بيماري و تغييرات ژنتيكي يكي از دغدغه‌هاي ماست كه طي ورود اينگونه بذرها ممكن است اتفاق بيفتد و دور از ذهن نيست.
  
دخالت برخي ارگان‌ها در امر نظارت بر سلامت مواد غذايي
مديركل نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو اما نسبت به دخالت برخي ارگان‌ها در امر نظارت بر سلامت مواد غذايي در كشور انتقاد كرد. بهروز جنت گفت: در تمام دنيا نظارت بر سلامت مواد غذايي بر عهده ارگان‌هاي بهداشتي كشورهاست ولي در ايران ارگان‌هاي مختلف ورود كرده و حتي براي فرآورده‌ها ضوابط اجباري مي‌نويسند.
وي با اشاره به اين واقعيت كه در هيچ جاي دنيا ارگان نظارتي در خصوص فرمول فرآورده‌ها اظهار نظر نمي‌كند و صرفاً به بيان بايدها و نبايدها اكتفا‌ مي‌نمايد، افزود: در اين صورت توليد‌كننده اجازه مي‌يابد بر اساس بازار هدف خود از مواد مجاز و فرمول مجاز با تركيب دلخواه استفاده كند.
  
ابهام وزير بهداشت درباره تراريخته‌ها
وزير بهداشت اما در پاسخ به سؤالي درباره كارشناسي انجام شده روي تراريخته‌ها گفت: تراريخته‌ها يك بحث پيچيده و در عين حال بسيار مهم است كه يك عده درباره آن نظر مثبت دارند و عده‌اي ديگر با آن مخالف هستند كه در حال حاضر با گذشت زمان نيز به تعداد مخالف‌ها افزوده مي‌شود چراكه ممكن است اين محصولات توسط افراد سودجو براي موارد مخاطره‌آميز استفاده شود. به گفته وي كارگروه اين موضوع توسط دولت به وزارت جهاد كشاورزي سپرده شده است و اين وزارتخانه مكلف به پيگيري مباحث مربوط به تراريخته است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: ما در كشور هنوز به طور جامع و كامل به فناوري تراريخته‌ها دست پيدا نكرده‌ايم و درباره عوارض و مشكلات آن نيز هنوز تجهيزات و تكنولوژي كامل و لازم را در اختيار نداريم و شايد با توجه به برنامه‌هاي سازمان غذا و دارو در اين باره سال آينده بيشتر بتوانيم بحث و بررسي و اعلام نظر كنيم.
هاشمي تأكيد كرد: وزارت بهداشت در بحث‌هاي تغذيه و واردات، عرضه و مصرف مواد غذايي بسيار سختگير است و به طور دقيق به اين موارد نظارت مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن